Koppelingspedaal blijft hangen - XC60 met +/- 100k km

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
Estivie
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 10.03.2014 - 13:03

Zoals het onderwerp zegt: het koppelingspedaal van mijn XC60 komt soms niet helemaal meer naar boven na het ontkoppelen. Het pedaal dan met de voet/hand lichtjes omhoog helpen is voldoende om de veer de rest van het werk te laten doen.

Als het pedaal blijft hangen komt de koppeling ook maar net helemaal vrij: zodra ik het pedaal een beetje los grijpt ze aan.

Het gebeurt zeker niet heel veel (meestal bij parkeren in verschillende stappen of file, dus wanneer de koppeling intensiever wordt gebruikt), maar wel genoeg om vervelend te zijn. Daarnaast heb ik wat schrik dat het erger kan worden en ik heb niet veel zin om op vakantie met pech langs de kant van de weg te staan...

Volgens de garage kan het de hulpcilinder van de koppeling zijn? Het stuk op zich is de kost niet, maar de werkuren maken het een dure grap :(
Laatst gewijzigd door Estivie op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1441
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Interne lekkage hulpcilinder koppeling
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3780
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

hoe staat je remolie niveau?
zoals al gezegd is het vaak je koppelingscyl die lek is, de bak moet er dan achter weg
geen glans zonder wrijving
Estivie
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 10.03.2014 - 13:03

Remolie stond net boven het minimum een tijdje geleden en hebben ze in de garage bijgevuld. Dat bracht echter geen oplossing. Ik zou het nu eens moeten nakijken. Bij lekkage moet het niveau opnieuw gedaald zijn?

Is het raadzaam om de koppeling en/of drukgroep te vervangen als de bak er toch af is voor deze herstelling?
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1441
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Estivie schreef: Remolie stond net boven het minimum een tijdje geleden en hebben ze in de garage bijgevuld. Dat bracht echter geen oplossing. Ik zou het nu eens moeten nakijken. Bij lekkage moet het niveau opnieuw gedaald zijn?

Is het raadzaam om de koppeling en/of drukgroep te vervangen als de bak er toch af is voor deze herstelling?
Koppeling en drukgroep zou ik vervangen, controleer ook goed de axiale en radiale speling van het dubbel massa vliegwiel.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1441
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Estivie schreef: Remolie stond net boven het minimum een tijdje geleden en hebben ze in de garage bijgevuld. Dat bracht echter geen oplossing. Ik zou het nu eens moeten nakijken. Bij lekkage moet het niveau opnieuw gedaald zijn?

Is het raadzaam om de koppeling en/of drukgroep te vervangen als de bak er toch af is voor deze herstelling?
Koppeling en drukgroep zou ik vervangen, controleer ook goed de axiale en radiale speling van het dubbel massa vliegwiel.
Davy_Be
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 06.09.2020 - 16:14
Locatie: België

Recent zelfde probleem gehad tot ik op een bepaald moment voor de lichten stil stond en niet meer kon schakelen. Na diagnose was de koppelingscilinder van het pedaal defect maar om deze te vervangen moest de versnellingsbak er uit. Toen alles open was kreeg ik het voorstel om intussen ook de koppeling en vliegwiel mee te vervangen. Geschatte kostprijs 2500 a 3000€ slik, zeg nee dank u wel. Gezien alles er nog goed uit zag alsook te toleranties van het vliegwiel en slechts 110000km besloten om enkel het noodzakelijke te herstellen. Ongeveer 800€ kosten. Pedaal gaat terug soepel en ook het schakelen loopt bijzonder zacht waarschijnlijk door de verse olie
XC60 D3 Summum MY15
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”