Van Becker naar RTI scherm + Garmin

Navigatiesystemen die niet van Volvo zijn. Zoals TomTom, Garmin etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

Hoewel de Becker 7928 een fijne navigatie is ben ik toch niet tevreden met de looks en daarom ga ik de boel verbouwen. Het scherm is inmiddels binnen (van RIMA) en de blackbox navigatie computer van Garmin is onderweg vanuit Oostenrijk (ebay.de).

Zojuist bij volvotech de juiste VBB + kabels aangeschaft. Uitstekende, duidelijke adviezen van Bob trouwens. Waarvoor dank !

Alvast een fotootje van het scherm. (Het afdekrooster is zwart en mijn interieur graphite maar ik vind het kleurverschil minimaal dus ik laat het eerst even zo. Of iemand moet een graphite willen ruilen tegen een zwarte).

Ps: de blauwe V70 onder het buro is van Ken en Barbie.
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

Update: de spullen van Volvotech vandaag binnen gekregen. Super snelle service.
In het pakket, naast een paar "goodies" zoals een pen en vier luxe ventieldopjes, de VVB een originele video/power kabel voor het RTI scherm en een spanningsplitter (om zonder knippen en solderen 12v af te tappen). De spanningsplitter heeft ook een geschakelde 12v die mee naar achter gaat om de VBB en de navigatiecomputer van prik te voorzien. Zoals je op de foto's ziet is alles keurig gelabeled. Nu de navi-computer nog en we kunnen beginnen.
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
Gebruikersavatar
Welles
5th Gear member
Berichten: 1172
Lid geworden op: 10.03.2005 - 09:45
Locatie: Utrecht

En hoe ga je het met het geluid van de navicomputer doen?
S40 1.8 | 1997

S60 2.4 (170 pk) Intro Edition | Audio Line | 17” Amalthea (winter) | 16” Adrastea (zomer) | 2001 | Ash Gold Pearl (446)
Gedaan: RTI-scherm + Garmin GVN53 + achteruitrijcamera | V O L V O logo | klapsleutel | MY '05 koplampen | zonwering rondom achter[/size]
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

Welles schreef:En hoe ga je het met het geluid van de navicomputer doen?
Navi computer heeft een eigen speaker. Ik gebruik in eerste instantie het speakertje dat bij de navi hoort. Later plaats ik denk ik een originele centerspeaker of een mutebox. Maar dat komt later, al die "kleine dingetjes" tikken behoorlijk aan :)
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
Gebruikersavatar
Welles
5th Gear member
Berichten: 1172
Lid geworden op: 10.03.2005 - 09:45
Locatie: Utrecht

:D Dat is precies wat mij er voorlopig ook nog van weerhoudt. Het totale plaatje wordt echt fiks. Maar ik begrijp dat je van plan bent de Garmin in de kofferbak te monteren? Want dan zou je toch weinig hebben aan de ingebouwde speaker lijkt me...
S40 1.8 | 1997

S60 2.4 (170 pk) Intro Edition | Audio Line | 17” Amalthea (winter) | 16” Adrastea (zomer) | 2001 | Ash Gold Pearl (446)
Gedaan: RTI-scherm + Garmin GVN53 + achteruitrijcamera | V O L V O logo | klapsleutel | MY '05 koplampen | zonwering rondom achter[/size]
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Speaker zit niet in de garmin, maar is los.
Wij adviseren links boven de berijdersstoel onder de dakhemel te plaatsen.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

Welles schreef::D Dat is precies wat mij er voorlopig ook nog van weerhoudt. Het totale plaatje wordt echt fiks. Maar ik begrijp dat je van plan bent de Garmin in de kofferbak te monteren? Want dan zou je toch weinig hebben aan de ingebouwde speaker lijkt me...
De garmin heeft een audio-out, daar kun je mee doen wat je wilt. Een speaker er aan hangen, via een mute-box op je HU of zoals bob voorstelt de speaker onder de hemel-bekleding.

Dat het "fiks" wordt ben ik niet met je eens: ik gebruik een origineel scherm, originele bekabeling zonder knippen/solderen en een fatsoenlijke navigatie-computer. Ik heb dan een systeem dat er origineel uitziet en een makkelijk te upgraden navigatie-computer. Daarnaast kan ik het systeem eenvoudig uitbreiden met een rear-view camera of een DVB-T tuner. Ik zie geen enkel voordeel in het toepassen van een originele Volvo RTI navigatie-unit. (duur, dure kaarten, ouderwets medium: dvd vs SD in de garmin).
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
Gebruikersavatar
Welles
5th Gear member
Berichten: 1172
Lid geworden op: 10.03.2005 - 09:45
Locatie: Utrecht

Nou, ik heb er nu toch eindelijk ook werk van gemaakt. Schermpje inclusief inbouwframe, centerspeaker (die heb ik nu ook, althans, de grote) en afdekrooster in juiste kleur, zojuist gekocht via eBay.

