EMAP pijp verstopt

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
V70Bolhaarslaan
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 15.11.2019 - 13:22
Locatie: ENSCHEDE

Beste leden van het volvo-forum,

Dit is (na lange tijd een gluurder te zijn geweest op dit forum) mijn eerste post naar aanleiding van een probleem met mij V70 D4 181PK uit 2014.

Ik heb deze auto nu een jaar in mijn bezit, met 151K gekocht bij de dealer in Tiel en bij 180k is er een motorstoringslampje gaan branden, en gaat de auto in de noodloop (tenminste, boven de 3000 toeren zit er weinig pit meer in). Sinds een paar maanden heeft de volvo last van bokken bij lage toeren, alsof ie inhoudt. Ook verbruik ligt duidelijk hoger.

Mijn rijstijl is vrij rustig dus ik was al bang dat het met vervuiling van de motor te maken kon hebben, maar goed wilde wel even zeker weten hoe het zat. Dus ben ik langs de dealer in Hengelo gereden, en daar kwam de bevestiging dat er inderdaad vervuiling lijkt te zijn in de motor. De monteur daar gaf aan na wat ondervraging van mijn kant dat hij dacht dat het een verstopte EMAP pijp kon zijn. Dit is wat volgens het internet een EMAP sensor is- Exhaust Manifold Pressure Sensor.

Er is echter erg weinig te vinden over EMAP problemen op dit forum (althans - ik zie 1 hit in de search results op EMAP en dat gaat ergens anders over) - dus ik vroeg mij af of anderen hier ervaring mee hebben?

De sensor zelf en de aanverwante pijp kosten ongeveer 200 euro om te laten vervangen bij een specialist dus gelukkig niet de hele wereld.

Verder zit er dus blijkbaar wel vervuiling in de motor waar ik nog even mee moet bedenken wat ik ermee wil, zit toch wel sterk te denken aan het weg laten schrijven van mij EGR omdat ondanks verhalen over type-goedkeuring en milieudelict ik simpelweg geen nadeel kan vinden zolang je er bij de APK mee weg komt (en als dat gaat veranderen schrijven we m weer lekker terug)..

Alvast Bedankt!

V70Bolhaarslaan
Volvo V70 2.0 D4 181PK Nordic+ Momentum Executive Line '14 + Obbetuning + EGR
BMW R nineT Racer 2017
Volvo 855 2.5 10v '96
BMW 320i EDE '14
Volvo V70 2.4d 131PK '03
Volvo V70 2.4i 170PK LPG '00
Volvo 244 GL '86
Volvo 244 GL '85
Volvo 142 Europa '70
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Je kan zelf gemakkelijk kijken of de sensor vies is. Hij zit verstopt aan de linkerkant van de motor, bovenop naast het hijsoog. Ding lijkt op een bout met een stuk draad er aan.
V70Bolhaarslaan
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 15.11.2019 - 13:22
Locatie: ENSCHEDE

Hoi Jelmer,
Thanks - ik ga er eens naar kijken. Ik begrijp dat deze er bij lopende motor een onderdruk waar te nemen moet zijn en als deze er niet is dan zit er een verstopping (van ander forum vernomen), ik ga vanmiddag eens testen.
Volvo V70 2.0 D4 181PK Nordic+ Momentum Executive Line '14 + Obbetuning + EGR
BMW R nineT Racer 2017
Volvo 855 2.5 10v '96
BMW 320i EDE '14
Volvo V70 2.4d 131PK '03
Volvo V70 2.4i 170PK LPG '00
Volvo 244 GL '86
Volvo 244 GL '85
Volvo 142 Europa '70
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Jelmer, bedoel jij niet de inlaatdruk sensor? De uitlaatsensor kan toch nooit bovenop de motor zitten?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

edraket schreef: 19.11.2019 - 11:03 Jelmer, bedoel jij niet de inlaatdruk sensor? De uitlaatsensor kan toch nooit bovenop de motor zitten?
Ongeveer ter hoogte van het meest rechter schroefje in de afdekkap.
.
VIDAKSMDKAFMSSSA.png
In ieder geval goed voor gemakkelijk onderhoud.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70Bolhaarslaan
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 15.11.2019 - 13:22
Locatie: ENSCHEDE

Hi Jelmer,
Dank voor de tekening, dat gaat het een stuk makkelijker maken! De inlaatdruksensor was trouwens erg vervuild ook, monteur heeft deze gelijk schoongeblazen. Dit had geen merkbaar effect op het rijgedrag dus zal niet de oorzaak geweest zijn van inhouden van de motor.
Volvo V70 2.0 D4 181PK Nordic+ Momentum Executive Line '14 + Obbetuning + EGR
BMW R nineT Racer 2017
Volvo 855 2.5 10v '96
BMW 320i EDE '14
Volvo V70 2.4d 131PK '03
Volvo V70 2.4i 170PK LPG '00
Volvo 244 GL '86
Volvo 244 GL '85
Volvo 142 Europa '70
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

zit die op de egr?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
V70Bolhaarslaan
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 15.11.2019 - 13:22
Locatie: ENSCHEDE

