Probleem additief V50 2.0D 2007. Storing motorsysteem

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Voordat je de boel gaat slopen, eerst eens bij de dealer langs of bij iemand met VIDA. Die universele garages kunnen lang niet diep genoeg in de huidige software met hun algemene apparatuur.

[Edit: Wat Sanco ook al zei :D ]
Laatst gewijzigd door Oceanracer op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
YannickC
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 02.02.2011 - 20:52
Locatie: BE

De adm reset kan volgens mij idd enkel via VIDA software.

DTC heeft de mijne inderdaad in orde gebracht.
En ter duidelijkheid. Mijn adm vlotter was ook stuk ;-)

Adm code is wel nog uitleesbaar. Maar niet op dashboard en de auto doet er verder ook niets negatief mee.
Je hebt in feite 2 codes.

- code van adm module zelf
- algemene motorstoring code (die verwijst naar adm dacht ik)

Het is de laatste die zorgt voor vervelende meldingen op het dashboard en die verdwijnt na de ingreep.

Het kan best zijn dat na VIDA adm reset alles in orde dus.
Maar het is bijna gegarandeerd dat er vroeg of laat andere problemen zijn met het systeem...
Los van het feit dan om de x100km de auto regenereerd met verminder vermogen en hoog verbruik als gevolg.

Ikzelf had ook heel wat problemen met roetfilter. Ik stond op een punt om financieel gereneweerd te worden. Daarom kon ik bijna niet anders dan plan B. Ik heb wel geprobeerd het systeem in orde te brengen maar het was het ene na het andere probleem...
vinzent
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 24.05.2016 - 22:01

@ Sanco en Oceanracer.

In eerste instantie heb k het vaatje laten vullen door de universele garage. Die kwam er met resetten niet uit dus heb ik de auto naar een Volvo specialist gebracht die werkt met VIDA. Zij hebben de auto gereset en hetzelfde resultaat kwam naar boven als bij de universele garage.

Ik zal maandag nog even bellen met de specialist om de auto te resetten en wellicht bied dat een uitkomst, vrees alleen van niet gezien zij exact dezelfde diagnose hebben gesteld en de auto precies hetzelfde reageerde op de reset. Zowel bij de dealer als bij de universele garage.

Is het niet zo dat de auto niet door de apk komt indien hij stoort op het vaatje?
Gebruikersavatar
YannickC
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 02.02.2011 - 20:52
Locatie: BE

vinzent schreef: @ Sanco en Oceanracer.

In eerste instantie heb k het vaatje laten vullen door de universele garage. Die kwam er met resetten niet uit dus heb ik de auto naar een Volvo specialist gebracht die werkt met VIDA. Zij hebben de auto gereset en hetzelfde resultaat kwam naar boven als bij de universele garage.

Ik zal maandag nog even bellen met de specialist om de auto te resetten en wellicht bied dat een uitkomst, vrees alleen van niet gezien zij exact dezelfde diagnose hebben gesteld en de auto precies hetzelfde reageerde op de reset. Zowel bij de dealer als bij de universele garage.

Is het niet zo dat de auto niet door de apk komt indien hij stoort op het vaatje?
Voor zover ik weet lezen ze dat niet uit. Allesinds in belgie zeker niet.
En dan nog heeft dit vaatje geen directe invloed op de uitstoot. Enkel de regeneratie.
Zo kan je perfect een aftermarket roetfilter plaatsen die in princiepe werkt zonder deze extra vloeistof.
Ik weet trouwens ook niet in hoeverre dat de code nog te lezen is met een univerele uitlezer.
In VIDA allesinds wel.
Laatst gewijzigd door YannickC op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
vinzent
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 24.05.2016 - 22:01

Daar zeg je inderdaad wat. Aftermarket filter heeft inderdaad geen vaatje...

DTC Enkhuizen een mailtje gestuurd. Hoop maandag reactie te hebben, dan kan ik een beslissing gaan maken.
YannickC schreef:
vinzent schreef: @ Sanco en Oceanracer.

In eerste instantie heb k het vaatje laten vullen door de universele garage. Die kwam er met resetten niet uit dus heb ik de auto naar een Volvo specialist gebracht die werkt met VIDA. Zij hebben de auto gereset en hetzelfde resultaat kwam naar boven als bij de universele garage.

Ik zal maandag nog even bellen met de specialist om de auto te resetten en wellicht bied dat een uitkomst, vrees alleen van niet gezien zij exact dezelfde diagnose hebben gesteld en de auto precies hetzelfde reageerde op de reset. Zowel bij de dealer als bij de universele garage.

Is het niet zo dat de auto niet door de apk komt indien hij stoort op het vaatje?
Voor zover ik weet lezen ze dat niet uit. Allesinds in belgie zeker niet.
En dan nog heeft dit vaatje geen directe invloed op de uitstoot. Enkel de regeneratie.
Zo kan je perfect een aftermarket roetfilter plaatsen die in princiepe werkt zonder deze extra vloeistof.
Ik weet trouwens ook niet in hoeverre dat de code nog te lezen is met een univerele uitlezer.
In VIDA allesinds wel.
Tmoons
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 20.12.2016 - 22:08

hier stond iets, maar weet niet helemaal zeker of het zin heeft het te laten staan.
ADM vloeistof gaat naar je diesel tank, niet (direct) naar je roetfilter.

