onderhoudsbeurt wanneer plannen

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

Morgen moet mijn auto weer voor een onderhoudsbeurt, 20k gelopen dus hij zou nog 10k kunnen, maar apk verloopt 1 sept en dan ook ergens mijn volvo assistence. Nu bracht mij dit op het volgende punt. Waarschijnlijk gaan we volgend jaar wat later op vakantie, en dikke kans dat dan mijn assistence in de vakantie verloopt. Dan heb ik 2 opties, of de beurt voor de vakantie laten uitvoeren of de gok wagen dat ik in nederland terugkom zonder problemen (even er vanuit gaande dat ik weer netjes 20k in een jaar rijd).

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie gevoel hierbij, mijn gevoel zegt geen beurt vlak voor de vakantie, want het blijft mensenwerk en er kan altijd iets misgaan/ vergeten worden. Maar anderzijds wil ik ook graag wel weggesleept worden op kosten van een ander als dit nodig is, maar om nou voor 2 weken een heel jaar ANWB buitenland af te sluiten vind ik ook weer zo wat.

(derde optie: de gok wagen en volvo bellen als mijn assistence 2 weken over tijd is, maar ik weet niet hoe coulant ze daarmee zijn).
V60 d3 gt r-design (facelift)
Emmevi
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Ik zou de gok wagen dat je ongeschonden de vakantie door komt. Er kan altijd iets gebeuren maar het is een moderne en goed onderhouden auto dus dat verkleint de kans al flink.
En als de assistance volgend jaar tijdens de vakantie verloopt, dan loop je misschien nog maar 1 week “risico”.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

Op zich ben ik het met je eens dat het een goed onderhouden auto is, maar het betreft natuurlijk wel een zwaardere rit, volgepakt en met vouwwagen de Alpen over: dat betekend dat ik hem wat hoger in de toeren houd en ik afgelopen vakantie dus ook een slokje olie erin heb gekieperd (dat vind ik niet zo’n probleem om zelf te doen, maar bijv een lekke band is al heel wat anders zonder reservewiel)
V60 d3 gt r-design (facelift)
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Ik heb mijn beurt ook omwille van Assistance voor de vakantie gedaan. Voor de zekerheid, wil niet met de kids het risico nemen
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zou het gewoon voor de vakantie doen.
Heb je ook gewoon weer rond hetzelfde punt op de kalender de beurt laten uitvoeren.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27008
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

geen onnodige risico's nemen. Voor de vakantie onderhoudsbeurt laten uitvoeren en met een nieuwe Volvo assistance kaart op reis gaan.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

lint schreef: 08.08.2022 - 14:44 geen onnodige risico's nemen. Voor de vakantie onderhoudsbeurt laten uitvoeren en met een nieuwe Volvo assistance kaart op reis gaan.
Jep dat geen onnodige risicos nemen snap ik, tot dat een monteur zijn dag niet heeft en bijvoorbeeld het oliefilter niet lekker aandraait met lekkage tot gevolg, dan zit ik toch liever vertrouwd in Nederland. Na 20k heb ik dat vertrouwen toch wel in de auto dat alles lekker aangedraaid zit: per slot van rekening mag je er vanuit gaan dat ie de volgende beurt probleemloos haalt, preventief een dynamo vervangen omdat ie wellicht stuk gaat gaat natuurlijk niemand doen. Dat kan ook 10 km na een beurt stukgaan.
V60 d3 gt r-design (facelift)
Emmevi
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

En gewoon de 30k vol rijden, en voor dat half jaartje een wegenwacht service afsluiten?

