Gebruikers ervaringen TomTom GO5000

Navigatiesystemen die niet van Volvo zijn. Zoals TomTom, Garmin etc.
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Deze zomer gaat de TomTom ook mee in de S60.
Ik rij graag routes die je thuis of op je vakantie adres kan maken of downloaden en zet die dan op mijn TomTom. bijvoorbeeld de Grand Tour Of Switserland, een aanrader!!
Het Sensus 2016 systeem heeft deze mogelijkheid niet, wat ik echt een gemis vind.
Daarbij komt ook nog bij dat de verkeersinfo van TomTom zoveel beter is.
Over een aantal dagen verloopt mijn flitser-abonnement en ik neig naar het niet meer verlengen hiervan.
Ik ben van mening dat Flitsmeister hier nu leidend in is.
Maar de GO5000 moet natuurlijk wel een plekje krijgen onder hand bereik. Aardig gelukt vind ik zelf.😊
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 606
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

Heel netjes, maar als je Android auto heb kan je op je volvo scherm tom tom go gebruiken
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Ja, meer over gehoord, ik moet dat alleen nog even uitvogelen.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
Eddieh
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 24.01.2021 - 17:04
Locatie: Den Haag

Ik gebruik Apple Carply met Tomtom Go voor 12,99 per jaar, via scherm van Sensus
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Ik heb m'n Tomtom op rust gesteld bij de overstap naar de V90. Ik mis 'm. Maar ik kreeg geen verkeersinformatie meer in België, en ze kregen dat niet opgelost. Bovendien wilde ik het fraaie interieur niet ontsieren. Dus nu gebruik ik soms Waze of Google Maps via Apple Car Play, als backup voor de Sensus. Dan weer jammer dat het enkel op de onderste helft van je scherm zit, en ook niet tussen de klokken.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Opa Bert
2nd Gear member
Berichten: 93
Lid geworden op: 14.02.2021 - 17:21
Locatie: Zuid Holland

TomTom go voor android auto is er inderdaad
Maarrrrrr...........
Gebruikt maar een klein deel van dat mooie grote scherm.
De optie “ mijn routes” waarmee je zelf gemaakte routes op je android telefoon of op een TomTom kastje kunt rijden ontbreekt plotseling.
Met android auto kun je met de Go app dus allen van A naar B navigeren
Dat kan de Sensus ook
Op de TT go app voor de Iphone ontbreekt de mijn routes optie altijd zowel op de telefoon als bij carplay
XC 60 R AWD Polestar my 2018 ,passion red
XC 90 3.2 summum my 2007
V70 2.5 T 2008 (lease)
Audi TT roadster 2012
MG MGB roadster 1969
Lancia Flavia coupé iniezione 1966
SAAB 93B tweetakt 1957
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 665
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

Als je via https://mydrive.tomtom.com/ je aanmeld (account benodigd, waar je ook in de (android?) app mee kunt inloggen) kun je dat alles gewoon doen, vanuit je luie stoel, achter je desktop of laptop computer ;)
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Opa Bert schreef: 18.07.2021 - 23:29 De optie “ mijn routes” waarmee je zelf gemaakte routes op je android telefoon of op een TomTom kastje kunt rijden ontbreekt plotseling.
Dat had ik begepen en daarom de TomTom maar weer aan het dashboard geknutseld.
Sensus doet het over het algemaan zeker niet slecht, maar haalt het niet bij TomTom wat betreft verkeersinfo en het gemak waarmee je routes kunt samenstellen en rijden.
Flitsmeister voor de flitscontrolles en zaken als waarschuwingen voor ambulances en andere bijzonderheden.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Een paar weken geleden kwam er toch nog weer een update voor het oudje, het was iets met een melding over het verlopen van het flitser abonnement, geen schokkende wijzigingen dus.

