Hoge toeren na starten 2.4t motor (langer dan 20 sec & willekeurig lijkt het))

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Duckman
2nd Gear member
Berichten: 150
Lid geworden op: 06.08.2014 - 15:07

Mijn XC70 uit 2002 (Benzine 2.4t 199.500km) is onlangs getuned door Obbe en daarna doet zich af en toe wat vreemds voor bij de start. Het toerental schiet ineens door naar bijna 2000 toeren en zakt dan in ongeveer anderhalve minuut heel langzaam naar beneden af naar de normale 750-850 toeren.

Ik heb uiteraard Google al flink geraadpleegd maar kom er niet uit of dit nou de vaak genoemde koude start procedure is waardoor de katalysator opwarmt of dat dit iets anders is.

- Het vreemde is dat de motor dit dus niet bij elke koude start doet, vanochtend zelfs nadat ik al een keer gereden had en de koelvloeistof in ieder geval nog 22 graden was (via CFE te zien). En het de tweede keer warmer was dan de eerste keer starten vanochtend.

- Gaat die bekende koude start prcodure wel elke keer aan de slag of is dat ook onder bepaalde voorwaarden. Bij mij lijkt het nu een beetje willekeur. De koelvloeistof warmt wel lekker snel op :o)

- Ik heb ook nog niet ontdekt wat de range is qua buitentemperatuur dat hij dit doet, heb het gehad bij 2 graden en 5 graden (wat ik nog weet)

- Ik lees via google dat dit wel vaker gebeurt bij Volvo's vanwege milieu gedoe en opwarmen van de katalysator, maar daar lees ik dat het een seconde of 15-20 duurt en dat de toeren dan weer normaal zijn. en bij bij duurt het dus ongeveer anderhalve minuut.

Iemand enig idee? Heb de auto al een keer uitgelezen (heb zelf een dice + Vida) en daar kwam niets uit qua storingen. Zal dat een dezer dagen nog eens doen.

Grt. Frank

Filmpje hier:
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

Ik herken het wel. Ik heb een 2004 C70 2.4t (200 pk) eveneens getuned door Obbe. Het verschijnsel doet zich willekeurig voor. Heel lastig te bepalen bij welke omstandigheden, buitentemperatuur lijkt in ieder geval niet van invloed. Hij doet het bij alle temperaturen. Als je hem start draait ie soms 2000 rpm. Dan toch maar in de D zetten en als je hem direct daarna in de P of N zet is het verhoogde toerental ook direct normaal.
Duckman
2nd Gear member
Berichten: 150
Lid geworden op: 06.08.2014 - 15:07

Dat is precies wat ik dus ook heb, ook wanneer je dus de automaat even in D of R zet dat de toeren dan direct weer normaal zijn.

Had jij het voor het tunen ook al? Ik heb het daarvoor nog nooit gehad.....
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

Voor het tunen niet. Ik ben er wel eens mee terug geweest, eigenlijk voor iets anders. Dit gemeld maar het was geen bekend euvel en in de software niets afwijkend gevonden. Daarbij gelaten.
Duckman
2nd Gear member
Berichten: 150
Lid geworden op: 06.08.2014 - 15:07

IK ga maar even een keer opnieuw uitlezen en kijken of er nu wat in staat qua meldingen.
Duckman
2nd Gear member
Berichten: 150
Lid geworden op: 06.08.2014 - 15:07

Nog niet weer uitgelezen maar wel foto's genomen van de momenten dat dit fenomeen zich voordoet....

De gemene deler op de foto's is dat de koelvloeistof temperatuur zo rond de 22-23 ligt als dit gebeurt. Met 1 uitschieter naar 33 graden. Tot nu toe niet (meer) gehad met een koude motor.

Buitentemperatuur ligt tussen 3 en 9 graden....

Als ik 'm trouwens in de versnelling zet, de R als eerste, dan gaan de toeren direct naar normaal.

Iemand enig idee??
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Wat gebeurd er als je de automaat in P laat staan maar een beetje gas geeft tot 3000rpm?
Duckman
2nd Gear member
Berichten: 150
Lid geworden op: 06.08.2014 - 15:07

Dat zal ik eens proberen!!
Duckman
2nd Gear member
Berichten: 150
Lid geworden op: 06.08.2014 - 15:07

Opgelost!!

Even een update na een lange zoektocht wat dit probleem nou kon zijn! Ik vond een topic op een ander Volvo forum. De oplossing is een ETM update bij de Volvo dealer. Blijkbaar is er toch iets softwarematigs geraakt bij de tuning en daardoor schoot de motor (op het laatste) zelfs door naar 3000 toeren bij de eerste koude start van de dag.

Wanneer je dit probleem hebt, ga dan naaar de dealer en vraag om de ETM Update met nummer 9438290 (kost €96) en daarna start je motor weer zoals het hoort!
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1855
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

He Frank,

Hoest? Mooi dat ie nu weer normaal start!
Ik heb ongeveer hetzelfde met de T6. In de winter 45 seconden, in de zomer 30. Toerental is dan 1.600.
Ook deze is getuned, maar dan door de dealer (Polestar).

De T5 heeft er geen ‘last’ van (20 sec. 1.500), maar die is ook niet getuned.

Zou de tuning dit kunnen veroorzaken?

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Duckman
2nd Gear member
Berichten: 150
Lid geworden op: 06.08.2014 - 15:07

Hi Edwin,

Alles lekker hier!!

Geen idee of het bij de jouwe ook kan. Ik heb Obbe er over gesproken en die kende het nog niet maar had het over een onderdeel wat bij mijn blok er nog "los" opzit en dat dan daar blijkbaar bij voor kan komen. Je kan even checken of er een specifieke software update is, geen totale update want dan ben je volgens mij de tuning kwijt
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1855
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Oke, al binnenKort eens vragen.
Tuning blijft er volgens mij altijd wel opzitten bij ‘officiële’ dealer updates, omdat de Polestar tuning een originele dealer tuning is.

Gr. Edwin
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”