XC60 D3 voorwielaandrijving Wat te doen aan stugge vering

De eerste generatie XC60
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

BlackcurrantV70 schreef: Tja, ik kan erover mee praten.
Op de B stijl in de rechter achterste deurstijl zit een sticker met de kleurcode, VIN en uitvoering (summum, R-Design etc)

Ik heb ook een XC60 gehad en na 2 jaar ingeruild op een XC70 die een pak comfortabeler is qua stoelen en vering, zelfs met dezelfde 18' velgen.

Ik mis de hoge instap van de XC60 ook wel maar heb geen spijt van de inruil.
Ik kan er ook over meepraten...
Na aankoop van de V70 my16 in maart 2017 kwamen we er achter dat de V70 niet onze auto was na 4 jaar XC60 D5 awd summum met fourC.
Ik miste het stabiele van AWD en mijn vrouw had überhaupt geen gevoel bij de V70.
Op een maandag morgen richting Emmen waar een witte XC60 D5 awd Rdesign stond uit 2015 met 20" velgen.
Al in de eerste meters werd duidelijk dat dit een heel ander kopje thee was dan onze vorige XC60, het ding stuiterde bij elke dwarsrichel, stuurde zwaar door de platte 255/50/20 banden en de optie van instelbare stuurbekrachtiging was helaas niet aangevinkt.
Ik heb even een stukje klinkerweg gereden wat totaal niet comfortabel was en ook op de snelweg met hoge snelheid was het een nerveus ding.
Terug naar de dealer bevindingen doorgegeven en gezegd dat we er nog even over nadachten, 20minuten later in de auto werden we gebeld of we wat van plan waren met de auto want ze hadden een koper en of we een voorstel wilde doen..
We zijn gewoon eerst verder gegaan met de V70 en inmiddels een V90 wat heerlijk stuurt en comfortabel is, het beste van 2 werelden, AWD en een lage auto.
De Rdesign is idd behoorlijk strakker afgeveerd en hij staat als ik het goed heb 2cm dichter op het asfalt, het zijn metname de dempers die er een kneiter stugge auto van maken.
Laatst gewijzigd door diesel01 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4278
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Ik rij met een XC60 R-design en inderdaad op 20" is het wat stugger. Nu in de winter rij ik op 18" en dat is iets soepeler. Kwa stoelen..die vlakke dingen in de XC70 zijn voor mij de reden geweest om juist deze niet te kopen. een half jaar geleden heb ik nog eens gekeken naar een XC70 maar wederom afgeknapt op de stoelen die mij veel te vlak zijn.
Persoonlijk weet ik het wat stuggere wel te waarderen maar wil je inderdaad wat comfort dan een XC70 nemen. Tegen een op maat gemaakte stoel kan overigens geen enkele Volvo stoel op(heb jaren met een op mijn lijf aangepaste Scheel stoel gereden). Je zou nog normale dempers op de R-design kunnen overwegen maar een hele soepele auto zal het nooit worden

Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
Frans_XC60_D4-Aut8
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 18.12.2018 - 18:57

Goedenavond, heb de bewuste sticker gevonden en het is inderdaad een Summum uitvoering.Afbeelding
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Frans_XC60_D4-Aut8
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 18.12.2018 - 18:57

sbv schreef: Welke bandenmaat rij je ? Je zou kunnen overwegen op 17" te gaan rijden.

Koni FSD hoef ik in ieder geval nooit meer onder een auto te hebben
Even gekeken naar informatie over die Koni FSD en dat lijkt me eigenlijk wel de oplossing, waarom wilt u ze zelfs nooit meer hebben?

23-12-2018
Heb even alle reacties doorgespit en de levensduur lijkt niet zo lang. Ze geven wel twee jaar garantie maar om nou om de twee jaar garantie te claimen.
Er is een ''nieuwere'' Koni rood leverbaar Special Active, klinkt eigenlijk naar de FSD met ander kleurtje, setje bij winparts komt op €680 wat zelfs iets voordeliger is dan de gouden FSD.
Kan de gele koni dempers nog niet vinden, wel een boel andere merken die vaak hoger geprijsd zijn dan de Koni dempers zoals van Bilstein ook mooi geel ;-), geen idee of die ook instelbaar zijn.
Mijn huidige dempers zij toevallig ook niet in te stellen, toch eens een telefoontje naar de garage aan wijden...
Laatst gewijzigd door Frans_XC60_D4-Aut8 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Frans_XC60_D4-Aut8
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 18.12.2018 - 18:57

Hallo, de nieuwe koni ''special active'' schokbrekers ontvangen, levertijd van bijna 2 maanden!
Ben erg benieuwd of het wachten en vooral het geld het allemaal waard is.
Nu struin ik het internet af naar eenfilmpje oid hoe de achterste schokbrekers vervangen moeten worden, de xc90 heeft een speciale opening in de bekleding om de bovenzijde los te kunnen maken, die vind ik helaas niet in de xc60. Bij een s60 gaat de bekleding vrij eenvoudig los.
Weet iemand hoe het moet bij mijn XC60 van 2014?
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Je schroeft ze vanuit de wielkast tegen de koets aan. Dopsleutel setje en een krik is alles wat je nodig hebt.
Frans_XC60_D4-Aut8
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 18.12.2018 - 18:57