Of is de olie tegenwoordig zo slecht dat het maar 12 maand mee gaat en de 18 maand niet redt?
Garantie heb je toch al niet meer dus daarvoor zou je je niet aan de “30k/12mnd wat eerst komt” regel hoeven te houden.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13718
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Sammmyvannorel schreef: 08.08.2022 - 15:20
lint schreef: 08.08.2022 - 14:44 geen onnodige risico's nemen. Voor de vakantie onderhoudsbeurt laten uitvoeren en met een nieuwe Volvo assistance kaart op reis gaan.
Jep dat geen onnodige risicos nemen snap ik, tot dat een monteur zijn dag niet heeft en bijvoorbeeld het oliefilter niet lekker aandraait met lekkage tot gevolg, dan zit ik toch liever vertrouwd in Nederland. Na 20k heb ik dat vertrouwen toch wel in de auto dat alles lekker aangedraaid zit: per slot van rekening mag je er vanuit gaan dat ie de volgende beurt probleemloos haalt, preventief een dynamo vervangen omdat ie wellicht stuk gaat gaat natuurlijk niemand doen. Dat kan ook 10 km na een beurt stukgaan.
Als ik je zo bovenstaand zie schrijven is er maar één goede oplossing en dat is zo plannen dat je ruim voor de vakantie je beurt doet en een jaar Volvo ass erbij nemen. Voor die paarcenten ben jij risico vrij..
Op de coulance rekenen van Volvo na verloop van je dekking klopt toch niet helemaal en je kunt teleurgesteld worden. trek je de haren uit je kop als je die nog hebt als je met pech op een verlaten berg staat in de rgen en s avonds 2200uur in het donker....
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

Jep ik denk dat ik dat volgend jaar ga doen, of ik laat mijn auto in november nog een keer apk-en en rek daarmee volgend jaar iets op (in Nederland durf ik dat gokje wel te nemen) en val vanaf dan gewoon lekker in oktober voor mijn beurtje (jaarbeurt is niet perse nodig, maar door Olieverbruik half litertje op 10k vind ik na 2 keer vullen tijd voor een beurtje)
V60 d3 gt r-design (facelift)
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Met apk in november verzet je je Assistance niet naar november 2023. Apk zegt sowieso helemaal niets. Apk waardige remmen kunnen spreekwoordelijk na 100m niet meer apk waardig zijn. Het is een momentopname, daar waar een onderhoudsbeurt ook kijkt naar de maanden die gaan komen. Hoeveel km rij je per jaar? Als dat minder dan 30000 is zou ik apk en beurt op hetzelfde moment doen, hoef je maar 1 keer naar de garage. Gewoon gemak dus. Dat kan voor of na de vakantie. En assistance heeft niet alleen met kleine dingen te maken, maar ook transport naar garage lokaal of je eigen dealer. Monteur kan zijn dag niet hebben maar een verkeerd gemonteerd filter komt snel aan het licht. Plan die beurt dan ook niet vlak voor de vakantie. Dan hebben dealers het standaard al kneiterdruk
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

Walter schreef: 08.08.2022 - 21:47 Met apk in november verzet je je Assistance niet naar november 2023. Apk zegt sowieso helemaal niets. Apk waardige remmen kunnen spreekwoordelijk na 100m niet meer apk waardig zijn. Het is een momentopname, daar waar een onderhoudsbeurt ook kijkt naar de maanden die gaan komen. Hoeveel km rij je per jaar? Als dat minder dan 30000 is zou ik apk en beurt op hetzelfde moment doen, hoef je maar 1 keer naar de garage. Gewoon gemak dus. Dat kan voor of na de vakantie. En assistance heeft niet alleen met kleine dingen te maken, maar ook transport naar garage lokaal of je eigen dealer. Monteur kan zijn dag niet hebben maar een verkeerd gemonteerd filter komt snel aan het licht. Plan die beurt dan ook niet vlak voor de vakantie. Dan hebben dealers het standaard al kneiterdruk
je hebt helemaal gelijk, ik was even in de war. Juist het afslepen (wellicht richting nederland) dat wil ik graag onder assistence verzekerd hebben, beetje olie bijvullen doe ik zelf wel. Ik ga de case zo ook eens voorleggen aan mijn dealer, het 'probleem' is daar ontstaan: ik kocht mijn auto vorig jaar 30 september, met een nieuwe apk, toen bleek de APK al een maand oud te zijn, en nu loop ik tegen dit probleem aan (op dit heb ik nog assistence tot 30 september....)
V60 d3 gt r-design (facelift)
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”