Waar op te letten bij de aanschaf van een caravan?

Hier post je over van alles wat je boeit en niets met auto's te maken heeft. Ook wel het OH topic genoemd.
Denk wel om de forum regels!
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

E.T. schreef: 12.06.2020 - 09:16 Leuk,

Wij zijn al ruim 20 jaar aan het caravannen, de laatste 3 caravans nieuw aangeschaft, maar begonnen met "goede gebruikte" caravans. Vorig jaar hebben we, voor achter onze Amazon, er een oldtimer caravan bijgekocht, bij die zoektocht zie je weer eens hoeveel "rommel" er wordt aangeboden.

Vocht is een van de grootste sluipmoordenaars voor een caravan. Als je, bij het opentrekken van de deur, gelijk een muffe "kelder" lucht tegemoet komt, dan is de kans groot dat er een vochtprobleem is. Caravan moet "fris" ruiken als je binnenstapt. Als je dan binnen stapt kun je gelijk voelen of de vloer niet te veel veert. De ingang en voor het keukenblok zijn de berucht plekken. Het hoeft geen probleem te zijn, maar als te ernstig is zal het geïmpregneerd moeten worden.

Heeft de caravan de laatste tijd nog een keuring/beurt gehad bij een erkend onderhoudsbedrijf dan mag je er van uitgaan dat het technisch allemaal wel snor zit. Anders zou ik extra letten op bv de gas en elektra installatie, die moeten er netjes en origineel uitzien, daar wil je geen ongelukken mee. Hobbyprojecten op dat vlak kritisch bekijken of laten staan.

Het onderstel en het mechanische deel is wat lastiger te beoordelen, scheuren in het chassis bv zijn lastig te ontdekken, de torsievering heeft ook niet het eeuwige leven en is als leek ook lastig te beoordelen.
Banden is en blijft ook een aandachtspunt bij caravan, leeftijd is één, maar die zeggen niets over de staat van het karkas (stoeprandje meepikken in bochten e.d.)

De indeling is persoonlijk, wil je een rondzit of een treinzit, een lang slaper of een dwars slaper etc etc.

Voor alles geld, bij twijfel laten staan, het onderbuik gevoel met goed zijn.

Veel plezier met je zoektocht!
Hier kan ik als medecaravanner alleen maar grote bijval aan geven.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Niwaheli
2nd Gear member
Berichten: 249
Lid geworden op: 30.10.2014 - 12:52

Na eerst een Kip Kompakt daarna een grotere caravan gehad. Inmiddels al weer 6 jaar weer een Kip Kompakt. Voor ons prima de luxe. Een smalle caravan (langslaper) die niet te zwaar is en waarmee ik zonder hulpspiegels de weg op kan.
V70 T5 '14/MY '15
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Overigens, Erwin er staat een mooie SMV te koop. Ik denk dat jij die ook wel kent. Wit met geel en Karsten voortent. Ikzelf ben meer van de Polar300 maar dat komt even niet uit helaas. (en geen tijd/ruimte om die aan te passen aan mijn wensen)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Niwaheli schreef: 12.06.2020 - 14:22 Na eerst een Kip Kompakt daarna een grotere caravan gehad. Inmiddels al weer 6 jaar weer een Kip Kompakt. Voor ons prima de luxe. Een smalle caravan (langslaper) die niet te zwaar is en waarmee ik zonder hulpspiegels de weg op kan.
👍
Maar niet erg geschikt om binnen te zitten, door de smalle banken met lage rugleuning,
Wij hebben er een speciaal op maat gemaakte voortent bij, dus binnen zitten doen we ook eigenlijk nooit.
Inderdaad wel fijn om mee te rijden omdat de caravan niet breder is dan de auto.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27066
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

In haar geval zal het binnen zitten vrij beperkt zijn vermoed ik, hooguit in de avond een uurtje of wat en dat is het dan.
Worden lange dagen in de schoolbanken als ze op pad is.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27066
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

