Routes importeren in sensus navigatie

Over de RTI navigatiesystemen van Volvo
nederbelg
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 31.12.2017 - 17:12

Hallo allemaal

ik heb een nieuwe V60CC met sensus connect/navigatie.
Ik zie daarin de optie om het afgelegde traject als route op te nemen, en dat routes kunnen worden geexporteerd of geimporteerd via de USB (als gpx).
Heeft iemand ervaring of de geexporteerde routes van de Volvo ingelezen kunnen worden op de computer (bijv in basecamp of mapsource).
En kan een route van internet , of eentje die je zelf maakt op de computer, ingelezen worden in de Sensus en zou hij dan te volgen zijn?
alle ervaringsfeiten welkom!

groeten,
Chris
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

hej hej turn by turn weet ik niet of je dat er uit kunt toveren (wellicht weet iemand dat)
Wat je wel hebt is natuurlijk via de Volvo on Call app.
Die registreert je ritten



Daar in staat informatie die je kunt exporteren van je start en je eindpunt
en daarmee kan je dan weer iets doen in een gpx bestand gok ik
Maar ik weet niet of dat is wat je nodig hebt .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door +++t blijft behelpen+++ op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
nederbelg
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 31.12.2017 - 17:12

Hallo " +++t blijft behelpen+++ " :-)

bedankt voor de feedback.
Helaas heb ik geen On Call; ik heb wel een Volvo ID (voor de sensus connect die werkt via bluetooth tethering van mijn smarphone), maar ik krijg de app niet aan de praat zonder een 'on call' pincode.
(misschien is er een methode om de app te linken aan mijn wagen als ik toch niet alle functionaliteit gebruik?)

natuurlijk is het het mooiste als je een route ook kan importeren; om turnbyturnroutes te volgen op het schermpje van je smartphome of een externe gps zijn er veel mogelijkheden, maar dat is toch zonde als het systeem van de wagen zelf het ook lijkt te kunnen?

gr
Chris
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

Ik weet niet welk bouwjaar de jouwe is , maar staat er niks in de manual?

https://support.volvocars.com/nl/cars/P ... 7&sw=16w46
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
varavital
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 02.03.2018 - 14:37

Voor nederbelg Chris, in onze 2015 V40 met het "oude" Sensus connect systeem heb ik heen en terugroutes voor het skiverlof, gemaakt in basecamp, via usb geïmporteerd in het navigatiesysteem. Wel zo handig als je niet de geëigende door het systeem zelf voorgestelde en dikwijls drukke wegen wil volgen. Gewoon in basecamp (of een ander programma) route maken zoals jij wil rijden, opslaan als gpx op een usb stick met als naam skiverlof heen / skiverlof terug in ons geval, usb stick in de wagen, route importeren en gaan. Exporteren en dan terug bekijken op basecamp heb ik nog niet geprobeerd, voor mij is importeren het belangrijkste zodat ik zelf gemaakte of van internet gehaalde ritten kan rijden.

Hierover heb ik op mijn beurt een vraag.

We hebben nu een XC40 besteld met Sensus navigatie, maar hierbij is in de handleiding niets meer te vinden over het importeren van route's of poi's. Bij Volvo zelf komen ze allemaal wat uit de lucht vallen als je daar iets over vraagt en het enige antwoord dat je krijgt is dat je via je smartphone een bestemming kan doorsturen. Of via wego here je punten aanmaken en laten doorsturen naar de wagen. Maar ik heb het niet over bestemmingen of een route tussen A en B, maar wel over bv een volledige rondrit met start en aankomst aan bv je hotel als je op vakantie bent, om dan via de mooiste wegen de omgeving te zien. Als antwoord krijg je dan van Volvo: geef dan een punt of 5 in volgorde in, en je hebt je rit...
Ik heb hier een vb van een rit van 160km met 38 viapunten, als die rit omgezet wordt naar een track, dan worden dat 2500 punten, zodat je niet anders kan dan de door de maker bedoelde route volgen met de door hem gekende mooiste wegen ter plaatse. Maar 38 of 2500 punten handmatig gaan ingeven...

Het internet staat vol met mooie ritten op verschillende sites (zoals bv https://www.routeyou.com/), ook de meeste toeristische diensten van streken en steden bieden rondritten in gpx formaat aan om de streek te leren kennen.
Een oproep aan leden die al met de nieuwste Sensus navigatie rondrijden (zoals deze in de XC40 dus), ga bv eens naar https://www.routeyou.com/nl-nl/route/vi ... egio-route , download de route als gpx, zet ze op een usb stick, de stick in de wagen en probeer eens als die route dan op een of andere manier in de navigatie te krijgen is. Het is nog lang wachten op onze XC40, dus ik kan zelf nog niets testen.

