Aanschaf V50

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Barry81
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 08.08.2019 - 13:53

Nu ik druk aan het zoeken ben, heb ik eigenlijk een paar vraagjes.
Natuurlijk heb ik zoveel mogelijk gelezen :D

Ik heb 2x een mooie 1.6D zien staan bij een merkdealer. Nu lees ik vaak dat de 1.6 erg gevoelig is (schone olie ivm smeren van de turbo/PSA).
Omdat ik een bijzonder rustige rijder ben, is het verbruik voor mij helemaal top.
Van beide auto's is de kilometerstand rond de 200k.
Van 1 heeft de auto een handgeschakelde 5 bak, van de ander weet ik dat niet zeker. Beide van de eerste eigenaar en volledig dealer onderhouden.

Is het echt verstandiger om voor de 2.0 te gaan? scheelt dit in de praktijk veel voor wat betreft verbruik?
Kan ik beter een latere uitvoering kopen met een handgeschakelde 6 bak?

Wij zijn niet van de armen, maar met 3 kids geef ik liever niet teveel uit aan een auto, wij maken echter wel veel kilometers, zeker 50k per jaar.

Voor tips en trucs... Graag!!!


Groetjes,

Barry.
Spotlight
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 27.09.2018 - 12:17

De 1.6D heeft een zeefje in het aanvoerkanaal naar de Turbo die verstopt kan raken door vervuilde olie met alle gevolgen van dien.
De D2 heeft hier geen last meer van en is anders dan de verhalen over de 1.6D redelijk probleemloos.

De 1.6D heeft een DPF met een vervangingsinterval van formeel 120.000km en een extra reservoir boven de achteras met reinigingsvloeistof. De D2 heeft een ander type DPF zonder interval en zonder reinigingsvloeistof.
Er zijn naast de 6bak dus nog meer voordelen voor de D2 tov de 1.6D.

Succes met je keuze!
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 384
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

De facelift V50 (volgens mij vanaf 2007) heeft een modificatie gehad, die hebben het zeefje niet meer. Ik heb begrepen van de Volvo monteur (van de dealer) dat de modellen van na de facelift nauwelijks turbo problemen kennen door de modificatie.

Wel is het van belang om netjes op tijd de olie te vervangen (max na 20k vervangen, liever nog wat eerder). De 1.6D vind ik een hele fijne motor (het is geen strepentrekker maar je kunt goed met het verkeer meekomen).

Je leest her en der negatieve verhalen over de psa motor maar vergis je niet; deze motor is echt in heel veel auto’s geleverd, dus je zult dan ook sneller negatieve verhalen lezen (de succesverhalen worden minder gedeeld).

Gewoon goed onderhoud is het toverwoord bij deze motoren (de voorgeschreven intervallen niet overschrijden en je hebt er een fijne motor aan).
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
redracer
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

mee eens met bovenstaande gewoon goede fijne motor . Alleen dat van die 6 bak zou ik me niet op blindstaren want dat betekend niet dat ie minder toeren draait of zuiniger is ( 130kmh = 2500tpm ) .
de 1.6 is wel een mrb schaal lichter en 1L per 100km zuiniger dan de 2.0 dus dat scheelt met 50K aardig.
Zelf hou ik altijd aan dat een diesel minimaal 20k per jaar gelopen moet hebben dus 10 jaar oud met slechts 130k laat ik liever staan . Juist om bovengenoemde zaken zoals olie en roetfilter goed schoon te houden .
vanaf 5-2010 is de D2 en de 2011/2012 uitloopmodellen hangen ook vaak vol met opties.
Gebruikersavatar
ruuds70
5th Gear member
Berichten: 1596
Lid geworden op: 10.09.2005 - 12:07