Jelmer de Jong schreef: Je schroeft ze vanuit de wielkast tegen de koets aan. Dopsleutel setje en een krik is alles wat je nodig hebt.
"Dat klinkt inderdaad niet moeilijk, dank voor de informatie!
Frans_XC60_D4-Aut8
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 18.12.2018 - 18:57

De achterste schokbrekers vanmiddag vervangen, viel inderdaad erg mee.
Maar het lijkt er op dat de voorste een uitdaging zijn, ik heb wel een filpje gevonden van de xc90 maar de 60 zitten ze anders aan de fusee vast.
De demper zit aan de onderzijde in een bus geklemd met één bout, volgens de man van de brug is er te weinig ruimte om hem hier uit te schuiven en moet de fusee gedemonteerd worden of de veer ingespannen.
Iemand ervaring en/of een werkwijze voor mij?
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Inderdaad even plat drukken met een goede veerspanner. Trucje om de fussie open te krijgen is de bout er andersom weer indraaien. Dan een metalen plaatje in de gleuf en je drukt de fusee uit elkaar door de bout verder aan te draaien.
Frans_XC60_D4-Aut8
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 18.12.2018 - 18:57

Dag allemaal, paar weken geleden de Renault verkocht, nu moet de Volvo zijn taken gaan vervullen.
Ik had de auto vorig jaar maar uit de wegenbelasting gehaald omdat ik niet aan kon wennen en dan toch maar de Renault mee nam.
Nog steeds erg ontevreden over het comfort van de wagen, Koni special active aangeschaft. Die zitten er trouwens achter al wel op maar geeft geen merkbaar verschil. Nu blijkt dat je ze kunt afstellen, de instructie zit bij de voorste dempers en niet in de doos bij de achterste. Ik denk bij nader inzien dat alleen de schokbrekers ook niet genoeg is, eigenlijk schrijft iemand hier ook samen met andere veren. Maar wat voor veren dan?
Via een connectie in de familie de specs van de auto opgevraagd, nu blijkt dat het WEL een r-design sport chassis te zijn! Hier net de garage mee geconfronteerd, zeggen ze dat het verschil minimaal is met het dynamisch chassis.
Ik ben dus op zoek naar veren die de auto wat soepeler maken, dat moet toch kunnen met die Koni's. En het liefst met zo'n lang mogelijke veerweg, dus geen verlagingsset. Ik heb het idee dat de eerdere versie van de wagen meer comfort had, in dit testverslag http://autotesten.nl/?s=xc60 wordt de auto juist geprezen op dit punt!
Mailtjes naar Koni en naar VIODveren met mijn vragen worden niet beantwoord.
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

Weet iemand of Volvo de XC60 comfortabeler heeft gemaakt, bijvoorbeeld vanaf een bepaald bouwjaar of na een facelift? Sommige fabrikanten veranderen de afstelling van een auto op basis van klachten of ervaringen van eigenaren. Wellicht / hopelijk heeft Volvo dat ook gedaan?
De eerste generatie XC60 is best lang in productie geweest, 2008 - 2017 meen ik
Frans_XC60_D4-Aut8
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 18.12.2018 - 18:57

Ik heb Evert (de topicstarter) al een direct berichtje gestuurd met de vraag naar een kopie van die offerte, zou graag weten wat voor veren er in die (USA) comfort versie zitten.

Vandaag wel even gereden in een XC60 met standaard chassis, absoluut beter dan mijn eigen wagen maar of het voldoende is vind ik zo erg moeilijk te zeggen. Verkoper had het over luchtvering, had ik zelf ook al aan gedacht maar is wel een hele heftige aanpassing.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Frans_XC60_D4-Aut8 schreef: 03.03.2020 - 15:02 Verkoper had het over luchtvering, had ik zelf ook al aan gedacht maar is wel een hele heftige aanpassing.
Dan zou je voor meer info JS Automotive kunnen bellen: https://www.jsautomotive.nl/luchtvering ... f-inbouwen
"Bij VB-Airsuspension systemen is het in tegenstelling tot veel andere luchtvering systemen niet nodig om aanpassingen te maken aan het chassis VB-Airsuspension vervangt de af-fabriek vering, waardoor deze aanpassingen niet nodig zijn. "

Ik ken ze verder niet, maar van vragen word je wijs.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Frans_XC60_D4-Aut8
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 18.12.2018 - 18:57

