V50 Airco stuk?

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Gebruikersavatar
rvdodewaard
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
Locatie: Waddinxveen

Ik heb een V50 te leen van een familielid omdat m'n eigen 460 het even niet doet. De buitentemperatuur meter geeft soms de juiste temperatuur aan, maar meestal staat hij op -1 of -2 graden. Zo koud is het toch echt niet op dit moment! Ook wordt de airco niet echt koud en stinkt het in de auto naar ruitensproeiervloeistof. Geen idee of het een te maken heeft met het andere, maar heeft iemand een idee?

Het gaat overigens om een diesel, volgens mij de 1.6D
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

De temp-sensor zelf kan uiteraard stuk zijn, maar vaak is het een grote overgangsweerstand in de deur-stekkers (sensor zit in linker buitenspiegel). uit welk jaar komt de V50? Mogelijk is de A-stijl campagne nog niet uitgevoerd op de V50.

Airco hoort natuurlijk echt koud te worden. Waarschijnlijk is het syteem aardig leeg, en lek (condensor).
Gebruikersavatar
rvdodewaard
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
Locatie: Waddinxveen

Hoe en waar kan ik het systeem bijvullen en met wat?

En hoe kom ik bij die sensor in de spiegel?
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
Gebruikersavatar
Peter-V50
4th Gear member
Berichten: 841
Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
Locatie: Twente

Volgens mij moet je de airco door een specialist laten vullen. Je krijgt er dan ook een certificaat bij waar op staat hoeveel van welk middel er toegevoegd is. Laat ook even controleren of het systeem in orde is. Het is normaal dat het systeem in de loop der tijd een beetje vloeistof verliest, maar als het systeem echt leeg is, dan is het ergens lek.

Zoals Poika aangaf kan de verkeerde temperatuurweergave ook aan de stekker liggen. Controleer dat eerst, voordat je de spiegel gaat slopen.
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
eds
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 20.03.2009 - 20:18
Locatie: Rotterdam

de airco moet je gewoon laten controleren door een specialist.
ik heb het idee dat de ene airco wat meer verliest dan de ander, de mijne is 2 maanden geleden gevuld.
ondanks dat mijn auto pas 3,5 jaar oud was maakte ik me serieus zorgen dat er een dure reparatie aan zat te komen qua airco.
Achteraf gewoon gevuld, geen lekkage geconstateerd.

wat ik hier heb gelezen is dat de airco niet meer aanslaat beneden een bepaald niveau.

succes.
V50 2.0D MOMENTUM 2005
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Heren, waar zit de deurstekker precies? In de deur, of in de a stijl zelf? Heeft iemand een beknopte handleiding, (foto's met pijltjes oid) hoe dit zelf even te controleren?!
flop
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 06.11.2005 - 21:59
Locatie: Brugge Belgie

Hoi,
ik heb dit zelfde probleem, bij warme buitentemp. ,soms telt de uitlezing ong. per seconde af tot -1, -2, bij enkele maal sleutel uit kontakt,afsluiten en opnieuw kontakt maken lukt het dan toch wel en dit zonder openen van de deur dus ...maar voor alle zekerheid wil ik wel het stekker probleem effe chekken.
waar zit dit?

V50 2006
V50 16D 2006 met k.... roetfilter
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Is niet zomaar te controleren, je zal met de ohm-meter aan de gang moeten en de bedrading doormeten. Er is een heel schrijven van bij Volvo (TJ = technisch journaal)

Stekker zit overigens aan de deur, borging haal je zo los met een brede platte schroevendraaier.

Als er nog niks met de stekkers is gedaan, zal wss de dealer adviseren om ze in te vetten met speciale groene volvo vet. Alleen werkt dit helaas vaak niet en moeten de stekkers alsnog worden gemodificeerd.
v50_20d
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 22.05.2006 - 18:51

Heb ik ook iets soortgelijks gehad (MY2005), meestal gaf de temp iets van -15 aan. Als het dan buiten 25-30graden was, werd het zweten want dan begon hij warme muffe lucht te blazen :shock: . Na een hele tijd er mee gereden te hebben want de garage kon niets vinden ( paar keer de contactjes schoongemaakt).

Uiteindelijk bleek het aan een-of-andere lange kabelboom te liggen die vervangen moest worden. Sinds die tijd nergens meer last van gehad.

Ik weet niet of je hetzelfde probleem hebt, maar het lijkt er wel op.
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Klopt, voor modeljaar 2006 is er een revisie geweest op beide kabelbomen
De stekkers in je A-Stijl gaan oxideren waardoor ze slecht contact maken. Meestal heeft dis ook een slechte werking van je ramen, spiegels en sloten als gevolg.

Onderdeelnummers : 31252640 en 31252642.



