Puzzel mbt koelvloeistof

RThies
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 07.08.2022 - 16:52

We hebben een Volvo V70 uit 2014. Km stand +/- 300.000km

Nooit grote problemen gehad en de auto heeft altijd fantastisch gereden. Maar sinds een half jaar zijn we aan t puzzelen wat er nou aan de hand is. Hopelijk heeft iemand hier een idee want zowel wij als de garage houder weet het niet meer..!

Kan toeval zijn, maar de problemen lijken te zijn ontstaan na vervangen multisnaar en waterpomp bij APK check eind vorig jaar..

Start vd situatie:

De auto begon heel vaak aan te geven dat koelvloeistof niveau (KVN) te laag was.
We moesten heel vaak vloeistof bijvullen.

Toen hebben ze het koelvloeistof reservoir en de dop vervangen.Ook is het systeem gecheckt op lekkages. Niets te zien. Weer een nieuwe dop erop gezet. Probleem lijkt opgelost.

(Toen kwamen er problemen met starten en wegvallen vermogen. Dat werd veroorzaakt door doorgebrande behuizing vh luchtfilter. Dit is vervangen en sindsdien geen problemen.
Ook was er een probleem met een onstabiel toerental. Dat is toen opgelost door het flushen van de automatische versnellingsbak. Probleem wederom opgelost. Het lijkt dat dit losstaande feiten zijn maar voor het volledige plaatje noem ik deze zaken toch..)

Vervolgens hebben we vrij lang in NL gereden zonder enige problemen met de koelvloeistof.

Nu zijn we afgelopen weken op vakantie geweest. Zodra we Duitsland in reden, begon de auto weer aan te geven dat het KVN te laag was. Wederom weer meerdere malen moeten bijvullen.

Op een gegeven moment hadden we zelfs een oververhitte motor en moesten we de auto stil zetten. Berg op, 35 graden en vol airco aan, dus wellicht ook iets teveel van het goede.☺️

We moeten er gemiddeld 2,5 liter koelvloeistof per 1000km in gooien. Er liggen geen plassen onder de auto.

Het lijkt erop dat we bij lange afstanden, langdurige inspanning van de motor de koelvloeistof moeten blijven aanvullen. We kunnen geen uur meer rijden en krijgen continue de melding.
Het lijkt erop dat de motor te langdurig warm blijft en er teveel van het koelsysteem wordt gevraagd en we daardoor meldingen krijgen en zoveel vloeistof verbruikt.

De vloeistof lijkt ergens in het systeem te verdwijnen maar we weten niet waar.

Op het moment dat we stoppen en de dop eraf draaien, dan laadt de opgebouwde druk op en komt de vloeistof weer omhoog meestal tot aanvaardbaar niveau. Dan rijden we weer even en begint alles weer van voor af aan.

Garage heeft inmiddels ook geen idee meer want heeft alles nagelopen.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Wel eens gedacht aan een lekke koppakking?
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
RThies
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 07.08.2022 - 16:52

Hi Mark, die gedachten is idd de laatste weken wel voorbij gekomen, we gaan dit wel bespreken met de garage. Maar op dit moment houden we even alle opties open. We vinden het vooral gek dat het erop lijkt dat de problemen zijn ontstaan na het vervangen van de waterpomp en de multisnaar.
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1373
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Waterpomp wordt toch aangedreven door de distributieriem en niet door de multiriem? Welke motor heb je? De D3 5cil had in de eerste jaren wel een reputatie van lekke koppakkingen.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 617
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

Moet je echt bijvullen of is het zo dat als je de dop van je KVS reservoir losdraait dat er lucht ontsnapt en dat het peil vanzelf weer stijgt naar normaal? Dat is namelijk bij mij het geval en daarom staat de auto ook bij de garage. Verwachting is dat het gaat om een lekke koppakking maar het kan ook erger namelijk een scheur in een cilinder/cilinderwand. Ik hoop hier deze week uitsluitsel over te krijgen. Overigens is mij geadviseerd om niet meer met de auto te gaan rijden dus ik zou zeker dit overleggen met je garage.
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27059
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik zet ook in op een lekke koppakking of een scheurtje in het blok.
Want anders had je de lekkage ondertussen wel gevonden.

Mogelijkerwijs dat men na het vervangen van de waterpomp ook de boel niet goed heeft ontlucht en dat het daarna is begonnen.
Lopen hier op het forum wat topics over, met name over de D4.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
RThies
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 07.08.2022 - 16:52

Hi allemaal,

Dank voor jullie reacties!

We hebben een D2 en volgens mij is dat een 4-cilinder.

Ik ga deze zaken die jullie aangegeven ook bij de garage neerleggen. Misschien eerst maar eens kijken of hij wel goed ontlucht is na het plaatsen vd nieuwe waterpomp.

