Gebruikers ervaringen TomTom GO5000

Navigatiesystemen die niet van Volvo zijn. Zoals TomTom, Garmin etc.
Suntracker
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 19.09.2013 - 18:46

Hej Erik,

We hebben tijdens onze vakantie in Nederland (we wonen in Zweden) een TomTom 6100GO gekocht. Daarmee ben ik erg tevreden. Overigens bedankt voor je hulp.
De service van TomTom is ook erg goed vind ik. Ik heb nu al een paar maal met vragen moeten aankloppen bij ze en ik ben heel correct geholpen. Alles werkt nu perfect en ik kan het ook updaten via de computer.
Nu wil ik een extra USB/voedings kabeltje kopen. De ruitstandaard + kabel kan dan in de auto blijven zitten. Het andere kabeltje komt in een USB aansluiting in m'n computer. Daardoor hoef ik alleen het TomTom-kastje te verplaatsen, zonder draadjes en standaard te hoeven losmaken.
Een klein nadeeltje voor mij is het volgende: de TomTom is in Nederland gekocht en aangemeld. Ze kunnen helaas niet leveren naar mijn buitenlandse adres.
Ik ben nu een beetje aan het kijken of en waar zoiets hier in Zweden te koop is.

André

=Quote=
Geachte heer,
Dank u voor uw e-mail.
Het lukt mij helaas ook niet het item voor u te bestellen. Dit omdat u inderdaad een Nederlands account hebt, een item naar Zweden verstuurd wil hebben. Ik heb verwoede pogingen gedaan, ik heb zelfs onze site in het Zweeds afgezocht op zoek naar de kabel en het geprobeerd, maar helaas zonder resultaat. Of dit met de storing te maken heeft, of met meer dan dat alleen, weet ik niet.
Ik hoop dat u in Zweden ergens een dergelijk kabeltje op de kop kunt tikken (en tevens dus verzendkosten kunt besparen).
Mijn excuses dat het niet lukt.
Met vriendelijke groeten,
Gerrit,
TomTom Customer Care Team
=Unquote=
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Heey André,

Als ik het goed begrijp zoek je een kabeltje om de GO met de PC te verbinden?
Daarvoor volstaat in mijn geval gewoon een usb naar micro-usb kabeltje, die kan je rechtstreeks onder in het toestel doen.
Als je een smartphone hebt dan zitten die kabeltjes er 9 van de 10 keer bij.
Erik

S60 T5 R-design
Suntracker
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 19.09.2013 - 18:46

Eric,

Bedankt voor je hulp. Inderdaad heb ik nu een extra kabeltje van een grote Zweedse auto-supermarkt voor maar 59 kronen (= ca. 6,50). Werkt perfect!
Nu hoef ik dus alleen de TomTom zelf uit de ruitstandaard van da auto te halen en kan deze binnen op de computer aansluiten. Hierbij hoef ik dus niet langer draadjes om te pluggen enzo.

Helemaal blij nu!!

André
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Biltema? Leuke zaak met veel te veel leuke hebbedingetjes :'(
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Vandaag een hele mooie softwaretoevoeging op de GO5000: routes maken via TYRE en die importeren naar het toestel.
Na veel verzoeken dan toch eindelijk, Misschien wel de beste update tot nu toe!
Routes maken via TYRE, deze opslaan als GPX bestand en dan importeren naar je toestel via MYDRIVE, een kind kan de was doen.

Ik ben een blij mens!!

Verder nog een paar kleine aanpassingen van de software.
Laatst gewijzigd door kawaman op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Erik

S60 T5 R-design
vol-vo
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 20.01.2014 - 22:12

Toevallig vandaag een aanbieding van mijn dealer ontvangen voor een navigatie-update van mijn standaard Volvo inbouw navigatie. Het betreft de grootste dealer in de Rijnmond met meerdere vestigingen. Kosten voor deze "update" maar liefst € 199,00. Worden we nu belazerd of niet??? Voor dat geld koop ik een nieuwe TomTom met actuele kaart!! Ik word er chagrijnig van (ik realiseer mij wel dat deze chagrijnigheid een luxe probleem is)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27000
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

vol-vo schreef: Toevallig vandaag een aanbieding van mijn dealer ontvangen voor een navigatie-update van mijn standaard Volvo inbouw navigatie. Het betreft de grootste dealer in de Rijnmond met meerdere vestigingen. Kosten voor deze "update" maar liefst € 199,00. Worden we nu belazerd of niet??? Voor dat geld koop ik een nieuwe TomTom met actuele kaart!! Ik word er chagrijnig van (ik realiseer mij wel dat deze chagrijnigheid een luxe probleem is)
De updates van het RTI navigatiesysteem met Dvd's zijn altijd duur geweest.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

