Volvo V70 D3 '13 of D4 '13? Of niet doen?

Gebruikersavatar
Volvo_V50_D5
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 20.03.2018 - 23:12

Hee allemaal,

Heb met heel veel plezier mijn S80 2.5T automaat gereden die probleemloos 190.000 gereden heeft. Er is nu een nieuwe EX30 gekocht als 1e auto ipv. de V50 D5. En dat elektrisch rijden is niets voor mij. Nog niet. Dus...

Onze 2e Volvo, de S80 uit 2009 staat te koop. Ik zou het liefst een v70 (V60) aanschaffen. Een diesel. Om 95% snelweg/ autosnelweg te rijden.

Mijn brandende vragen:
Welke diesel motor D3/D4 is nu net zo 'bulletproof' als mijn 2.5T? Ik zoek naar een diesel met max 200-220dkm. Vereiste is automaat een 5 cilinder D3/D4. Hoor veel horror over de D2 variant.

Zijn er nog zaken waar ik motorisch c.q. technisch op moet letten?

Deze heb ik op het oog:
Volvo V70, nummer 1:
https://link.marktplaats.nl/m2108230820 ... ialbuttons


Enorm bedankt!

Age
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

5 cilinders zijn prima. Is hetzelfde onderblok als de D5 maar met een andere krukas en een kleine turbo. Wat weinig koppel onderin maar verder een goede motor met heel weinig olie verbruik. De 4 cilinder VEA zijn vaak niet goed dus die zou ik overslaan. Mocht je iets van een caravan willen verslepen, let dan op de dubbele koelfan achter de radiateur. Ik heb er nu 350k opzitten die vrijwel probleemloos waren.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
redracer
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Degene je op het oog hebt is inderdaad zo'n bulletproof blok .
Zijn in dit bouwjaar dezelfde blokken .
D3 136pk 350nm
D4 163pk 400nm

Vanaf 2014 is die D4 die vea 181pk en die wil je niet qua olieproblemen.
Die weliswaar oude 5cil. D3 loopt nog ff door tot 2015 maar dan heb je vanaf 2013 wel de nieuwe neus op de auto en digitale klokken wat ik persoonlijk als lichtjaren vooruitgang zie.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12299
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

De 5 cilinder euro 6 D4 was er als AWD tm 2016
Gebruikersavatar
Volvo_V50_D5
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 20.03.2018 - 23:12

redracer schreef: 30.04.2024 - 10:29 Degene je op het oog hebt is inderdaad zo'n bulletproof blok .
Zijn in dit bouwjaar dezelfde blokken .
D3 136pk 350nm
D4 163pk 400nm

Vanaf 2014 is die D4 die vea 181pk en die wil je niet qua olieproblemen.
Die weliswaar oude 5cil. D3 loopt nog ff door tot 2015 maar dan heb je vanaf 2013 wel de nieuwe neus op de auto en digitale klokken wat ik persoonlijk als lichtjaren vooruitgang zie.

De D4 181pk is toch ook een 5cil? Hoe komt het dat deze dan gekweld wordt door olieproblemen? Of bedoel jij de D4 191pk 4cil?
redracer
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

OGA244 schreef: 30.04.2024 - 11:08 De 5 cilinder euro 6 D4 was er als AWD tm 2016
dat was alleen wel een 2.4 , een afgeknepen D5

Vaak hadden de laatste serie witte KLPD V70's dit blok , voor de rest een op 1 hand te tellen configuratie in NL .
redracer
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Volvo_V50_D5 schreef: 30.04.2024 - 17:26
De D4 181pk is toch ook een 5cil? Hoe komt het dat deze dan gekweld wordt door olieproblemen? Of bedoel jij de D4 191pk 4cil?
Het is een wirwar van versies tussen zowel de modellen auto's en bouwjaren.

In het geval van de V70 vanaf 2014 is een D4 een VEA 2.0 4cil. blok 181pk 400nm.

De awd versie en bijv. de xc70's awd ( fwd niet ) of xc60's hadden dan de 2.4 met 181pk 420nm

Die 190pk versie is nooit geleverd in V70 maar wel in de V40 of V60 en was ook geen 5 cil.
Gebruikersavatar
Volvo_V50_D5
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 20.03.2018 - 23:12

Ik begrijp het. Bedankt. Ik MOET de 5 cil hebben. Logisch ook eigenlijk. Mijn V50 D5 had ook 180pk. Onverwoestbaar dat blok bij normaal rijden en regelmatig onderhoud.