Het peil stijgt weer als we de dop van het KVS reservoir openen. Maar we moeten toch ook steeds wel weer vloeistof bijvullen, dus het is beiden.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27059
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De D2 is inderdaad een 4 cilinder, heeft niet de kwalen van de D4 (ook 4 cilinder) met de scheuren in de cilinderwand.
Volgens mij staat het blok er wel bekend om dat de koppakking nog wel eens wil gaan lekken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
redracer
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

de 1.6 ( D2 en T4 ) schijnen nog wel eens een koppaking te slijten inderdaad . Komt er geen extra witte rook uit je uitlaat ? en als het bij de waterpomp zou zijn en gelijk verdampt op t warme blok zou je wel ( witte )sporen kunnen zien lijkt me .

Even 2nd opinion bij een volvo specialist vragen , die kennen de pijnpunten meestal wel.
RThies
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 07.08.2022 - 16:52

Dank allemaal,
Dit geeft ons een bepaalde denk richting naar de garage toe, want we weten het inmiddels niet echt meer en het is niet echt relaxt rijden zo. En dit is onze gezinsauto dus we zijn er nogal van afhankelijk. Vanmiddag overleg met de garage.
RThies
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 07.08.2022 - 16:52

En nee we zien geen (extra) witte rook uit de uitlaat
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Als het water bij losdraaien dop omhoog komt heb je last van extra druk in het systeem die er niet hoort te zijn, vaak veroorzaakt door uitlaatgassen die de koelvloeistof onder druk zetten. Is de slang van/naar radiator ook kneiterhard na het rijden?
Wat gebeurd er als je de motor start met de dop er af, wordt dan alle vloeistof er uit gedrukt?
redracer
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Zou m nu laten staan , door die druk ploft je expansievat .
Hoogstens nog naar je ( een ) garage rijden .
Denk gauw aan €1500 qua kosten
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Nee hoor, er zit een overdrukventiel. Soms in de dop en soms in het vat zelf.
redracer
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Got the t-shirt 😉
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

#hoedan. :D
lala9292
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 23.02.2017 - 09:40

Klopt het dat dit de 1.6D2 is? In dat geval zou een scheur in het blok ook een worst case scenario kunnen zijn. Helaas zelf meegemaakt bij dit type blok in een V60 én helaas was ik geen uitzondering.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Jelmer de Jong schreef: 08.08.2022 - 16:12 Als het water bij losdraaien dop omhoog komt heb je last van extra druk in het systeem die er niet hoort te zijn, vaak veroorzaakt door uitlaatgassen die de koelvloeistof onder druk zetten. Is de slang van/naar radiator ook kneiterhard na het rijden?
Wat gebeurd er als je de motor start met de dop er af, wordt dan alle vloeistof er uit gedrukt?
Eerst zoals Jelmer suggereert de goede diagnose stellen....
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
RThies
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 07.08.2022 - 16:52

Het is idd een 1.6 D2. Dat lijkt me geen goed vooruitzicht, dus hoop echt dat dat het niet is. Maandag gaat ie naar de garage. Naar de Volvo Bangarage Amstelveen, benieuwd wat ze evt voor idee hebben. Ik zal ook eens naar die slangen kijken. Al heb ik zelf echt geen verstand waar ik dan naar moet kijken..🤣
RThies
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 07.08.2022 - 16:52

Oké nog wat nieuwe info.

Vandaag heb ik er een stuk mee gereden nadat een tijd had stil gestaan. Maandag gaat ie naar de dealer en ik wilde zo veel mogelijk info geven.

Vooraf koelvloeistof gecheckt; prima. Uurtje gereden, gelijk gekeken; vloeistof prima. Niet gezakt. Ook geen melding. Slangen gevoeld en had niet het idee dat er slangen hard waren.

Na een uur weer gaan rijden. Maar eerst koelvloeistof gecheckt; niet gezakt. Wel had ik het idee dat de motor nog vrij warm was. Ik weet ook niet of dat normaal is na een uur stil staan, dit check ik normaliter niet. Motorolie gekeken of dit melkachtig was, ook niet het geval. Mijn schoonvader had zelfs het idee dat de olie iets zwarter was dan het zou moeten zijn, maar zelf zag ik dat niet zo. Ook geen witte rook oid uit de uitlaat.

Weer een uur gereden, gelijk gecheckt en toen was koelvloeistof wel gezakt. En best flink.

Dus de motor wordt warm en dan begint het zakken, maar dat duurt dus best even.

Wat me wel opvalt, is dat ik geen 1x de fan hoor aan slaan als de auto stil staat en ik m uitzet. Terwijl het idee heb dat dit normaal gesproken wel zou was.

Ook valt me op dat er 2 slangetjes (die naast elkaar zitten) groen uit geslagen zijn. Ik heb dit nog nooit gezien en weet dus ook niet of dit normaal is. Geen idee ook welke slangen dit zijn.

Zie foto. Is dit normaal?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”