Vreemde rammel bij deur dichtgooien

De grotere Volvo's
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1053
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Heb ik weer.
Over het algemeen gaat de deur solide dicht. Ik heb nu 2x gehad dat ik bij het dichtgooien een vreemde rammel hoor. Alleen buiten, niet binnen. Lijkt onder de motorkap vandaan te komen (maar niet zeker). En het vreemde na een tijdje is het weg. Vervelend want het is dan niet meer te reproduceren en het klinkt "goedkoop" als een oude japanse auto. Er ligt zeker niets los in de deur. Mijn theorie: het heeft te maken met de stand van de blower en de luchtdrukverplaatsing in de auto op het moment van deur dichtgooien.
Iemand hetzelfde meegemaakt?
Laatst gewijzigd door Risrael op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1053
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Ik ben erachter. Het heeft inderdaad met de kachelstand te maken. Als alle mondopeningen van de kachel openstaan (dus kachel gericht op beneden, midden en boven) en je gooit de deur dicht, dan zorgt de luchtverplaatsing intern voor een rammel ergens in het vooronder. Vandaar dat het dus niet altijd voorkomt in de "auto" stand. Waarschijnlijk gaat na uitzetten van de auto na een tijdje de kachelstand op een default positie en is het dus weg. Irritant maar beinvloedt verder niet de werkzaamheid.
Laatst gewijzigd door Risrael op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
JoopXC
2nd Gear member
Berichten: 186
Lid geworden op: 07.05.2012 - 22:59

Risrael schreef: Ik ben erachter. Het heeft inderdaad met de kachelstand te maken. Als alle mondopeningen van de kachel openstaan (dus kachel gericht op beneden, midden en boven) en je gooit de deur dicht, dan zorgt de luchtverplaatsing intern voor een rammel ergens in het vooronder. Vandaar dat het dus niet altijd voorkomt in de "auto" stand. Waarschijnlijk gaat na uitzetten van de auto na een tijdje de kachelstand op een default positie en is het dus weg. Irritant maar beinvloedt verder niet de werkzaamheid.
Ik kan me ook irriteren aan dat soort geluidjes. Bij dat het nu duidelijk is waar het vandaan komt, misschien is het simpel op te lossen?

Ook ooit gehad met mijn 440, zat een rare kraak in de auto als ik het woonerf/parkeerplaats via een drempel opreed. Van alles hebben ze toen vervangen, zonder resultaat overigens, toen een jonge monteur erachter kwam dat het scharnier van de motorkap het spatbord op een plekje raakte met dat kraken tot gevolg.
440 GL 1989
850 Est. 2.5 10V 1993
V70 2.5 20V 2004
XC90 3.2 Sport 2007
V60 PIH 2013[/size]
850 Est T-5R 1995
V60 T8 R-Design(2019)
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Risrael schreef: Heb ik weer.
Over het algemeen gaat de deur solide dicht. Ik heb nu 2x gehad dat ik bij het dichtgooien een vreemde rammel hoor. Alleen buiten, niet binnen. Lijkt onder de motorkap vandaan te komen (maar niet zeker). En het vreemde na een tijdje is het weg. Vervelend want het is dan niet meer te reproduceren en het klinkt "goedkoop" als een oude japanse auto. Er ligt zeker niets los in de deur. Mijn theorie: het heeft te maken met de stand van de blower en de luchtdrukverplaatsing in de auto op het moment van deur dichtgooien.
Iemand hetzelfde meegemaakt?
Yep. In de V90 ook. Luchtdruk verlaat de auto daar ergens. Bij de V70/Mondeo kwam het geluid vanachter de achterbumper vandaan.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Kinoúmai
2nd Gear member
Berichten: 232
Lid geworden op: 05.10.2018 - 12:25

Nu om eerlijk te zijn vind ik het dichtslaan van een deur één van de zaken waar je kan aan merken of een wagen "solide" is gebouwd of in een iets of wat hoger segment kan geplaatst worden. Ik ben dan ook teleur gesteld in deze. Als we dit vergelijken met mijn huidige A6 Allroad BiT en zelfs in onze sportieve A3 moet ik vaststellen dat ze dit bij Audi toch beter onder de knie hebben en ik denk dan ook dat het vooral te maken heeft met de gebruikte rubberen dichtingen. Toch een zéér uiteenlopende geluidsverplaatsing!
Volvo zou dit misschien eens kunnen herbekijken en voor een ander model gaan. Zou een mooie terugroepactie zijn... ;-)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Geen enkel geluidje te horen bij mij, in geen enkele stand van de verwarming en/of roosters....
Het enige geluid wat ik registreer is een uiterst solide “BATS”
Indien je de deur met (te) veel vaart dichtgooit, wat volstrekt onnodig is, wordt dit geluid wat vlakker (minder solide zo je wilt).
Nu heb ik persoonlijk geen ervaring met Audi, maar afgelopen weekeinde zei me nog iemand, die jaren fanatiek Audi-rijder is geweest, dat de deuren in de V60 als een solide kluis klinken bij het sluiten.
Het lijkt me zeker vergezocht enig vergelijk te maken tussen een A3 en een V60....
But thats just me.....
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Kinoúmai
2nd Gear member
Berichten: 232
Lid geworden op: 05.10.2018 - 12:25