Ik laat jullie straks mijn top 3 zien en dan hoor ik graag welke ik moet aanschaffen.
redracer
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

in de V50 zijn de blokken weer anders , daar heb je tussen 10-12 ook nog de 2.0 D3 5 cil 150pk 350nm en 2.0 D4 177pk 400nm 5 cil gehad die ook in de v40 zat. Daar knepen ze alleen t koppel met behoud van de automaten af op ~350nm ook voor de D5 dus die werd zeker niet voluit belast .
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1220
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Ik ben blij dat ik niet meer hoef te zoeken. Wat een ondoorzichtig geheel met de diesels bij Volvo.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 11551
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Volvo_V50_D5 schreef: 29.04.2024 - 23:41 Hee allemaal,

Heb met heel veel plezier mijn S80 2.5T automaat gereden die probleemloos 190.000 gereden heeft. Er is nu een nieuwe EX30 gekocht als 1e auto ipv. de V50 D5. En dat elektrisch rijden is niets voor mij. Nog niet. Dus...

Onze 2e Volvo, de S80 uit 2009 staat te koop. Ik zou het liefst een v70 (V60) aanschaffen. Een diesel. Om 95% snelweg/ autosnelweg te rijden.

Mijn brandende vragen:
Welke diesel motor D3/D4 is nu net zo 'bulletproof' als mijn 2.5T? Ik zoek naar een diesel met max 200-220dkm. Vereiste is automaat een 5 cilinder D3/D4. Hoor veel horror over de D2 variant.

Zijn er nog zaken waar ik motorisch c.q. technisch op moet letten?

Deze heb ik op het oog:
Volvo V70, nummer 1:
https://link.marktplaats.nl/m2108230820 ... ialbuttons


Enorm bedankt!

Age
Die had ik ook gezien (ben ook aan het oriënteren), ik haak af bij Hifly-banden… niet echt een teken van de juiste keuzes voor onderhoud.
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'08 Mini Clubman Cooper S

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
redracer
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Die hifly banden zag ik ook , maar zag ook nieuwe achterschijven en mooie remklauwen en leer op de stoel wat netjes oogt.

Zijn dr ook zat die zeggen doe maar een bandje zwart en rond en als die garage daar dealer van is tsja hoeft de intentie niet eens slecht te zijn die hebben er geen verstand van en zijn er niet mee bezig. Of nog anders dat de vorige eigenaar deze velgen ooit los gekocht heeft en daar zaten deze onder.
Zou hem er niet voor laten staan

De airco staat ook uit en de temp op low , kan je je ook afvragen waarom 😉
Gebruikersavatar
pbor
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13

Airco uit en temp op low is in het huidige seizoen (lente, graadje of 15 a 20) niet zo gek, betekent dat je gewoon de buitenlucht onverwarmd (en ongekoeld) binnen krijgt. Best aangenaam.
Auto ziet er verder heel netjes uit idd. Voordelige banden (laten) monteren hoeft niet uit te sluiten dat men zuinig is op zijn spullen. Goede proefrit maken zou ik zeggen, stempels in het onderhoudsboekje bekijken (en de laatste een belletje geven, wellicht kunnen zij wat info verschaffen), en dan beslissen.
V70 D5 6at 2013 - 213k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 690
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Maar wel kale velgen.. Dat gecombineerd met Hifly, doet mij niet vermoeden dat men echt zuinig is.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19870
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

volvo440special schreef: 01.05.2024 - 11:14 Maar wel kale velgen.. Dat gecombineerd met Hifly, doet mij niet vermoeden dat men echt zuinig is.
Sleipners, 18" en een vrouw die vooruit inparkeert.
Die 235/40/18 voor een a-merk doen al gauw €700, een niet merkgarage pakt dan voor gemiddeld geld dit soort banden onder de noemer, prima bandje heur, heb ze zelf ook.
Het zou mijn broer kunnen overkomen als ik dat soort shit niet voor hem zou regelen...
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27820
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Al bij meerdere auto's gehad dat de verkopende garage nieuwe banden had geplaatst en daar dan "trots" op was.
Dat het C-merk banden waren mocht je dan weer niets van zeggen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28079
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Of voor de verkoop afspreken dat er wel nieuwe A-merk banden worden gemonteerd.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 690
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

En de velgen gespoten worden.
redracer
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

pbor schreef: 01.05.2024 - 11:10 Airco uit en temp op low is in het huidige seizoen (lente, graadje of 15 a 20) niet zo gek, betekent dat je gewoon de buitenlucht onverwarmd (en ongekoeld) binnen krijgt. Best aangenaam.
Was puur om aan te geven dat je overal wat achter kan zoeken .
redracer
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

ps. dit is ook een mooie 5 cil in het nieuwe jasje.
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/vol ... um-bj-2013
Zeldzame kleur zie je bijna nooit.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”