Zoals al eerder gemeld is de TomTom ook dit jaar mee op pad geweest met de S60 en vooral omdat ik routes wil rijden zoals de Grand Tour in Zwitserland.
Sensus 2016 heeft niet de mogelijkheid om deze te importeren, helaas.
De GO5000 heeft het weer prima gedaan al kwamen we in Zwitserland tot de ontdekking dat we geen connectie hadden met internet en daardoor geen verkeersinfo kregen en er niets naar het toestel gestuurd kon worden via MyDrive.
'S avonds het web maar eens afgespeurd en het was al snel duidelijk wat de oorzaak daarvan was, in Zwitserland is het 2G netwerk uitgeschakeld en laat dat nou net het netwerk zijn waar op de ingebouwde simkaart van de GO5000 op werkt.
De rest van de Zwitserse route dan maar met de mobiel genavigeerd waarop TomTom NDS is geïnstalleerd, info over files en wegwerkzaamheden vind ik toch wel fijn.
Zodra de Italiaanse grens werd gepasseerd ging de GO weer terug op de houder, ik vind dit toch vele malen prettiger dan via de mobiel.
Kort na thuiskomst van vakantie stond er weer een kaartupdate op het programma, versie 1075 deze keer.
We kunnen weer een tijdje vooruit.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Voor onze reis naar Oostenrijk toch maar de TomTom weer tegen de voorruit geplakt. Geen verkeersinfo in België, maar wel in NL, D en A. Heeft het voortreffelijk gedaan ! Liet ons net voor files van de Autobahn gaan, daar waar de Sensus zich van geen kwaad bewust was. Als is de Sensus in de V90 wel een stuk beter bij de les dan in mijn V70 van 2014.

Vanmorgen vanuit Antwerpen naar de luchthaven in Zaventem en weer terug op Waze gedaan via Apple Car Play, en dat ging ook goed met de file- en verkeersinfo.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Opa Bert
2nd Gear member
Berichten: 93
Lid geworden op: 14.02.2021 - 17:21
Locatie: Zuid Holland

Goed nieuws voor diegenen die zelf gemaakte routes willen rijden!

Sinds enige tijd zit de “ mijn routes” optie ook ingebouwd in de TomTom Go app voor de Iphone
En in tegenstelling tot de android versie waar hij altijd op zat, werkt hij ook op je sensus scherm onder apple car play. Bij android auto doet hij dat helaas niet.
Je kunt dus op je pc of laptop thuis eigen routes maken met bijv Tyre of My route app en het GPX bestand via de TT my drive connect app op je PC of laptop naar je iphone sturen.
Apple car play aanzetten en je kunt op je halve sensus scherm je eigen rit rijden inclusief verkeersinfo en flitsers. Radio functies e.d. Blijven zichtbaar en bruikbaar opbovendeel scherm.
Werkt perfect ook voor GPX ritten die je uit een bibliotheek op Internet haalt
Enige nadeel, de my drive app op de iphone communiceert niet met de Go app.
Je kunt dus niet een route wijzigen op bijv een ipad en die naar je iphone sturen.
Dat werkt dan weer wel voor android.
Dus de laptop mee op vakantie
Blijven rare jongens bij TomTom
XC 60 R AWD Polestar my 2018 ,passion red
XC 90 3.2 summum my 2007
V70 2.5 T 2008 (lease)
Audi TT roadster 2012
MG MGB roadster 1969
Lancia Flavia coupé iniezione 1966
SAAB 93B tweetakt 1957
Gebruikersavatar
Opa Bert
2nd Gear member
Berichten: 93
Lid geworden op: 14.02.2021 - 17:21
Locatie: Zuid Holland

TomTom go app getest op een Iphone 6S
Dus het werkt op de meeste momenteel gangbare iphones
XC 60 R AWD Polestar my 2018 ,passion red
XC 90 3.2 summum my 2007
V70 2.5 T 2008 (lease)
Audi TT roadster 2012
MG MGB roadster 1969
Lancia Flavia coupé iniezione 1966
SAAB 93B tweetakt 1957
Gebruikersavatar
Opa Bert
2nd Gear member
Berichten: 93
Lid geworden op: 14.02.2021 - 17:21
Locatie: Zuid Holland

