Veel fouten in Sensus navigatie

Over de RTI navigatiesystemen van Volvo
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Ik heb het gevoel dat er in de Sensus van mijn XC40 veel meer fouten zitten als in de Sensus van mijn vorige V40 (MY 2017). Dat zou niet moeten kunnen. De kaartinformatie komt voor beide systemen van Here en ik zou verwachten dat bij iedere update exact dezelfde kaartinformatie wordt gebruikt voor beide systemen. In de Map Creator van Here heb ik allerlei fouten gecorrigeerd waarvan ik zeker weet dat die er in de V40 niet in zaten. Het lijkt wel of het oudere Sensus-systeem gebruikt maakt van zeer goed geverifieerde data. Dat heeft als nadeel dat de doorlooptijd van een wijziging relatief lang is en dat het nieuwere Sensus-systeem minder accurate data gebruikt waarbij dan aanpassingen wel sneller doorgevoerd worden. Het nadeel is dan ook dat wanneer mensen zitten te prutsen met die Map Creator je allemaal foutieve data in je systeem krijgt.
Zo was mijn eigen adres in de XC40 ineens een voetgangersgebied geworden na de laatste update. Bij Here was dat inderdaad veranderd in een voetgangersgebied. Een buurman met een V40 heeft ook de laatste update geïnstalleerd en daar was het nog gewoon een toegankelijke weg voor auto's...
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Inmiddels ben ik er zelf al achter gekomen dat Sensus vanaf 2016 veel sneller updates doorvoert dan de 2014-versie uit mijn V40. Aan de ene kant is dat fijn zodat gewijzigde situaties sneller zijn bijgewerkt. Aan de andere kant zie je dat mensen die niet goed weten hoe die Map Creator van Here werkt onbedoeld allerlei foutieve wijzigingen doorvoeren die daadwerkelijk in een kaartupdate worden meegenomen. De controle op die wijzigingen door Here schiet duidelijk tekort. Voorbeeld: in mijn buurt is een weg ongeveer 25 jaar geleden doodlopend gemaakt. Dat stond altijd correct in mijn V40. Nu zag ik bij Here dat iemand de straat weer door had laten lopen. Ik heb het weer veranderd in een doodlopende weg en enkele weken later had iemand het toch weer veranderd in een doorgaande weg. Er is dan gewoon iemand aan het werk die overijverig alles wil corrigeren en ervan uitgaat dat die weg nog hetzelfde is als 30 jaar geleden. De controle hierop is helaas benedenmaats. Volvo kan hier weinig aan doen. Dit is een probleem van Here.
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3042
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

En op zich is het systeem dat gebruikers updates kunnen doorgeven wel mooi - mits het uiteraard goed gebeurt en ergens een controle check is.....
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
liquid_force
6th Gear member
Berichten: 4695
Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
Locatie: Zürich

dimitripb schreef: 09.12.2020 - 11:25 Ik heb het weer veranderd in een doodlopende weg en enkele weken later had iemand het toch weer veranderd in een doorgaande weg.
ik denk eerder dat jouw verandering niet geaccepteerd is, of doorgevoerd is, en niet dat iemand het actief zit terug te veranderen ...
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47

Ik krijg zeer regelmatig updates , ik niet niet precies hoeveel , ik hou dat allemaal niet bij.
Maar vorig jaar had ik minstens 6 updates.
Geen problemen hier.
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Gilbert 20 schreef: 14.04.2021 - 08:38 Ik krijg zeer regelmatig updates
Die updates krijg ik uiteraard ook, maar fouten in de kaarten worden maar niet hersteld en dan heb ik het niet over kleine weggetjes maar flinke blunders. Op https://mapcreator.here.com/ kunnen mensen zelf updates aanbrengen als er iets niet klopt in het wegennet. Sommige correcties staan inmiddels al jaren in deze Map Creator maar zijn nog steeds niet doorgevoerd in het kaartmateriaal. het actuele kaartmateriaal van Here vind je hier: https://wego.here.com/
Wanneer Here het heeft verwerkt in hun kaartmateriaal kan het vervolgens nog maanden duren voordat het bij de autofabrikanten wordt uitgerold. helaas komt het dus ook voor dat iemand met die Map Creator aan het rommelen is en een foute wijziging dus na maanden of jaren inderdaad in de officiële kaart terecht komt en het vervolgens weer jaren duurt voordat dit hersteld is.

