Euro 5 ombouwen naar Euro 6

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
medio
2nd Gear member
Berichten: 168
Lid geworden op: 14.02.2005 - 22:06
Locatie: Groningen

Weet iemand of het mogelijk is of mogelijk wordt om een diesel met Euro 5 motor om te bouwen naar Euro 6 voor een Volvo??
Ik merk dat er in Duitsland al steeds meer beperkingen komen voor Euro 5 diesels. Het is een kwestie van tijd dat dit zich verder uitbreidt.
Ergens op het internet (lekker betrouwbaar :)) heb ik wel eens gelezen dat dit voor rond 1,5k moet kunnen (Ad Blue installeren).
V90 D4 2016 GT8 Inscription
V70 D3 2014 GT6 met Volvotune naar 185pk
[V70 D3 2011
V60 D2 MY2014 automaat
V60 D2 MY2014
V70 D5 2008
V70 2.4D 2005
V70 D5 2002
V70 2.5D 1998
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12275
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Gaat hem zonder individuele typegoedkeuring iig niet worden.
Een fabrikant kan ook geen technische onderbouwing aanleveren voor 'n euro 6 in 'n tijd dat die in die vorm niet gehomologeert geworden is
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12275
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Is je D3 of een 5 of 'n 4 cilinder?
medio
2nd Gear member
Berichten: 168
Lid geworden op: 14.02.2005 - 22:06
Locatie: Groningen

5 cilinder (gelukkig) met wat extra PK's via Volvo Tune :)
V90 D4 2016 GT8 Inscription
V70 D3 2014 GT6 met Volvotune naar 185pk
[V70 D3 2011
V60 D2 MY2014 automaat
V60 D2 MY2014
V70 D5 2008
V70 2.4D 2005
V70 D5 2002
V70 2.5D 1998
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12275
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Dat gaat nooit 'n euro 6 worden
medio
2nd Gear member
Berichten: 168
Lid geworden op: 14.02.2005 - 22:06
Locatie: Groningen

Inmiddels zijn er in Duitsland al upgrade modules te verkrijgen waarmee de euro-5 diesel geen euro-6 diesel wordt maar waarmee wel vrijstelling verkregen voor het Fahrverbot. Deze upgrade is ook voor Volvo's verkrijgen en inclusief ad-blue toevoeging. Ik ben benieuwd of dit in NL ook beschikbaar komt. De kosten zijn nog hoog, 3,5k, maar op termijn wordt de auto wel meer waard. Ik vind het een interessante ontwikkeling om toch nog wat langer in een 5 cilinder te blijven rijden. Ook interessant dat de fabrikanten (Mercedes) soms ook mee betaalt hieraan.

https://www.diesel-upgrade.com/diesel-h ... ng-diesel/
V90 D4 2016 GT8 Inscription
V70 D3 2014 GT6 met Volvotune naar 185pk
[V70 D3 2011
V60 D2 MY2014 automaat
V60 D2 MY2014
V70 D5 2008
V70 2.4D 2005
V70 D5 2002
V70 2.5D 1998
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12275
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Zonde van je 3.5k, het voegt in nl niets toe want het heeft hier geen enkele milieustatus.
Je hebt dan 'n (hier nog steeds onverkoopbare) euro 5 met ad blue die door die toevoeging ook nog eens geen euro meer waard geworden is.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Voor 3500 euro kun je een hoop milieuzone-boetes betalen (als ze überhaupt worden uitgeschreven).
Of je zet de auto aan de rand van de stad en neemt een taxi. Maar wat zou je in de stad moeten zoeken?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