Op het My route app forum had iemand een oplossing voor het communicatie probleem tussen TT My drive en De TT Go app.
Verwijder de my drive app van je Iphone en gebruik My drive via de webbrowser, safari.
Dan werkt de communicatie wel.
XC 60 R AWD Polestar my 2018 ,passion red
XC 90 3.2 summum my 2007
V70 2.5 T 2008 (lease)
Audi TT roadster 2012
MG MGB roadster 1969
Lancia Flavia coupé iniezione 1966
SAAB 93B tweetakt 1957
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Gisteren opnieuw een update ontvangen, versie 21.20.
Het enige dat zichtbaar veranderd is, is dat zodra de spanning van het toestel gaat, je voorheen alleen de mogelijkheid had tussen "annuleren" en "slaapstand".
Daar is nu "schakel uit" bij gekomen.
Doe je niets gaat het toestel automatisch in "slaapstand", maar dat was voorheen niet anders.
Verder in deze update bugfixes en prestatie verbeteringen, wat deze inhouden is mij niet duidelijk.
Maar toch weer een update!
Het siert TomTom dat ze nog steeds energie steken in een toestel dat bij mij nu al meer dan 6 jaar dienst doet, waarvan ik 1.5 jaar geleden dacht, dat toen de laatste update wel zou zijn gewesst.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Gisteren 3-12-2022 kreeg mijn, ondertussen 8 jaar oude TomTom Go5000, toch nog weer een systeem update.(22.10)
Verkoopstart van deze toestellen was in 2013. dat gaat al naar de 10 jaar!
Ik ben prettig verbaasd dat dit toestel, zolang na aanschaf, nog steeds updates krijgt.
Fabrikanten van mobiele telefoons kunnen hier een voorbeeld aan nemen.

De officiele TomTom site (TomTom Discussions community) waar ik altijd even ging kijken wat de nieuwe update inhoud is plotseling gesloten, erg jammer dit.
Alles is weg en er is daardoor ook geen mogelijkheid meer om eens terug te kijken naar eerdere oplossingen voor mogelijke problemen.
Wel is er een link geplaatst naar een NIET officieel forum: https://www.tomtomforums.com/
Daar geven ze aan dat zij ook verrast zijn over het sluiten van het officiele forum en door het bestaan van het officiele forum, niet heel erg up to date zijn.
Wellicht dat daar verandering in gaat komen omdat mensen hun heil nu ergens anders gaan zoeken bij eventuele problemen of informatie.

De meldingen over updates waren de laaste tijd ook niet echt informatief meer, het bleef bij: Various performance improvements and bug fixes have been implemented.
De melding op het scherm (zie foto) heb ik nog niet eerder gezien, dit zou nieuw kunnen zijn.

Sinds een half jaar gebruik ik de TomTom veel minder omdat ik voor mijn werk niet meer dagelijks op de weg zit, gaat nu alleen nog tijdens langere trips en vakanties met de S60 mee.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Onlangs ben ik in het bezit gekomen van een tweede GO5000.

Mijn bovenste beste buurman is in januari overleden.
Zijn vrouw heeft geen rijbewijs, de auto is verkocht, de TomTom is blijven liggen, en beide zoons hadden geen interresse in het apparaat.
Omdat dit toestel destijds, op aanraden van mij, door de buurman is aangeschaft kwam de buurvrouw met de vraag of ik deze wilde hebben.
Uiteraard zei ik geen nee tegen dit aanbod.
Deze GO5000 is aangeschaft kort nadat ik mijn toestel gekocht had, er zit daarom ook geen verschil tussen beide toestellen op één belangrijk ding na: Lifetime flitserupdate!

