Audio upgraden v60 met basis installatie

Alles over Audio - Video, Navigatie en communicatie in de auto
Plaats reactie
Knutselaar
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 25.08.2019 - 13:50

Beste allen,

Nieuw op het forum, al heb ik het al wel flink zitten doorspitten. Ik heb een maand geleden mijn eerste volvo gekocht (een v60 d2 uit 2014) en diep onder de indruk van de kwaliteit van de auto. Ik begin te begrijpen waarom Volvo rijders altijd zo positief over hun auto zijn! Er is wel 1 ding waar ik me aan stoor en dat is de audio. Ik vind het geluid eigenlijk alleen goed klinken als het wat harder staat, maar aangezien ik de 30 ruim gepasseerd ben doe ik dat niet al te vaak meer :)

Daarom heb ik besloten om te kijken of de audio geupgrade kan worden. Ik wil hierbij alle vier de speakers en de 2 tweeters vervangen (of zijn de achterspeakers niet zo belangrijk?). Daarnaast wil ik een versterker en een subwoofer in de kofferbak gaan plaatsen.De subwoofer komt op de plaats van het reservewiel. Nu heb ik me helemaal suf gegoogled, maar ik kom vrijwel niets tegen over de v60. Heb bergen gelezen over de v40 en v70, maar schijnbaar wordt er weinig vervangen bij de v60.

Ik heb de volgende vragen:

Heeft iemand ervaring met het vervangen van de speakers van de v60? Ik heb de basis installatie, ga ik daar veel van merken? Welke speakers kan ik het beste kiezen? Weet er iemand waar ik hier handleidingen en/of filmpjes over kan vinden? Heb al flink zitten googlen, maar dat helpt me niet echt (misschien gebruik ik ook de verkeerde zoektermen, ben een absolute beginner met zaken zelf aan de auto doen).

Ik heb een mooi filmpje gevonden over hoe je de radio verwijderd uit een v60, dus dat gaat wel goed komen. Ik kan alleen nergens vinden hoe het elektriciteitsschema er aan de achterkant uitziet en heb niet zoveel zin om hem helemaal los te schroeven om er dan pas achter te komen wat ik allemaal moet bestellen. Weet iemand hoe ik erachter kom hoe dit schema eruit ziet? Wat ik tot nu toe begrijp is dat er 2 optische kabels van de radio naar de Volvo versterker lopen. Het lijkt me dat ik deze niet kan ombouwen naar een ingangsignaal voor de versterker? Dan zit er dus niets anders op dan het signaal af te tappen van de speakers lijkt me? Laat ik dan een lijn van de speakers achter uit de radio naar de (nog te kopen) versterker in de kofferbak lopen die dan vervolgens weer alle speakerdraden terug laat lopen? Ik neem aan dat dat handiger is dan alle draden opnieuw trekker door de deuren want dat lijkt me heel veel gedoe.

Ik las dat Volvo's alle onderdelen "herkennen" binnen het systeem. Ga ik een probleem krijgen als ik niet langer de Volvo versterker gebruik maar een andere? Moet ik dit dan door een dealer laten oplossen?

Ik hoop dat ik het een beetje logisch heb omschreven en ben blij met elke tip die iemand mij kan geven!
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1290
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Wat is de ‘basis’ installatie? Ik vermoed dat er High Performance in zit? Heb je evt een foto van de woofers?

Andere speakers is niet zo’n punt, andere elektronica wel. Wat je wil is erg arbeidsintensief en gaat waarschijnlijk niet werken. De glasvezel verbinding gooit roet in het eten.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1150
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

Wat Doeke zegt. Alles in de moderne Volvo is aangesloten op de glasvezelring. Daar kun je geen andere componenten op zetten.
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
fivepack
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 27.06.2018 - 16:43
Locatie: Best

Als je zelf handig bent en tijd hebt is het prima te doen. Als je onder de rechterstoel een versterker hebt liggen', kun je daar het signaal van de luidspreker uitgangen vangen. Dit voeren aan een dsp, of een hilo convertor of een versterker die high input heeft.
Andere speakers is ook geen probleem alleen moet je wel wat hobbyen voor het plaatsen van de tweater in de originele locatie.
Bedrading naar de deuren kun je weer hergebruiken vanaf de passagierstoel.
Heb zelf een composet van Morel ingebouwd, Helix DSP, Groundzero versterker. Heb alles actief aangesloten dus heb een nieuwe kabel getrokken voor de woofers via de multiconnector in de deuren.
Deuren ontdreund en isolatiemateriaal toegevoegd aan deuren en deurpanelen.
Voor mij was dit ongeveer 3 zaterdagen klussen en het resultaat is bizar te noemen. Zeker ten opzichte van de zogenaamde high performance audio van Volvo.

Kortom, te doen maar wel werk.......
My2016 V60 D3 GT6 R-design
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Is er ergens terug te vinden wat de afmetingen zijn van de speakers? (heb zelf een v40)
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Plaats reactie

Terug naar “Audio - Video - Navigatie - Communicatie”