In Dld kun je een euro 5 ombouwen naar euro6 en krijg je zelfs een typegoedkeuring.
Bosal heeft iets ontwikkeld.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12275
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Die gaat de nl rdw alleen niet overnemen, die eist 'n conformiteits certificaat van de constructeur
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Als de Duitsers het toestaan en op de autokaart kunnen zetten dan moet dat met een beetje goed wil ook in NL kunnen
We hebben hier toch ook zo’n after market roetfilter toeloop gehad..
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12275
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Het is jouw 3.5k, die Duitsers kloten bewezen vaak maar 'n eind weg als het om diesels gaat.
En dan heb ik het nog over nieuwe diesels die niet in de buurt komen van de vereiste specs.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Het zal mij jeuken, ik heb een euro6!
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Zoals OGA stelt, zonde van de 3,5 K. De euro 5 heeft een typegoedkeuring op basis waarvan het kentekenbewijs is afgegeven. Wat je met een dergelijke set gaat doen is de uitstoot veranderen door een wijziging in de constructie aan te brengen. Dat zoiets met de beste wil van de wereld gedaan wordt geeft 100 punten echter: de auto voldoet dan dus niet meer aan die eisen ten aanzien van het milieu zoals die golden ten tijde van de typegoedkeuring.....en dus is de auto niet langer in overeenstemming met het kentekenbewijs en dus is feitelijk, na een dergelijke goedbedoelde actie, het kentekenbewijs ongeldig.

Ja, dit is formeel gel*l en of het überhaupt handhaafbaar is kunnen we het ook over hebben. Maar het snijdt wel houdt en kan dus wel ellende brengen.

En dan nog de vraag of een euro 5 dezelfde levensduur behoudt na een dergelijke ingrijpende modificatie. Geen idee maar wel iets om over na te denken
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12275
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Bosal is geen autoconstructeur, wat hun claims op papier ook zijn, het heeft allemaal weinig waarde
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27571
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

V70/2.4D/2003 schreef: 29.04.2020 - 07:25 Zoals OGA stelt, zonde van de 3,5 K. De euro 5 heeft een typegoedkeuring op basis waarvan het kentekenbewijs is afgegeven. Wat je met een dergelijke set gaat doen is de uitstoot veranderen door een wijziging in de constructie aan te brengen. Dat zoiets met de beste wil van de wereld gedaan wordt geeft 100 punten echter: de auto voldoet dan dus niet meer aan die eisen ten aanzien van het milieu zoals die golden ten tijde van de typegoedkeuring.....en dus is de auto niet langer in overeenstemming met het kentekenbewijs en dus is feitelijk, na een dergelijke goedbedoelde actie, het kentekenbewijs ongeldig.

Ja, dit is formeel gel*l en of het überhaupt handhaafbaar is kunnen we het ook over hebben. Maar het snijdt wel houdt en kan dus wel ellende brengen.

En dan nog de vraag of een euro 5 dezelfde levensduur behoudt na een dergelijke ingrijpende modificatie. Geen idee maar wel iets om over na te denken
Ben ik wel benieuwd wat de RDW te zeggen heeft als je de aanpassing doet.
Wellicht mag je langs komen en gaat men testen, maar of je echt een Euro 6 op kenteken krijgt durf ik ten zeerste te betwijfelen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12275
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Alleen met 'n individuale typegoedkeuring a > € 1.000 maak je 'n kans, maar daar moet je met meer komen dan 'n papiertje van bosal, ben je toch al > € 4.5k kwijt..
Kun je wel meteen de naam van het voertuig aanpassen naar b.v.
Een MEDIO D3... Heb je toch nog wat voor dat geld..

Trouwens, op 'n euro 6 zit helemaal geen ad blue, dat zit alleen op 'n euro 6 D temp
medio
2nd Gear member
Berichten: 168
Lid geworden op: 14.02.2005 - 22:06
Locatie: Groningen

Haha, ik zie dat ieder niet kan wachten om dit te laten doen. :)
Op dit moment zal ik het ook niet doen maar het is wel een ontwikkeling die ik blijf volgen.
Wordt vervolgd......
V90 D4 2016 GT8 Inscription
V70 D3 2014 GT6 met Volvotune naar 185pk
[V70 D3 2011
V60 D2 MY2014 automaat
V60 D2 MY2014
V70 D5 2008
V70 2.4D 2005
V70 D5 2002
V70 2.5D 1998
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12275
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Volgen kan geen kwaad, zou er alleen geen geld instoppen
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19479
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Pas als dit daadwerkelijk door de NL RDW wordt erkend zou ik er aan beginnen. Eerder niet. Want zoals al door de specialist gesteld: Niet meer in overeenstemming met je COC dan kan je problemen verwachten. Pas als iets daadwerkelijk op papier staat is het legaal. Hoe goed bedoelt ook.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”