Gebruikers ervaringen TomTom GO5000

Navigatiesystemen die niet van Volvo zijn. Zoals TomTom, Garmin etc.
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Omdat afgelopen vakantie de Live services van mijn "oude TomTom GO750LIVE" in Zwitserland en Italie het af liet weten door een verouderde simkaart,
ben ik op zoek gegaan naar een alternatief.
Na veel wikken en wegen is het een TomTom GO5000 geworden.
Doorslag gaf Lifetime kaartupdate en Lifetime verkeersinformatie, wil je flitsers (1e drie maand gratis) daarna €29,95 per jaar (nu een actie voor 18 maanden)

Een mooi apparaat die met magnetische systeem op de stevige raamhouder zit "geklikt"
Prima 5 inch scherm, wat goed zichtbaar is, ook in zon.
Touchscreen werk zoals je gewend bent van een smartphone inclusief zoomfunctie en verschuiven van het ingezoomde kaartgedeelte.
Na het aansluiten op de PC werden er gelijk nieuwe kaarten (heel Europa) geladen, de flitsers bijgewerkt en nieuwe software(nav4) geladen.
De bediening is wel heel erg wennen als je de "oude" toestellen gewend bent.
De hele menustructuur is veranderd en in mijn ogen niet echt een verbetering, alles zit ergens anders en werkt ook anders.
Dit heeft bij mij de nodige gewenningstijd gekost.
Grootste nadeel tot nu toe is voor mij, het gemis van persoonlijke poi,s (nuttige plaatsen)
Deze zijn tot op heden niet toe te voegen, TomTom schijnt er aan te werken en met één van de volgende software updates zou dit ook toegevoegd worden.
Navigeren gaat zoals je van TomTom gewend bent, gewoon goed en ook de Liveservices zijn van een hoog niveau.
Voor de hobbyist is er verder niet veel in te stellen, geen andere waarschuwingsgeluiden, een beperkt aantal stemmen, kaartkleuren en het blauwe pijltje is niet veranderen in bv. een Volvo modelletje.
Hecht je hier geen waarde aan is het ook geen minpunt.

Nu, na een goed half jaar dit toestel intensief gebruik te hebben, is mijn conclusie:
Een heel ander navigatiesysteem die erg goed is in waarvoor je zo'n ding voor aanschaft , nl. Navigeren en zo mogelijk file's omzeilen.
Best wel heel erg moeten wennen aan de nieuwe menustructuur.
Groot voordeel dat je altijd Verkeersinformatie krijgt en met de nieuwste kaarten rijdt en dit zolang het toestel technisch ondersteund word(Lifetime).

UPDATE 1-5-2015

Nieuwe versie van de software!!!

De lang verwachte update is dan daar, de belangrijkste:
-Custom poi's kunnen worden toegevoegd! (voor velen was dit een reden om de nieuwe serie NIET aan te schaffen)
-via MyDrive kan je een route op je computer,smartphone of tablet "voorbereiden" en synchroniseren met je TomTom.
-Als je een vaste werkplek hebt kan je die ook toevoegen bij "mijn plaatsen".( je zou dit natuurlijk ook kunnen gebruiken voor een vakantie adres, waar je dan eenvoudig naar toe kan navigeren)
-Volgorde van de icoontjes kan je wijzigen (prettige optie, omdat ik de standaard volgorde niet erg logisch vond)

Verder wat kleinere aanpassingen die het toestel prettiger in gebruik maken.

Ik word na iedere update en de langere gewenningstijd, steeds meer enthousiast over deze nieuwe serie, zo gebruik ik de spraakherkenning steeds vaker en door het simpel opnoemen van een adres, herkend het toestel (meestal) probleemloos de bestemming.

Verder is een nieuwe serie op de markt die ook nog eens Lifetime Flitsers updates ontvangt (kost voor de "oude" serie zo'n 30 Euro per jaar)

Na een voorzichtig positief gevoel over deze TomTom mag ik nu toch wel zeggen dat ik dit toestel kan aanraden.

