Schokkende motor 1.6 D2 drive (D4162T)

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Romario
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 31.08.2020 - 13:16

Het is inmiddels alweer een aantal maanden geleden toen ik pech kreeg met mijn auto. Het volgende gebeurde: ik reed met een snelheid van zo’n 80 km/u (met een licht beladen aanhangwagen +- 200KG) toen mijn motor hevig begon te schudden, er op het dashboard een motormanagement-lampje ging branden en de auto een DSTC storing aangaf. Met een schuddende motor heb ik zo’n 300 meter naar een vluchthaven gereden en daar de auto uitgezet. Toen ik na ongeveer dertig seconden de auto weer starte was er niks aan de hand. Ik ben vervolgens weer gaan rijden tot dat na ongeveer 500 meter de zelfde klachten zich weer voordeden. Wederom heb ik een paar honderd meter gereden en mijn auto op een veilige plek tot stilstand gebracht.

Vervolgens heb ik de ANWB gebeld en deze zijn ter plaatse gekomen. Bij het uitlezen van de auto was te zien dat een van de verstuivers storing gaf. Toen de medewerker van de ANWB de auto startte liep de motor weer normaal. Vervolgens ben ik achter de medewerker van de ANWB aangereden, richting mijn plaatselijke garage. Onderweg zijn we een keer gestopt omdat de motor weer storing kreeg. De medewerker van de ANWB heeft toen koude-spray op de verstuiver gedaan, en vervolgens heb ik probleemloos zo’n zes kilometer naar mijn vaste garage kunnen rijden.

De garage in kwestie heeft vervolgens de defecte verstuiver vervangen. Nadat ik mijn auto terugkreeg viel het volgende mij op. De auto schudde hevig bij het accelereren, hoe meer gas ik gaf, des te meer de auto schudde. Bij langzaam accelereren was het schudden minder en eenmaal op snelheid was er niks aan de hand.

Vervolgens zijn door de garage de overige verstuivers getest, slecht bevonden en vervangen. Ook de nokkenas van de auto is vervangen. Nu doet zich het volgende voor. De motor van de auto schudt in deellast. Tussen de 1300 - 1900 toeren is dit het heftigst (zowel rijdend als stilstaand). Opvallend is dat het schudden nauwelijks voelbaar is als je vol gas door voornoemde toeren heen rijdt, dit was voor het vervangen van de laatste drie verstuivers en de nokkenas niet het geval.

In midels zijn de volgende onderdelen vervangen, echter zonder resultaat:
Alle verstuivers;
Nokkenas;
Onderste kantelsteun;
Aandrijfas links;
Vliegwiel/Koppeling/Drukgroep.

Ik rij de volgende auto:
Volvo V50 (2010) 1.6 D2 (D4162T) 84KW 114PK met een handmatige 6-bak.
KM-stand 215.000

Beetje lang verhaal, maar heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

mvg Romario
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Zitten alle slangen nog goed vast of zijn ze stiekem gescheurd bij de koppelingen tijdens de reparatie?
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Zijn de nieuwe verstuivercodes wel softwarematig bij de dealer in geprogrammeerd? En daarna ook netjes de verstuiver adapties gereset en opnieuw ingeleerd?
Gebruikersavatar
Romario
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 31.08.2020 - 13:16

Jelmer de Jong schreef: 31.08.2020 - 19:42 Zitten alle slangen nog goed vast of zijn ze stiekem gescheurd bij de koppelingen tijdens de reparatie?
Beste Jelmer, allereerst bedankt voor je reactie. De retourleiding was tijdens de reparatie gescheurd, deze is netjes vervangen. Verder zit naar mijn weten alles netjes vast.
Laatst gewijzigd door Romario op 31.08.2020 - 21:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Romario
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 31.08.2020 - 13:16

The Mechanic schreef: 31.08.2020 - 20:19 Zijn de nieuwe verstuivercodes wel softwarematig bij de dealer in geprogrammeerd? En daarna ook netjes de verstuiver adapties gereset en opnieuw ingeleerd?
Beste Mechenic, bedankt voor je reactie. De verstuivercodes zijn door de garage in kwestie (universele garage) ingeprogrammeerd/ingeleerd. De adaptiewaarden zijn ook gereset.
Gebruikersavatar
Romario
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 31.08.2020 - 13:16

Het probleem is inmiddels opgelost. Een van de "nieuwe" verstuivers bleek buiten de waarden te vallen, deze is vervangen door een ander exemplaar.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”