De modellen met de 6 bak is steeds de D2 diesel uitvoering met 8 kleppen en 114 pk, de vijfbak zat steeds in combinatie met de 1,6 16 klepper.
Het is steeds belangrijk dat er tijdig en volledig onderhoud heeft plaats gevonden. Dan is het aantal gereden kilometers minder van belang.
Volgens mij is het dan ook niet noodzakelijk om 20.000km per jaar te rijden.
Zoek je een V50 met minder kilometers willen dan zou je in België kunnen zoeken. Daar werd de V50 niet alleen zakelijk en door veelrijders aangeschaft waardoor er exemplaren met aanzienlijk minder dan twee ton te koop zijn.
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
redracer
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Juist die korte stukjes zijn killing voor de toegepaste milieutechniek zoals egr en roetfilter die dan lekker dichtslibben. Nu is het bij de D2 al beter systeem dan de 1.6d maar dan geldt nog steeds dat korte stukjes <20km slecht is voor elke diesel. je ziet inderdaad dat die import autos veel minder gelopen hebben en daar betaal je dus meer voor maar waarschijnlijk zijn ze er motorisch minder aan toe dan eentje met 2 ton . Geef dat liever uit aan onderhoud want onderdelen die vervangen zijn die hebben weer 0 km dus m.i is een hoge kmstand niet minder.
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Of je er een goede aankoop mee doet (wat m.i. eigenlijk de vraag van de TS is) kun je niet aan de buitenkant zien en ook niet theoretisch beredeneren.

Misschien hebben de vorige rijders veel te veel toeren gemaakt en/of de motor niet goed warm laten draaien.

Het blijft per definitie een gok.

Dus een Volvo aankoopkeuring van ca. 99 Euro is wel een goede investering.
Gebruikersavatar
wobbut
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 18.11.2018 - 13:16
Locatie: 's-Hertogenbosch

Ik rijd een V50 D2 uit 2012, dus de 8V motor met 6 versnellingen handbak en zo'n 115pk. Dit voldoet prima in een auto van slechts 1290kg en mede daardoor is hij lekker zuinig.

Ter info verder wellicht interessant om te delen: sinds mijn aanschaf jongstleden februari (bij de Volvo dealer) inmiddels 14.000km gereden met een gemiddeld verbruik van 4,94l/100km (uitgerekend ahv tankbeurten, mijn boordcomputer is 0,3l/100km te rooskleurig), ruim 1 op 20 dus. Mijn exemplaar is een lekker volgehangen Limited Edition, als je de keuze hebt daarvoor gaan of een fijne Summum uitvoering. Veel van deze D2's zijn ex-lease, zo ook mijn exemplaar; had na leasetermijn ruim een jaar lang stilgestaan bij de dealer. Eerste versnelling leek wel een kruipversnelling (tot mijn verbazing las ik in het instructieboekje dat op vlak terrein de tweede versnelling als wegrijversnelling kan worden gebruikt...), maar na de eerste paar duizend kilometers rijden werd deze steeds soepeler.

Ben ook direct premium diesel gaan tanken (Total Excellium) en na een vakantie in de Italiaanse Alpen deze zomer (met volle kampeerbepakking over de pas en over de Autobahn) draait het blokje soepeler dan ooit tevoren! ;-). In de rijbeleving lijkt het haast of er een chiptuning heeft plaatsgevonden... Vermogen is echt voldoende, daar heb je geen 2.0d voor nodig of je moet een zware caravan willen trekken. Injectoren zijn een wat zwakker punt bij deze motoren; bij mij is onder garantie eentje vervangen, daarnaast hoop ik door brandstof met additieven te tanken, dat dit de levensduur van de injectoren ten goede komt. Hoop dat je wat hebt aan deze info.

Succes met je keuze!
'08 Volvo V70 2.5FT Geartronic (Obbetuning)
'10 Alfa Romeo MiTo 1.4 TCT

Actueel verbruik V70 | Afbeelding

-----
'12 Volvo V50 D2 Limited Edition (Obbetuning)
Gebruikersavatar
laurens8
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 05.06.2019 - 17:45

@Wobbut
Heel knap dat je dat gemiddelde haalt!
Als ik echt heeel zuinig rij haal ik net de 5,2 of 5,3 l/100km. Ik zie dat (en zuiniger) ook op spritmonitor en vraag me altijd af hoe mensen dat kunnen halen.
Gemiddeld zit ik na 1,5 jaar op 5,8l/100km. Dat is incl. af en toe onzuinige bergvakanties en 150/160 km/h autobahn.