Ik heb ook deze TomTom gekoppeld aan mijn account en zo zijn alle opgeslagen adressen en routes gesynchroniseerd met mijn andere toestel, handig!!
Over een paar weken eens kijken of deze wel connectie heeft in Zwitserland, ik ga er maar van uit van niet.

Trieste aanleiding, maar ik ben wel toch wel erg blij met het apparaat.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Terug van vakantie in Italië.
Op de heen en terug weg Zwitserland aangedaan en zoals ik al had verwacht deed ook de "nieuwe" GO5000 het niet wat betreft verkeersinfo en connectie met MyDrive.
Daarom de mobiel met TomTom App weer in de houder geplaatst en door, verkeersinfo is toch wel zo prettig.
Omdat wij beiden, mijn vrouw en ik, een T-Mobile abbonement hebben en daardoor geen dekking in Zwitserland, heb ik een oud Vodafone sim-kaartje in de auto geplaatst en hadden we via de hotspot in de auto toch internet en de TomTom App ook.

In Italië gaf de "nieuwe" GO5000 tijdelijk de geest nadat hij een tijdje achter bleef in de auto in de volle zon bij 40graden.
Ik had ook het andere toestel mee, en toen deze maar geplaatst en nadat de ingestelde route was opgehaald en geladen, kon de reis weer verder.
Die avond de "nieuwe" weer opgeladen en opgestart en hij kwam weer tot leven en heeft het vervolg van de vakantie probleemloos gewerkt.

De toestellen zijn u bijna 9 jaar oud en ik ben nog steeds een tevreden gebruiker.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Hier in Apeldoorn is sinds 12 mei dit jaar, na een bouwtijd van ongeveer anderhalf jaar, een tunnel onder het spoor in gebruik genomen.
Nou kom ik daar niet zo vaak met de auto, dus vandaar dat het mij nog maar pas geleden opviel dat deze wijziging niet in het nieuwste kaartmateriaal (1115) is opgenomen.
Wat het vreemder maakt, is dat de wijzigingen wel doorgevoerd zijn bij "MyDrive" en in de TomTom NDS app.
Google Maps is ook actueel.
Het meest bijzondere is nog wel dat de "laan Van Osseveld", want daar gaat het hier om, op mijn toestel ook nog steeds is afgesloten voor al het verkeer, en zeker dit laatste ben ik niet van TomTom gewend. Je word dus ook nog steeds omgeleid.
Eigenlijk is TomTom altijd heel rap met doorvoeren van dit soort wijzigingen op dit soort grotere doorgaande wegen.
Nu weet ik niet of dit alleen bij de oudere toestellen het geval is en dat op de nieuwere toestellen de kaarten wel aangepast zijn.
Een schrale troost, Sensus kent de nieuwe situatie ook nog niet en laat de rotonde nog gewoon zien die er in de oude situatie in zat. Wel is de wegafsluiting opgeheven, je kan met Sensus wel deze weg berijden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Sinds de nieuwe kaartupdate (11.20) is het "probleem" wat ik hierboven beschreef opgelost.
De aanpassingen aan de weg zijn nu ook doorgevoerd in de nieuwe kaarten.
Vraag mij af: hoeveel mensen zijn hierdoor onnodig omgeleid?
Ik ken de situatie, maar er zijn zat mensen van buiten Apeldoorn die blind op hun navi vertrouwen en daardoor de "oude" omleidingsroute volgen.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Mijn "nieuwe" GO5000 kreeg ineens geen flitserupdates meer, terwijl op dit toestel lifetime flitserupdate zit.
Normaal 2 keer per week (dinsdag en donderdag) komt er een melding dat deze te downloaden zijn.
Maar nu sinds een week of 2 / 3 niet meer.
Ik heb contact met TomTom gezocht en zij zouden dit uitzoeken.
Maar nog voordat er een goede uitleg kwam, waren de updates gisteren weer aanwezig.
Vandaag een bericht van TomTom dat het een intern technisch probleem was, dat nu opgelost zou moeten zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie 'niet Volvo'”