V90 cc > Camera van ruit losgekomen

Alles over het aansluiten van TV, zowel origineel Volvo als via andere apparaten
real_yggdrasil
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 08.04.2018 - 13:29

Hoi,
een stukje relaas en een vraag. Ik heb een V90 Cross Country uit 2017 met 140k op de teller. Prima auto. Deze week liet echter de camera los van de ruit. De camera en nog wat andere uitrusting zit tegen de ruit aan geplakt. Hierdoor hield de pilotassist, lane keeping en nog wat van dit soort functies er mee op.
Ik ben naar mijn garage gegaan en die heeft goede contacten met een volvo dealer. Deze lui gaven aan dat de ruit VERVANGEN moest worden! Sorry hoor, maar dat is hetzelfde dat als ik een wieldop verlies, de velg zelf vervangen moet worden.

Ik vond het zowieso erg koud van Volvo dat zij aangaven dat er geen coulance of garantie was. terwijl ik zelf het nogal redelijk vind dat als de lijm los laat bij een auto van 78K, JIJ als VOLVO fabriek iets niet goed gedaan hebt..
ik heb de Carglass helpdesk gebeld en deze aardige mensen hebben direct nagevraagd (ze hadden het nog nooit gezien) en zij willen het gewoon plakken.

Mijn vraag is: moet de ruit nu echt vervangen worden (voor de goede orde: het de glazen ruit is ONBESCHADIGD) en vinden jullie het terecht dat Volvo zijn handen hier vanaf trekt?
real_yggdrasil
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 08.04.2018 - 13:29

Nog een toevoeging: bij mijn weten heb ik niets 'raars' gedaan. Ik heb geen botsing gehad en ik heb niet wild gedaan met de auto. ik heb alleen snelweg kilometers gemaakt de afgelopen weken.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

is de ruit ooit vervangen?
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
real_yggdrasil
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 08.04.2018 - 13:29

goede vraag. voor zover ik weet niet. Ik heb de auto overgenomen toen die 6 maanden oud was. voor zover ik kan zien was de auto onbeschadigd. inclusief ruit.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Het zou gezien de leeftijd van de auto iets claimbaars moeten zijn
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Zou inderdaad niet mogen maar wat ik niet snap is dat je met een auto van (je zegt het zelf) 78k naar een “vakgarage” gaat en niet naar een dealer..
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Voor fabrieksgaranties kan dealeronderhouden wel een eis zijn.
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Nee, de auto moet volgens fabrieksspecificaties onderhouden zijn. Dat kan tegenwoordig zelfs bij Profile Tyrecenter. Niet dat ik dat zou doen, maar volgens diverse uitspraken van het Europees Hof mag een fabrikant niet eisen dat voor garantieclaims onderhoud door een dealer verplicht is.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

En hoe gaat een “vakgarage” dat aantonen ?
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Die vakgarage gast vanuit volvo niets krijgen en de dealer mogelijk een niet toereikende vergoeding, garantie afdwingen is dan 'n uitdaging
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Wat ik niet begrijp is het volgende: bij een grote beurt staat er altijd op de rekening dat de voorruit bij de camera is schoongemaakt. Daar moet de camera dan toch ook voor losgemaakt worden?
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Bij de dealer wel ja, maar bij een “vakgarage...”
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

BlackcurrantV70 schreef: Bij de dealer wel ja, maar bij een “vakgarage...”
De vraag zal bedoelt zijn als de dealer hem los haalt hoe kan het dan dat het loskomen van de ruit nu ineens een probleem is cq is er een verband

Ook ik ga altijd naar de dealer en heb daar een goede relatie maar ik snap daadwerkelijk niet de overspannen reacties op mensen die naar een Volvo specialist of andere garage gaan. Eenzelfde type reactie zie je ook redelijk consequent als iemand een auto via een ander kanaal importeert
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Niet direct overspannen, als 'n vakgarage die voorruit niet heeft schoongemaakt heeft hij ook niet hetzelfde onderhoud gepleegd.
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

NielsPHEV schreef:
BlackcurrantV70 schreef: Bij de dealer wel ja, maar bij een “vakgarage...”
De vraag zal bedoelt zijn als de dealer hem los haalt hoe kan het dan dat het loskomen van de ruit nu ineens een probleem is cq is er een verband

Dat bedoelde ik inderdaad......! Dan kan opnieuw aanbrengen toch geen issue zijn?
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Zit er 'n beschadiging in de ruit zou dat de reden kunnen zijn
real_yggdrasil
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 08.04.2018 - 13:29

BlackcurrantV70 schreef: Zou inderdaad niet mogen maar wat ik niet snap is dat je met een auto van (je zegt het zelf) 78k naar een “vakgarage” gaat en niet naar een dealer..
Het is mijn keuze om de auto te onderhouden door de garage in mijn dorp. dat scheelt voor mij een reis over velperbroek en de Pleiroute bij Arnhem, terwijl ik 's ochtends naar mijn werk moet. Dit doe ik al jaren zo, ook met de bmw 5 die ik hier voor had en deze vakgarage levert goed werk.

Nog even over de dealer. HET IS EEN VOLVO dealer die zegt dat de ruit vervangen moet worden en dat ze geen garantie geven, want de auto is 2 jaar + 2 maanden ' er is geen coulance meer' was de uitspraak. Was ik nu dus bij zo'n fantastische Volvo dealer in onderhoud geweest (vendor lock in) dan had ik kennelijk dus geen enkele keuze gehad dan te slikken dat deze vrienden mij op de kosten van een nieuwe voorruit jagen. DAT noem ik pas geldklopperij. Het is mijn eigen boerenverstand dat dit niet accepteer en dat ik naar Carglass ben gegaan.
Ergo: Volvo dealer heb je dus niks aan als het er op aan komt en probeert je financieel een oor aan te naaien.
Laatst gewijzigd door real_yggdrasil op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

En dit verhaal bewijst maar weer waarom ik wel mijn V90 bij de dealer laat onderhouden en niet bij de specialist.
Ook heb ik de premium assistance afgesloten om ook in het buitenland de juiste dekking te hebben.
Ik heb net via mijn Volvodealer 90% coulance gehad op een spruitstuk pakking, dat scheelde €630 op factuur.
Mijn auto heeft 40.000km gelopen en is van okt 2016, heb wel vanaf 2009 verschillende Volvo's in onderhoud bij deze dealer.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ik mis even wat, als je nu nog nooit bij die dealer geweest bent waarom zou die coulance betrachten?
Het kost hem tenslotte wel geld, waarom lost die deskundige vakgarage het niet even deskundig op?
real_yggdrasil
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 08.04.2018 - 13:29

OGA244 schreef: Ik mis even wat, als je nu nog nooit bij die dealer geweest bent waarom zou die coulance betrachten?
Het kost hem tenslotte wel geld, waarom lost die deskundige vakgarage het niet even deskundig op?

Omdat garantie niet bestaat bij de gratie dat je je auto bij een dealer onderhoudt, maar is een recht wat je krijgt als je een auto koopt. De standaard garantie op een Volvo V90 is 2 jaar. Dit probleem doet zich voor enkele maanden daarna. Coulance is in mijn ogen als je een probleem hebt dat duidelijk een fabrieksfout is (althans in mijn ogen) maar net buiten te garantietermijn zich voordoet
Plaats reactie

Terug naar “Televisie in de auto”