Vervangen Powershift

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
Nyonsfiel
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 04.11.2016 - 22:11

Ik ben gestrand met mijn Volvo XC60 T5 (2012) in Frankrijk. Diagnose Volvo Lyon: automatische versnellingsbak dient vervangen te worden. Auto wordt nu naar Nederland versleept via de ANWB. Aan welke kosten moet ik gaan denken. Km. stand is 90.000! Olie versnellingsbak gefluit bij 50.000 km. Net voor mijn vakantie nog een computer-vida-uitdraai, ook van de aut.bak laten maken. Geen probleem gescoord. Wie heeft ervaring met zo'n reparatie en waar moet ik speciaal op letten.
Laatst gewijzigd door Nyonsfiel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Willem*
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 03.11.2015 - 10:23
Locatie: Veluwe

Mijn xc60 (115000km) 3 maanden geleden zelfde probleem. Bak schakelde alleen nog de oneven versnellingen. Na onderzoek door garage bleek de toerensensor in de bak stuk te zijn. Bak is naar een revisie bedrijf gegaan waar ze een nieuwe toerensensor hebben ingebouwd. Tevens heb ik op aanraden van mijn garage een nieuw koppelingspakket laten plaatsen. Kosten alles bij elkaar 3800 euri.
Volvo XC60 II T5 Inscription, Scandinavian Line en veel meer opties ... MY 2018
Volvo XC60 2.0 T5 FWD Summum Powershift MY12 (b.j.11)
Volvo V70 2.4D EditionII Geartronic MY05 (2008-2015)
Volvo V70 2.5 T AWD (H5) MY98 (2000-2008)
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24353
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

In Frankrijk zou ik niet zomaar geloven wat de garage zegt, je zal niet de eerste belazerde toerist zijn
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19846
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Bij de Volvodealer neerzetten en dan ga je het horen, ik zit nu in Frankrijk en het is een geweldig land maar het is jammer dat er Fransen wonen.
Ook deze vakantie weer pareltjes tegengekomen..bestel een pot bier in St tropez van een 10€, patron loopt weg en zegt iets wat ik niet kan verstaan.
Maar de Belg naast ons wel, deze zegt die kan zijn fooi straks wel vergeten, op mijn vraag wat hij zei antwoordde de Belg dat hij het niet wilde vertalen maar het had iets te maken met de Franse versie van klootzak...
Ik heb voor dit soort dingen assistance premium van Volvo afgesloten, voor €45 per jaar vervangend vervoer en repatriëring naar NL van de auto.
Dat is ook de reden dat ik voor de Volvodealer kies i.p.v. specialist.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Nyonsfiel
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 04.11.2016 - 22:11

uiteraard gaat ie naar de volvodealer in Nederland. Ben zeer benieuwd wat de diagnose wordt. Ik reken qua kosten al op zo'n € 4000-5000. Bedankt voor reacties tot nu toe.
OnnoJ

Wellicht valt er nog eea te halen bij Volvo. In sommige landen (o.a. China) is bijv de garantie van PS verlengd naar 7 jaar als reactie op de veelvuldige storingen. Dat zegt wel iets over de kwaliteit/duurzaamheid van de PS.
Nyonsfiel
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 04.11.2016 - 22:11

Goed om te weten. Zou van coulance getuigen!
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2527
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

De Powershift is van Ford. In de US zijn er grote rechtszaken om gevoerd vanwege de problemen.

Recent bericht: The settlement is currently being appealed in federal court. By now it is a well-publicized issue that Ford's PowerShift dual-clutch automatic transmission has caused problems for owners of several model years of its Fiesta and Focus cars.
Laatst gewijzigd door mga1600 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
C40 Ultimate Twin
OnnoJ

Aangehaalde problemen bij Ford zijn niet helemaal hetzelfde. Dacht dat bij Fiesta en Focus een 'droge' dual clutch is toegepast, bij Volvo een vloeistof. PS met droge koppeling schijnt nog dramatischer te zijn...
Nyonsfiel
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 04.11.2016 - 22:11

Problemen opgelost door Volvoservice te Elst. Nieuwe versnellingsbakolie omdat de 'oude' te heet geworden was. Waarschijnlijk door het trekken van de caravan bij zeer hete weersomstandigheden. Alles gereset en opnieuw uitgelezen en rijden maar. Alweer 1000 km zonder problemen kunnen rijden. En dat terwijl de diagnose van Volvo Lyon was dat de versnellingsbak vervangen moest worden. Kosten van de diagnose € 214,-. Waardeloos dus. Kosten vervangen olie en resetten en uitlezen: € 275,- En woensdag gebeld en donderdag al geholpen door Volvoservice. Hulde aan het team van Dennis.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Wat waren de klachten?
Gebruikersavatar
Darmee
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 03.01.2006 - 16:14