En ze zijn al verouderd voordat je ze in de auto kunt gebruiken! TomTom levert vier maal per jaar kosteloos updates, recenter en goedkoper ga je het niet krijgen!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Weer een leuke update!
je kunt nu ook routes maken via MYDRIVE!
Even snel geprobeerd en het werkt heel simpel.
Bij het icoontje "plan route" staat een + teken,wanneer je hierop drukt kan je tussenstops toevoegen.
Wanneer je daar klaar mee bent kan je de route eenvoudig naar je TOMTOM sturen.
Vanavond werkte dit alleen nog via de PC maar ik verwacht dat de MYDRIVE-app snel volgt.

Kortom de software word langzaam maar zeker steeds completer.
Laatst gewijzigd door kawaman op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Om een beetje te laten zien wat er momenteel kan met de nieuwe generatie Tomtom toestellen probeer ik dit uit te leggen aan de hand van een paar afbeeldingen.

Zoals eerder al gemeld kan je via MYDRIVE routes maken op je PC (op tablet en smartphone nog niet mogelijk) en die vervolgens doorsturen naar je toestel.
Je kan tegenwoordig kiezen tussen snelste-route en spannendste-route, waarbij je bij de spannendste ook nog meer of minder kronkelwegen of hoogteverschillen kan kiezen.
Vandaar de keuze voor een voorbeeldroute in Zwitserland

Op de 1e Afbeelding een route gepland van Interlaken naar Langenthal, zoals linksboven is aangegeven, is hier gekozen voor de snelste route.
Op de 2e Afbeelding hetzelfde begin en eindpunt, maar dan gekozen voor de Spannendste-route en gelijk heen en terug reis.
Op de 3e Afbeelding dezelfde route als afbeelding 2, maar dan met een zelf gekozen tussenpunt.(je kan tussen-punten toevoegen om de route naar eigen hand te zetten)
Op de 4e Afbeelding de laatste route zichtbaar op het toestel na het verzenden.

Het versturen naar het toestel is heel eenvoudig door te klikken op "voeg track toe aan mijn routes"
waarna je route een naam kan geven en de route kan terug vinden in "mijn routes" op het toestel.

Ik zelf ben erg over te spreken over deze manier van routes maken, eigenlijk gebruik ik het programma TYRE in het geheel niet meer.
De route word 100% overgenomen van PC naar Tomtom, wat bij TYRE niet altijd lukte.( wil niet zeggen dat TYRE achterhaald of slechter is, maar voor mij voldoet MYDRIVE aan mijn behoeften)
De volgorde van de tussen-punten kan heel eenvoudig gewijzigd worden door op de 3 puntjes voor de het tussenpunt in het lijstje te gaan staan en dan omhoog of omlaag te verslepen.
Ook is het mogelijk om de route te keren, klik op de 3 puntjes in het scherm "voeg track toe aan mijn routes" en daar is de optie om de route te keren.

