Ik denk dat het airco probleem opgelost is na de vervanging van de compressor.
De historiek :
- Vanaf einde juni bleek dat de airco soms wel, soms niet werkte.
- Een probleem bij de oplossing van het probleem was dat bij de 2 eerste bezoeken aan de dealer, het probleem zich niet voordeed, wat de foutopsporing bemoeilijkte.
- De ervaring bij de dealer is dat een airco probleem van deze aarde met de meeste waarschijnlijkheid te wijten is aan een lek en het lek dan veelal in het gedeelte condensor voorkomt.
- In eerste instantie werd dan ook gezocht naar een lek door een kleurstof in het airco circuit aan te brengen.
- Ondertussen heb ik kunnen monitoren dat het systeem het meestal deed onder ongeveer 25° en meestal niet deed boven 25°.
- Bij mijn derde bezoek bleek door controle van de airco vloeistof en visuele controle (UV) dat er geen lek was. Het systeem werd dan een langere tijd gemonitored waaruit bleek dat de compressor intermitterend wel en niet de nominale druk genereerde.
- De compressor werd vervangen. Bij het wegrijden op de parking van de dealer (43°) vandaag kon ik gelukkig vaststellen dat het systeem correct werkt zoals vroeger. Ik hoop dat dit zo blijft duren.
- De totale kosten (foutopsporing en vervanging compressor) : 1083 euro. Rekening gehouden met het feit dat ik tot nu toe (8,5 jaar, 128000 km), slechts 308 euro kosten heb gehad, mag ik niet klagen.
- Bij mijn vorige S60 (230000 km) heb ik nooit airco problemen gehad. Deze keer bad luck ?
Bedankt voor de interesse en de suggesties.
Airco probleem XC60
De eerste generatie XC60
Ga naar
- Over Volvo Forum
- ↳ Berichten over de werking van Volvo-forum.nl
- ↳ Volvo en Forum hebbedingen
- ↳ De Forumsponsors
- ↳ Aanbiedingen van Sponsors
- ↳ FAQ over het forum
- Algemeen Volvo
- ↳ Volvo algemeen (niet technisch)
- ↳ Zou mijn oude Volvo nog rijden?
- ↳ Volvo fraudemeldingen
- ↳ Volvo Nieuws
- ↳ Volvo Racing Nieuws
- ↳ Volvo Ocean Race
- ↳ De avonturen van Peth©oni
- ↳ Polestar Cyan racing
- ↳ Volvo Drive Magazine
- ↳ Volvo SPY
- De Modellen
- ↳ De Klassiekers
- ↳ De Katterug en Duett
- ↳ De Amazon
- ↳ AWD maar geen XC
- ↳ 1800 serie
- ↳ De oldtimers
- ↳ De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic
- ↳ De 'Bakstenen'
- ↳ De 140 - 240 - 160 - 260 series
- ↳ De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90
- ↳ De Nederlandse Volvo's
- ↳ De 66 - 340 - 360 series
- ↳ De Volvo 440 - 460 series algemeen
- ↳ Volvo 400 evenementen
- ↳ Volvo 400 techniek
- ↳ Volvo 400 foto's
- ↳ Volvo 400 projekten
- ↳ S40 - V40 Classic
- ↳ De 480
- ↳ De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004
- ↳ S40 - V50 series
- ↳ C30
- ↳ V40
- ↳ XC40
- ↳ De 60 - 70 - 80 en 90 series
- ↳ XC90 Classic t/m MY 2014
- ↳ S60 my 2000 t/m 2009
- ↳ V70 MY2000 t/m MY2007
- ↳ S80
- ↳ C70 vanaf MY2007
- ↳ V70/XC70 vanaf MY2008
- ↳ XC60 t/m MY2017
- ↳ S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018
- ↳ XC70 t/m MY2007
- ↳ XC90 vanaf MY2015
- ↳ S90 / V90 vanaf MY 2016
- ↳ XC60 vanaf MY 2018
- ↳ V60/S60 vanaf MY 2019
- ↳ Elektrische Volvo's
- ↳ Plug In Hybrid Volvo's
- ↳ Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles
- ↳ EX30
- ↳ EC40
- ↳ EX40
- ↳ EX90
- ↳ Volvo Polestar tuning
- Volvo Techniek Algemeen
- ↳ Techniek overig
- ↳ Over alle vloeistoffen
- ↳ Turbo
- ↳ Handleidingen + gereedschapstips
- ↳ Banden en velgen
- ↳ Tuning (niet optisch)
- ↳ Bifuel
- ↳ Techniek niet modelgebonden
- ↳ Verzorging
- ↳ Canbus
- ↳ Software voor Volvo's
- ↳ Audio - Video - Navigatie - Communicatie
- ↳ Algemeen A-V-N
- ↳ iMIV-adapter - V50-S60/V70/XC70 tot MY07
- ↳ Telefoon in de auto
- ↳ Televisie in de auto
- ↳ Navigatie van Volvo
- ↳ Navigatie 'niet Volvo'
- ↳ Communicatie
- Volvo's in bedrijf
- ↳ De werkpaarden van Volvo
- ↳ Foto's van Volvo Trucks en Bussen
- ↳ Foto's van Volvo Graafmachines
- ↳ Informatie over Volvo op het werk
- Volvo Club Nederland
- ↳ VCN nieuwsberichten
- ↳ VCN Evenementen
- Off Topic
- ↳ Links
- ↳ Off Topic rubrieken
- ↳ Off Topic Auto
- ↳ Polestar
- ↳ Off Topic Algemeen
- ↳ De film van Ome Willem
- ↳ Off Topic IT
- ↳ Naar Scandinavië
- ↳ On(t)roerend goed
- ↳ Toeristische tips