In mijn buurt heeft dus iemand in die Map Creator ooit allerlei voetpaden als gewone weg aangeduid. Hoe dit door de moderatieteams van Here is gekomen is me een raadsel. Het gevolg is nu dat wanneer iemand naar mijn huis wil navigeren hij verstrikt raakt in voor auto's onbegaanbare wegen. Tot overmaat van ramp is mijn eigen straat juist van normale straat tot voetpad gewijzigd waardoor mensen ook nog eens de melding krijgen dat mijn straat niet bereikbaar is.

Dit soort fouten heb ik ook gezien bij vakanties in bijv. Frankrijk of Oostenrijk. Here heeft moderatieteams in India zitten. Mensen aan de andere kant van de wereld gaan dus aanpassingen van gebruikers aan het Europese wegennet beoordelen. Dat is dus een ingrediënt voor fouten en dat blijkt ook wel. Here zelf geeft aan dat ze door Covid achterliggen met de moderatie maar dat verklaart niet waarom een gewone straat tot voetpad wordt veranderd terwijl het jarenlang wel correct was. Dan deugt de moderatie gewoon niet.
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

liquid_force schreef: 14.04.2021 - 08:12 ik denk eerder dat jouw verandering niet geaccepteerd is, of doorgevoerd is, en niet dat iemand het actief zit terug te veranderen ...
Het was niet teruggebracht naar hoe het was maar naar een andere soortgelijke foute situatie. Als ze een wijziging afwijzen gaat het terug naar de situatie van voor de wijziging.
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Schopje...

Tot nu toe heb ik ook al 3 keer totaal verkeerde situaties meegemaakt.
- In Friesland tijdens de vakantie wilde de route alleen maar over fietspaden, heb zelf mijn weg moeten vinden.
- In Bladel naar een totaal verkeerde afrit gestuurd en vervolgens uitkomen op een plak die hemelsbreed honderden meters van het correcte punt afligt. Heel gepuzzel om toch de juiste plek te vinden.
- In Breda naar de prikpost voor de booster. Ook hier honderden meters van de goede plek terecht gekomen. De route wilde de snelweg op en dan halverwege de oprit de berm in.

Mijn oude Garmin Zumo 550 van 12(?) jaar oud doet het vele malen beter.
Gelukkig ben ik niet helemaal van gisteren en na wat zoekwerk toch de juiste locaties gevonden maar dit is een goed navigatiesysteem (kaartmateriaal) toch onwaardig...
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Cirkel van invloed: als het ondoenlijk blijkt om veranderingen te laten verwerken en je zo afhankelijk bent van je navigatiesysteem, dan moet je een andere oplossing kiezen. Geklaag op een forum gaat niets oplossen of veranderen. Verander wat je niet kunt accepteren of accepteer wat je niet kunt veranderen.
Ik ken de tijd van het Shell 100.000-stratenboek nog en ook toen kwam je altijd op je bestemming aan. Met de wegenkaart op schoot in het buitenland lukte ook prima. In de huidge tijd zijn we zo overgeleverd aan techniek dat we de andere kant van ons dorp al niet meer kunnen vinden zonder Sensus, TomTom of Google Maps.
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

-KJ- schreef: 11.01.2022 - 11:20 Cirkel van invloed: als het ondoenlijk blijkt om veranderingen te laten verwerken en je zo afhankelijk bent van je navigatiesysteem, dan moet je een andere oplossing kiezen.
Het gaat om een systeem dat bij auto's geleverd wordt die in de hogere middenklasse of zelfs daar boven vallen. Dan mag je enige kwaliteit verwachten. Dat een navigatiesysteem niet perfect kan zijn, acceopteert iedereen maar dat een Tomtom van 99 Euro (veel) betere kaartinformatie bevat dan het Sensus-systeem is eigenlijk niet acceptabel. Dat een weg er niet op staat an altijd gebeuren, maar dat er gewoon spookwegen in het kaartmateriaal zitten omdat gebruikers die willekeurig hebben ingetekend en er nauwelijks controle op is, is een regelrechte aanfluiting.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

-KJ- schreef: 11.01.2022 - 11:20 Cirkel van invloed: als het ondoenlijk blijkt om veranderingen te laten verwerken en je zo afhankelijk bent van je navigatiesysteem, dan moet je een andere oplossing kiezen. Geklaag op een forum gaat niets oplossen of veranderen. Verander wat je niet kunt accepteren of accepteer wat je niet kunt veranderen.
Ik ken de tijd van het Shell 100.000-stratenboek nog en ook toen kwam je altijd op je bestemming aan. Met de wegenkaart op schoot in het buitenland lukte ook prima. In de huidge tijd zijn we zo overgeleverd aan techniek dat we de andere kant van ons dorp al niet meer kunnen vinden zonder Sensus, TomTom of Google Maps.
Wat een onzin!
Je mag verwachten dat wanneer er een dergelijk systeem in je voertuig zit en je ook dik voor betaald, dat het naar behoren werkt.

