S60 2.5T 2005: LPG systeem hapert en lage waarde toerenteller

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wout H
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 06.05.2018 - 21:56

Beste mede forummers,

Momenteel zit ik met een paar technische vragen over de auto (S60 2.5T uit 2005).
Ik stuit namelijk op 2 merkwaardigheden.

1: LPG-installatie hapert.
Eind vorig jaar per ongeluk een keer de LPG-tank helemaal leeg gereden. Na deze
weer gevuld te hebben, viel op dat het systeem afslaat en terugschakelt naar benzine.
Dit gebeurde meestal bij lichte acceleratie en dan vooral bij heuvelopwaarts rijden of in een bocht.
Na enkele seconden schakelt het systeem weer terug naar LPG, en dan is het wachten
totdat het weer gebeurt. De garage waar ik kom, stelde in de diagnose dat de gascomputer
soms even een toerentalsignaal mist, waardoor het systeem uitvalt en opnieuw opstart.
Er waren geen foutmeldingen opgeslagen.
Ze hebben de stekker op de gascomputer nagekeken en weer vastgezet, probleem opgelost.
Totdat ik de tank, maanden later, voor de tweede keer leeg reed. Weer deed daarna hetzelfde probleem zich
voor en dezelfde diagnose werd gesteld. Stekker vastgezet en we konden weer een paar maanden
vooruit. Maar nu komt het probleem ook terug terwijl de LPG tank weer netjes op tijd wordt bijgevuld.
Het loshalen, schoonblazen en vastdrukken van de stekker helpt niet meer. Duidt dit op een
slechte computer of stekkerverbinding? Het is toch vreemd dat dit tot 2x toe aan het licht kwam sinds de
tank is leeg gereden? Het is een Eurogas installatie uit 2012, dus 7 jaar oud. Wat kan hier aan de hand zijn?

2: Toerenteller geeft te weinig aan.
Het gebeurt steeds vaker dat na een stukje rijden de toerenteller een te lage waarde aan geeft.
Stationair blijft de naald hangen bij 3- a 400 toeren, terwijl dit volgens mij ongeveer 750 moet zijn.
De motor loopt echter hoorbaar keurig stationair en niet lager dan voorheen. Bij 80kmh schakelt de
Geartronic over naar 5 en de toerenteller zakt hierbij naar 1500tpm, nu is dat echter regelmatig
1200 a 1300 tpm. Als ik niet naar de toerenteller kijk merk ik niks anders aan de auto, het rijdt
super (totdat ie dus met een schok even overschakelt naar benzine :lol:). Wat is hier aan de hand?

Zouden punt 1 en 2 met elkaar te maken kunnen hebben, sinds dat er bij beide gevallen het toerentalsignaal
is betrokken?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen. Bij voorbaat dank!

Met vriendelijke groet,
Wout
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Wat zou het logische verband zijn tussen het (deels) los gaan van de stekker en het leeg rijden van de tank? Ik zie dat niet, lijkt me eerder toeval.
Ergo de oorzaak zal elders gezocht moeten worden.
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1932
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Wat voor LPG installatie ligt erin?
Ik rij mijn gastank altijd leeg, levert geen problemen op, wellicht dat de Vialle installatie al afslaat terwijl er veiligheidshalve dan nog een paar liter LPG inzit.
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
Wout H
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 06.05.2018 - 21:56

Dank voor de reacties.

@teebee, ik zie dat verband ook niet, het is echter wel heel vreemd dat de eerste twee keer de ellende begon nadat per ongeluk de tank was leeg gereden.

@Marc Apeldoorn, er ligt een installatie in van Landi Renzo (Eurogas) met een ringtank van 63L. Op 80% gaat er dus netto 50L in. En dat gaat er ook wel in als
het kastje binnen in de auto begint te piepen. Leeg is leeg, er is dus blijkbaar geen marge waarbinnen het systeem al overschakelt naar benzine.

Hoe dan ook, ik ga me nu eerst focussen op de gascomputer. Uiteraard is direct vervangen een optie maar dat kan zomaar 400 piek gaan kosten. Heb
ook gelezen dat reparatie mogelijk kan zijn. Als jullie adressen weten in de omgeving van Arnhem, dan hoor ik dat heel graag!

Nogmaals bedankt.

Mvg,
Wout
Gebruikersavatar
Wout H
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 06.05.2018 - 21:56

Hoi, hier even een update. Het probleem met de LPG was nog niet verholpen.
Inmiddels contact gehad met Auto Elektro Salland in Lettele. Deze mensen kunnen
ECU's nakijken, repareren en klonen. Afspraak gemaakt om afgelopen zaterdag langs te gaan.
Voor de zekerheid voor vertrek even gecheckt of we gewoon op benzine kunnen rijden met
een losgekoppelde LPG ECU. Nou, nee. Startmotor gaat rond maar auto slaat niet aan.
Afspraak dus afgezegd, want we moeten wel kunnen blijven rijden natuurlijk.

Uit ongeduldigheid vanavond maar zelf de ECU verwijderd uit de auto en thuis opengeschroefd.
In de hoop een overduidelijk probleem aan te treffen, bijvoorbeeld een half doorgebrande
printplaat of een bak water (het ding zit immers bijna direct achter de grill, boven de radiator).
Maar alles zag er netjes uit! Voor de zekerheid nog even voorzichtig de föhn erop gehad. Alles
weer dichtgeschroefd met een laag vloeibare pakking ertussen.

En... hij doet het weer! Getankt, test gereden en het terugschakelen naar benzine blijft uit.
De vraag is nu alleen voor hoe lang waarschijnlijk. Het plan is om nu eenzelfde ECU op de kop
te tikken en deze te laten klonen.

Zal hier verdere updates blijven posten!
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1932
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Mooi zo! Dan lag het dus niet aan het leegrijden van de gastank...
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”