YannickC schreef:
vinzent schreef: @ Sanco en Oceanracer.

In eerste instantie heb k het vaatje laten vullen door de universele garage. Die kwam er met resetten niet uit dus heb ik de auto naar een Volvo specialist gebracht die werkt met VIDA. Zij hebben de auto gereset en hetzelfde resultaat kwam naar boven als bij de universele garage.

Ik zal maandag nog even bellen met de specialist om de auto te resetten en wellicht bied dat een uitkomst, vrees alleen van niet gezien zij exact dezelfde diagnose hebben gesteld en de auto precies hetzelfde reageerde op de reset. Zowel bij de dealer als bij de universele garage.

Is het niet zo dat de auto niet door de apk komt indien hij stoort op het vaatje?
Voor zover ik weet lezen ze dat niet uit. Allesinds in belgie zeker niet.
En dan nog heeft dit vaatje geen directe invloed op de uitstoot. Enkel de regeneratie.
Zo kan je perfect een aftermarket roetfilter plaatsen die in princiepe werkt zonder deze extra vloeistof.
Ik weet trouwens ook niet in hoeverre dat de code nog te lezen is met een univerele uitlezer.
In VIDA allesinds wel.
Laatst gewijzigd door Tmoons op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
YannickC
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 02.02.2011 - 20:52
Locatie: BE

ADM vloeistof gaat niet naar dieseltank, anders zou het continu vermengd worden.
ADM vloeistof wordt enkel gebruikt bij regeneratie en loopt met een aparte leiding naar de motor.
Tmoons schreef: hier stond iets, maar weet niet helemaal zeker of het zin heeft het te laten staan.
ADM vloeistof gaat naar je diesel tank, niet (direct) naar je roetfilter.
Apox
2nd Gear member
Berichten: 248
Lid geworden op: 06.09.2016 - 12:51

Ok.

Simpele oplossing.

Adm reset uitvoeren en batterijklemmen loshalen en tegen elkaar houden.
Dan testen. Als nog storingen terugkomen, adm eenheid onder achterbank vernieuwen. Koop 2dehandse, dan zit er software in en kan je gewoon vervangen.

Probleem komt door slecht onderhoud. Als de tank lang leeg is kan je dit probleem 1/20 keer voorhebben.
Miss omdat die eenheid overhit of wat dan ook. Daar ben ik ni zeker van.

Tank was ni nodig, maar wel op tijd eolys bijvullen
Tmoons
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 20.12.2016 - 22:08

YannickC schreef: ADM vloeistof gaat niet naar dieseltank, anders zou het continu vermengd worden.
ADM vloeistof wordt enkel gebruikt bij regeneratie en loopt met een aparte leiding naar de motor.
Tmoons schreef: hier stond iets, maar weet niet helemaal zeker of het zin heeft het te laten staan.
ADM vloeistof gaat naar je diesel tank, niet (direct) naar je roetfilter.
ADM vloeistof is Eolys, niet ? Het wordt niet constant gemengd, maar per diesel tank vulling.
Maar ik herhaal eigenlijk alleen maar de woorden van de eigenaar van VolvoTune en de informatie uit dit filmpje:

Tot slot, waarom zit dat tankje dan op zo'n gekke plek naast je diesel tank, en niet gewoon in de motor ruimte (waar meer dan genoeg ruimte is, kortere leidingen noodzakelijk zouden zijn naar de DPF .... )
zoveel vragen... :)
Laatst gewijzigd door Tmoons op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
vinzent
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 24.05.2016 - 22:01

Kleine update.

Vandaag bij de Volvo dealer geweest en zij hebben de auto met VIDA uitgelezen. Met de speciale procedure voor het vullen en resetten van het tankje is de monteur aan het werk geweest. Het bleek succesvol! Alle storingen waren verdwenen en er was niks aan de hand. Tot ik de hoek om was bij de dealer vandaan en het lampje weer aan ging.

Terug naar de dealer en opnieuw uitgelezen. Wat blijkt, code ECM0005 is verdwenen en heeft plaats gemaakt voor ECM0003 en ADM2585. Volgens de ervaren monteur wijst dit inderdaad op een kapotte regel eenheid onder de linker achterbank. Voor de ADM is ook een software update uitgevoerd. Alle andere 13 beschikbare updates zijn niet gedaan in verband met de hoge kosten.