Wat ging in het oude systeem zou dus niet meer kunnen in het nieuwere en modernere systeem, spijtig. Als dit effectief zo is gaat er geen andere oplossing zijn dan om op het dashboard boven de Sensus navigatie ook nog eens mijn Garmin Zumo te plaatsen om zelf gemaakte en toeristische routes te rijden. Maar ik hoop nog altijd dat het via het hoofdscherm kan.

Ondertussen probeer ik ook nog uit te vissen als het via Android auto kan, maar Google laat niet toe dat in maps routes met meerdere punten doorgestuurd worden, en andere perfecte navigatie apps zoals MRA (My Route App) mogen van Google (nog) niet op het Android auto platform...
De weg is belangrijker dan het doel.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

TYRE is ook een handig programma om routes aan te maken, je kan exporteren voor TomTom of Garmin
Laatst gewijzigd door BlackcurrantV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
varavital
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 02.03.2018 - 14:37

BlackcurrantV70 schreef: TYRE is ook een handig programma om routes aan te maken, je kan exporteren voor TomTom of Garmin
Klopt, en zo zijn er nog wel wat interessante programma's op dit moment, waarbij blijkbaar MRA nu de hoogste ogen gooit. Maar de vraag was dus als zo een route ook geëxporteerd kan worden naar of geïmporteerd kan worden in de nieuwste sensus navigatie op gelijk welke manier, n'importe in welk programma de route gemaakt is.
De weg is belangrijker dan het doel.
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Hier ben ik ook in geïnteresseerd.
Sinds kort eigenaar van een S60 met Sensus, en nog helemaal niet "los" met alle functies.
Een deel van het vakantie plezier is het maken en rijden van al dan niet gedownload routes op mijn Tomtom.
Het zou prachtig zijn als dit nu ook weer kan met de ingebouwde navigatie.
Erik

S60 T5 R-design
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Het zou fantastisch zijn als je met Google maps een route maakt. Die dan als link naar je VOC app gestuurd kan worden. Tenslotte gebruikt VOC ook Google maps. Maar helaas heb ik deze mogelijkheid nog niet kunnen ontdekken.
Vooral veel klagen of info sturen naar Volvo. Dan gaan ze misschien deze optie toevoegen. Maar uit zichzelf zie ik dit deze mogelijkheid niet komen.
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Heeft hier iemand nog een update over? Ben nu ook aan het kijken of je op een of andere manier een .GPX bestand in kan laden. Lijkt me geweldig om mooie routes te importeren en dan lekker touren
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Ik heb het volgende gemaakt ter info voor mezelf.
Maar ik denk dat ieder hier ook een heel eind mee komt.

Succes ermee.
Zelfgemaakte routes invoeren in het Volvo Sensus 2014 systeem.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
varavital
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 02.03.2018 - 14:37

V60Driver schreef: 17.12.2020 - 15:04 Ik heb het volgende gemaakt ter info voor mezelf.
Maar ik denk dat ieder hier ook een heel eind mee komt.

Succes ermee.

Zelfgemaakte routes invoeren in het Volvo Sensus 2014 systeem.pdf
Dit werkt idd perfect in de oudere sensus systemen, je kan je routes ook in basecamp maken, of in google maps, of routeyou, of kurviger, zolang je ze maar in gpx kan exporteren naar een usb stick.
Helaaaaaasssss werkt dit niet met de nieuwe sensus systemen zoals in onze XC40. Nu zet ik dus maar tijdens vakantietochten mijn Garmin gps boven op het dash om daarmee de geïmporteerde gpx rondritten te kunnen rijden.
Toch spijtig dat zoiets niet meer werkt bij een update van het sensus systeem naar het laatste sensus systeem. Hopelijk komen er nog wat app ontwikkelaars zoals bv MyRoute app op de proppen met een app die in android auto kan werken, dan kan via die weg wel nog een gpx file gereden worden via het sensus scherm.
De weg is belangrijker dan het doel.
Gebruikersavatar
Richard71
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 02.01.2017 - 12:44
Locatie: Friesland

https://mapstogpx.com/ werkt ook goed om een bestand van Maps om te zetten naar GPX
Ik gek??? Nèèèèèh, een limited edition!!

Volvo XC60 R design 2017
Gebruikersavatar
Richard71
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 02.01.2017 - 12:44
Locatie: Friesland

Gelukt, importeren van USB ook, maar nu....
Hoe vind ik mijn gemaakte route nu weer om hem te starten?? 🤔
Ik gek??? Nèèèèèh, een limited edition!!

