EMAP pijp verstopt

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Velgen zijn idd van invloed op uitstoot en bpm, af fabriek is dat recent zelfs nog wat stringenter geworden.
Toch is er 'n kader waarin achteraf het een wel mag en het ander niet
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Wat heeft het wegschrijven van de EGR je gekost als ik vragen mag?
V70Bolhaarslaan
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 15.11.2019 - 13:22
Locatie: ENSCHEDE

-KJ- schreef: 24.11.2019 - 11:59 Wat heeft het wegschrijven van de EGR je gekost als ik vragen mag?
Dit heeft 175 euro gekost, waarbij ze ongeveer 75 minuten bezig zijn. Niet alleen een kwestie van software herschrijven, maar ook op de printplaat zelf wat aanpassingen maken (ik gok iets solderen). Als je dit icm een tuning doet kost het je 75 euro, waarbij tuning dan geloof ik 399 is.
Volvo V70 2.0 D4 181PK Nordic+ Momentum Executive Line '14 + Obbetuning + EGR
BMW R nineT Racer 2017
Volvo 855 2.5 10v '96
BMW 320i EDE '14
Volvo V70 2.4d 131PK '03
Volvo V70 2.4i 170PK LPG '00
Volvo 244 GL '86
Volvo 244 GL '85
Volvo 142 Europa '70
V70Bolhaarslaan
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 15.11.2019 - 13:22
Locatie: ENSCHEDE

Nou ik moet toch terugkomen op de analyse van de Volvo-dealer. Ik heb ondanks uitzetten EGR toch maar de EMAP laten vervangen (ook omdat mijn garage het ding al besteld had en ze er anders mee bleven zitten naar hun eigen zeggen).. En inderdaad de oude was compleet verstopt. Ik merk geen verschil in rijbeleving verder, maar dat komt door uitzetten EGR.
Volvo V70 2.0 D4 181PK Nordic+ Momentum Executive Line '14 + Obbetuning + EGR
BMW R nineT Racer 2017
Volvo 855 2.5 10v '96
BMW 320i EDE '14
Volvo V70 2.4d 131PK '03
Volvo V70 2.4i 170PK LPG '00
Volvo 244 GL '86
Volvo 244 GL '85
Volvo 142 Europa '70
V70Bolhaarslaan
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 15.11.2019 - 13:22
Locatie: ENSCHEDE

Even een update van mijn EGR en (nu) tuning -

Nadat ik in nov 2019 mijn EGR weg heb laten schrijven door unlimited tuning in Amersfoort heb ik nog best wel wat storingen en problemen gehad met het inlaattraject dat ook behoorlijk vervuild was, tot aan noodloop van de motor toe.

Nov 19 - EGR uitgeschreven en EMAP vervangen, auto rijdt weer heerlijk
Maart 20 - Volvo update aangaande de inlaat dus daar is de fabriekssoftware weer erin geknald
Maart 20 - Unlimited Tuning heeft de EGR weer uitgeschreven en daarnaast een tune erin gezet van 181/400 naar 235/470 pk/nm
Hierna veel gezeik gehad met motorstoringen en noodloop - de tuning beviel totaal niet
April 20 - gekeken of een volledige reiniging van het inlaattraject wellicht helpt - dit scheelde tijdelijk iets maar daarna weer ellende met noodloop
Mei 20 - De tuning eraf gehaald, hierna liep de auto weer goed:)
Sep 20 - Gasklephuis kapot gegaan en vervangen - auto liep gek genoeg perfect maar wel een storingslampje aan en gek geluid uit het gaspklephuis. Gasklephuis vervangen (rotklusje) - auto rijdt nog steeds dikke prima maar dat verrekte lampje wil maar niet verdwijnen
Okt 20 - Auto bij volvo dealer en specialist in oosten van het land uit laten lezen maar beide werden niks wijzer - super irritant want ik haat dat oranje lampje
Nov 20 - Auto bij Obbe langsgebracht waar er de originele software in is gezet - wat blijkt? Het tweedehands gasklephuis wat ik erin gezet heeft blijft staan op 107% en dit geeft allerlei storingen. Deze waren alleen niet zichtbaar doordat het wegschrijven van de EGR op een een geforceerde manier is gebeurd bij Unlimited Tuning (alle foutcodes gewoon wissen en ding dicht gooien). Dit resulteerde in geen foutcodes volgens de computer, maar wel in het dashboard.
Daarna de EGR dicht op de manier zoals dat bij Obbetuning gedaan wordt en ook voor de zekerheid naar de 235 en 470 gechipped.
Nu zijn er legio foutcodes zichtbaar door het defecte gasklephuis, maar dat is uiteraard vooruitgang - ze zaten er toch wel in maar nu zijn ze ook zichtbaar.
De auto loopt super netjes en het vermogen voelt niet over de top aan ofzo.
Nu nog even het gasklephuis maandag weer vervangen - ik had bij Elferink 3 maanden garantie en ga morgen een ander tweedehands exemplaar ophalen - maandag gaat ie erin.

Nu hopen dat er niet een overige oorzaak is dat mijn volvo gasklephuizen opvreet - maar ik ga ervan uit het gemiep met storingen dan voorbij is:)

Leuk die goedkopere software tuning/aanpassingen, maar je kunt misschien beter wat meer uitgeven dat het direct goed is:)
Volvo V70 2.0 D4 181PK Nordic+ Momentum Executive Line '14 + Obbetuning + EGR
BMW R nineT Racer 2017
Volvo 855 2.5 10v '96
BMW 320i EDE '14
Volvo V70 2.4d 131PK '03
Volvo V70 2.4i 170PK LPG '00
Volvo 244 GL '86
Volvo 244 GL '85
Volvo 142 Europa '70
V70Bolhaarslaan
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 15.11.2019 - 13:22
Locatie: ENSCHEDE

Toevoeging: Het gasklephuis was inderdaad defect - nieuwe tweedehands erop en hij werkt weer mooi en de foutcodes zijn er ook. Ook het irritante verslikken van de motor na het afzetten van de motor is nu verleden tijd (klonk een beetje als een hoge ratel)
Volvo V70 2.0 D4 181PK Nordic+ Momentum Executive Line '14 + Obbetuning + EGR
BMW R nineT Racer 2017
Volvo 855 2.5 10v '96
BMW 320i EDE '14
Volvo V70 2.4d 131PK '03
Volvo V70 2.4i 170PK LPG '00
Volvo 244 GL '86
Volvo 244 GL '85
Volvo 142 Europa '70
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”