V480-S60 schreef: 12.06.2020 - 14:13
SpeedyZ schreef: 09.06.2020 - 08:56 Hou er rekening mee dat in de meeste gemeenten in Nederland een verbod geldt op het permanent stallen van caravan op de oprit (indien zichtbaar vanaf de openbare weg). Meestal is slechts een aantal dagen aaneengesloten toegestaan.
Aub GEEN bangmakerij en onwaarheden vertellen. De APV geldt niet en mag niet gelden voor privéterrein. Zichtbaar of onzichtbaar vanaf de weg. Dus dat valt sowieso weg. Dit is een absoluut broodje AAP. Er waren in het verleden gemeenten die dit probeerden. Die zijn allemaal teruggefloten. (En ja aan het dwarsbomen van die verkeerde pogingen en het terugfluiten van gemeenten heb ik dus meegewerkt)
Dus mag Ferdi gewoon op eigen erf (hij heeft de ruimte) zijn caravan stallen als de dame met caravan thuis is. Dus daar hoeft ie zich geen zorgen over te maken.
Zelfs er in slapen is, zij het beperkt, mogelijk.

Stel dat de dame op een boerderij waar de opleiding plaatsvindt naast de stal komt te staan voor een week. Dan kan dat. Zolang het maar bij maximaal een week blijft. En het puur ten behoeve van de opleiding is en er geen overlast naar de omgeving is. Als de boer een minicamping heeft is er al helemaal niets aan de hand.
Hoewel wij een land zijn waar veel regeltjes gelden kan er, zij het op beperkte schaal, heel veel op eigen terrein. ("Kamperen" op eigen erf is wat anders dan wildkamperen, wat wel expliciet verboden is!)
Dank voor deze opheldering!
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Is natuurlijk vloeken hier voor de caravaners onder ons, maar een leuke vouwwagen een alternatief?
https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr
In je eentje op te zetten, super licht en met een elektrisch kacheltje, ook met de koude dagen lekker warm.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27066
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Heb ik nog geopperd, maar ze wil niet aan een vouwwagen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik heb het met je te doen :-). De mijne gelukkig wel....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Caravan lijkt toch zo makkelijk: aankomen op locatie, handrem optrekken, poten stellen en klaar.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27066
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Gouwe schreef: 12.06.2020 - 17:20 Ik heb het met je te doen :-). De mijne gelukkig wel....
Zij moet ermee op pad :)
Is in principe bedoeld voor de momenten dat ze langer van huis is, dus ben ik er niet bij.

Snap het ook wel, net wat Mark zegt; je zet hem neer en je bent klaar.
De voortent komt dan later op de dag wel als ze klaar is. (of niet met slechter weer)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Msuidgeest schreef: 12.06.2020 - 17:58 Caravan lijkt toch zo makkelijk: aankomen op locatie, handrem optrekken, poten stellen en klaar.
En de voortent of luifel dan?
Ik druk gewoon op een knop :-) en klaar
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Niwaheli
2nd Gear member
Berichten: 249
Lid geworden op: 30.10.2014 - 12:52

Marcnij schreef: 12.06.2020 - 15:08 Maar niet erg geschikt om binnen te zitten, door de smalle banken met lage rugleuning,
Wij hebben er een speciaal op maat gemaakte voortent bij, dus binnen zitten doen we ook eigenlijk nooit.
Inderdaad wel fijn om mee te rijden omdat de caravan niet breder is dan de auto.
We zitten, als we binnen zitten, vaak beiden met de benen languit op de banken en met het (slaap)kussen in de rug tegen de hangkast en de koelkast. Prima vol te houden. Onze Karsten voortent gebruiken we alleen in voor- en naseizoen. Daar tussenin altijd een schuifluifel; die staat in een mum van tijd.
V70 T5 '14/MY '15
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2276
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Ik zou ook voor een vast bed gaan i.p.v. iedere avond je bed in elkaar moet knutselen en s' morgens weer afbreken.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Onze luifel is draai met de hand, dus die is in 5 minuten uitgedraaid. De voortent is eigenlijk ook een luifel maar meer een voortent zonder voorwanden en afgeronde zijwanden.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27066
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

snorremans schreef: 13.06.2020 - 19:28 Ik zou ook voor een vast bed gaan i.p.v. iedere avond je bed in elkaar moet knutselen en s' morgens weer afbreken.
Lijkt mij ook het prettigst, zoals in haar geval na een lange studiedag wil je gewoon kunnen zitten/liggen/slapen zonder constant dingen in of uit elkaar te moeten zetten.
Of je moet het bed in elkaar zetten en alle dagen als bank gebruiken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Nee. Zo werkt dat niet.