Ja zit op de EGR
Volvo V70 2.0 D4 181PK Nordic+ Momentum Executive Line '14 + Obbetuning + EGR
BMW R nineT Racer 2017
Volvo 855 2.5 10v '96
BMW 320i EDE '14
Volvo V70 2.4d 131PK '03
Volvo V70 2.4i 170PK LPG '00
Volvo 244 GL '86
Volvo 244 GL '85
Volvo 142 Europa '70
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Inlaatdruk zijn twee sensoren, eentje op het plastic spruitstuk en eentje op onderste buis die van radiator naar gasklep gaat. Zo meet je drukverschil voor/na de gasklep.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Jelmer de Jong schreef: 19.11.2019 - 15:57a
Jelmer de Jong schreef: 19.11.2019 - 15:57a
V70Bolhaarslaan schreef: 19.11.2019 - 14:26 Ja zit op de EGR
Ah zo, dan snap ik hem.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Vond nog een plaatje van het hele ding.
https://bego.bildelsbasen.se/en-se/grou ... -31431101/

Zit met een banjo bout vast aan de kleine turbo/spruitstuk.
V70Bolhaarslaan
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 15.11.2019 - 13:22
Locatie: ENSCHEDE

Zojuist afspraak gemaakt met garage - volgende woensdag wordt pijp vervangen en de distributie moest ook nog. Donderdag wordt EGR weggeschreven. Ik zal wel even laten weten welke wat verschil rijgedrag is bij beide ingrepen
Volvo V70 2.0 D4 181PK Nordic+ Momentum Executive Line '14 + Obbetuning + EGR
BMW R nineT Racer 2017
Volvo 855 2.5 10v '96
BMW 320i EDE '14
Volvo V70 2.4d 131PK '03
Volvo V70 2.4i 170PK LPG '00
Volvo 244 GL '86
Volvo 244 GL '85
Volvo 142 Europa '70
V70Bolhaarslaan
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 15.11.2019 - 13:22
Locatie: ENSCHEDE

Nou mijn vertrouwen in de Volvo dealer is weer eens op de proef gesteld na een bezoekje aan Unlimited Tuning in Amersfoort...

Mijn idee was om voordat er een nieuwe EMAP in kwam de oorzaak van vervuiling weg te halen, door de EGR klep weg te laten schrijven. De auto bokte behoorlijk op de rit die kant op bij optrekken, en ik had geen hoop dat dit na het wegschrijven van de EGR beter zou zijn. Wat blijkt? Totaal weg, auto rijdt weer als een zonnetje!

Ik wilde dit toch even voorleggen aan de mannen van Unlimited Tuning, en ze lieten mij exact zien dat de foutcodes in de computer toch echt EGR foutcodes waren, en dat wanneer ze deze codes zien bij het VEA blok (en daar zien ze er nogal wat van gaven ze aan), het wegschrijven altijd tot het gewenste resultaat wenst..

Bij de dealer gaven ze dus heel wat anders aan (na nadrukkelijke navraag van mijn kant of het echt niet de EGR kon zijn), namelijk dat de EMAP absoluut de boosdoener zou zijn, en ik die moest laten vervangen..

Die EMAP laat ik denk ik maar voor wat het is, ik ga nog een oliebeurt doen met engine flush van Eurol, woensdag nieuwe distributieriem. Daarna toch maar eens nadenken over de vermogentuning door unlimited tuning, want ik heb een bijzonder goed gevoel na mijn bezoek aan dat bedrijf overgehouden..
Volvo V70 2.0 D4 181PK Nordic+ Momentum Executive Line '14 + Obbetuning + EGR
BMW R nineT Racer 2017
Volvo 855 2.5 10v '96
BMW 320i EDE '14
Volvo V70 2.4d 131PK '03
Volvo V70 2.4i 170PK LPG '00
Volvo 244 GL '86
Volvo 244 GL '85
Volvo 142 Europa '70
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Unlimited tuning speel natuurlijk een beetje vals, de dealer kan de EGR niet onbruikbaar maken vanwege wettelijke kaders.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5104
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Jelmer de Jong schreef: 22.11.2019 - 23:26 Unlimited tuning speel natuurlijk een beetje vals, de dealer kan de EGR niet onbruikbaar maken vanwege wettelijke kaders.
Waarom zou een niet dealer dat dan wel mogen ? Gelden daarvoor andere wettelijke kaders ?
V70Bolhaarslaan
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 15.11.2019 - 13:22
Locatie: ENSCHEDE

Tsja de dealer zal dit inderdaad niet zo snel doen, alhoewel het blijkbaar geen illegale handeling is, gezien ze toch al jaren dit soort zaken aanbieden. Storing is na 400km in ieder geval niet teruggekomen, maar even afwachten.

