Jongens, bovenstaande is allemaal leuk en lachen, maar CO2 uitstoot ( bepaalt in lab of niet) is gerelateerd aan verbruik.
Theorie: XC60 2.0T= 198 gr CO2/km
1Mol CO2 = 44gr.
1Mol benzine(C8H18)=114gr.
1L benzine(C8H18)(720gr)=6,31Mol -> 50,48Mol CO2.
198gr/km = 19.800gr/100km CO2 = 450Mol CO2/100km.
450Mol CO2 / 8 = 56,25Mol benzine.
56,25Mol x 114gr = 6412gr benzine. / 720gr/L = 8,9L. Bij benadering gelijk aan folder.
praktijk: verbruik =11,7L/100km
11,7L/100km x 720gr= 8424gr / 114 = 73,89Mol benzine.
73,89mol x 8 = 591 Mol CO2.
591Mol x 44 = 26010gr CO2/100km.
26010 / 100km = 260,1gr CO2/km.
=31% meer uitstoot dan folder, en dat met voorzichtige rechtervoet.
Het feit blijft dus dat er iets verkocht wordt met 198gr/km en dat de praktijk 260gr/km is.
Dit blijft gewoon liegen met voorbedachte rade.
Het enige voordeel is dat de BPM hier niet over betaald hoeft te worden( niet doorvertellen aan RDW), maar ja, dan is ie echt onverkoopbaar duur voor Volvo (en mij).
Wat gebruikt jullie XC60 2.0T met benzine
- snrbcb
- 2nd Gear member
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 18.03.2011 - 19:10
- Locatie: Ronald Spijkenisse
XC90 2.0T8 R-design , crystalwhite, 22" , B&W, four-C, en kontkoeling in de stoelen. (Sunpower op het dak thuis )
XC60 2.0T R-design , Icewhite, premium, sub, Cratus20".(RICA stage 2 265pk/399Nm.)
V70 2.4 II Sapph.zwart ( RICA 180HP)
XC60 2.0T R-design , Icewhite, premium, sub, Cratus20".(RICA stage 2 265pk/399Nm.)
V70 2.4 II Sapph.zwart ( RICA 180HP)
- Johann
- 5th Gear member
- Berichten: 1305
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
- Contacteer:
Gaat er dus om dat je gewoon ook niet redelijk in de buurt komt.
Onze DrivE doet nu 8.4 ipv 6.7 gemiddelde. Ligt aan de rijstijl maar heb hevige twijfels of de auto wel vooruit wil moest je 'm volgens de eco pijltjes rijden.
Onze DrivE doet nu 8.4 ipv 6.7 gemiddelde. Ligt aan de rijstijl maar heb hevige twijfels of de auto wel vooruit wil moest je 'm volgens de eco pijltjes rijden.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
ik praat niets goed maar dit is de realiteit:
http://www.autoblog.nl/archive/2009/12/ ... oeite-niet
http://www.autoblog.nl/archive/2009/03/ ... -opgegeven
Die ECE norm klopt aan geen kanten, deze link is ook informatief:
http://www.werkelijkverbruik.nl/
http://www.autoblog.nl/archive/2009/12/ ... oeite-niet
http://www.autoblog.nl/archive/2009/03/ ... -opgegeven
Die ECE norm klopt aan geen kanten, deze link is ook informatief:
http://www.werkelijkverbruik.nl/
Volvo for life
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2112
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Volgens 1 na laatste link zit een gemiddelde benzine volvo er maar 4.5% naast... net even iets minder dan de 31% die hierboven wordt gegeven.bart simpson schreef:ik praat niets goed maar dit is de realiteit:
http://www.autoblog.nl/archive/2009/12/ ... oeite-niet
http://www.autoblog.nl/archive/2009/03/ ... -opgegeven
Die ECE norm klopt aan geen kanten, deze link is ook informatief:
http://www.werkelijkverbruik.nl/
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
dat is een getal dat voor Volvo in 2009 als merk opgaat, niet voor een specifieke 2.0T XC60 van 2010/2011
Volvo for life
- Johann
- 5th Gear member
- Berichten: 1305
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
- Contacteer:
Toch blijf ik er bij dat de 2.0T geen verbetering is t.o.v. de 2.5T waar hij voor in de plaats kwam. Ik snap de keuze wel om de simpele reden dat de 2.5T voor z'n spec gewoon te weinig doet maar het had met die motor nog beter kunnen zijn in de praktijk dan dat de 2.0 nu laat zien. Een praktijk voorbeeld is de RS waarmee ik rij. Deze auto doet bij normaal gebruik, niet dat verkrampte ECE gebruik, makkelijk 1 op 12. De V70NN 2.5T deed met moeite 1 op 11 met dezelfde rijstijl. Er zat dus nog genoeg verbetering in de 5 cylinder. Vraag me ook af wat de Amerikaanse 5 cylinder versie van de S60 nu doet.
