XC60 2010 start niet - OPGELOST !

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
Jester1100
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 05.03.2019 - 08:20

Hallo forum,

Hoewel ik en nieuw lid ben, rijd ik al geruime tijd Volvo. Begonnen met een S40 en vervolgens een V50 en inmiddels een XC60 D3, R-Design uit 2010.
Na bijna twee jaar onbezorgd rijplezier en veel snelwegkilometers, sinds drie weken problemen met starten. De motor wordt wel rond gegooid
maar de auto slaat niet aan. Dit heeft me al transport en een nieuwe accu gekost. In eerste instantie werd er gedacht dat het aan het aanmelden
van de sleutel(s) lag, maar het probleem doet zich na drie weken weer voor, op beide sleutels. Maffe is dat, de eerste keer dat de auto op transport
naar de garage moest, de wagen meteen weer startte toen het bij de garage geprobeerd werd. Vanmiddag weer: verschillende keren gestart, met
beide sleutels....niks. Auto even met rust laten en gewoon weer starten.

Hulp gewenst!

Jester 1100
Laatst gewijzigd door Jester1100 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4278
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Brandstofpomp defect ?
Bij mijn 2010 D5 was deze defect op een gegeven moment. Eerste keer was het na een dag weer goed en dacht ik dat het de sleutel was. Paar weken later zelfde en toen bleek dat de brandsotfpomp in de tank defect was

Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1441
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Rommel eens met de stekker links onder de achterbank
Jester1100
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 05.03.2019 - 08:20

Mn wagen staat inmiddels een week bij de garage maar ze kunnen niets vinden. Brandstofpomp gecontroleerd, prima in orde. Connector onder de achterbank incl kabelboom Gecontroleerd, prima in orde. Garagehouder heeft rondgebeld en het zou aan de ECU (?) achter het dashboardkastje (kunnen) liggen. Word er een beetje moedeloos van. Iemand nog goede ideeën ? Groeten. Mark.
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Als de auto geen melding geeft dat de sleutel niet is gevonden en het stuurslot er af gaat, mag je aannemen dat het probleem daar niet in zit.

Wat wel kan zijn is dat er een stekker niet helemaal goed zit onder de achterbank (zoals Mechanic al aangaf, komt vaker voor) maar ook op de CEM...
Heb ook al eens een auto 'gerepareerd' in 10 min door de stekkers allemaal opnieuw te vergrendelen.

Storingen oplossen die er niet zijn op enig moment is best lastig trouwens...
Denk dat je moet gaan rijden weer en op het moment dat het weer gebeurt gelijk die stekkers bewegen (1 voor 1), zowel onder achterbank als aan de CEM in de hoop dat je dan het verschil gaat zien.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Jester1100
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 05.03.2019 - 08:20

Net bericht gekregen dat bij het uitlezen van de wagen bleek dat het roetfilter vol zit. Kan me niet voorstellen dat dit met de startproblemen te maken heeft. Ook raar dat er geen lampje op mn dash gaat branden. Aan de andere kant, met een km stand van bijna 250k zou het kunnen. Toch de garage weer benaderen en zeggen dat ze de kabelboom moeten controleren. Van voor naar achter stekkers los en vast, incl CEM. Keep u posted !
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Doet hij het alleen bij koude starts of ook als je een dag lang rond hebt gereden en na twee minuten bij een tankstation weer verder wil?
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4278
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Heeft men met Vida uitgelezen ? roetfilter vol..vreemd auto zou deze zelf leeg moeten stoken(regenereren). Bij roetfilter vol verwacht ik een melding.

Brandstofdruk gemeten ?

Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
Jester1100
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 05.03.2019 - 08:20

Volvo vandaag, na twee weken weer bij de garage opgehaald. Omdat mijn eigen garage bedrijf er niet uit kwam is de wagen naar een locale Volvo specialist gegaan (geen dealer). Daar werd in eerste instantie geroepen dat het roetfilter vol zou zitten. Roetfilter bleek achteraf toch niet vol te zitten (??). Omdat er geen zinnige foutmelding werd gevonden is uiteindelijk besloten om de CEM opnieuw van (verse) software te voorzien. Probleem zou opgelost zijn. Wagen opgehaald, getankt en doorgereden naar de wasstraat. Na de wasbeurt....niet meer starten en ik stond nog in de straat. Net zolang blijven proberen totdat de accu in de spaarbrander ging. Auto uiteindelijk weer laten opslepen. Komt dat ding bij de garage van de wagen af, meteen starten. Om gek van te worden!!! Je zou bijna zeggen dat het iets te maken heeft met tanken...Wagen kantelen en de diesel loopt weer. Specialist zal gaan roepen dat de CEM vervangen moet gaan worden. Mss eerst beginnen met nieuwe stekkers, de brandstofpomp vervangen en in de tank kijken of het “mechanisch” allemaal wel goed in elkaar zit? Hoe pak je zoiets systematisch aan? Groeten. Mark.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1441
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Stekker onder de achterbank blijft verdacht, is de klemkracht gecontroleerd? En anders een lampje aansluiting op de voedingsdraad van de brandstofpomp, kun je meteen zien of deze voeding heeft als die het niet doet, kun je al het één en ander uitsluiten
Jester1100
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 05.03.2019 - 08:20

Probleem opgelost. Na het vervangen van de brandstofpomp geen last meer gehad van de startproblemen. Maar het lijkt er op dat ik een maandag morgen monster heb.....Al weken gaat mn zonnedak niet meer open en gisteren ben ik gestrand omdat de automaat niet meer opschakelde. Net melding gehad dat de automaat us overleden en er een nieuwe bak onder moet.....

Greetz.

Mark
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4278
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Hi Mark, toch de pomp defect. Mooi dat het opgelost is. Voorlopig lekker doorrijden

Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1150
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

Jester1100 schreef: Maar het lijkt er op dat ik een maandag morgen monster heb.....Al weken gaat mn zonnedak niet meer open en gisteren ben ik gestrand omdat de automaat niet meer opschakelde. Net melding gehad dat de automaat us overleden en er een nieuwe bak onder moet.....

Greetz.

Mark
Kijk voor de grap eens of je voorruit niet lekt. Bij sommige auto's is ie niet goed gekit, vervolgens lekkage en alle electronica voor o.a. het schuifdak zit daar vlakbij. Als daar water bij komt is het klaar. Zekeringen al gecheckt?
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”