Vragen? schroom niet :o
Laatst gewijzigd door kawaman op 30.03.2020 - 10:14, 17 keer totaal gewijzigd.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Als jullie vragen hebben........
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
ruffie
3rd Gear member
Berichten: 257
Lid geworden op: 01.01.2014 - 22:44
Locatie: Almere

Geen vragen hier, heldere review :) Heb het apparaat zelf ook namelijk.
XC60 MY14.5 (maart 2014) T5 Summum GT8 Caspian Blue Metallic 20" Avior / Driver Support Line - Family Line - Luxury Line - Scandanivian Line - Security Line - Business Pack Connect | Foto's
anixie
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 06.02.2015 - 20:01

Ben al bijna 10 jaar TomTom gebruiker. No maar mn tweede toestel (een 700, geen idee welke reeks) en altijd meer dan tevreden geweest... Zo tevreden zelfs dat ik nooit een ingebouwde GPS overwogen heb (behalve toen ik naar een citroen aan het kijklen was als eventuele nieuwe wagen, maar die gebruiken dan ook Tomtom voor de inbouwtoestellen...). Nu is mijn huidige langzamerhand aan vervanging toe (batterijleven kan eerder in minuten dan in uren geteld worden) dus dit berichtje komt wel van pas :)
MY2015 Volvo V40 D4 Summum R-Design Caspian Blue Metallic
Rica modified
Suntracker
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 19.09.2013 - 18:46

Hej Erik,

Nadat we een andere auto hebben aangeschaft hebben we toch maar besloten om een navigatie te bestellen. De oude auto was een XC70 met ingebouwd systeem. Hierover ben ik nooit super positief geweest, hoewel het keurig werkte.
Nu hebben we sinds 3 weken een XC90 zonder navi. Met langere reizen is het toch een gemis en hebben daarom een TomTom 6000 besteld in Nederland. Volgende week zijn we in NL en kunnen we hem uitpakken.
Zeer benieuwd hoe het werkt! Met naar huis (= Zweden) rijden kunnen we hem gelijk uitproberen. Ik laat nog van me horen.

André
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Hoi André,

Zal in het begin even wennen zijn, maar dat komt snel goed.
Je kan hem het beste eerst gaan updaten voor dat je er mee gaat rijden, je hebt dan de laatste software versie met de nodige verbeteringen.
Tevens de meest recente kaart en natuurlijk worden de flitswaarschuwingen actief.
Als je slim bent schaf je gelijk een micro sd kaart aan van minimaal 8 Gb(16 Gb is met het oog op de toekomst nog beter), de kaarten zijn inmiddels zo groot geworden dat ze eigenlijk niet meer op het interne geheugen passen.

Veel plezier van je nieuwe toestel.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik heb járen geleden de TomTom Go Live 1005 aangeschaft. De accu is dood, maar verder doet ie het nog prima. Ik betaal echter ieder jaar zo'n € 100,- voor de kaartupdates en verkeersinformatie. Ik overweeg nu de aanschaf van de TomTom Go 610 voor € 250,-. Ben ik namelijk van die jaarlijkse kosten af én ik heb weer een nieuwer toestel.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Lijkt mij een goede keus!
Go610 is een min of meer vergelijkbaar toestel, iets groter scherm en ook nog eens lifetime flitsers.
Kijk eens bij kieskeurig.nl nog goedkoper als de prijs die jij noemt.
Denk er wel aan dat in het buitenland de verkeersinfo ook via je telefoon gaat, met het daarbij horend dataverbruik en kosten.
De reden voor mij om voor een toestel te gaan met ingebouwde sim omdat ik regelmatig in het buitenland verblijf.
Laatst gewijzigd door kawaman op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Na de beschreven update zijn er nog, meen ik, 2 software updates geweest.
Voor mij persoonlijk geen schokkende veranderingen/verbeteringen.
Maar het geeft wel aan dat TomTom nog steeds bezig is om de software te verbeteren.
Grootste gemis is voor mij dat je niet thuis op de pc of laptop een route kan voorbereiden en die dan naar je toestel kan sturen.
Mensen die het programma TYRE kennen, weten wat ik bedoel.
Maar ook hier heb ik goede hoop dat het ooit mogelijk gaat worden op de autonavigatie.
Het feit dat je op de nieuwe generatie RIDER toestellen (voor motorrijders) al wel mogelijk is daar de reden voor.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ja, dat vind ik inderdaad ook een nadeel. Nu gaat dat ook via de TomTom zelf, maar dat mag ook wel voor dat geld. Een 6" scherm is een must, gezien de afstand van mij (lang, dus achterste stand) tot aan de voorruit. Die magneethouder is perfect! Kan ik dus ook gewoon opnieuw gebruiken, scheelt weer montagetijd.

Het grootste nadeel is dat het niet werkt met m'n (verouderde) MacBook. Nu moet ik updaten met Windows XP. Tjá....

Eigenlijk zoek ik nog wel naar een optie om de route aan te passen, voor routes geschikt voor de caravan én de mogelijkheid om de aankomsttijd aan die 90 km/u aan te passen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik heb in 2008 een TomTom 950Live gekocht, welke ik nu nog gebruik in USA. (beide Volvo's hebben nu een ingebouwd systeem)

De 950 heeft de routeplanning mogelijkheid met TYRE, waarmee ik perfect de hele route 66 etappes op de TomTom geladen had voor onze reis.