IVM het vermoeden van vervuiling van de motor heb ik zelf net Eurol Motor Flush bij de olie gedaan en conform voorschriften 5 minuten laten lopen, en toen een oliewissel gedaan. Is preventief uiteraard, maar ik ben benieuwd naar of ik iets merk.

Nog even opzoek op dit forum hoe ik het service interval lampje kan resetten, want op youtube staat veel advies maar niks wat bij mijn auto werkt:)

Komende woensdag laat ik de distributiewissel doen, en dan moet het maar weer even goed zijn..
Volvo V70 2.0 D4 181PK Nordic+ Momentum Executive Line '14 + Obbetuning + EGR
BMW R nineT Racer 2017
Volvo 855 2.5 10v '96
BMW 320i EDE '14
Volvo V70 2.4d 131PK '03
Volvo V70 2.4i 170PK LPG '00
Volvo 244 GL '86
Volvo 244 GL '85
Volvo 142 Europa '70
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

NielsPHEV schreef: 23.11.2019 - 14:44 Waarom zou een niet dealer dat dan wel mogen ? Gelden daarvoor andere wettelijke kaders ?
Je zal de auto opnieuw moeten laten keuren door de hele WLTP cyclus te doorlopen en afhankelijk daarvan nog eens extra BPM aftikken omdat de uitstoot niet meer is zoals de fabrikant bedoeld heeft.
Als eigenaar ben je verantwoordelijk/aansprakelijk en dan snap ik heel goed dat de dealer niet mee gaat helpen met domme dingen doen. Ondanks dat zijzelf niet aansprakelijk zijn en de handhaving op een heel laag pitje staat.
V70Bolhaarslaan
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 15.11.2019 - 13:22
Locatie: ENSCHEDE

Tsja bovenstaande zal inderdaad zo zijn als onze overheid het bedoeld heeft - ik maak me er niet zo druk om. Vanuit moralistisch standpunt valt namelijk exact hetzelfde te zeggen over het rijden met dikke patser velgen (waar dealers actief aan meewerken door ze als accessoire te verkopen en niet bij de type-goedkeuring erop te laten zetten), te lage bandenspanning, slecht onderhoud aan de motor, verstopt luchtfilter, en uiteraard..... te hard rijden:)

Maar goed een ieder mag gelukkig zijn eigen (vaak) irrationele heilige huisjes en absolute no-go's hebben.
Volvo V70 2.0 D4 181PK Nordic+ Momentum Executive Line '14 + Obbetuning + EGR
BMW R nineT Racer 2017
Volvo 855 2.5 10v '96
BMW 320i EDE '14
Volvo V70 2.4d 131PK '03
Volvo V70 2.4i 170PK LPG '00
Volvo 244 GL '86
Volvo 244 GL '85
Volvo 142 Europa '70
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Wat 'n onzinargumenten.
Die afwijkende wielen passen gewoon in het typegoedkeuringskader, in Duitsland staan ze zelfs gespecificeerd op 'n fahrzeugbrief.
Het wegschrijven van egr is 'n soort milieudelict, het voertuig voldoet bewust gekozen immers niet meer aan de typegoedkeuring.
V70Bolhaarslaan
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 15.11.2019 - 13:22
Locatie: ENSCHEDE

Goed lezen - daar doe ik ook niks aan af:)

Het enige wat ik aandraag ik dat er zeer veel variabelen uiteindelijk bepalen wat er voor schadelijke stoffen en in welke hoeveelheid uit de uitlaat komen, niks meer of minder.

Het onderscheid wat ik maak is dus tussen die van het wettelijke kader en die van welk praktisch effect het weghalen van een EGR heeft, waarbij ik de laatste in perspectief plaats.

En dan toch even ingaan op de velgen - Volvo dealers gaven letterlijk als advies ten tijde van de 14/20% modellen om niet fabrieksaf de grote velgen te nemen (maar als accessoire te kopen) want dan betaal je meer aan de overheid in de vorm van BPM/bijtelling. Wellicht doen ze dat nog steeds om BPM te verlagen, dat weet ik niet. Leg mij nu eens uit hoe dit een ander praktijk effect heeft dan het wegschrijven van de EGR? En nu niet over het wettelijk kader beginnen, want daar geef ik je bij voorbaat gelijk in
Volvo V70 2.0 D4 181PK Nordic+ Momentum Executive Line '14 + Obbetuning + EGR
BMW R nineT Racer 2017
Volvo 855 2.5 10v '96
BMW 320i EDE '14
Volvo V70 2.4d 131PK '03
Volvo V70 2.4i 170PK LPG '00
Volvo 244 GL '86
Volvo 244 GL '85
Volvo 142 Europa '70
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”