Turboslang vervangen, maar geblaas blijft

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jopie123
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40

Sinds ik een week of drie geleden de injectoren van mijn v50 heb vervangen (2.0d uit 2006), hoor ik bij belasting een blazend geluid en als ik meer gas geef, komt er een zwarte pluim uit de uitlaat. Ook mist trekkracht bij meer gas geven, er gebeurt dan niks. Ik heb dat eerder meegemaakt, toen was het een kwestie van turboslang vervangen. Omdat het probleem nu hetzelfde is, zocht ik weer die kant op. Hoewel de slangen niet gescheurd bleken te zijn, zagen ze er niet netjes uit en heb ik ze maar preventief vervangen. Te meer omdat olie afkomstig uit de turbo de slangen ook poreus kan maken schijnbaar. En het is onderhand natuurlijk allemaal al wat ouder. Van de drie turboslangen, heb ik er nu twee vervangen voor nieuwe exemplaren, de andere heb ik drie jaar geleden al gedaan. De slang die nu niet vervangen is, heb ik wel bekeken en zag er goed uit. Operatie geslaagd, maar... probleem niet opgelost.

Wat blijft er nog meer aan opties over? Op lage snelheid trekt hij wel, dus het niet alsof de turbo helemaal niks doet (en hij blaast dus). Een lucht lek na de turbo lijkt mij logisch, maar waar dan? Intercooler lijkt me niet waarschijnlijk? Bij vervangen van de injectoren heb ik het kleppendeksel losgeschroefd, maar uiteindelijk niet losgehaald omdat ik toen geen nieuwe pakking voor handen had. Vervolgens natuurlijk wel vast gezet. Zou daar dan nu een lekje zitten?

Heeft iemand nog ideeën? Of een tip om goed diagnose te stellen? (niet zo vreemd, maar Vida geeft geen fout aan)
2006 Volvo v50 2.0d
1985 Volvo 740 GL b230k

Weblog over mijn klusavonturen met de Volvo’s
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

De harde plastic aanvoerleiding die vooraan zit, in die ribbels durven er ook wel eens gaatjes vormen. Eens kijken of voelen aan de harde buizen, of er daar geen vettigheid zit.
Het korte rubber stukje net na de turbo, waar hij overgaat naar de metalen pijp ook nagekeken? Daar heb ik onlangs nog een gescheurde metalen klem op gehad.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2 Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Gebruikersavatar
jopie123
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40

ja, die harde buis had ik eerder al vervangen door de slang. En die bij de turbo maakt onderdeel uit van de complete slang aan de onderkant, die heb ik gisteren vervangen...
2006 Volvo v50 2.0d
1985 Volvo 740 GL b230k

Weblog over mijn klusavonturen met de Volvo’s
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Intercooler lek?
stefan089
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 06.04.2019 - 22:44

Heb je de slangen enkel bekeken of ook los gehaald? Het kan zijn dat de slangenklem de slang tzt kapot snijden door vibraties. Haal ze echt los (echt eraf) om ze goed te kunnen beoordelen.
Lekke intercooler kan ook, dan zou je vettigheid / oliesporen moeten kunnen zien. Je kunt hem goed schoonmaken met een ontvetter en na enige tijd de intercooler bekijekn om te zien of hij ergens zwart wordt (olie).
Hoe is de aansturing van jouw turbo? Met actuator op vacuum of met een elektronische actuator?
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”