Een super systeem.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Ja en dat is dus bij de nieuwe serie helaas (nog) niet mogelijk.
Zelf een route maken op het toestel is wel mogelijk maar is omslachtig en kost daardoor veel tijd.
Routes importeren kan wel, maar op een zeer omslachtige manier. (eerst met een extern progje omzetten naar poi bestanden, deze importeren en dan 1 voor 1 als tussenpunten toevoegen.
Route voorbereiden via Tyre was een soort voorpret op de pret zelf.

Hopelijk ziet TomTom ook in dat dit toch wel een zeer nuttige toevoeging is.
Laatst gewijzigd door kawaman op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Erik

S60 T5 R-design
Suntracker
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 19.09.2013 - 18:46

Hej Erik,

We zijn weer thuis na een enerverend reisje Nederland. Voordat we weg waren was er eerst een heleboel gedoe. De motor lekte behoorlijk olie. Voor een auto van 15 maanden en nog geen 38.000 km mag dat niet, vind ik.
We hadden de auto op dat moment slechts 2 weken in ons bezit. Als de motor niet draait zie je ook niets lekken. Daarom hadden we dat niet gezien/ontdekt toen we de auto kochten.
Voordat we op reis gingen dus eerst naar de Volvo garage.
Na een hoop gezoek dachten ze dat de pakking van het carter lekte. Dat gerepareerd met vloeibaar spul maar de motor bleef olie lekken. Volvo Zweden vertelde dat ze ander materiaal moesten gebruiken. Bleef gewoon lekken.
Potverdrie... we zouden op reis. Na een kleine week belde de garage en vertelde dat Volvo nu wil dat er een nieuwe motor zou worden gemonteerd. Jawel... een compleet nieuw (diesel) blok.
Vermoedelijk zat in het oude blok een haarscheurtje waardoor de olie eruit siepelde. Dat gaan ze nu waarschijnlijk onderzoeken.
De motor vervangen was een klus van 2 dagen. Op reis de nieuwe motor dan maar een beetje voorzichtig laten indraaien.
Nu hebben we een auto die perfekt rijdt en niet lekt, ook niet na 3000 km in één week.

Maar nu de navigatie. We hebben een TomTom 6100 en die doet het heel goed!! Erg positief over dit kastje. Je kunt zelfs de presentatie kiezen en tijdens het rijden zijn de aanwijzingen heel duidelijk.
Ik heb nu we weer thuis zijn geprobeerd alles te registreren bij TomTom, maar dat lukt niet zo. Volgens de info zouden o.a. kaartcorrecties kunnen worden geladen gedurende de gehele levensduur van het apparaat.
Ook dat lukt niet.
Is het mogelijk dat dat komt doordat we de TomTom in Nederland hebben gekocht en in Zweden proberen te registreren?
Of ben ik gewoon niet zo handig met dit spul en doe alles verkeerd?

André
Laatst gewijzigd door Suntracker op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ruffie
3rd Gear member
Berichten: 257
Lid geworden op: 01.01.2014 - 22:44
Locatie: Almere

Het zou volgens mij niet zoveel moeten uitmaken waar je hem registreert. Ik weet wel dat als je hem probeert te registreren met een BESTAAND TomTom account, welke ooit op de nederlandse site is aangemaakt en je dus als land van verblijf Nederland hebt staan, dat niet helemaal lukt om een nieuw apparaat in een ander land te registreren. Maar ik weet niet of dat in jouw geval zo is :) Mocht het wel zo zijn, probeer dan een nieuw account ervoor aan te maken/te gebruiken welke geregistreerd staat in Zweden.
Gelukkig wordt dat hele proces beter binnen niet al te lange tijd...

