Airco probleem XC60

De eerste generatie XC60
Gebruikersavatar
Georgius
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 17.02.2007 - 05:57
Locatie: Oost-Vlaanderen, Waasland

Ik denk dat het airco probleem opgelost is na de vervanging van de compressor.

De historiek :

- Vanaf einde juni bleek dat de airco soms wel, soms niet werkte.

- Een probleem bij de oplossing van het probleem was dat bij de 2 eerste bezoeken aan de dealer, het probleem zich niet voordeed, wat de foutopsporing bemoeilijkte.

- De ervaring bij de dealer is dat een airco probleem van deze aarde met de meeste waarschijnlijkheid te wijten is aan een lek en het lek dan veelal in het gedeelte condensor voorkomt.

- In eerste instantie werd dan ook gezocht naar een lek door een kleurstof in het airco circuit aan te brengen.

- Ondertussen heb ik kunnen monitoren dat het systeem het meestal deed onder ongeveer 25° en meestal niet deed boven 25°.

- Bij mijn derde bezoek bleek door controle van de airco vloeistof en visuele controle (UV) dat er geen lek was. Het systeem werd dan een langere tijd gemonitored waaruit bleek dat de compressor intermitterend wel en niet de nominale druk genereerde.

- De compressor werd vervangen. Bij het wegrijden op de parking van de dealer (43°) vandaag kon ik gelukkig vaststellen dat het systeem correct werkt zoals vroeger. Ik hoop dat dit zo blijft duren.

- De totale kosten (foutopsporing en vervanging compressor) : 1083 euro. Rekening gehouden met het feit dat ik tot nu toe (8,5 jaar, 128000 km), slechts 308 euro kosten heb gehad, mag ik niet klagen.

- Bij mijn vorige S60 (230000 km) heb ik nooit airco problemen gehad. Deze keer bad luck ?

Bedankt voor de interesse en de suggesties.
2011 : Volvo XC60, Momentum, D3, FWD, Geartronic
2003 - 2011 : Volvo S60
1999 - 2003 : Saab 9-5
1996 - 1999 : Saab 9000
1993 - 1996 : Audi 100
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”