Keuzes keuzes 2.0T of 2.5T

Plaats reactie
Volvorever
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 13.10.2021 - 13:01

Goedemiddag,

hopelijk kunnen jullie mij ietwat helpen bij het maken van een keuze aangezien ik zelf in dubio ben.
Ik kom van een volvo V50, 1.8 en ben niet heel verrassend heel enthousiast over de motor.
Derhalve aan het rondkijken en binnenkort eens kijken bij 2 volvo V70 modellen.
Ik ben trouwens iemand die vaak 10 km harder rijdt dan meneer agent prettig vind, op woonwijken na natuurlijk.
Verder maar zo'n 10.000 hooguit 15.000 KM op jaarbasis waarvan 95% korte ritjes van 10 KM en enkele vakanties.
Mij oog is nu gevallen op:

1, volvo V70 2.0T R-design automaat uit 2011 met 219000 op de teller
2, volvo V70 2.5T momentum, automaat uit 2008 met 235000 op de teller

Het grootste vraagstuk is toch ga ik voor de 3 jaar jongere maar 2.0T of de 2.5T waar alle volvo rijders schijnbaar dol op zijn?
Gebruik hetzelfde allebei gemiddeld rond de 1 op 10 echter de 2.5T gewoon prettiger? Maar ook beter?
Dus om het 1.8 fiasco niet nogmaals te krijgen is de 2.0T sterk en snel genoeg?
Ik heb dus nog niet proefgereden dus gooi het blanco in de groep.
Verder lees ik vaak dat de stoelen van de R-design niet prettig zouden zijn kan iemand dit tegenspreken of bevestigen?

Hoor graag jullie bevindingen.
redracer
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Ze zijn even sterk , ook qua power . Grootste verschil is de automaat , de 2.0T heeft de snelle ford powershift automaat ( waarvan mensen roepen dattie niet superbetrouwbaar is ) en de 2.5T de meer klassieke automaat ( degelijk maar langzamer )
Ja je mist die 5e cylinder voor t geluid maar bij weglaten ervan hoeft er ook 1 cilinder minder brandstof gevuld te worden en zal een paar km zuiniger zijn zeker in de stad.
Een echte Rdesign heeft een harder onderstel geloof ik met andere rubbers.

Zou zelf de 2.0T kiezen is qua auto zelf ook gewoon net ff nieuwer en moderner.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Die zogenaamd snelle Powershift bak is en blijft een draak. Er zijn teveel problemen mee. Ik blijf er mijlenver bij uit de buurt.
Qua motor is het qua karakteristiek ook niet te vergelijken. Maar de 2.0T motor is zeker niet slecht. Echter omdat de Powershift niet doet wat ie moet doen is het een dramacombi. Een 2.0T zou je dus alleen met handbak moeten kopen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
redikim
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 08.09.2007 - 23:14
Locatie: Noord Brabant

V480-S60 schreef: 13.10.2021 - 15:28 Die zogenaamd snelle Powershift bak is en blijft een draak. Er zijn teveel problemen mee. Ik blijf er mijlenver bij uit de buurt.
Qua motor is het qua karakteristiek ook niet te vergelijken. Maar de 2.0T motor is zeker niet slecht. Echter omdat de Powershift niet doet wat ie moet doen is het een dramacombi. Een 2.0T zou je dus alleen met handbak moeten kopen.
Helemaal mee eens.
Ik kwam uit een S70 2.4 5 cylinder en was op zoek naar iets modernere, en had geen bezwaar tegen een automaat.
Heb diverse S/V 60 bekeken en gereden, maar heb ze ook bewust laten staan om de beruchte powershi(f)t automaat.
Mijn keuze is uiteindelijk gevallen op een V60 2.0T, maar met handgeschakelde 6 bak.
Nog geen seconde spijt van gehad.
En qua verbruik, geen verschil tussen mijn oude 5cylinder en mijn huidige 2.0 4 cylinder.
Beide een gemiddeld verbruik van 1 op 10 ( met E5 als brandstof)
Volvo V60 2.0T, POLESTAR ENGINEERED, , 6Speed Manual, Momentum, Business Pack Pro, Driver Support Line, Flamingo Red.


S70-2.4i-140pk-20v Mrt-2000 met Perfo/Aluminium inleg, Heldere koplampen en aftermarked Xenon, RICA TUNED 170PK
Nissan Primera 2.0
Nissan Almera 1.4
Mazda 323 Sedan 1.6 LPG
Mazda 323 1.3 Red Ltd Edition LPG
Mazda 323 GLX 1.7Diesel
Renault 11 TD Diesel
Fiat 127 1050
DAF 11OO Marathon Coupé

Life is better lived together
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Een 2.0t is op zich niet een slecht blok. Die is zeker sterker en sneller dan die 1.8 uit de V50. Maar het geluid is niet je van het en is een wat zenuwachtig blok.

Zelf zou ik een 2.5t met Geartronic pakken. Veel soepeler blok en loopt rustiger met een veel leuker geluid.

