Erg Warm in xc60 T6

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
J Appelman
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 13.08.2019 - 13:24

Dag Dames en Heren,
Sinds kort de trotse eigenaar van een volvo xc60 T6 uit 2010. We zijn er mee op vakantie geweest met een caravan en in frankrijk stil komen te staan met een overhitte motor. De auto kon de caravan makkelijk trekken al was het wel erg warm die dag, 45 gr. Hoop gedoe gehad om weer op weg te kunnen na 2 dagen ANWB maar met de auto eigenlijk niks mis. Ik heb wel het idee dat de auto snel erg warm wordt (motor) Heb met de hand geschakeld en de toeren rond 2500 + gehouden.
Als ik even stil sta met draaiende motor (brug, file e.d.) lijkt de motor snel op te warmen en 1 maal weer melding gehad dat de temp te hoog was.
Afgelopen week door mcdrive gereden en bij wegrijden erg warme lucht uit de ventilatoren. Ik heb zowiezo het idee dat het warmer is in de auto als in mijn vorige.
Dit is mijn eerste Volvo (eindelijk). Verder rijdt de auto als een zonnetje en loopt de motor ook erg mooi.
Iets om zorgen over te maken of gewoon een samenloop van omstandigheden met warm weer?
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5103
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

zou de radiateur, thermostaat en koelfan eens laten checken
J Appelman
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 13.08.2019 - 13:24

Daar zat ikzelf ook al aan te denken, ik heb de radiateur met een radiatorflush behandeld en goed doorgespoeld vandaag maar er kwam eigenlijk heldere schone vloeistof uit. thermostaat zat ik ook al aan te denken maar die zit onder het inlaatspruitstuk dus dat is wel even een klusje voor eigenlijk een kleinigheidje. Kan je de koelfan gewoon doormeten of moet je checken of hij aanslaat bij een bepaalde temperatuur?

Bedankt voor je reactie in ieder geval.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20611
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Beetje laat maar wel goed bedoeld: de radiator heeft ook een buitenkant ... Als die vol zit met vliegjes is de koeling ook minder. Waarschijnlijk zit in jouw auto eerst de condensor van de airco, dan de ladelucht koeler van de motor en als laatst de koelwaterradiator. In volgorde van voor naar achter dus.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”