Misschien ligt het iets aan de 215-45-18 zomervelgen.. maar 16inch winterbanden scheelt .2 l/100km
V50 D2 R-Design 2012 18' Atreus
Volvo tune(d)
redracer
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Blijft sterk afhankelijk van je gebruik , vooral stadsverkeer is killing voor je verbruik . Die brede banden schelen ook zo 0.5 L en verder bij 130km/h+ gaat ie drinken.
Dat compenseert ie dan weer ruimschoots op de 80/100 wegen waarbij 80 in zn 5 zuiniger is dan in 6 ( te lage toeren )
Die 5.2L gemiddeld redk zelfs met een 200kg zwaardere V70 D2 dus zou zeggen doe je best.
Gebruikersavatar
laurens8
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 05.06.2019 - 17:45

@redracer
Uiteraard, en hij wordt pas echt zuinig als hij goed warm is. Maar zelfs dan: bij <100km/h zit je misschien meestal wel onder/rond de 5l/100km, maar met wat wind tegen en de onvermijdelijke opritten en stoplichten schiet hij toch snel weer richting >5,2. Ik heb iig nog nooit gemiddeld op een hele tank <5,2l/100km gehaald. Hoe fluweel voetje ik ook reed. Gemiddeld is meestal 5,3-5,5l/100km.
V50 D2 R-Design 2012 18' Atreus
Volvo tune(d)
Gebruikersavatar
koos
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 30.01.2007 - 12:15

Ik rij al sinds 2010 in mijn 1.6 Drive (1.6d 16v) en haal nu eigenlijk altijd 1 op 20 / 1 op 21 (gemeten aan de pomp). Moet zeggen dat dit makkelijker geworden is met 100KM/u overdag, met af en toe 130KM/u zat ik vaker aan de 1 op 19. Vooral snelweg KMs. Nu meer dan 460000 KM op de teller, eerste injectoren, turbo en koppeling. Vind het zelf erg goed voor dit (als onbetrouwbaar bekend staand) blok, maar misschien heb ik ook gewoon geluk gehad met dit exemplaar?
Gebruikersavatar
wobbut
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 18.11.2018 - 13:16
Locatie: 's-Hertogenbosch

koos schreef: 28.09.2020 - 13:51 Ik rij al sinds 2010 in mijn 1.6 Drive (1.6d 16v) en haal nu eigenlijk altijd 1 op 20 / 1 op 21 (gemeten aan de pomp). Moet zeggen dat dit makkelijker geworden is met 100KM/u overdag, met af en toe 130KM/u zat ik vaker aan de 1 op 19. Vooral snelweg KMs. Nu meer dan 460000 KM op de teller, eerste injectoren, turbo en koppeling. Vind het zelf erg goed voor dit (als onbetrouwbaar bekend staand) blok, maar misschien heb ik ook gewoon geluk gehad met dit exemplaar?
Heel netjes en zo blijkt maar weer hoe betrouwbaar het blok kan zijn als je er een goed baasje voor bent. Inmiddels ben ik pas 35dkm onderweg sinds mijn aanschaf vorig jaar (D2 8v) en heb ik een gemeten totaal gemiddeld verbruik (aan de pomp, bijgehouden via Spritmonitor) van 4,77 l/100km, ofwel 1 op 20,96. Dat is met een overwegend rustige rijstijl, maar ook tweemaal met volle bepakking (130-150 km/h) naar de Alpen en een paar sportief genomen bergpassen.

Vrees alleen dat Barry hiermee niet meer geholpen is, want die heeft zich sinds zijn vraag vorig jaar niet meer laten zien ;-)
'08 Volvo V70 2.5FT Geartronic (Obbetuning)
'10 Alfa Romeo MiTo 1.4 TCT

Actueel verbruik V70 | Afbeelding

-----
'12 Volvo V50 D2 Limited Edition (Obbetuning)
ikke 20
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 29.04.2021 - 09:19

hallo
ben mij aan het oriënteren voor een volvo V50 van bj 2005 tot 2007 zijn er eventueel nog dingen waar je op moet letten bij het aanschaf van deze auto
zie graag reactie tegemoet
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”