Mijn auto is modeljaar 2005 en heeft alleen een defecte temp sensor.

Ik heb gisteren een temp. sensortje gekocht bij Volvo (€14,50) en deze gaat er vanavond of van het weekend in, hopelijk is hiermee het probleem opgelost!
Erwin_V50
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 13.07.2012 - 17:16

Ik heb sinds kort een V50 uit 2006 en ook kwam de buitentemperatuur aanduiding in eens uit op -2 / -1.
Gelukkig had ik nog garantie bij die Volvo dealer en na de 2e keer terug komen bleek het de "computer"in de bestuurders-portier te zijn die stuk was (apparaat die elektrisch signaal omzet op glasvezel), ze hadden hem nog 'ge-flashed' maar software download faalde en toen deed ie niets meer. het motor lampje bleef aan en '---' als aanduiding van de temperatuur.
De techneut vertelde ook dat de kabelboom in de portier hoogstwaarschijnlijk al vervangen was, als ie in die slechte reeks hoorde.
een paar dagen later was uit zweden die nieuwe apparaatje binnengekomen en na vervanging werkt nu alles goed, tot nu toe !
Afwachten maar, ik heb er zelf wel een goed gevoel over dat dit het probleem was, omdat de dealer ook de sensor zelf al had vervangen de 1e keer en de bedrading /stekker was het ook niet.
Gebruikersavatar
Bazzz
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 16.09.2011 - 19:45

Ik heb dit dezelfde probleem ook gehad met mijn vorige auto, de S40.
Buitentemperatuur stond dan op -5 terwijl het in werkelijkheid buiten 20 graden was of zo. Toen bleek wel de temperatuursensor (in de linkerbuitenspiegel) defect.
C30 D2 R-Edition & Business Line (nov 2011)
S40 1.6D Edition I (mrt 2006)
marcelenerna
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 02.12.2007 - 01:06

Mijn V50 uit 2005 heeft het zelfde probleem, echter alleen als de auto lange
tijd met warm weer in de zon heeft gestaan.
De temp meter geeft dan zelfs -40 aan.
Ik ga eerst de stekker in de A-stijl nakijken, want de sensor is al vervangen.
Laat wel weten wat het resultaat is
Kobayashi
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 10.07.2012 - 15:39

Hier ook hetzelfde probleem. Laatste tijd doet hij het echte weer naar behoren, maar bvb gisteren: buiten 30° en met de seconde ging er 1° af, tot hij weer op -5 kwam te staan.
marcelenerna
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 02.12.2007 - 01:06

Hoera, probleem opgelost.
De stekker in de A stijl even bewogen, en nu werkt alles weer prima.
Bedankt voor de Info, Toppie
Kobayashi
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 10.07.2012 - 15:39

Nieuwe temperatuursensor laten plaatsen, en probleem was opgelost.
an.neuman
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 08.02.2007 - 02:39

Ik heb het probleem ook gehad (temp 17 graden buiten ruim 30) airco werkt hierdoor ook minder! Eerst de sensor vervangen hielp niks alles laten doormeten ivm verdenking kabelbreuk niks alles goed daarna de computerunit in de deur ( weet niet hoe deze heet) laten updaten, hierna ( lees 6 maanden) geen problemen meer
an.neuman
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 08.02.2007 - 02:39

Dit geschreven te hebben, na een week begon de ellende de buitentemperatuur gaf -40 aan de kachel staat te loeien als een gek, airco werkt niet. Terug naar de garage (lees Volvo dealer) doorgemeten alles weer goed, niks te vinden temp ook goed. Ik weer weg na 2 ritten weer op -40 terug naar de garage een dag laten staan en mee bezig geweest niks kunnen vinden willen nu de deurunit vervangen, heeft het over 1000ende euro's die het gaat kosten en ik ben al veel kwijt. Nu krijg ik ook 3strepen te zien. Ik kan nergens terug vinden of mijn Volvo v50 uit 2004 de modificatie heeft gehad de Volvo dealer praat erover heen. A-st zit niks in dus maar de deurbekleding eraf halen en kijken/ stekkers in spuiten met vasaline. Wat moet ik nu en wie kan me helpen tips please.
janvanmeer
3rd Gear member
Berichten: 290
Lid geworden op: 02.09.2010 - 20:36

ik heb je pm gestuurd an.neuman
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Dat probleem zit in de bedrading,er is een modificatie voor.De dealer weet daar natuurlijk alles van.
Er worden draden gemonteerd met vergulde stekkertjes.
Deur demonteren en de bedrading gedeeltelijk vervangen.
Updaten van het een of ander heeft weinig zin als de bedrading niet is aangepast.
Dealers weten ,als het goed is precies wat er aan de hand is!
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”