Het energietransitie topic. Hoe ga ik nu en later mijn huis verwarmen

Hier post je over van alles wat je boeit en niets met auto's te maken heeft. Ook wel het OH topic genoemd.
Denk wel om de forum regels!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Mijn ketel draait nu -probleemloos- ruim 12 jaar, om het jaar onderhoud zorgt voor een goede conditie.
Maar mocht de ketel zo om en nabij zn 15e vjd overlijden, ga ik beslist weer voor een nieuwe ketel. Het bedrijf welke mijn ketel onderhoudt (landelijk opererend) heeft mij hun mening desgevraagd laten weten (verschillende monteurs) mbt warmte pompen etc. Samenvattend: niet doen meneer, voorlopig nog veel te veel gedoe mee. Tja.... zij hebben er verstand van, en ik zit ook niet te wachten op een investering van enkelen 10 duizenden euri, en dan kan ik dat flinke apparaat nog probleemloos een plek geven; in veel woningen gaat dat simpelweg niet eens zomaar passen, maar dat lost een lokale verbouwing wel weer op ..... en in veel gevallen zullen ook de radiatoren nog even vervangen moeten worden omdat de huidige gericht zijn op hoge temperaturen.
Kortom, ik oriënteer me de komende jaren ‘gewoon’ op een nieuwe ketel.... op gas ja.
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3108
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Een beetje goed om je heen kijken geeft al veel oplossingen hoor. We zijn nu een paar maanden van het gas af (heerlijk die ruimte in de meterkast) en tot op heden gaat het prima.De warmtepomp is van een iets nieuwer type en kan ook water op hoge temperatuur, geschikt voor een radiator, aanleveren. Wel hebben we de meeste radiatoren vervangen door geblazen convectoren, maar dat is een klein ingreep. Radiator eruit en convector van dezelfde maat erin. Geen hak, breek of stucwerk nodig.

Ja, het ketelhok staat nu veel voller, aangezien er nu opeens een boiler en een buffervat nodig zijn. Maar met een beetje creativiteit hebben we geen bergruimte ingeleverd. Op 1 verdieping een schoorsteenkoof weggehaald en een paar schoorsteenpijpen die toch geen functie meer hadden en op die plek het buffervat aangebracht. Helaas staat de schoorsteenpijp nog wel op het dak, aangezien geen enkele dakdekker zich eraan waagt om een schoorsteen van een EPDM dak af te halen.

Alles bij elkaar meer dan €5.000 aan subsidie ontvangen van landelijke en lokale overheden.

Grootste problemen tot nu toe? Wat koppelingen die niet goed aangedraaid waren. Dat is door de installateur netjes opgelost.
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1932
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

@Muidgeest, zo lust ik er ook wel 1tje... Hout stoken is niet circulair. Mochten er extra bomen gepland worden, dan duurt dit een fors aantal jaar voordat die groot genoeg is. In die trand kan je ook bomen planten die las je lang genoeg wacht steenkool worden.....
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Marc, misschien staat het er een beetje onhandig maar houtstokken blijft toch een kringloop. Alleen planten we te weinig bomen ter compensatie. En duurt het vrij lang voor die bomen een beetje volgroeit zijn.

Er zijn toch ook landen die productiebossen planten om na 20 jaar houten huizen te kunnen maken.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

@Lancer
Mijn boodschap was meer:
Ondanks die 5k subsidie (blijft dat zo?....) zal het in de (nabije) toekomst voor heel veel huishoudens een hele toer worden om van het gas af te gaan. Het wordt mi zwaar onderschat welke inpakt dit gaat hebben op de beurs van heel veel mensen. Nog afgezien van het eerst nog optimaal moeten isoleren van heel veel woningen anders heeft het geen ruk zin. Men doet het voorkomen alsnog het ‘even’ de ketel omwisselen voor een warmtepomp en klaar is kees en starten met bezuinigen.... niets is minder waar.
Een buurman bij mij in de straat is sinds een maand of 8 van het gas af, ..... spijt..... alleen maar gedoe met de installatie en dan bedoel ik geen knelkoppelingen die nog een tikkie moesten hebben. Zo’n beetje elke 2 weken heeft ie de installateur wel over de vloer voor weereen storing... fijn vooruitzicht met de winter voor de deur.
Tijd is nodig om dat spul goed door te ontwikkelen, maar dan nog zal het een (te) dure ingreep worden voor heel veel huishoudens.
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