Twijfel niet om onze klantenservice te bellen, die fietsen je zo door het registratie proces heen hoor ;)
XC60 MY14.5 (maart 2014) T5 Summum GT8 Caspian Blue Metallic 20" Avior / Driver Support Line - Family Line - Luxury Line - Scandanivian Line - Security Line - Business Pack Connect | Foto's
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Ja moet gezegd worden, de klantenservice van tomtom is goed! Meerdere malen gebruik van moeten maken toen registratie van live services telkens mislukte op de 1005.
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Zo een heel gedoe gehad met je auto, maar fijn dat het zo goed is opgelost!
Ik heb ook een nieuw account aangemaakt, maar dat was omdat ik de GO750live ook nog als back-up heb liggen en die toch zo nu en dan even aan de computer hang.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Laatste tijd ging het updaten van de GO5000 nogal moeizaam, het updaten van de flitsers duurde zomaar een half uur of meer, ook de stembesturing wilde eigenlijk niet meer naar mij luisteren, na dat ik de stembesturing geactiveerd had, reageerde het toestel met "ik luister" en vervolgens nog voordat je de gelegenheid had om iets te zeggen kwam gelijk de reactie "ik begrijp het niet" en of je het gezegde wilde herhalen.
Na wat zoeken op "jouw TomTom" en officiele TomTom forum zou de oplossing zijn het toestel terug te zetten naar fabrieksinstellingen.
Deze reset dan maar gedaan.
Daarbij gaan je persoonlijke instellingen verloren en ook bv. "mijn plaatsen"
Maar als je bent verbonden met MYDRIVE worden deze automatisch terug geplaatst, wel is de menu structuur weer zoals die was toen hij uit de doos kwam.
Het resultaat van dit alles is, dat ik weer een toestel heb dat naar mij luistert en ook de updates komen weer binnen als vanouds, ik krijg nu zelfs weer dagelijks mapshare updates binnen.
Het schijnt dat dit probleem is gekomen na de laatste software update, maar zich pas later manifesteerde.
Ik ga er vanuit dat dit probleem ook wel met een nieuwe software versie word verholpen.
Laatst gewijzigd door kawaman op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Hmmm, bij mij werkt HD-traffic niet meer sinds de laatste update. Ook maar eens terugzetten naar fabrieksinstellingen dan, wellicht helpt dat.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

jullie zitten me lekker te maken, ooit had ik ook een TomTom , een go730 indertijd bijna direct na het uitkomen gekocht
zogenaamd als kadootje voor moederdag :D :whistle:
jaren plezier van gehad, via Tyre, en my tomtom bijgerwerkt en geprsonaliseerd
totdat o, op eenngegeven moment dacht, die is zo oud, ik bouw hem in, aan het dashboard vast gemaakt, na 3 weken stond ik tegen een ingeslagen ruit aan te kijken en een stukje behuizing
Daarna een mio overgenomen, kan er niet aan wennen, en zo weinig mogelijkheden
dus af en toe denk ik om weer een TT te kopen
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Nog een manier om je TomTom te "herstellen" deze is iets minder rigoreus, je persoonlijke instellingen blijven behouden waaronder "Mijn plaatsen"
Ik geef deze tip ook even door omdat de huidige versie van de software niet zo goed met de Mapshare en de flitserupdates om weet te gaan.
Het word weer tijd voor een software update. :'(


1. Zorg ervoor dat de batterij van het toestel goed is opgeladen door deze minstens 2 uur opgeladen te hebben
2. Zet het toestel aan terwijl deze niet is aangesloten op de computer.
3. Houd de aan- en uitknop van de GO ingedrukt totdat u een zwart scherm met witte letters ziet. Dit kan zo’n 20 tot 30 seconden duren.
4a. Druk nu de aan- en uitknop 4 keer achter elkaar (of 3 keer binnen een seconde) in. Er zal een scherm verschijnen met een draaiend (tand)wiel. Als dit niet gebeurt, probeer het dan nog eens door iets meer of minder tijd tussen het indrukken te laten of het indrukken zelf iets langer of korter te laten duren. Deze stap kan namelijk lastig zijn om te timen. Let op: Als het draaiende tandwiel niet verschijnt, herhaal dan stap 1 t/m 4.
4b. Mocht u het draaiend wiel niet te zien krijgen door op de aan/uit knop te drukken. Probeert u dan ipv stap 4, op alle hoekjes van het scherm te klikken. Gaat u met de klok mee, en begint u links boven.
5. Wanneer u het scherm met het draaiende tandwiel of wiel ziet, sluit u het navigatiesysteem aan op de computer
6. Als op het toestel een scherm ziet met een navigatiesysteem met rood kruis, verbonden met een computer en een gereedschapskist, maar het programma MyDrive start niet op op de computer, start dan handmatig het programma MyDrive
7. Er verschijnt vervolgens een scherm op het toestel waarop aangegeven wordt dat u de verbinding niet moet verbreken. De TomTom wordt nu gerepareerd. Afhankelijk van uw internetsnelheid kan dit ongeveer tussen de 5 en 30 minuten duren.
8. Het navigatiesysteem zal zichzelf opnieuw opstarten en u kunt het toestel dan ook weer van de computer loskoppelen en uitproberen.
Erik

S60 T5 R-design
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie 'niet Volvo'”