Verstuiver lekt, zelf te doen? (Foto)

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
dutchvolvo144
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 09.08.2019 - 20:05

Hallo Mede volvo rijders,
Zal mezelf even voorstellen omdat ik nieuw ben op deze forum. :D

Ik ben Rick ben 24 jaar en rij sinds 3 maand een Volvo c30 1.6d sport :love:
Nou was ik al fan van Volvo na die eerste test rit kon mijn dag niet stuk.

Nu ben ik gister teruggekomen van Hongarije met de auto en rook de laatste 40km een diesel lucht.
+ hij verbruikte soms onwijs veel wat ik normaal niet gewend was van mijn Volvo.
Nou had ik zelf al het idee dat het de verstuivers waren en dus een kijkje onder de motorkap gedaan :whistle:
En je raad het al :'( 1 verstuiver is lek..

Nu was mijn vraag aan jullie of jullie weten welk onderdeel nou lekt?
De brandplaatje kan het niet zijn want de verstuiver word nat van onder het groene dopje.
Is dit een plug en play werkje of Moet toch de hele verstuiver eruit?
Als dat namelijk wel moet dan breng ik hem gewoon naar de garage.


Alvast super bedankt! :P
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Wellicht retour die lekt, maak het goed schoon en laat hem dan eens draaien, dan kan je ziet waar het echt vandaan komt.
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 778
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Grote kans dat Poika gelijk heeft (heeft hij bijna altijd...).

Ik heb bij mijn D5 al 2 keer gehad dat een verstuiver via de retour ging lekken. Veeg de boel even droog en kijk met draaiende motor waar het vandaan komt.
Bij mij was het de O-ring van de retour die bovenop de verstuiver zit. Even dat borg clipje eraf trekken, dan kan je de connector recht naar boven trekken. Onderaan zit een klein rubber ringetje, die kan uitdrogen. Deze kan je los vervangen, ik heb ze gehaald bij een locale diesel specialist. Kostte mij €0,50 per stuk.
S60 D5 2002, 800.000km
S60 2.4 2009, 275.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
dutchvolvo144
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 09.08.2019 - 20:05

Super bedankt mannen!
Het was inderdaad het ringetje.
Mijn dank is groot!
Afbeelding
Laatst gewijzigd door dutchvolvo144 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
dutchvolvo144
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 09.08.2019 - 20:05

Weet iemand toevallig de maat er ook van?
Net bij brezan geweest en die konden het niet bestellen voor mij.
Die verwezen mij door aan de Volvo dealer. Dus zodoende de Volvo dealer gebeld
En die vertelt mij dat zij dat soort dingen niet bestellen voor klanten?
Iemand een adresje voor mij waar ik ze kan bestellen?

Nogmaals dank!
Laatst gewijzigd door dutchvolvo144 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 778
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Wat ik je al schreef. Probeer eens een diesel specialist. Die heeft ze vaak gewoon op voorraad. Je hebt nergens staan wat je woonplaats is, dus dat wordt al moeilijker zoeken voor ons.
S60 D5 2002, 800.000km
S60 2.4 2009, 275.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Wat gek vd dealer.

Musicus zijn tip is goed. Het goedkoopste.

Volvo verkoopt de ringetjes niet los, alleen de complete retour leiding incl dus 4 nieuwe ringetjes die erop zitten.
dutchvolvo144
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 09.08.2019 - 20:05

Dankjewel mannen voor de reacties,
Uiteindelijk de o-ringen bij Lantinga gevonden!
Hartstikke blij mee, maar toen kwam ik het volgende probleem tegen...
Rubber gemonteerd en proberen te starten wat dus niet lukte.
Doordat ik hem los heb gehad is er lucht in de leidingen gekomen,
Beetje zoeken hoe ik het kan ontluchten op internet.
Staat er dus een tip van kijk in het handboek van de Volvo,
ik vol overtuiging in het boekje doorspitten en daar staat in dat de Volvo zichzelf kan ontluchten.
Enigste wat ik moet doen is de sleutel op stand 2 zetten (||) en daar 1 minuut op laten staand dan ontlucht de auto zichzelf.
Hartstikke mooi natuurlijk maar werkte dus niet haha
Uiteindelijk staat dus op internet dat je met een vacuümpomp het lucht er uit moet halen.
Nou heb je 2 koppelingen slangen naaste elkaar, een witte en een groene.
De groene moest ik loshalen en dan met een vacuüm het diesel laten aanslurpen!
Jammer genoeg heb ik geen vacuümpomp dus hebben we het op een ander manier gedaan!
Namelijk inplaats van aan de groene koppeling te gaan vacuüm zuigen ben ik aan die ander kant met een ballonnen handpomp van 1 euro bij de Blokker,
Er in wezen pompen (blazen dus).
Op die manier zet ik de diesel tank op druk- die druk in de dieseltank zorgt ervoor dat er diesel door alle leiding gaat lopen en juist waar ik dan een vacuümpomp op moest zetten om het diesel en lucht aan te zuigen spoot er dus juist diesel uit en alle luchtbellen.
Op die manier heb ik de retour ontlucht!
Niet de normaalste manier dus maar werkte perfect!
Wou dit toch graag even delen voor de mensen die hetzelfde probleem ooit gaan krijgen!
Hier nog even een foto van de koppeling die ik bedoel
Afbeelding
Laatst gewijzigd door dutchvolvo144 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Goed geknutseld! Mooi dat het is opgelost en dat alles voor een paar euri :-)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”