teebee schreef: @Lancer
Mijn boodschap was meer:
Ondanks die 5k subsidie (blijft dat zo?....) zal het in de (nabije) toekomst voor heel veel huishoudens een hele toer worden om van het gas af te gaan. Het wordt mi zwaar onderschat welke inpakt dit gaat hebben op de beurs van heel veel mensen. Nog afgezien van het eerst nog optimaal moeten isoleren van heel veel woningen anders heeft het geen ruk zin. Men doet het voorkomen alsnog het ‘even’ de ketel omwisselen voorheen warmtepomp en klaar is kees en starten met bezuinigen.... niets is minder waar.
Een buurman bij mij in de straat is sinds een maand of 8 van het gas af, ..... spijt..... alleen maar gedoe met de installatie en dan bedoel ik geen knelkoppelingen die nog een tikkie moesten hebben. Zo’n beetje elke 2 weken heeft ie de installateur wel over de vloer voor weereen storing... fijn vooruitzicht met de winter voor de deur.
Tijd is nodig om dat spul goed door te ontwikkelen, maar dan nog zal het een (te) dure ingreep worden voor heel veel huishoudens.
Eens, we willen veel te snel dit soort nieuwe technieken invoeren, mede door hijgende politici. Er is gewoon meer tijd voor nodig.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Alleen planten we te weinig bomen ter compensatie
Die heb ik nooit begrepen. Alsof het planten van bomen pas iets gaat compenseren na het planten. Duh
Men zal bedoelen (mag ik hopen) er voor zorgen dat er nieuwe zaailingen worden geplant en uitgroeien tot bomen.
Er zijn bedrijven die doodleuk voor elke aankoop ‘compenseren’ door een al bestaande boom aan te kopen en ergens in een speciaal bos planten.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3108
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

teebee schreef: @Lancer
Mijn boodschap was meer:
Ondanks die 5k subsidie (blijft dat zo?....) zal het in de (nabije) toekomst voor heel veel huishoudens een hele toer worden om van het gas af te gaan. Het wordt mi zwaar onderschat welke inpakt dit gaat hebben op de beurs van heel veel mensen. Nog afgezien van het eerst nog optimaal moeten isoleren van heel veel woningen anders heeft het geen ruk zin. Men doet het voorkomen alsnog het ‘even’ de ketel omwisselen voor een warmtepomp en klaar is kees en starten met bezuinigen.... niets is minder waar.
Een buurman bij mij in de straat is sinds een maand of 8 van het gas af, ..... spijt..... alleen maar gedoe met de installatie en dan bedoel ik geen knelkoppelingen die nog een tikkie moesten hebben. Zo’n beetje elke 2 weken heeft ie de installateur wel over de vloer voor weereen storing... fijn vooruitzicht met de winter voor de deur.
Tijd is nodig om dat spul goed door te ontwikkelen, maar dan nog zal het een (te) dure ingreep worden voor heel veel huishoudens.
Die subsidie zal idd verdwijnen, maar die is dan ook bedoeld voor de eerste golf mensen die het proces op gang moeten brengen, daarna kunnen de prijzen omlaag, doordat er efficienter gewerkt kan worden (wel wat regelgeving nodig om woekerwinsten te voorkomen...). De noordelijke landen maken al veel langer gebruik van warmtepomp technologie. Op dit moment moet je er als consument idd wel een beetje verstand van hebben om tot een storingsvrije oplossing te komen. Dat heeft niet zozeer te maken met de oplossing zelf als wel onze installateurs die het vak opnieuw moeten leren. Persoonlijk heb ik de installateur dan ook uitgedaagd om met een nieuwe oplossing te komen om zo het proces een beetje vooruit te helpen. Dat er gedebugged moet worden neem ik dan maar voor lief, maar tot op heden is dat dus behoorlijk meegevallen.