teebee schreef: Geen enkel geluidje te horen bij mij, in geen enkele stand van de verwarming en/of roosters....
Het enige geluid wat ik registreer is een uiterst solide “BATS”
Indien je de deur met (te) veel vaart dichtgooit, wat volstrekt onnodig is, wordt dit geluid wat vlakker (minder solide zo je wilt).
Nu heb ik persoonlijk geen ervaring met Audi, maar afgelopen weekeinde zei me nog iemand, die jaren fanatiek Audi-rijder is geweest, dat de deuren in de V60 als een solide kluis klinken bij het sluiten.
Het lijkt me zeker vergezocht enig vergelijk te maken tussen een A3 en een V60....
But thats just me.....
Is toch steeds één van de eerste dingen die ik doe om een wagen te keuren en daar is niet veel man/vrouw-kracht voor nodig om een deur dicht te slaan. Soms vraag ik me bij sommige van mijn klanten af met welk soort auto zij zelf rijden als ze mijn deuren dichtslaan zodat ze er bijna langs de andere kant weer uitkomen. o.O
Zowel bij onze A6, Q7 en sportieve 3 klinken die deuren als een doffe "PLOFff". Het meest verbaast destijds was ik feitelijk nog van de sportcar, had ik nooit verwacht dat ie zo zou klinken. Kan je echt niet vergelijken met het dichtslaan van een V60 of V90 (twee enigste die ik dan ook kan vergelijken).
Zoals eerder geschreven gaat dit hoogstwaarschijnlijk ook niet aan de kwaliteit van de deur liggen maar eerder aan de keuze van de rubberdichtingen.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Of aan jouw perceptie, want ik ben er van overtuigd dat het een buitengewoon solide klank is welke de deuren van de nieuwe V60 produceren.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Tja..... Waar ligt de grens van acceptatie.... Als je het niks vindt moet je lekker verder zoeken zou ik zeggen.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1053
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

9 van de 10 keer is het ook een solide BATS.
Maar die ene keer is er dus een geluid te horen dat niet bij de deur vandaan komt maar ontstaat wanneer je de deur dichtgooit.
Eerst dacht ik nog dat het bij de buitenspiegel vandaan kwam maar dat is het dus niet. Het lijkt inderdaad lucht dat langs een flap wordt geperst.
Laatst gewijzigd door Risrael op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Hans oet Twent schreef: Tja..... Waar ligt de grens van acceptatie.... Als je het niks vindt moet je lekker verder zoeken zou ik zeggen.
Zo is het, indien het geluid van een dichtslaand portier bepalend is voor de keuze van een auto.... =)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Kinoúmai
2nd Gear member
Berichten: 232
Lid geworden op: 05.10.2018 - 12:25

teebee schreef: Of aan jouw perceptie, want ik ben er van overtuigd dat het een buitengewoon solide klank is welke de deuren van de nieuwe V60 produceren.
Goh, aan mijn oren mankeert er niets hoor, ik stel alleen maar vast. Het is wat het is. Als je dat verschil niet hoort zou ik toch een bezoekje aan een oorspecialist overwegen. ;-)
Hans oet Twent schreef: Tja..... Waar ligt de grens van acceptatie.... Als je het niks vindt moet je lekker verder zoeken zou ik zeggen.


Inderdaad, als je dit geluid nog acceptabel vind zie ik geen probleem, er zijn erger dingen waar je je eventueel zou kunnen aan ergeren mochten die er zijn.
teebee schreef:
Hans oet Twent schreef: Tja..... Waar ligt de grens van acceptatie.... Als je het niks vindt moet je lekker verder zoeken zou ik zeggen.
Zo is het, indien het geluid van een dichtslaand portier bepalend is voor de keuze van een auto.... =)
Voor mij is dat niet bepalend, neen, maar het geeft wel aan dat er mogelijk in de toekomst nare geluiden kunnen gaan bijkomen.
Nu, niet vooruit lopen op de mogelijke issues natuurlijk maar wel genieten van deze mooie wagen zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 11503
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

teebee schreef:
Hans oet Twent schreef: Tja..... Waar ligt de grens van acceptatie.... Als je het niks vindt moet je lekker verder zoeken zou ik zeggen.
Zo is het, indien het geluid van een dichtslaand portier bepalend is voor de keuze van een auto.... =)
Wellicht niet (alleen) het geluid, maar ik knapte wel af bij bv. Mazda toch ik de handgreep van een 6 beetpakte: dun en ielig, zelfde geldt voor de deurstijlen.
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'08 Mini Clubman Cooper S
'22 Audi e-tron 55 Quattro Advanced Edition Plus