Daarnaast: Die 2.0t heeft gegarandeerd een powershift bak. Die dingen krijgen vaak plotsklaps problemen.
Niet voor niets dat Volvo in 2014 helemaal gestopt is met die bakken en gewoon weer Aisin bakken is gaan monteren. Sommige bakken waren voor de 100k al kassiewijle..
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Niet helemaal duidelijk waarom de 2.5T als soepeler ervaren wordt. Zowel de 2.0T als 2.5T zijn geleverd met 300nm koppel waarbij dat bij de 2.0T bijna 500 toeren eerder beschikbaar komt. Ook zit er veel meer reserve in een 2.0T dan een 2.5T. Verder is het een heel goed blok waar Ford nog jaren op door heeft borduurd.
Wel jammer dat er vaak een powershit aan vast zit. :D
Volvorever
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 13.10.2021 - 13:01

Wat fijn deze feedback bedankt ik ga het meenemen in mijn keuze
Gebruikersavatar
Hopestone
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 16.03.2021 - 14:23

Ik ben blij dat je dit topic hebt geopend. Zelf ben ik ook aan het kijken dus lees met belangstelling mee.
Volvo S40 2.0 Europa Sport
Volvo V70 2.5T Summum R-Design
Volvorever
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 13.10.2021 - 13:01

Goedemorgen,

nogmaals bedankt voor de feedback en ga vandaag proefrijden met eerder genoemde modellen.
Ik hoor en lees dus veel negatieve verhalen over de powershift, als je lang genoeg zoekt vindt je ze ook van de geartronic trouwens maar wel veel minder,
maar heb ook heel vaak het idee dat het met verwachting te maken heeft.
Dus vooral mensen die al een andere automaat gewend zijn en dan de powershift nemen en deze niet prettig vinden, lees langzaam schakelen, bij even snel willen inhalen 2 versnellingen terug hoog in de toeren dan weer doorschakelen maar dan is de vrachtwagen ook alweer 2 km verder (overigens is dit vooral bij de diesels en bij benzine minder??) of dat het wel 5 seconden duurt bij omschakelen van R naar D.
Snap dat dit natuurlijk niet prettig is helemaal niet als je anders gewend bent maar lees niet heel vaak dat het echt zware technische problemen zijn en dat je gegarandeerd bij de garage komt om de bak te vervangen.
Mocht er problemen zijn dan is dit vaak verholpen met een flush ad € 300?
Nou is mijn voordeel misschien in dit geval dat ik dus van een Volvo V50 1.8 momentum komt met handbak.
Dus mijn verwachting bij een automaat en snelheid is 0.0.
Praat ik mijzelf nu naar een 2.0T met powershift omdat ik de auto er mooi uitziet??
Ik ben gewoon nog niet helemaal overtuigd om voor een 3 jaar oudere auto te gaan met hogere km stand alleen om de versnellingsbak.
Aangezien de 2.0T en 2.5T zelfde verbruik en vermogen hebben.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Zoals al eerder gezegd. Powershift is een draak en onbetrouwbaar(der)
Wil je (terecht) een 2 0T neem er dan een met handbak.
Wil je persé een 4 cylinder automaat spaar dan verder voor een VEA T4 of T5 met Aisin automaat.
Of anders kijk voor een nieuwere 5 cylinder 2.5T bij import auto' tot 2013.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Volvorever schreef: 14.10.2021 - 07:40 Dus mijn verwachting bij een automaat en snelheid is 0.0.
En als je 'm in bezit hebt dan heb je die verwachting heel snel gecreëerd.
Ik zou zeggen; luister naar de ervaringsdeskundigen/experts hier en/of maak zelf een paar proefritten.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
rfs88
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 20.05.2021 - 12:59

een gewaarschuwd mens telt voor twee.... ;-) zelfde als met de Multitronics van audi, niet de vraag OF het kapot gaat maar wanneer...
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

De negatieve klanken over de powershift hebben niets met verwachtingen te maken. Het is gewoon niet het beste product waar Ford ooit mee gekomen is. Veelal eindigt zo'n bak met grote defecten.

Een Powerflush gaat die problemen absoluut niet oplossen. Nogmaals, er zijn powershift bakken die de ton niet eens gehaald hebben. De Geartronic kent zeker zo nu en dan ook problemen. Maar niet in deze vorm.

Wil je 'n 2.0t, neem dan zoals de andere leden opmerken, absoluut een handbak. 😉
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27000
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik heb in het verleden goede ervaringen opgedaan met de 2.5T motor in combinatie met de geartronic automaat.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Aan TS, voor jou info.
Er staat een mooie 2.5T BiFuel Geartronic uit 2010 bij Hennes in Nijmegen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1855
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Simpel.
2.5T en de geartronic. Waarom? Mijn ervaring is dat die combi degelijk en onverwoestbaar is gebleken uit eigen ervaring.
De 2.0T icm PS heb ik zelf geen ervaring mee, maar over het algemeen zijn de meningen die hier gegeven worden wel betrouwbaar.

Qua beleving (een totaal NIET objectief argument) is een 5 cilinder een no-brainer.
Zelfs de die-hard Ford fans vinden de Focus RS met het Volvo blok nog steeds de mooiste. Ondanks zijn ‘technisch mindere’ spec’s t.o.v. de latere iteraties!

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”