@BraboFrits, wees blij dat je niet in Zweden rijdt. Daar is het op sommige plaatsen helemaal drama.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

dimitripb schreef: 11.01.2022 - 12:11
-KJ- schreef: 11.01.2022 - 11:20 Cirkel van invloed: als het ondoenlijk blijkt om veranderingen te laten verwerken en je zo afhankelijk bent van je navigatiesysteem, dan moet je een andere oplossing kiezen.
Het gaat om een systeem dat bij auto's geleverd wordt die in de hogere middenklasse of zelfs daar boven vallen. Dan mag je enige kwaliteit verwachten. Dat een navigatiesysteem niet perfect kan zijn, acceopteert iedereen maar dat een Tomtom van 99 Euro (veel) betere kaartinformatie bevat dan het Sensus-systeem is eigenlijk niet acceptabel. Dat een weg er niet op staat an altijd gebeuren, maar dat er gewoon spookwegen in het kaartmateriaal zitten omdat gebruikers die willekeurig hebben ingetekend en er nauwelijks controle op is, is een regelrechte aanfluiting.
Helemaal mijn punt, dit is Volvo onwaardig wat mij betreft. Natuurlijk, een navigatiesysteem is niet feilloos maar de door mij geschetste situaties mogen toch echt niet optreden.
Wat ik met de Garmin af en toe meemaak is dat er een rotonde ligt die nog niet aangegeven staat maar dat is geen enkel probleem natuurlijk...
Urbexpeditie schreef: 11.01.2022 - 12:17 @BraboFrits, wees blij dat je niet in Zweden rijdt. Daar is het op sommige plaatsen helemaal drama.
Dat kom ik graag eens onderzoeken :-D
Neem ik wel mijn oude Garmin mee hahaha...
Laatst gewijzigd door BraboFrits op 11.01.2022 - 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Urbexpeditie schreef: 11.01.2022 - 12:17
-KJ- schreef: 11.01.2022 - 11:20 Cirkel van invloed: als het ondoenlijk blijkt om veranderingen te laten verwerken en je zo afhankelijk bent van je navigatiesysteem, dan moet je een andere oplossing kiezen. Geklaag op een forum gaat niets oplossen of veranderen. Verander wat je niet kunt accepteren of accepteer wat je niet kunt veranderen.
Ik ken de tijd van het Shell 100.000-stratenboek nog en ook toen kwam je altijd op je bestemming aan. Met de wegenkaart op schoot in het buitenland lukte ook prima. In de huidge tijd zijn we zo overgeleverd aan techniek dat we de andere kant van ons dorp al niet meer kunnen vinden zonder Sensus, TomTom of Google Maps.
Wat een onzin!
Je mag verwachten dat wanneer er een dergelijk systeem in je voertuig zit en je ook dik voor betaald, dat het naar behoren werkt.
Defintie onzin: "denkwerk, meestal geuit in de vorm van een bewering, een verhaal, een betoog, een theorie, en dergelijke, dat de toets van de rede of de werkelijkheid niet kan doorstaan, dat niet ter zake is, of dat flagrant onjuist is."

Hoezo onzin?

Succes met je strijd!
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

-KJ- schreef: 11.01.2022 - 12:29Hoezo onzin?
Omdat dit soort fouten niets te maken hebben met afhankelijkheid van een navigatiesysteem. Als je auto iedere week een mankement vertoont waardoor je regelmatig stil staat langs de weg zeg je ook niet: "dan moet je maar zorgen dat je niet afhankelijk bent van je auto". Dan is er gewoon een kwaliteitsissue.
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Ik ging allen maar in op de onmogelijkheid om dit soort systemen veranderd te krijgen en ik zeg dat je ook zonder systeem op je bestemming kutn uitkomen. Ik zeg niets inhoudelijks over de kwaliteit waar ze moeten voldoen. Dus mijn bericht bevat geen onzin, hooguit een mening. Maar lees wat je wil lezen en ga vooral inhoudelijk verder.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

-KJ- schreef: 11.01.2022 - 14:42 Ik ging allen maar in op de onmogelijkheid om dit soort systemen veranderd te krijgen en ik zeg dat je ook zonder systeem op je bestemming kutn uitkomen. Ik zeg niets inhoudelijks over de kwaliteit waar ze moeten voldoen. Dus mijn bericht bevat geen onzin, hooguit een mening. Maar lees wat je wil lezen en ga vooral inhoudelijk verder.
Als je niks zinnigs te melden hebt, meld dan niets!
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