Dit is mij twee jaar geleden overkomen met een V70 T4 Powershift. Kilometerstand ong. 100.000. Bak deed helemaal niets meer. Ik heb daar toen een topic over geschreven, maar kan dit niet meer terug vinden.
Met 30% coulance van Volvo Nederland heeft mij dit toch nog € 4.350 (inl. BTW) gekost.
Toch reed ik daarna met de angst dat dit weer zou kunnen gebeuren, met name als ik fors accelereerde waarbij de bak meerdere versnellingen terug schakelde. Die T4 gierde dan bijna net zo als toen de bak het begaf.
Ik ben toen op zoek gegaan naar een auto met weer een echte geartronic. Dat is een XC60 uit 2014 geworden. Heerlijke auto. Ik denk daarom ook steeds minder aan het geld dat ik ben kwijtgeraakt aan de reparatie en de inruil ;-)
S70 TDI 1998
S60 LPG 170 pk automaat 2001
S60 D5 automaat 2002
V70 D5 Geartronic 2005

V70 T4 Powershift 2011
XC60 T5 Geartronic 2014

en voor mooi weer: Triumph TR8 DHC 1980 4,6 ltr 230 pk
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8111
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Hier zelfde verhaal, in 2010 een C70 2.0d Powershift gekocht (nieuw) en na de eerste maand al raar schakelgedrag.
Van R naar D duurde makkelijk 5sec, niet evident als je aan een drukke weg woont en achteruit de baan op rijdt.
Zelde bij een rotonde, gas los en gas er weer op en de auto doet niks gedurende 4-5 sec om dan ineens vooruit te schieten.

Olie vervangen door ander type, software geupdate, aansturingsmodule van de bak vervangen, zonder resultaat.
Toen kwam de C70 D3 GT op de markt en direct met de dealer onderhandeld om een inruil mogelijk te maken.
Zowel de dealer als Volvo BE hebben een serieuze duit in het zakje gedaan en nu al 8 jaar en 105.000km een dolenthousiaste C70 eigenaar.

De powersift is na amper een jaar en 18.000km ingeruild.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
Willem*
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 03.11.2015 - 10:23
Locatie: Veluwe

Nyonsfiel schreef: Waarschijnlijk door het trekken van de caravan bij zeer hete weersomstandigheden.
Door een te laag toerental bij automaat en caravan heb je inderdaad kans op oververhitting van de olie.
Hoger toerental en betere koeling bereik je dan door op manual in een lagere versnelling te rijden. Dit jaar voor het eerst toegepast op vakantie met caravan en ik moet zeggen dat de combinatie dan beter en rustiger loopt. Bij mijn 6 traps powershift heb ik heel veel in zijn 5 gereden en kreeg de indruk dat de motor beter liep. Met 100 km op de teller zit je dan zo rond de 2500 toeren in plaats van 2000 toeren in zijn 6. Met caravan is dit een crusiaal verschil.
Volvo XC60 II T5 Inscription, Scandinavian Line en veel meer opties ... MY 2018
Volvo XC60 2.0 T5 FWD Summum Powershift MY12 (b.j.11)
Volvo V70 2.4D EditionII Geartronic MY05 (2008-2015)
Volvo V70 2.5 T AWD (H5) MY98 (2000-2008)
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1217
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Willem* schreef:
Nyonsfiel schreef: Waarschijnlijk door het trekken van de caravan bij zeer hete weersomstandigheden.
Door een te laag toerental bij automaat en caravan heb je inderdaad kans op oververhitting van de olie.
Hoger toerental en betere koeling bereik je dan door op manual in een lagere versnelling te rijden. Dit jaar voor het eerst toegepast op vakantie met caravan en ik moet zeggen dat de combinatie dan beter en rustiger loopt. Bij mijn 6 traps powershift heb ik heel veel in zijn 5 gereden en kreeg de indruk dat de motor beter liep. Met 100 km op de teller zit je dan zo rond de 2500 toeren in plaats van 2000 toeren in zijn 6. Met caravan is dit een crusiaal verschil.
Hmm, dan is de powershift toch anders dan de geartronic qua verhoudingen. Ik heb een aantal weken geleden met de geartronic hetzelfde gedaan bij 37 graden buiten temperatuur. In de 5 op hand. Echter rijdt ik dan ruim 100 km/h (Frankrijk) bij 2200 toeren. In de 6 zakt hij terug naar 1700 en dat kan problemen geven. Heb ik dus (gelukkig) nog niet gehad.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Willem*
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 03.11.2015 - 10:23
Locatie: Veluwe

Bij diesel liggen de toerentallen inderdaad anders dan bij de benzine. Ik denk ook dat je de GT niet kan vergelijken met de PS. Wat wel wijs is dat je met caravan wat meer toeren maakt zodat de koeling optimaler werkt.
Laatst gewijzigd door Willem* op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC60 II T5 Inscription, Scandinavian Line en veel meer opties ... MY 2018
Volvo XC60 2.0 T5 FWD Summum Powershift MY12 (b.j.11)
Volvo V70 2.4D EditionII Geartronic MY05 (2008-2015)
Volvo V70 2.5 T AWD (H5) MY98 (2000-2008)
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”