Een zithoek heeft doorgaans kussens van nauwelijk 10 cm dik. Die leg je dan op de omlaag geklapte tafel en heb je een bed. Nou ja, bed: het is op geen enkele manier vergelijkbaar met je Aupingmatras van 20 cm dik. En als je er een bed van hebt gemaakt kun je nergens meer fatsoenlijk zitten, alleen "hangen" wat ook niet echt rustgevend is.

Wij hebben er van geleerd en hebben 2 caravans gehad met een omgebouwde tafel, terwijl de laatste 2 caravans gelukkig een vast bed had (en nu heeft).
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Het allerbelangrijkste van een caravan is het slaapcomfort. Zeker op de manier waarop jullie/je vriendin de caravan wil(len) gaan gebruiken.
Zoals Mark al aangeeft zijn de bankkussens niet echt ideaal. Maar als het "vlakke" kussens zijn dan kan er best wel wat geregeld worden.

Voorbeeld.
Onze eerste caravan had inderdaad zo'n ombouw bed. Wij lieten dit echter gewoon als bed liggen. Wel met wat maatregelen. Er moet wel genoeg lucht bij komen dus hadden wij onder de bankkussens een "akwamat" gelegd. Deze zorgt voor voldoende luchtstroming onder de kussens. Daarnaast hadden wij een topper van 7 cm van de Jysk. Van 140x200 cm op de bankkussens gelegd. Zo hielden wij het wel 3 weken per jaar goed uitput. En ook een paar andere weken. Alleen op de bankkussens was echt niet lekker. Zelfs niet toen we een stuk jonger waren.
Bij onze vorige en huidige caravan hebben we losse bedden met lattenbodem en "echte" matrassen. In de huidige caravan zelfs 23 cm dikke Ikea pocketveer matrassen.

Persoonlijk vind ik onderstaande indeling voor jullie gebruik wel een fijne. Vast dwarsbed aan de voorkant 200 of 210 lang en 140 of 150 breed en treinzit aan de achterkant.
$_84.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ohw ja, Een luifel.
Luifel is altijd handig om in de warmere periode lekker overdekt te zitten. In jullie geval zou ik een schuifluifel kiezen. Met een wat stabieler frame.
Cassetteluifels of zakluifels zijn naar verhouding duur. En hebben vaak een kleinere overspanning
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27066
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

V480-S60 schreef: 14.06.2020 - 12:23 Het allerbelangrijkste van een caravan is het slaapcomfort. Zeker op de manier waarop jullie/je vriendin de caravan wil(len) gaan gebruiken.
Zoals Mark al aangeeft zijn de bankkussens niet echt ideaal. Maar als het "vlakke" kussens zijn dan kan er best wel wat geregeld worden.

Voorbeeld.
Onze eerste caravan had inderdaad zo'n ombouw bed. Wij lieten dit echter gewoon als bed liggen. Wel met wat maatregelen. Er moet wel genoeg lucht bij komen dus hadden wij onder de bankkussens een "akwamat" gelegd. Deze zorgt voor voldoende luchtstroming onder de kussens. Daarnaast hadden wij een topper van 7 cm van de Jysk. Van 140x200 cm op de bankkussens gelegd. Zo hielden wij het wel 3 weken per jaar goed uitput. En ook een paar andere weken. Alleen op de bankkussens was echt niet lekker. Zelfs niet toen we een stuk jonger waren.
Bij onze vorige en huidige caravan hebben we losse bedden met lattenbodem en "echte" matrassen. In de huidige caravan zelfs 23 cm dikke Ikea pocketveer matrassen.

Persoonlijk vind ik onderstaande indeling voor jullie gebruik wel een fijne. Vast dwarsbed aan de voorkant 200 of 210 lang en 140 of 150 breed en treinzit aan de achterkant.
$_84.jpeg
Die indeling is inderdaad wel erg praktisch.
Ik denk dat het slaapcomfort zo'n beetje bovenaan het lijstje moet staan. Ombouwen is leuk voor even, maar als je dat iedere dag staat te doen en alsnog niet lekker ligt ben je gauw uitgekeken vrees ik.

Met alle kijken die ik in dit topic krijg en daarnaast ook via pm of andere media krijgen we een erg goed beeld zo, daar ben ik ontzettend blij mee :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Algemeen”