BraboFrits schreef: 11.01.2022 - 12:28
Dat kom ik graag eens onderzoeken :-D
Neem ik wel mijn oude Garmin mee hahaha...
Verstandig! 😂👍🏻
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

-KJ- schreef: 11.01.2022 - 14:42 Ik ging allen maar in op de onmogelijkheid om dit soort systemen veranderd te krijgen
Het heeft klachten geregend bij kaartleverancier Here. Men heeft daar ook erkend dat er een kwaliteitsissue bestond t.a.v. de moderatie van wijzigingen die gebruikers zelf aanbrachten. Men heeft daarop wel degelijk stappen gezet om dit te verbeteren. Gemiddeld loopt Volvo ongeveer 7 maanden achter op wat Here aanlevert. M.a.w. als Here vandaag kaartmateriaal aanlevert levert Volvo dit in juni/juli uit. Ook binnen Here duurt het enige tijd voordat wijzigingen verwerkt zijn in hun Core Map. Het duurt dus nog enige tijd voordat we iets gaan merken van die verbeterslag bij Here.
Flink aan de deur rammelen bij Here heeft dus wel degelijk geholpen.
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

dimitripb schreef: 12.01.2022 - 12:01 Het heeft klachten geregend bij kaartleverancier Here. Men heeft daar ook erkend dat er een kwaliteitsissue bestond t.a.v. de moderatie van wijzigingen die gebruikers zelf aanbrachten. Men heeft daarop wel degelijk stappen gezet om dit te verbeteren. Gemiddeld loopt Volvo ongeveer 7 maanden achter op wat Here aanlevert. M.a.w. als Here vandaag kaartmateriaal aanlevert levert Volvo dit in juni/juli uit. Ook binnen Here duurt het enige tijd voordat wijzigingen verwerkt zijn in hun Core Map. Het duurt dus nog enige tijd voordat we iets gaan merken van die verbeterslag bij Here.
Flink aan de deur rammelen bij Here heeft dus wel degelijk geholpen.
Tjee, knullig hoor. Ik vind het ook wel apart dat de updates van willekeurige gebruikers zonder controle worden overgenomen. Of wordt dit wel gecontroleerd?

Enniewees, ik neem voortaan mijn oude Garmin mee voor de zekerheid...En ik ga mijn bevindingen toch maar eens aankaarten (leuke woordspeling hahaha) bij Volvo NL
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

BraboFrits schreef: 12.01.2022 - 12:30 Of wordt dit wel gecontroleerd?
Theoretisch wordt het gecontroleerd maar men vanwege Covid veel gedoe gehad met die controle. Dat werd in Azië gedaan en omdat men niet meer naar het werk mocht stagneerde dat enorm. Los daarvan stelde ik wel vraagtekens bij die controles want zaken die wel gecontroleerd werden klopten vaak ook niet. Daarnaast heeft men de Map Creator geïntroduceerd. Daar zitten zodanig wat bugs in die ervoor zorgen dat wijzigen die door gebruikers correct worden ingevoerd verkeerd worden doorgevoerd. Ik vermoed dat men het principe van Open Street Map heeft willen overnemen maar dat dat niet helemaal gelukt is en dat men nu met de "rotzooi" zit.
Wat ook niet meehelpt is dat je als gebruiker van de Map Creator niet doorhebt dat iedere aanpassing die je doet waadwerkelijk wordt gesubmit. Sommige gebruikers melden zich aan en proberen vervolgens wat uit met de interface en vermeubelen de kaart. Hierdoor komen dus allerlei spookwegen in het kaartmateriaal terecht. Ik zou verwachten dat je aanpassingen doet en vervolgens heel bewust op "Submit" moet klikken om de aanpassingen door te zetten. Ook zijn er gebruikers die niet goed weten hoe de interface werkt en dus hun wijzigingen foutief invoeren. Samen met de gebrekkige moderatie leidt dat ook tot fouten in het kaartmateriaal. Afgelopen jaar heeft men ook stokoude bedrijfinformatie ingelezen in de kaarten. Bedrijven die al 40 jaar niet meer bestaan, staan ineens op de kaart. Daarnaast heeft men tijdelijke snelheidsaanpassingen vanwege wegwerkzaamheden als definitief geldende maximum snelheden vastgelegd. Allemaal een beetje ondoordachte acties. Ik hoop dat het in de toekomst beter gaat.
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie van Volvo”