Je opmerking over isolatie is ook helemaal waar. Punt is wel dat de overheid al heel lang roept dat de isolatie beter moet. Nieuwe huizen zijn al meer dan 20 jaar behoorlijk goed geïsoleerd als gevolg van de nieuwe regelgevingen. Men heeft echter nooit gedurfd de bestaande huizen goed aan te pakken. Angst om stemmen te verliezen en wij hebben het als kiezers en-masse laten gebeuren (sorry voor de generalisatie). En dan wordt het heel pijnlijk als de absolute deadline nadert en iedereen moet. Als ik naar de weertrends kijk denk ik zelfs dat het al te laat is. (Niet zozeer qua temperatuur als wel zware stormen; wij zitten op een relatief rustig stukje van de wereld dus we merken er relatief weinig van)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

warmtepompen zijn hier ook nog veel te duur, in Scandinavië ben je de helft kwijt
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Oga, heb je een website waar we prijzen kunnen inzien? Als die inclusief verzending naar NL interessant zijn moeten we maar eens gaan overwegen om in Zweden een warmtepomp te kopen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

menig fabrikant zit hier ook, neem bv Nibe, en is hier substantieel duurder
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Laatst gewijzigd door OGA244 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Dank je.

Prijs delen door 9 en je hebt de prijs in euro's.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Door 10.6 delen is goed
Maarten M
2nd Gear member
Berichten: 212
Lid geworden op: 06.08.2019 - 08:24

Mart van der Steeg schreef: Eens, we willen veel te snel dit soort nieuwe technieken invoeren, mede door hijgende politici. Er is gewoon meer tijd voor nodig.
Volgens mij heb je juist early adopters nodig juist om die nieuwe technieken te testen in de praktijk. Installateurs weten er ook nog vaak veel te weinig van omdat ze er te weinig mee werken.

Nu nog een gas ketel kopen doen wij op ons werk (woningcorporatie met 2300 woningen) ook gewoon. Rest is nog niet rendabel. Wij investeren in isolatie.
Als particulier die het ook een beetje leuk vind is een hybride ketel wel interessant. Elektrisch voor het constante gedoe, op gas als er echt vermogen nodig is. En dan panelen voor de stroom.
V70 D4 GT8 Nordic+ Luxury Line 2015 caspian blue 240.000 km
Obbetuning 235 pk, 470 nm
Achterspoiler
Modin black 18 inch velgen

Alfa Romeo 159 1750 TBI TI 235pk
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

We kopen spullen omdat we subsidie krijgen.

Nederland wordt kapot gesubsidieerd met iedere keer te weinig geld. Wat mij betreft de prijzen omlaag zodat iedereen de zelfde kosten heeft bij verduurzaming van z'n woning. Maar feitelijk geldt voor alle sectoren dat het koopgedrag afhankelijk is van de mate van subsidie. Wat dat aangaat is de Nederlander een ... ... (zul zelf maar een negatieve gedachte in).
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Maarten M schreef:Volgens mij heb je juist early adopters nodig juist om die nieuwe technieken te testen in de praktijk. Installateurs weten er ook nog vaak veel te weinig van omdat ze er te weinig mee werken.
Het probleem zit in die laatste zin. De techniek heeft zich in andere landen al ruimschoots bewezen, die hoeft niet eerst ontwikkeld of getest te worden. Maar er zijn nogal wat installateurs die denken dat een warmtepomp een cv-ketel met een stekker is. Even met een schuin oog naar de installatiehandleiding kijken en dan komt het wel goed....

En dan Is er nog een categorie die denkt dat ze het ei van Columbus bedacht hebben en een warmtepomp ombouwen tot, ja tot wat eigenlijk? In ieder geval iets waar’ ie niet voor bedoeld is maar ze zetten het wel als innovatief en vernieuwend in de markt. (Ja, ietwat cynisch, er zullen best een paar ideeën tussen zitten die, al dan niet na nog wat aanpassingen, goed blijken te zijn. Maar ze worden zonder degelijke testen hoppa op de markt gegooid en dan kun je op de problemen wachten).
Of ze halen een container uit China (lekker goedkoop), plakken er een fancy sticker op en verkopen maar die handel.
Laatst gewijzigd door jalex_h op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

De gemiddelde warmtepomp heeft alleen maar een inschakelcommando nodig: de rest doet hij zelf. Maar de meeste installateurs gaan een hele regeling bedenken om dat ding te gebruiken. De meesten weten niet eens dat er ook waterzijdig moet worden ingeregeld ...

Het is niet zo vreemd dat de warmtepomp wantrouwend wordt benaderd door de gemiddelde Nederlander.
Laatst gewijzigd door Msuidgeest op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Sja... en zo gaat het nooit een succes worden natuurlijk...
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Algemeen”