Al met al leuke extra's die mogelijk zijn en de voorpret voor, bijvoorbeeld een vakantie trip, in mijn ogen vergroten.
IK zou zeggen ga op ontdekkingsreis en speel met de instellingen bij de Spannendste-route en laat je verrassen!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door kawaman op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Geen bijzondere nieuwe update´s of andere wijzigingen te melden.
Wel een beetje teleurgesteld, niet over het toestel en de werking daarvan, integendeel daar ben ik nog altijd super tevreden over.
Maar wel over de kaarten:
Dat de laatste kaart update wat langer op zich liet wachten, kan gebeuren en er zal daar wel een reden voor zijn, is niet het grootste probleem. (met een kaart van 3 maanden oud vind je de weg ook nog wel :-) )
Maar dan de mapshare-updates, deze komen gewoon dagelijks binnen ook dat is het probleem niet.
Wat mij wel teleurstelt is dat de Mapshare-updates een lange verwerkingstijd blijken te hebben.
Als voorbeeld, de nieuwe situatie op de A1 tussen Muiden en Diemen, deze is nog steeds niet aangepast.
Op de nieuwe kaarten is de nieuwe situatie al wel ingetekend , maar nog steeds afgesloten.( je word nog steeds over de "oude" A1 geleid)
Rijdend over de "nieuwe" A1 is het toestel continue aan het herbereken.
Voor mij op zich niet zo'n probleem, ik kom er regelmatig, maar ik kan mij voorstellen dat mensen die hier NIET regelmatig komen, dat het voor hen behoorlijk verwarrend kan zijn als je toestel steeds je steeds op een dwaalspoor zet.
Dat kleine veranderingen langer duren kan ik begrijpen bv. een weg die éénrichtingsverkeer is geworden of een andere maximale snelheid op een achteraf weggetje.
Maar één van de drukst bereden wegen, waar het verkeer vanuit Amsterdam al een maand of 2 over de nieuwe route rijd, en welke dan nog steeds niet aangepast is, vind ik teleurstellend.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Ik lees vandaag op de site van TomTom dat de nieuwe A1 bij Muiden pas "open" gaat bij de release van de nieuwe 980 kaarten serie.
Die zal eerdaags wel verschijnen en dan is het "probleem" uit de wereld.
Toch blijf ik het een gemiste kans vinden zeker op zo'n drukke verkeersader als de A1.
Bij Google Maps was deze wijziging wel heel snel toegepast.
De weg stond al ingetekend op de laatste kaarten en eigenlijk had ik verwacht dat deze beschikbaar zou komen via een Mapshare update.

Nieuwe kaarten, nieuwe kansen. :D
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Vandaag de nieuwe kaart ontvangen en geïnstalleerd en inderdaad vanaf nu rijden we over de nieuwe A1, probleem opgelost :-) :-)

Update: Er zijn problemen met de nieuwste kaarten, dit zelf ook ondervonden maar ik dacht dat het aan mijn Sd kaartje lag.
daarop een deelkaart op het interne geheugen gezet en dat werkt wel.
Tomtom is er mee bezig, zie link:
https://en.discussions.tomtom.com/map-i ... es-1014796

Update: De problemen met de nieuwste kaarten zijn opgelost. De kaarten kunnen nu probleemloos worden gedownload.
Laatst gewijzigd door kawaman op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Pas geleden een nieuwe functie ontdekt in Tomtom MYDRIVE routeplanner, geen idee of dit er al langere tijd inzit maar voor mij was dit nieuw.

Wanneer je een route gemaakt hebt met een begin en eindpunt, kan je nu heel makkelijk de route aanpassen door boven de route met je muis te gaan staan .
daar verschijnt dan een wit rondje die je met je muis kunt verslepen en daarmee de route naar je eigen hand kan zetten.
Je kan op deze manier meerdere tussen punten maken. (kennen we dit ook niet van Google Maps??)
Wanneer je tevreden bent ga je met de muis op de route staan, met de linker muisknop klikken waarna je de route naar je toestel kan sturen.
Via een klik op de drie rondjes kan je de route ook nog omdraaien of wissen.

Dit werkt sinds de laatste Android update ook op de mobiele versie van Tomtom MYDRIVE in een iets andere vorm.
Druk in dit geval op een weg of plaats waar de route langs moet gaan en er verschijnt een pop-up met daarin de melding: voeg toe aan route.
Druk hierop en je zal zien dat de nieuwe route langs dit punt gaat, ook hier zijn weer meerdere tussen punten mogelijk.

Toch weer een zeer nuttige en makkelijke uitbreiding van de mogelijkheden om routes te maken.
Laatst gewijzigd door kawaman op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

De laatste nieuwe functie die toegevoegd is, is eigenlijk al weer een half jaar oud.
De rijstrookafbeelding zijn er sindsdien in "split-screen" dat wil zeggen, het scherm laat zowel de rijstrook zien alsook de kaart/afrit zelf.
Ik vind dit een prettige toevoeging, je ziet in één oog opslag welke rijstrook je moet kiezen en ook het verloop van de afrit.

Vlak na deze toevoeging wilde het nogal eens voorkomen dat na een tijdje de rijstrookafbeeldingen niet meer werden getoond.
Het toestel terug zetten naar fabrieksinstellingen loste dit probleem op.
Laatst gewijzigd door kawaman op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Zojuist een update op de MYDRIVE-app gehad.