De XC60 zal zeker hoger verbruik laten zien maar de klachten van de 2.0T komen niet alleen van XC60 rijders maar over de regel van alle modellen waarin deze motor leverbaar is. Mocht de 2.0T idd een teruggepepte "T5" zijn dan zou dit het meerverbruik deels kunnen verklaren en dan kan het zomaar zijn dat de Polestar upgrade voor de 2.0T naar T5 niveau een kleine verbetering laat zien door het efficiënter benutten van de capaciteiten van de motor. 1 op 10 zal echter een moeilijk verhaal blijven.
De XC60 zal zeker hoger verbruik laten zien maar de klachten van de 2.0T komen niet alleen van XC60 rijders maar over de regel van alle modellen waarin deze motor leverbaar is. Mocht de 2.0T idd een teruggepepte "T5" zijn dan zou dit het meerverbruik deels kunnen verklaren en dan kan het zomaar zijn dat de Polestar upgrade voor de 2.0T naar T5 niveau een kleine verbetering laat zien door het efficiënter benutten van de capaciteiten van de motor. 1 op 10 zal echter een moeilijk verhaal blijven.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
niks misser, de emissiewaarde van de T5 is exact gelijk aan die van de 2.0T945i schreef:De motor was een misser. Maar er moest een motor komen met die en die (papieren) emissiewaarde voor de introductie van de S/V60, so be it.
Volvo for life
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3780
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
een papieren"waarde"?bart simpson schreef:niks misser, de emissiewaarde van de T5 is exact gelijk aan die van de 2.0T945i schreef:De motor was een misser. Maar er moest een motor komen met die en die (papieren) emissiewaarde voor de introductie van de S/V60, so be it.
geen glans zonder wrijving
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
net zo'n "waarde" als van alle andere merken/modellentoppertje schreef:een papieren"waarde"?bart simpson schreef:niks misser, de emissiewaarde van de T5 is exact gelijk aan die van de 2.0T945i schreef:De motor was een misser. Maar er moest een motor komen met die en die (papieren) emissiewaarde voor de introductie van de S/V60, so be it.
Volvo for life
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Ja dat geloof ik, maar een intro edition met alleen een T5 benzinemotor had veel kritiek gegeven. Omdat de T3 en T4 ook nog niet klaar waren, moest er een "gangbaarder" torretje in komen. Deze heeft even de ruimte opgevuld tot de T4 er was... (nu is er nog een gat tussen T4 en T5, maar alla.)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- snrbcb
- 2nd Gear member
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 18.03.2011 - 19:10
- Locatie: Ronald Spijkenisse
Nou, de auto is vandaag bij de dealer geweest voor een verbruikstest ( i.o.v Volvo Ned).
Afstand 178km: (25% stads, 50% buiten, 30% snelweg) met een verbruik van 16L.
Oftewel 1:11,1..........schiet mij maar lek!!!
Blijkt dus wel dat die 20"vrachtwagenwielen niks uitmaakt, het ligt alleen maar aan de bestuurder.
Afstand 178km: (25% stads, 50% buiten, 30% snelweg) met een verbruik van 16L.
Oftewel 1:11,1..........schiet mij maar lek!!!
Blijkt dus wel dat die 20"vrachtwagenwielen niks uitmaakt, het ligt alleen maar aan de bestuurder.
XC90 2.0T8 R-design , crystalwhite, 22" , B&W, four-C, en kontkoeling in de stoelen. (Sunpower op het dak thuis )
XC60 2.0T R-design , Icewhite, premium, sub, Cratus20".(RICA stage 2 265pk/399Nm.)
V70 2.4 II Sapph.zwart ( RICA 180HP)
XC60 2.0T R-design , Icewhite, premium, sub, Cratus20".(RICA stage 2 265pk/399Nm.)
V70 2.4 II Sapph.zwart ( RICA 180HP)
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Zoals ik al zei op pagina 1 van dit topic....945i schreef:Het verbruik is van zoveel dingen afhankelijk, bandenspanning, weer, belading, rijstijl noem maar op. Zet 5 mensen in de zelfde auto en ze hebben alle 5 een ander verbruik.
Ga je Volvo een bloemetje sturen?
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- snrbcb
- 2nd Gear member
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 18.03.2011 - 19:10
- Locatie: Ronald Spijkenisse
Je zou het bijna doen.
Maar nee, vragen welke route hij gereden heeft, en het dan zelf ook eens proberen.
Je zou bijna denken dat ie'm 2 uurtjes heb laten pruttelen op een vermogens bank ofzo.... :silly:
Maar nee, vragen welke route hij gereden heeft, en het dan zelf ook eens proberen.
Je zou bijna denken dat ie'm 2 uurtjes heb laten pruttelen op een vermogens bank ofzo.... :silly:
XC90 2.0T8 R-design , crystalwhite, 22" , B&W, four-C, en kontkoeling in de stoelen. (Sunpower op het dak thuis )
XC60 2.0T R-design , Icewhite, premium, sub, Cratus20".(RICA stage 2 265pk/399Nm.)
V70 2.4 II Sapph.zwart ( RICA 180HP)
XC60 2.0T R-design , Icewhite, premium, sub, Cratus20".(RICA stage 2 265pk/399Nm.)