Zal me t.z.t. wel tot Bob wenden voor kabels en Break-In box, maar eh... ik vind de Garmin bij hem/jou wel vrij duur. Zijn er alternatieven?

Die jij op eBay hebt gekocht Piotr, was dat een eenmalige aanbieding of een handelaar die er meerdere heeft?

@Bob: die originele RTI kabel gecombineerd met spanningssplitter die Piotr bij je heeft gekocht heb jij die gewoon liggen, of maak je die of ...?
S40 1.8 | 1997

S60 2.4 (170 pk) Intro Edition | Audio Line | 17” Amalthea (winter) | 16” Adrastea (zomer) | 2001 | Ash Gold Pearl (446)
Gedaan: RTI-scherm + Garmin GVN53 + achteruitrijcamera | V O L V O logo | klapsleutel | MY '05 koplampen | zonwering rondom achter[/size]
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Die maak ik op aanvraag (en alleen voor forumleden, de rest mag het zelf doen ;-)
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Gebruikersavatar
Welles
5th Gear member
Berichten: 1172
Lid geworden op: 10.03.2005 - 09:45
Locatie: Utrecht

Cool! Ik zal me per mail bij je melden met mijn wensen als ik er aan toe ben, dan zal ik Piotr's draadje ook verder niet vervuilen.
S40 1.8 | 1997

S60 2.4 (170 pk) Intro Edition | Audio Line | 17” Amalthea (winter) | 16” Adrastea (zomer) | 2001 | Ash Gold Pearl (446)
Gedaan: RTI-scherm + Garmin GVN53 + achteruitrijcamera | V O L V O logo | klapsleutel | MY '05 koplampen | zonwering rondom achter[/size]
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

Welles schreef:Nou, ik heb er nu toch eindelijk ook werk van gemaakt. Schermpje inclusief inbouwframe, centerspeaker (die heb ik nu ook, althans, de grote) en afdekrooster in juiste kleur, zojuist gekocht via eBay.

Zal me t.z.t. wel tot Bob wenden voor kabels en Break-In box, maar eh... ik vind de Garmin bij hem/jou wel vrij duur. Zijn er alternatieven?

Die jij op eBay hebt gekocht Piotr, was dat een eenmalige aanbieding of een handelaar die er meerdere heeft?

@Bob: die originele RTI kabel gecombineerd met spanningssplitter die Piotr bij je heeft gekocht heb jij die gewoon liggen, of maak je die of ...?
Die Garmin is overal duur. Voor een blackbox vind ik'm zelfs heel erg duur. Ik kon hier goedkoop aankomen, was een auction van een particulier. Er zijn wel alternatieven zoals VDO Dayton (worden wel aangeboden met "supercode"). Ik denk dat ik uiteindelijk naar een Car-Pc oplossing ga maar voorlopig doe ik het even zo.

Succes met de inbouw. Volvotech kan ik je echt aanraden, de kabel is gewoon kant-en-klaar en netjes gelabeled. Ook de VBB ziet er keurig afgewerkt uit.
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik wil dat ook nog altijd erg graag in mijn auto, maar ik vind het (alles bij elkaar) zo duur worden. Maar iedere keer als iemand op het forum er aan begint, lees ik toch weer mee. Zo ook nu en ik heb even op het net rond zitten neuzen. Nou kom ik de volgende set tegen:

Complete RTI Set, alles in 1 koop, dus niet meer zoeken, helemaal compleet !!! Na inbouw van deze set kun je DVD speler/multimedia speler, achteruitrij camera, eigen navigatie aansluiten. Beeld wordt dan weergegeven op het Volvo breedbeeld-scherm. Dit ales kun je ook zo weer uitbouwen en meenemen naar je volgende auto. Zo aan te sluiten in Volvo V70 S80 S60 XC90, buiten de Volvo-electronica om.