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Ik knap al af bij de naam Mazda :P
Is dan ook een volstrekt ander segment ben ik van mening.
Ook ik luister naar het geluid van een dichtslaande deur bij oriëntatie op een nieuwe auto, maar om dat nu van zulk prominent belang te vinden.... ik zie het als bijzaak.
Het segment en merk waar je je op oriënteert staat voor een bepaald nivo aan kwaliteit en uitstraling, die keuze heb je vooraf reeds gemaakt. Indien de betreffende auto inderdaad naar mijn smaak is (alles meewegende wat relevant is) dan maakt het geluid van de dichtslaande deur mij geen r**t meer uit. Tenzij dit zo volstrekt haaks staat op het nivo waarop de rest van de auto zich bevindt, in dat geval zou ik twijfels kunnen krijgen over andere zaken qua constructie.
Ergo ik ben van mening dat het geluid van de portieren van de V60 meer dan solide klinkt, en is beslist in lijn met het nivo waarop deze auto zich in het automobielspectrum bevindt.
Maar ieder zn meug, indien je een A3 deur meer solide vindt klinken, waarom dan kijken naar een V60 de rest is tenslotte bijzaak.
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Kinoúmai
2nd Gear member
Berichten: 232
Lid geworden op: 05.10.2018 - 12:25

teebee schreef: Ik knap al af bij de naam Mazda :P
Is dan ook een volstrekt ander segment ben ik van mening.
Ook ik luister naar het geluid van een dichtslaande deur bij oriëntatie op een nieuwe auto, maar om dat nu van zulk prominent belang te vinden.... ik zie het als bijzaak.
Het segment en merk waar je je op oriënteert staat voor een bepaald nivo aan kwaliteit en uitstraling, die keuze heb je vooraf reeds gemaakt. Indien de betreffende auto inderdaad naar mijn smaak is (alles meewegende wat relevant is) dan maakt het geluid van de dichtslaande deur mij geen r**t meer uit. Tenzij dit zo volstrekt haaks staat op het nivo waarop de rest van de auto zich bevindt, in dat geval zou ik twijfels kunnen krijgen over andere zaken qua constructie.
Ergo ik ben van mening dat het geluid van de portieren van de V60 meer dan solide klinkt, en is beslist in lijn met het nivo waarop deze auto zich in het automobielspectrum bevindt.
Maar ieder zn meug, indien je een A3 deur meer solide vindt klinken, waarom dan kijken naar een V60 de rest is tenslotte bijzaak.
Waarschijnlijk nog nooit een nieuwe A3/S3 of RS3 zijn deuren horen dichtslaan, geen vergelijk mogelijk als je het nog nooit gehoord hebt, waarom dan een waarneming weerleggen?
Hoop ooit eens naast je te kunnen zijn met één van de Audi's, kan je zelf eens vergelijken.
En dat is niet prominent, maar een onmiskenbare vaststelling en was daar in teleurgesteld maar zal geen gevolg hebben voor mijn keuze.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Doet allemaal niets af aan het feit dat het een persoonlijke vaststelling (eerder beleving) is, waar op zn minst twijfel over bestaat.
Goed te lezen dat je je alsnog laat leiden door het hoge kwaliteitsnorm van een Volvo en niet door het geluidje van een deur.
Ergo verstandige keuze.
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1053
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Vandaag na lange tijd niet meer te hebben meegemaakt was het geluid er weer. Deur dicht gooien en een vreemd klapperend geluid ergens bij het midden van het schutbord onder de motorkap. Maakt niet uit voordeur of achterdeur dichtgooien. Na een minuut of zo....weg. Dit doet mij vermoeden dat het te maken heeft met de stand van de kleppen van de blower.
Laatst gewijzigd door Risrael op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Dutchie01
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 28.07.2018 - 17:45

teebee schreef:
Hans oet Twent schreef: Tja..... Waar ligt de grens van acceptatie.... Als je het niks vindt moet je lekker verder zoeken zou ik zeggen.
Zo is het, indien het geluid van een dichtslaand portier bepalend is voor de keuze van een auto.... =)
Maar dat is het dus wel. Autofabrikanten die opereren in het premium segment hebben teams die NVH naar een bepaald target moeten ontwerpen en het geluid van een dischtslaand portier is daarbij een van de belangrijkste. Dat het van Audi zo klinkt als het klinkt is dus geen toeval maar engineering, het geluid is ontworpen. Achterliggende reden is dat het vertrouwenwekkend moet klinken in de showroom, kan de aankoopbelsissing beinvloeden. Ik neem aan dat Volvo dit ook doet.

overigens horen mijn oren anders dan andere oren ( waarschijnlijk een stuk slechter !) het blijft individueel
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

In essentie bedoel ik dat.
Er zijn zeer weinig kopers die happy zijn over de auto maar alsnog afhaken nadat ze de deur een teleurstellend geluid hebben horen maken. Ik vind het persoonlijk bijzaak.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1053
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Het komt niet vanuit de deur mensen. Het wordt veroorzaakt door het dichtslaan van de deur.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Plaats reactie

Terug naar “De 60 - 70 - 80 en 90 series”