Laat opschakelen koude automaat

Plaats reactie
Bosshardt
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 26.01.2007 - 10:31

Beste forumleden,

Ik merk bij mijn V70 T4 Limited Edition 2011 de laatste tijd dat bij bij een koude start in het begin pas laat opschakelen. Bij rustig wegrijden toch zo naar de 2500 toeren gaat, terwijl hij dat eerder niet te deed. Ik rij minder dan eerst én het is al een tijd vrij koud, maar ik vraag me dus af: iets loos met de automaat óf ligt het aan weinig rijden en de buitentemperatuur.

Groeten, Rogier
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Dat is een producteigenschap, bedoeld om bij koude de motor en de bak wat sneller op temperatuur te krijgen. Je zal dan ook wat meer slip in de automaat ervaren.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Precies wat Fulaks zegt. Zijn allemaal trucjes om asap aan de emissie-eisen te voldoen.
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Voelt voor mij ook niet prettig met een koude motor gelijk aardig hoog in toeren gaan.
Ik heb flippers en druk 'm gelijk 1 of 2 versnellingen hoger bij koude motor.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27066
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

2500 toeren voor een benzineblok is zoveel niet.
Ook koud kan ie dat prima hebben zonder daar schade aan te ondervinden.

Bak warmt door die methode sneller op. Zelf schakelen kan, maar als je hem dan lager in de toeren houdt duurt het opwarmen langer en zal de bak ook meer slippen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Enerzijds klopt het wel dat een koude bak later opschakelt, anderzijds merkte ik bij mijn XC70 dat na een olieflush van de automaat, de bak veel eerder opschakelt als hij koud is.
@Bosshardt: Wanneer heb je voor het laatst een flush gedaan?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3775
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

fredhead schreef: 26.01.2022 - 20:52 2500 toeren voor een benzineblok is zoveel niet.
Ook koud kan ie dat prima hebben zonder daar schade aan te ondervinden.

Bak warmt door die methode sneller op. Zelf schakelen kan, maar als je hem dan lager in de toeren houdt duurt het opwarmen langer en zal de bak ook meer slippen.

waarom wordt de versnellingsbak eerder warm als de motor sneller warm word? het zijn aparte behuizingen met hun eigen olie.
geen glans zonder wrijving
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

toppertje schreef: 26.01.2022 - 21:15 waarom wordt de versnellingsbak eerder warm als de motor sneller warm word? het zijn aparte behuizingen met hun eigen olie.
Het sneller warm wordt hangt samen met een hoger toerental.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27066
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

toppertje schreef: 26.01.2022 - 21:15
fredhead schreef: 26.01.2022 - 20:52 2500 toeren voor een benzineblok is zoveel niet.
Ook koud kan ie dat prima hebben zonder daar schade aan te ondervinden.

Bak warmt door die methode sneller op. Zelf schakelen kan, maar als je hem dan lager in de toeren houdt duurt het opwarmen langer en zal de bak ook meer slippen.

waarom wordt de versnellingsbak eerder warm als de motor sneller warm word? het zijn aparte behuizingen met hun eigen olie.
Ook je versnellingsbak (zowel automaat als handbal) heeft draaiende delen, doordat de motor meer toeren maakt draaien deze delen sneller rond waardoor de olie dus sneller op temperatuur komt.
Ook als ze dus hun eigen olie hebben.
Daarnaast slippen de meeste automaatbakken wat meer als ze koud zijn wat dit proces nog extra vergroot.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3042
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Ik merk bij de nieuwere automaten, dat in ECO rijmodus de automaat koud juist weer eerder opschakelt tov COMFORT stand.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Bosshardt
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 26.01.2007 - 10:31

Dank voor de reacties. Ik dacht dat het misschien bij het opwarmen hoorde, maar inmiddels heb ik ook het idee dat het iets schokkerig rijden van mijn auto er ook iets mee te maken heeft. Geen meldingen in de computer, dus dat schokkerige komt denk ik niet van de motor. Kan het ook te maken hebben met de automaat? Iets dat met een flush op te lossen is?
Bosshardt
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 26.01.2007 - 10:31

[quote=Bosshardt post_id=1733615 time=1645798618 user_id=5460]
Dank voor de reacties. Ik dacht dat het misschien bij het opwarmen hoorde, maar inmiddels heb ik ook het idee dat het iets schokkerig rijden van mijn auto er ook iets mee te maken heeft. Geen meldingen in de computer, dus dat schokkerige komt denk ik niet van de motor. Kan het ook te maken hebben met de automaat? Iets dat met een flush op te lossen is?
[/quote][quote=DB200 post_id=1729546 time=1643226896 user_id=41405]
Enerzijds klopt het wel dat een koude bak later opschakelt, anderzijds merkte ik bij mijn XC70 dat na een olieflush van de automaat, de bak veel eerder opschakelt als hij koud is.
@Bosshardt: Wanneer heb je voor het laatst een flush gedaan?
[/quote]

ATF gedaan door dealer bij 134.000. Nu zit ik op 198.000..
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Hoi Rogier. Voor conventionele automaten wordt als “goed gebruik” gezegd om die om de 80.000 te laten flushen. Er is geen officieel advies van de fabrikant hiervoor, maar het is gebleken dat automaten langer meegaan en fijner blijven schakelen met dit stukje onderhoud.

Ik vermoed trouwens dat jou auto een (Ford) Powershift automaat heeft? Daar zijn wat problemen mee geweest, ook al hoeft dat niet voor jou auto te gelden hoor. Maar ik zou inderdaad voor die flush gaan, met de aantekening dat het misschien niet helpt en er dan meer vervangen moet worden helaas.

Ik hoop dat dit echt helpt voor je auto en dat ie daarna schokvrij rijdt.
MMTS en GS powerflush hebben vrij veel verstand van die materie en kunnen je verder helpen als die flush niet helpt.

Ik heb vorige week de automaat van mijn auto laten flushen bij een km stand van 74.000 km, dus ook iets aan de vroege kant. De ATF was toch al zwart geworden in die tijd. De automaat schakelde nog prima hoor, dit was dus puur preventief.
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
ge1272-2
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 31.01.2022 - 14:47

Wat ik zelf doe met koude motor (in de koude periode) is met de voet op de rem een paar keer heen en weer schakelen tussen P, R, en D. Merk dan toch dat ie daarna wat sneller opschakelt.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Bosshardt schreef: 25.02.2022 - 19:03 ATF gedaan door dealer bij 134.000. Nu zit ik op 198.000..
Bijna 65k kilometer alweer. Dan zou ik een automaatflush doen.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Bosshardt
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 26.01.2007 - 10:31

Flush gedaan. Opgelost!
Gebruikersavatar
MacToob
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 10.10.2014 - 10:41
Locatie: Stedum

Goed om te horen!
V70n 2002 - Black Sapphire Metallic - 278.000km - LPG
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Hebben ze er 6 maanden over gedaan? Nee grapje, mooi dat het is opgelost door te flushen. Is behoud van je bak.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Toch even op inhaken. Mijn XC heeft nu 119.000 km gelopen. Ik had dan al een flush moeten laten doen?

De automaat schakelt nog boterzacht naar andere versnelling.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Je moet niets want leeft in een vrij land toch? Maar het is zeker wel verstandig.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”