Set bestaat uit:
- RTI scherm breedbeeld
- inbouwframe en afdek rooster
- kabelboom RTI scherm (nodig voor de video break in box)
- Video break in box met 2 video ingangen (volvotech):

Video break-in box for: XC90(-2009), V70(-2007), XC70(-2007), S60 (-2009), S80 (-2006)


Maar er wordt dus even € 600,00 gevraagd en daar moet dus nog een navigatie-unit worden aangeschaft!!! Is dit desondanks een "koopje" of kan het (veel) voordeliger?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Welles
5th Gear member
Berichten: 1172
Lid geworden op: 10.03.2005 - 09:45
Locatie: Utrecht

Ik heb had precies hetzelfde: elke keer denk dacht ik: nee niet doen, je volgende auto moet gewoon RTI hebben. Maar als er dan weer een topic over wordt gestart...
Ik ben nu (na een hele tijd twijfelen en Googlen en eBayen) eindelijk zo ver:

€ 251 kwijt voor een RTI scherm inclusief inbouwframe, rooster én andere (kleinere) center-speaker (via autosloper in Dtsl)
€ 405 kwijt voor een Garmin GVN 53 (besteld in UK)

Daar komen dus nog de kosten van Bob bij voor een: Video break in Box, kabel van deze box naar het RTI-scherm en de aftakking voor stroom vanuit je HU. Geen idee hoeveel dat precies wordt, maar het totaal zal wel onder de € 1000 blijven hoop ik toch :S. Als ik bovenstaande spullen binnenheb ga ik Bob een order laten maken, en misschien ook nog een TMC module kopen voor die Garmin (€ 50)... Al met al een duur geintje natuurlijk, maar ik denk dat ik elke keer zal moeten glimlachen en grijnzen als ik instap en dat schermpje omhoog zie komen... :D

PLUS: bij een zoekactie naar een eventuele opvolger van mijn S60 kan RTI van het wensenlijstje: ik neem dit veel betere systeem gewoon mee.

PLUS: TomTom en grote centerspeaker + afdekrooster gaan op Marktplaats, scheelt ook weer wat, niet veel, maar wellicht toch weer die TMC-module
S40 1.8 | 1997

S60 2.4 (170 pk) Intro Edition | Audio Line | 17” Amalthea (winter) | 16” Adrastea (zomer) | 2001 | Ash Gold Pearl (446)
Gedaan: RTI-scherm + Garmin GVN53 + achteruitrijcamera | V O L V O logo | klapsleutel | MY '05 koplampen | zonwering rondom achter[/size]
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Is die € 405,00 een "normale prijs voor die Garmin? Dan zou ik in totaal € 1005,00 kwijt zijn... Poei...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Welles
5th Gear member
Berichten: 1172
Lid geworden op: 10.03.2005 - 09:45
Locatie: Utrecht

Dat was de goedkoopste die ik kon vinden op een site die betrouwbaar is. Op eBay VS vind je ze nog goedkoper (± € 350) maar dat is wel een groter risico, ook qua eventuele bijkomende invoerrechten + BTW. Kopen bij Volvotech (€ 535 meen ik, ex. evt. forumkorting) geeft natuurlijk de meeste zekerheid; heb je problemen dan kan je naar hem. Nu kan ik dat niet wat betreft de Garmin.
S40 1.8 | 1997

S60 2.4 (170 pk) Intro Edition | Audio Line | 17” Amalthea (winter) | 16” Adrastea (zomer) | 2001 | Ash Gold Pearl (446)
Gedaan: RTI-scherm + Garmin GVN53 + achteruitrijcamera | V O L V O logo | klapsleutel | MY '05 koplampen | zonwering rondom achter[/size]
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

Hij zit er in ! Zaterdag de spullen ingebouwd en dat ging eigenlijk bijzonder eenvoudig. Grootste probleem was het verwijderen van het speakerrooster, die zit erg vast.
HU en EEC verwijderd (geen storingsmelding !) en de kabel netjes onder de bekleding naar achteren gelegd (tip: zorg dat je wat "clips" in voorraad hebt, die breken erg snel bij het loshalen van de bekleding). Links achter heb ik nu: de VBB, de GVN-52 en een losse audio-versterker.
Nog te doen: GPS antenne netjes wegwerken en een center-speaker plaatsen. Navi werkt vlot en nauwkeurig en de RF afstandbediening is top ! Grafisch is het natuurlijk niet zo gelikt als m'n Becker maar het voldoet prima.

Plaatjes:
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Heb je ook een foto van "de spullen" achterin?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Begint weer te kriebelen...
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Gebruikersavatar
Welles
5th Gear member
Berichten: 1172
Lid geworden op: 10.03.2005 - 09:45
Locatie: Utrecht

Cool man, ik kan zelf niet wachten tot ik kan gaan knutselen. Mooi gedaan!
S40 1.8 | 1997

S60 2.4 (170 pk) Intro Edition | Audio Line | 17” Amalthea (winter) | 16” Adrastea (zomer) | 2001 | Ash Gold Pearl (446)
Gedaan: RTI-scherm + Garmin GVN53 + achteruitrijcamera | V O L V O logo | klapsleutel | MY '05 koplampen | zonwering rondom achter[/size]
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

Oceanracer schreef:Heb je ook een foto van "de spullen" achterin?
Die volgt nog, het is nu nog een "laboratorium-opstelling". :)
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie 'niet Volvo'”