Ook hier kan je nu kiezen wat voor een soort route je wil maken:
Snelste, kronkel of nog meer kronkel weggetjes.
Ook de mate van hoogte verschillen kun je instellen.
Je kan gelijk kiezen om ook de terugreis mee te plannen.

Weer een leuke aanvulling.
zie de screenshot
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door kawaman op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Een week of drie geleden nieuwe software aangeboden gekregen waarin GDPR( General Data Protection Regulation)is toegepast, ook TomTom moet zich aan de privacy houden blijkbaar.
Stilletjes gehoopt dat er wat nieuwe functies zouden zijn toegepast, helaas was dit niet het geval (of ik ben ze nog niet tegengekomen)
Ook het probleem van de rijbaanbegeleiding (zie een aantal berichten hierboven) is hiermee niet verholpen, gemiste kans.
Afgelopen week nieuwe kaarten gedownload versie 10.10 en we zijn klaar voor de zomermaanden.

Afgezien van de rijbaanbegeleiding die regelmatig uitvalt blijft het een prima toestel die ik nu bijna 4 jaar in gebruik heb.
Geen enkele reden, op dit moment, om deze op korte termijn te vervangen.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Paar dagen geleden nieuwe software.(Applicatieversie 18.200.0018.311)

Daarin zit nu de mogelijkheid om te kiezen waar je begint bij een gedownloade route.
Je kan nu kiezen om het oorspronkelijke beginpunt aan te houden of vanuit je verblijfplaats naar het dichtstbijzijnde routepunt te navigeren om daar de route op te pakken.
Laat deze handige mogelijkheid nu net na de vakantie periode te komen waarin ik (via TYRE) een bestaande route heb aangepast om precies dat te doen wat nu automatisch kan.

Verder een versnelde manier om naar de instellingen te kunnen gaan.
Via de vier puntjes links onderin naar het menu, daarna op menu te drukken en je komt in een nieuw scherm met daar rechtsonderin de mogelijkheid om naar de instellingen te gaan, handig.
En ik heb het idee dat het rijbaanbegeleidingsprobleem ook opgelost is met deze update.
Waar je voor de update regelmatig een keer de aan/uit knop een tijdje vast moest houden om het weer te laten werken zoals het hoort, heb ik deze week nog geen problemen gehad.

Update: Het probleem van de rijbaanbegeleiding is jammer genoeg toch nog niet opgelost, gisteren was weer een reset nodig om het weer werkend te krijgen, helaas.
Laatst gewijzigd door kawaman op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Ergens voor de kerstdagen kwam er weer een software update, volgens TomTom met de volgende veranderingen: Various performance improvements and bug fixes have been implemented.
Na vier weken met deze update (versie 18.202.0024.311) rond gereden te hebben merk ik geen verschil.
De rijbaan begeleiding laat het toch nog iedere keer afweten, TomTom krijgt dit blijkbaar niet gefixt en dat is jammer.
De enige oplossing is de aan/uit knop vasthouden zodat het toestel zich reset en daarna werkt het weer wel.

Ik heb dit toestel nu ruim vier jaar in gebruik en ondanks dit mankement blijft ik zeer tevreden met dit toestel, zeker met de verkeersinfo.
Deze heeft mij gistermiddag weer keurig om de file op de A1 geleid (Waar daar op het hoogtepunt iets van anderhalf uur vertraging zou zijn geweest)
Laatst gewijzigd door kawaman op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Afgelopen zaterdag weer een software update: niks nieuws onder de zon.
De al standaard geworden: Various performance improvements and bug fixes have been implemented.
Ik had heel even de hoop dat de rijbaanbegeleiding het zou blijven doen omdat ik al 3 nachten zonder problemen hiermee gereden had.
Maar gistermiddag vol in de avondspits, lees veel filemeldingen, haakte de rijbaanbegeleiding toch weer af.
Op de één of ander manier krijgt TomTom dit niet in de vingers of het heeft geen prioriteit meer voor de wat oudere toestellen.

Een ander dingetje wat al een tijdje geleden mij verbaasde, is dat de kaartgrootte dusdanig gegroeid is, dat de enige kaart van Europa die nog op het toestelgeheugen past, de Europe with Scandinavia buildings is.
Zelfs de Europa kaart zonder gebouwen past niet meer omdat daar Rusland bij inzit, beetje vreemde keus van TomTom!
Gelukkig bied het SD-kaartje soelaas.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door kawaman op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Erik

S60 T5 R-design
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie 'niet Volvo'”