Iemand met kennis/ervaring van buitenboordmotoren

Hier post je over van alles wat je boeit en niets met auto's te maken heeft. Ook wel het OH topic genoemd.
Denk wel om de forum regels!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Snipes@fryslan
2nd Gear member
Berichten: 174
Lid geworden op: 30.12.2016 - 17:46

Zoals de titel al aangeeft is er toevallig iemand op het forum die kennis heeft van buitenboordmotoren ?

Reden dat ik het vraag is dat mijn buitenboordmotor (Honda 50pk) niet meer koelt. Ik heb de waterpomp al gereviseerd met nieuwe impeller, spie, cup, pakkingen, keerringen enz. Ik kan een hele poos varen maar op een gegeven moment wordt de controlestraal minder en stop uiteindelijk. Het kan dan best zo zijn dat ik een dag later in eerste instantie weer een goede controlestraal heb die later weer stopt. Er zit dus waarschijnlijk ergens een verstopping. Thermostaat heb ik ook al vervangen. Pulken met draadjes en doorspoelen of blazen met lucht heeft geen effect gehad.

Ik wil dus eigenlijk proberen om de verstoppping weg te halen of op te lossen met schoonmaakazijn oid. Ik weet alleen niet wat evt het beste middel is en wat verder geen schade aan het blok of koelkanalen maakt. Als ik het zo niet op kan lossen moet het blok er waarschijnlijk af en uitelkaar. Dat is best een beetje werk dus heeft iemand hier mogelijk nog ideeen ?
Volvo S40, 2.4i Summum, MY08

Volkswagen Golf 1.6 FSI, MY08
Gebruikersavatar
SpeedyZ
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 14.02.2006 - 12:35
Locatie: Hoogerheide

Is de motor op zout water gebruikt? Ik zou de vraag ook even stellen op www.sportbotenforum.nl zit veel kennis van bbm.
Laatst gewijzigd door SpeedyZ op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2767
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Zit er niet ergens een filter "verstopt"
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20620
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Al geprobeerd om tegen de waterstroom in te spuiten of spoelen? Als er een filter in zou zitten spoelt het vuil er waarschijnlijk af.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
SpeedyZ
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 14.02.2006 - 12:35
Locatie: Hoogerheide

Loopt de motor warm als de controlestraal niet werkt? De straal die er achter (of zijkant) uit spuit is 'slechts' een controlestraal (bij mijn Suzuki in ieder geval). Het grootste deel van het koelwater komt bij de uitlaat (schroefas) er uit. Als je je motor zover optrimt dat de uitlaat boven water is kun je dit goed zien (LET OP: de koelwaterinlaten moeten wel onder water blijven!). Koelwaterinlaten zitten links en rechts onder op de staart en soms ook nog aan de onderkant van de anticavitatieplaat. Daar zitten filters in. Zorg dat die vrij zijn.

Kun je het dopje van de controlestraal eraf halen? Dan zou je de motor kunnen laten draaien met een grotere uitstroomopening bij de controlestraal. Vuil kan er dan makkelijker uit. Ik moet gemiddeld 2x per jaar dat dopje schoonmaken om de controlestraal te laten werken. Als dat dopje verstopt is, koelt mijn motor nog steeds gewoon.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2767
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Is het niet een product eigenschap, dat op het moment de thermostaat open gaat, de controle straal minder wordt.
Wellicht gaat de thermostaat te ver open.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Snipes@fryslan
2nd Gear member
Berichten: 174
Lid geworden op: 30.12.2016 - 17:46

Motor is niet (zover ik weet) op zout water gebruikt.

De enige filters zijn feitelijk de gaasjes bij de waterinname en die zijn superschoon. Zowel op de zijkant als op de onderkant.

Ik heb verder van alle zijden al water gespoeld en lucht geblazen. Dus ook via de kanalen van de thermostaat met deze gedemonteerd. Er is wel eens wat uitgekomen maar het is dus nog steeds niet goed.

De motor wordt wel erg warm zonder controlestraal maar heb hem tijdig uit voordat het alarm afgaat dus nog geen warmlopers of iets dergelijks. De Honda die ik heb staat erom bekend dat de aansluiting op het blok van het slangetje van de controlestraal te klein is waardoor deze vaak verstopt raakte. Toen ik de motor kocht was hier al een modificatie op geweest die ook door Honda werd geadviseerd om problemen te voorkomen.

Product eigenschap lijkt me niet logisch omdat de thermostaat dan pas bij 4 uren continu varen open zou gaan. Laatste keer deze zomer dus warm weer. Thermostaat is origineel Honda.

Het is weer zo'n dingetje......
Volvo S40, 2.4i Summum, MY08

Volkswagen Golf 1.6 FSI, MY08
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2767
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Zit de impeller wel goed op de as, maw draait ie wel goed mee
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Snipes@fryslan
2nd Gear member
Berichten: 174
Lid geworden op: 30.12.2016 - 17:46

Zou een optie kunnen zijn maar die draait ook goed mee. Ik zie in ieder geval geen sporen op de as die erop wijzen dat alles los van elkaar draait.
Volvo S40, 2.4i Summum, MY08

Volkswagen Golf 1.6 FSI, MY08
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Klinkt als een verstopping. En als dat het niet is dan zit er ergens iets niet goed in de aansturing van de waterpomp. De Honda buitenboordmotoren behoren tot de betere. Ander probleem kan zijn dat je in ondiep water vaart waardoor de motor op de ene of de andere manier modder of planten aanzuigt waardoor het zaakje verstopt.
Maar, je hebt het nodige gedaan. Zet dat ding eens bij een monteur in de testbak en laat die er eens naar kijken.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Snipes@fryslan
2nd Gear member
Berichten: 174
Lid geworden op: 30.12.2016 - 17:46

Denk dat ik mijn handjes maar eens vuil moet gaan maken en mogelijk eerst even bij een monteur langs om te vragen wat zij evt kunnen doen en wat de kosten daarvan zijn. Het duurt gelukkig nog even voordat het weer zomer is.

Bedankt voor de reacties.
Volvo S40, 2.4i Summum, MY08

Volkswagen Golf 1.6 FSI, MY08
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Algemeen”