Gezien het feit ik geen regel eenheid kan vinden en het tankje wat ik heb gekocht (welke niet stuk was, net zoals de mijne) terug kan sturen, heb ik besloten om een afspraak in te plannen bij een tuningsbedrijf. Zij zullen de software wegschrijven en het roetfilter verwijderen aanstaande vrijdag om 10.00. Hoop daar een goede keuze aan te hebben gemaakt!
Apox
2nd Gear member
Berichten: 248
Lid geworden op: 06.09.2016 - 12:51

Of als je een v50/s40/c30 vind welke bij elkaar is geplooid, trek hem eruit en steek de stekker erin bij jou... en opgelost
Laatst gewijzigd door Apox op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
YannickC
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 02.02.2011 - 20:52
Locatie: BE

vinzent schreef: Kleine update.

Vandaag bij de Volvo dealer geweest en zij hebben de auto met VIDA uitgelezen. Met de speciale procedure voor het vullen en resetten van het tankje is de monteur aan het werk geweest. Het bleek succesvol! Alle storingen waren verdwenen en er was niks aan de hand. Tot ik de hoek om was bij de dealer vandaan en het lampje weer aan ging.

Terug naar de dealer en opnieuw uitgelezen. Wat blijkt, code ECM0005 is verdwenen en heeft plaats gemaakt voor ECM0003 en ADM2585. Volgens de ervaren monteur wijst dit inderdaad op een kapotte regel eenheid onder de linker achterbank. Voor de ADM is ook een software update uitgevoerd. Alle andere 13 beschikbare updates zijn niet gedaan in verband met de hoge kosten.

Gezien het feit ik geen regel eenheid kan vinden en het tankje wat ik heb gekocht (welke niet stuk was, net zoals de mijne) terug kan sturen, heb ik besloten om een afspraak in te plannen bij een tuningsbedrijf. Zij zullen de software wegschrijven en het roetfilter verwijderen aanstaande vrijdag om 10.00. Hoop daar een goede keuze aan te hebben gemaakt!
Dat is net wat ik bedoel. Een straatje zonder einde. Een gammel buggy systeem.
Je wordt gedwongen om plan B uit te voeren. Ik weet exact waar je nu door gaat.
En sinds plan B heb ik enkel maar genoten...
Gebruikersavatar
saf
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 02.12.2017 - 13:39
Contacteer:

Hoi,

Ik heb nu exact hetzelfde probleem met mijn V50 2D uit 2009.
Begon met een motorstoring service vereist melding.

Vervolgens naar de garage gegaan welke aangaf dat het additief vaatje leeg was. Deze is nu vandaag gevuld voor 150EU maar helaas kwam de storing terug met dezelfde melding dat de waarde te laag is.
Morgen wordt nu het vaatje vervangen voor 600-700EU. Hoop geld maar als dit de oplossing is dan is het niet anders. Echter na het lezen van deze thread begin ik hem een beetje te knijpen dat het vaatje niet de oorzaak is.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en soortgelijke situatie hebben gehad waarbij de vervanging van het vaatje wel tot de oplossing heeft geleid?

Alvast dank voor jullie reacties.

Gz,

Stefan
Volvo V50 2.0D R-Design
Suzuki Swift 1.6 Sport
Gebruikersavatar
saf
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 02.12.2017 - 13:39
Contacteer:

Even een update;

Afgelopen vrijdag is het vaatje/tankje vervangen. Inmiddels dik 500KM verder en nog steeds storingsvrij.

Dank voor alle reacties!

Kr,

Stefan
Volvo V50 2.0D R-Design
Suzuki Swift 1.6 Sport
Gebruikersavatar
riffii
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 12.10.2014 - 11:43

vinzent schreef: 17.01.2017 - 22:01 Kleine update.

Vandaag bij de Volvo dealer geweest en zij hebben de auto met VIDA uitgelezen. Met de speciale procedure voor het vullen en resetten van het tankje is de monteur aan het werk geweest. Het bleek succesvol! Alle storingen waren verdwenen en er was niks aan de hand. Tot ik de hoek om was bij de dealer vandaan en het lampje weer aan ging.

Terug naar de dealer en opnieuw uitgelezen. Wat blijkt, code ECM0005 is verdwenen en heeft plaats gemaakt voor ECM0003 en ADM2585. Volgens de ervaren monteur wijst dit inderdaad op een kapotte regel eenheid onder de linker achterbank. Voor de ADM is ook een software update uitgevoerd. Alle andere 13 beschikbare updates zijn niet gedaan in verband met de hoge kosten.

Gezien het feit ik geen regel eenheid kan vinden en het tankje wat ik heb gekocht (welke niet stuk was, net zoals de mijne) terug kan sturen, heb ik besloten om een afspraak in te plannen bij een tuningsbedrijf. Zij zullen de software wegschrijven en het roetfilter verwijderen aanstaande vrijdag om 10.00. Hoop daar een goede keuze aan te hebben gemaakt!

Hoe is dit afgelopen?
Volvo V50 2.0D edition II Bj Okt 2009 (new Baby 2019)
Volvo Xc90 Volvo XC90 2.4 D5 Executive Bj sept 2004 (new baby 2018)
Volvo s60 2.4D Chromo Momentum bj Okt. 2005 163 pk 200 pk chiptuned geartronic. (Bye bye 2017)
Volvo s60 2.4D5 bj okt 2004 163pk (bye bye 2015)
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”