V70 2.4 II Sapph.zwart ( RICA 180HP)
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15367
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
105%? :)snrbcb schreef:Nou, de auto is vandaag bij de dealer geweest voor een verbruikstest ( i.o.v Volvo Ned).
Afstand 178km: (25% stads, 50% buiten, 30% snelweg) met een verbruik van 16L.
Oftewel 1:11,1..........schiet mij maar lek!!!
Blijkt dus wel dat die 20"vrachtwagenwielen niks uitmaakt, het ligt alleen maar aan de bestuurder.
- Willem*
- 2nd Gear member
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 03.11.2015 - 10:23
- Locatie: Veluwe
Sinds half oktober in het bezit van een XC 60 2.0 T5 Summum Powershift BJ 2011 (MY2012) met km-stand nu van 68400km en heb er nu bijna 2000km zelf mee gereden, 70% autobaan en 30% stad/binnenwegen. Het benzine verbruik komt op 9.2 km/ltr. wat mij erg tegenvalt. Als ik zo dit draadje doorlees valt het mij op dat dit redelijk moet zijn. Ik ben echter van mening dat zo'n moderne motor toch zuiniger zou moeten presteren. Ik ga met deze auto ook een caravan trekken van max. 1400 kg. en hou mijn hart vast wat hij dan verbruikt! Is er via een software update nog winst te behalen? Ik weet ook niet of er in het verleden wel updates uitgevoerd zijn en hoe is dat te controleren?
Volvo XC60 II T5 Inscription, Scandinavian Line en veel meer opties ... MY 2018
Volvo XC60 2.0 T5 FWD Summum Powershift MY12 (b.j.11)
Volvo V70 2.4D EditionII Geartronic MY05 (2008-2015)
Volvo V70 2.5 T AWD (H5) MY98 (2000-2008)
Volvo XC60 2.0 T5 FWD Summum Powershift MY12 (b.j.11)
Volvo V70 2.4D EditionII Geartronic MY05 (2008-2015)
Volvo V70 2.5 T AWD (H5) MY98 (2000-2008)
Dag Willem,
Wij hebben een XC60 T5 (nieuwe motor met 245 pk), de zogenaamde zuinige e-drive. Auto is van augustus 2014 en wij hebben nu 26000 km gereden. Gemiddeld verbruik over deze periode is 10 L/100 km. Verbruiksnorm gemiddeld is 6,7 L/ 100 km. Een GROOT verschil dus. Bijna dagelijks rijden wij een enkele afstand van 35 km en weer terug, dus 70 km per dag over 80 km wegen en paar keer per jaar snelle(re) ritten naar Oostenrijk. Opvallend is dat deze veel snellere ritten amper meer brandstif kosten !! Wij zijn rustige rijders. Over verbruik zelf ook al eens een topic opgezet. Ook heeft dealer hier naar gekeken. Vele mensen hebben gereageerd dat ze dit een prima verbruik vinden. Ik vindt dit redelijk, alleen ten opzicht van de norm lijkt het nergens op !
Wij hebben een XC60 T5 (nieuwe motor met 245 pk), de zogenaamde zuinige e-drive. Auto is van augustus 2014 en wij hebben nu 26000 km gereden. Gemiddeld verbruik over deze periode is 10 L/100 km. Verbruiksnorm gemiddeld is 6,7 L/ 100 km. Een GROOT verschil dus. Bijna dagelijks rijden wij een enkele afstand van 35 km en weer terug, dus 70 km per dag over 80 km wegen en paar keer per jaar snelle(re) ritten naar Oostenrijk. Opvallend is dat deze veel snellere ritten amper meer brandstif kosten !! Wij zijn rustige rijders. Over verbruik zelf ook al eens een topic opgezet. Ook heeft dealer hier naar gekeken. Vele mensen hebben gereageerd dat ze dit een prima verbruik vinden. Ik vindt dit redelijk, alleen ten opzicht van de norm lijkt het nergens op !
- Willem*
- 2nd Gear member
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 03.11.2015 - 10:23
- Locatie: Veluwe
De verbruiksnorm van mijn auto zou 8,5l/100km (11,7km/ltr) gemiddeld moeten zijn, dus ook een groot verschil. Wij zijn ook rustige rijders en houd mij ook aan de maximum snelheden (echte km's). Ik rijd ook altijd op CC zoveel het kan. Hiervoor een Volvo V70 2.5D gehad waar ik makkelijk 14km/ltr. haalde. Ja ik weet dat je dat niet met een T5 mag vergelijken maar waar halen ze bij Volvo dan die verbruiksnorm vandaan, want daar kijkt de potentionele koper ook naar!
Volvo XC60 II T5 Inscription, Scandinavian Line en veel meer opties ... MY 2018
Volvo XC60 2.0 T5 FWD Summum Powershift MY12 (b.j.11)
Volvo V70 2.4D EditionII Geartronic MY05 (2008-2015)
Volvo V70 2.5 T AWD (H5) MY98 (2000-2008)
Volvo XC60 2.0 T5 FWD Summum Powershift MY12 (b.j.11)
Volvo V70 2.4D EditionII Geartronic MY05 (2008-2015)
Volvo V70 2.5 T AWD (H5) MY98 (2000-2008)