DB200 schreef: 03.03.2020 - 22:56
Frans_XC60_D4-Aut8 schreef: 03.03.2020 - 15:02 Verkoper had het over luchtvering, had ik zelf ook al aan gedacht maar is wel een hele heftige aanpassing.
Dan zou je voor meer info JS Automotive kunnen bellen: https://www.jsautomotive.nl/luchtvering ... f-inbouwen
"Bij VB-Airsuspension systemen is het in tegenstelling tot veel andere luchtvering systemen niet nodig om aanpassingen te maken aan het chassis VB-Airsuspension vervangt de af-fabriek vering, waardoor deze aanpassingen niet nodig zijn. "

Ik ken ze verder niet, maar van vragen word je wijs.
Heb ik gisteren gedaan, ze doen alleen bedrijfswagens. Wel een linkje doorgekregen https://brabantcustom.nl/.
Op aliexpress wel een leverancier gevonden, kan het maken voor ca €2000 maar is wel heel erg experimenteel.
Frans_XC60_D4-Aut8
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 18.12.2018 - 18:57

Frans_XC60_D4-Aut8 schreef: 02.03.2020 - 13:32 Dag allemaal, paar weken geleden de Renault verkocht, nu moet de Volvo zijn taken gaan vervullen.
Ik had de auto vorig jaar maar uit de wegenbelasting gehaald omdat ik niet aan kon wennen en dan toch maar de Renault mee nam.
Nog steeds erg ontevreden over het comfort van de wagen, Koni special active aangeschaft. Die zitten er trouwens achter al wel op maar geeft geen merkbaar verschil. Nu blijkt dat je ze kunt afstellen, de instructie zit bij de voorste dempers en niet in de doos bij de achterste. Ik denk bij nader inzien dat alleen de schokbrekers ook niet genoeg is, eigenlijk schrijft iemand hier ook samen met andere veren. Maar wat voor veren dan?
Via een connectie in de familie de specs van de auto opgevraagd, nu blijkt dat het WEL een r-design sport chassis te zijn! Hier net de garage mee geconfronteerd, zeggen ze dat het verschil minimaal is met het dynamic chassis.
Ik ben dus op zoek naar veren die de auto wat soepeler maken, dat moet toch kunnen met die Koni's. En het liefst met zo'n lang mogelijke veerweg, dus geen verlagingsset. Ik heb het idee dat de eerdere versie van de wagen meer comfort had, in dit testverslag http://autotesten.nl/?s=xc60 wordt de auto juist geprezen op dit punt!
Mailtjes naar Koni en naar VIODveren met mijn vragen worden niet beantwoord.
Voel me trouwens behoorlijk op het verkeerde been gezet door Broekhuis Harderwijk, en dan druk ik me erg zacht uit. Het is duidelijk dat een sportchassis andere veren heeft dan het standaard dynamic chassis. Ik zie geen speciale vermelding bij de schokbrekers, alleen dat bepaalde voor comfort & dynamic zijn. De kosten van de veren zelf vallen eigenlijk ook best mee, van KYB kost een standaard set met nieuwe stofkap en demper nog geen €200 bij AutoDoc. Die eibach verlagingsset kost praktisch evenveel, heeft iemand die wellicht voor het verlagen gemonteerd, zijn die inderdaad prettiger dan de standaard veren??
Mijn voorkeur gaat momenteel nog uit naar de comfort/touring veren, helaas nog van niemand een aanbieding ontvangen. Kan mij eigenlijk niet voorstellen dat de auto daar echt te ''zacht'' van zou worden samen met de Koni's. Als dat wel zo is heb ik nog prachtige 20'' als compensatie ;-).
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Frans_XC60_D4-Aut8 schreef: 08.03.2020 - 12:59 Het is duidelijk dat een sportchassis andere veren heeft dan het standaard dynamic chassis.
Forumlid amigob heeft XC60 schokdempers onder zijn XC70 gezet. Auto wordt er stugger van. Dan zou je zeggen dat het omgekeerde ook kan: XC70 schokdempers onder een XC60, waardoor de wagen minder stug wordt. Hier een linkje naar het topic viewtopic.php?f=60&t=83420
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Frans_XC60_D4-Aut8
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 18.12.2018 - 18:57

Dag, dank voor het meedenken en linkje. Zou de rest van de wielophanging en met name de veren ook het zelfde zijn? De achterschokbrekers zijn vrij standaard modellen om te zien.
Maar goed, Volvo NL wilde niet meewerken, de monteur hier kreeg het advies niet mee te werken aan een oplossing omdat het gedrag van de auto niet voorspelbaar zou zijn.
Daarom de eerder genoemde standaard veren besteld en deze worden woensdag geplaatst met de eerder aangeschafte Koni's. Volgens mij is de auto momenteel ook verlaagd met dat sport chassis, dus hij zal ook iets hoger worden.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Frans_XC60_D4-Aut8 schreef: 23.03.2020 - 15:19 Dag, dank voor het meedenken en linkje. Zou de rest van de wielophanging en met name de veren ook het zelfde zijn?
Geen dank. Ik verwacht niet dat de rest hetzelfde is. Hopelijk lost plaatsing van de standaard veren al veel op.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”