Olie in koelvloeistof reservoir (s80 b5244s)

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
JosHu
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 25.07.2018 - 23:56

In het koelvloeistof reservoir van mijn s80 (1999) verzamelt zich een laagje olie. Het gaat denk ik om motorolie, er drijft een laagje op de vloeistof in het reservoir. Koelvloeistof in het reservoir heeft een bruin kleurtje. Er is ook sprake van (beperkt) koelvloeistof verlies.

Vuldop van motorolie en koelvloeistof reservoir zien er verder goed uit, niets bijzonders te zien. Motor loopt ook prima.

Betreft een ‘standaard’ NA 5 cilinder, 170 pk.

Ik heb op het forum gezocht en kom dan tegen dat de oorzaak een defecte warmtewisselaar kan zijn (en niet perse een probleem met de koppakking) .

Daar hoop ik natuurlijk op, vervanging daarvan lijkt mij zelf ook nog wel te doen. Of iig het onderdeel bestellen.

Kan iemand mij op weg helpen met tips of advies?
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Je zou het koelvloeistofsysteem af kunnen (laten) persen en kijken of het op druk blijft en of er een uitwendig lek zit. Als er inwendig een lek zit is het moeilijk te bepalen waar het lek zit. Bij een lekke koppaking lekt er meestal koelvloeistof de verbrandingsruimte in of gaan er gassen het koelvoeistofsysteem in en zie/hoor je het bubbelen in het koelvloeistoftankje. Een lekke koppaking met koelvloeistofverlies geeft witte rook uit de uitlaat, ook als de motor warm is. Het kan ook zijn dat er alleen een lek is tussen een koelvloeistofkanaal en oliekanaal en dat is inderdaad moeilijk vast te stellen; kan ook van een inwendig lekke oliekoeler komen. Als je een automaat hebt kan het ook nog een lekke oliekoeler van de automaat zijn, je kan daar dan ook eens naar de olie kijken en checken voor water in de olie.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
JosHu
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 25.07.2018 - 23:56

Oja, vergeten te vermelden: auto heeft geen automaat maar een handbak.

Dank voor je reactie, Ferrari. Een warmtewisselaar kan het volgens jou niet zijn?
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Ja, de warmtewisselaar kan het ook zijn. Sorry, vergeten te melden
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
JosHu
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 25.07.2018 - 23:56

Is er iemand die weet of mijn auto een dergelijke warmtewisselaar heeft, of waar ik dat zelf op kan zoeken?
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Die zit achter tegen het oliecarter geschroefd, met 2 koelwaterslangen eraan.
Die heb je er zo af, wel monteren met nieuwe O-ringen
6e9f371s-960.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Het is geen overbodige luxe om al datgeen de koeling betreft preventief te vervangen. Kost de wereld niet, gaat je met zo'n fijne non-turbo oneindig veel pret geven.
JosHu
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 25.07.2018 - 23:56

Hartelijk bedankt voor de reacties!

Het vervangen van de warmtewisselaar/oliekoeler ga ik zelf doen, mooi klusje.

@V70 r2: klinkt goed en verstandig, wil er ook nog een jaartje of vijf mee door. Welke onderdelen denk je dan aan?
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”