Van V70 D5 Summum naar XC60 5 cil diesel 2.0

De eerste generatie XC60
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Morgen naar Mannheim. Afgelopen 14 dagen ging het verbruik al terug van 7.6 naar 6.9. Rijdt lekker, vlot weg en stil bij 130. Kijken hoe het morgen gaat.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Dat ging dus zeer goed. :D

Heerlijke reiswagen door de hoge zit, goed weg contact en fijn reagerend op het stuur. Geeft rust bij hogere snelheden. De 2.0 heeft dan helaas wat minder in huis, boven de 180 is de fut er wel uit. Maar de tuning over een half jaar zal daar waarschijnlijk wel verbetering in brengen.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Inmiddels is een trekhaak van Brink gemonteerd via een bevriend schadebedrijf, een niet Volvo dealer. Heb 2 vragen:

- Heb dit destijds voor mijn V70 door hetzelfde bedrijf laten doen. Bij mijn V70 werden de sensoren achter automatisch uitgeschakeld bij het achteruit rijden met de caravan. Dat kon door inlezen bij de Volvo dealer gedaan worden. Dat schijnt nu niet meer te kunnen. Wie heeft deze ervaring ook, of is het broodnijd van de Volvo dealer?

- Voor de V70 werd mij geadviseerd bij hellingen de automaat in hand te zetten en dan in de 5 te gaan rijden om te heet worden van de versnellingsbak te voorkomen. Is dat bij de XC60 2.0 D3 net zo?

Hoor graag een reactie op beide vragen.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Je kan ook altijd je sensoren handmatig uitschakelen bij het achteruit manoeuvreren,kost geen cent... versnelling lager rijden wil zeggen meer toeren dus ook betere koeling van de automaat...
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Uitschakelen kan natuurlijk altijd, maar bij mijn vorige ging dat automatisch na het inlezen. Schijnt nu niet meer te kunnen, of ze willen het bij Volvo gewoon niet doen, omdat het geen "originele" Volvo trekhaak is (die ook gewoon bij Brink vandaan komt).

Dat van handmatig in de 5 zetten blijf ik dan nu ook maar mooi doen. Ging bij de V70 perfect, geen problemen mee gehad.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
OnnoJ

Volgens mij moet je voor de correcte werking en automatische uitschakeling van de sensoren de aanhangereenheid (TRM) + software geïnstalleerd hebben.
Is dat het geval?
Ik verbaasde me er al over dat de trekhaakoptie van Volvo zo duur is, maar dat komt mede door de TRM en de software, naast de kosten trekhaak en kabelset.
Regelt de auto wel gelijk de stabiliteit bij slingerende AHW.
Laatst gewijzigd door OnnoJ op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Inmiddels terug van een caravanreis van ca. 2700 km. 1:10 gemiddeld bij ruim 100 km/h op de Franse tolwegen op de cruiscontrol in de 5. Onze caravan is een Dethleffs en die heeft een redelijk hoge luchtweerstand door het behoorlijk hoge en vlakke front. Een Hobby heeft bv meer stroomlijn.

Bij achteruit rijden de pieper even handmatig uitschakelen. Geen enkel probleem.

Bij het optrekken is de XC erg vlot, ik moest mezelf regelmatig inhouden om niet teveel gas te geven. Je krijgt het gevoel alles goed onder controle te hebben. Voor mij een fijne caravan trekker.

Wordt nu wel erg benieuwd naar de tuning en de gedachte over een Webasto inbouwdak laat me ook nog niet los. Lijkt me toch wel erg fijn.
Laatst gewijzigd door Frits V70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Flinke investering zo'n dakje.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Merk dat de versnellingsbak nu wel beter begint te reageren. Hij schakelt nu vlotter terug bij een inhaal actie, daar ben ik wel blij mee.

Dakje blijft trekken met dit mooie weer.......
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Merk nog steeds dat de bak zich aanpast aan mijn rijstijl. Een zeer plezierige ervaring.


Heb voor de vragen over Het Webasto een ander topic geopend: viewtopic.php?t=74993
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Frits V70 schreef: Merk nog steeds dat de bak zich aanpast aan mijn rijstijl. Een zeer plezierige ervaring.
Past de bak zich aan jou aan, of pas jij je aan de bak aan...
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

De bak aan mij.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Lexus76
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2012 - 09:17

Goed verhaal allemaal, maarre... waar blijven de foto's??
Viano 3.0 Cdi '06
XC70 D5 '11 Summum, Black, 19" Erakir, Driver support line, Professional line, Security line, Summum plus line
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Lexus76 schreef: Goed verhaal allemaal, maarre... waar blijven de foto's??
Als het open dak erin zit zal ik wat foto's plaatsen.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Even het topic gevolgd van de module voor de achterlichten van de V70. Kun je zoiets ook doen met het derde remlicht van de XC60? Er brand tot mijn verbazing maar een klein deel in het midden. Vindt het eigenlijk niet des Volvo's om het niet in zijn geheel te laten branden.
Laatst gewijzigd door Frits V70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
MichelV70
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 26.05.2007 - 13:05
Locatie: Tienhoven

viewtopic.php?t=75750 pagina 3 en 4.

Oeps Iets te snel! Kan bericht niet verwijderen.
Laatst gewijzigd door MichelV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC60 D4 Inscription 2016
Polestar 2 awd
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Na ca. 10.000 km gereden te hebben sinds eind April dit jaar blijken mijn achterbanden erg te cuppen. Inmiddels bij de dealer geweest en ze hebben dit bevestigd. Ik heb dit daarop bij hun aangemeld als een garantie geval. Krijg morgen reactie.

Mijn inschatting: Of de uitlijning is niet goed, of de ophanging rubbers zijn versleten.

Het gaat om Continental banden. Is dit een bekend euvel?
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Mijn schoonvader heeft met zijn XC60 hier ook last van gehad, maar pas bij nagenoeg versleten banden. Hij reed op Michelin Latitude Tour banden. Praktische oplossing was de banden van voor en achter gekruist wisselen.
Weet niet of het een typisch XC60 ding is (bij mijn XC90 in ieder geval nooit last van gehad).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Mijn profiel hebben ze ook gemeten. Tussen 4.5 en 5 mm en de bandenspanning was ook goed.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Ik heb nu 45dkm gebold met de xc60 en heb hier geen problemen mee...wissel je zelf je wielen om winter/zomer?Awd probleem?..
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”