Volvo XC60 R design 2017
Gebruikersavatar
V52
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 16.11.2014 - 09:08
Locatie: Aelse

In mijn V40 vindt je deze bij opgeslagen bestemmingen.
V40 T3 2017 Nordic+ Mussel Blue 17" Segomo
V50 D2 DRIVe 2012 Caspian Blue, Limited Edition (verkocht)
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

varavital schreef: 17.12.2020 - 16:10
V60Driver schreef: 17.12.2020 - 15:04 Ik heb het volgende gemaakt ter info voor mezelf.
Maar ik denk dat ieder hier ook een heel eind mee komt.

Succes ermee.

Zelfgemaakte routes invoeren in het Volvo Sensus 2014 systeem.pdf
Dit werkt idd perfect in de oudere sensus systemen, je kan je routes ook in basecamp maken, of in google maps, of routeyou, of kurviger, zolang je ze maar in gpx kan exporteren naar een usb stick.
Helaaaaaasssss werkt dit niet met de nieuwe sensus systemen zoals in onze XC40. Nu zet ik dus maar tijdens vakantietochten mijn Garmin gps boven op het dash om daarmee de geïmporteerde gpx rondritten te kunnen rijden.
Toch spijtig dat zoiets niet meer werkt bij een update van het sensus systeem naar het laatste sensus systeem. Hopelijk komen er nog wat app ontwikkelaars zoals bv MyRoute app op de proppen met een app die in android auto kan werken, dan kan via die weg wel nog een gpx file gereden worden via het sensus scherm.
Ja, ik krijg het ook niet voor elkaar. Volgens mij heb ik Sensus 2015. Ik blijf me verbazen dat dat niet kan.
Ik kan lezen en schrijven met Mapsource, het zou erg prettig zijn om zo een route aan te maken en die dan door de Volvo navigatie te laten uitvoeren. Ik gebruik op vakantie ook een losse Garmin navi maar dat is eigenlijk te gek voor woorden natuurlijk.

Mocht iemand toch nog een manier weten, héél graag!!
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

FritsieV70 schreef: 15.06.2021 - 15:27 Ik gebruik op vakantie ook een losse Garmin navi maar dat is eigenlijk te gek voor woorden natuurlijk.
Vorig jaar de TomTom ook naast Sensus gebruikt, mede omdat ik nog niet genoeg ervaring met Sensus had.
Ben bang dat De TomTom ook dit jaar weer mee op reis mag.
Met name het gemak van routes voorbereiden op de TomTom en de toch wel rare routes die Sensus voorstelt.
Het weinig tot niet rekening houden met files en dan ook nog de fouten die in de kaarten aanwezig zijn (geweest)
Erik

S60 T5 R-design
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

FritsieV70 schreef: 15.06.2021 - 15:27 Ja, ik krijg het ook niet voor elkaar. Volgens mij heb ik Sensus 2015
Aan het model van je auto te zien heb je Sensus 2016 en inderdaad, daar kan dat niet mee. Ik begrijp ook niet dat ze de functies van Sensus 2014 helemaal overboord hebben gegooid en een onoverzichtelijke en beperkte Sensus 2016 hebben geïntroduceerd. Om van de kwaliteit van het kaartmateriaal nog maar niet te spreken...
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

dimitripb schreef: 16.06.2021 - 11:17
FritsieV70 schreef: 15.06.2021 - 15:27 Ja, ik krijg het ook niet voor elkaar. Volgens mij heb ik Sensus 2015
Aan het model van je auto te zien heb je Sensus 2016 en inderdaad, daar kan dat niet mee. Ik begrijp ook niet dat ze de functies van Sensus 2014 helemaal overboord hebben gegooid en een onoverzichtelijke en beperkte Sensus 2016 hebben geïntroduceerd. Om van de kwaliteit van het kaartmateriaal nog maar niet te spreken...
Je hebt gelijk, moet Sensus 2016 zijn. Slechte beurt van Volvo hoor, ik vind dit niet meer van deze tijd...
Maar goed, we komen er altijd wel uit, desnoods weer gewoon ouderwets met de papieren kaart. Heb ik altijd bij me, waar we ook gaan. Ik wil niet bij degenen horen die geen flauw idee hebben waar ze zijn of naar toe moeten als de GPS het begeeft...
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Het zijn functies die vrij weinig gebruikt worden, maar wel onderhoud behoeven bij de ontwikkeling van de software. Men besluit dan om dat soort functies niet meer aan te bieden. Er was een alternatief om het via Apple Kaarten of Google Maps te doen (geen route, maar wel een set aan bestemmingen) maar die functie is bij een iOS-upgrade onbruikbaar geworden. Helaas is er nergens een meldpunt om dit soort fouten te melden.
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie van Volvo”