Aansluiten achteruitrijcamera

Plaats reactie
Gebruikersavatar
wormpke
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 11.02.2016 - 10:48
Locatie: Genk

Dag allemaal

Omdat ik niet weet of ik de achteruitrijcamera van Volvo wel voldoende meerwaarde vind naast de reeds aanwezige parkeersensoren, heb ik op Ali een goedkoop cameraatje besteld. Dat gaat eerstdaags aankomen voor 27€ inclusief alle kosten.

Waar heb ik naar gezocht?
- goedkoop
- klein
- via wifi te verbinden met mijn smartphone

Ik verwacht niet dat de kwaliteit top zal zijn, maar daar gaat het bij dit experimentje niet om. Ik wil kijken of ik een camera voldoende zou gebruiken om er 1000€ voor te betalen. En zelf een beetje knutselen vind ik altijd een fijn tijdverdrijf.

Goed, de camera moet nog binnenkomen, maar ik stel de vraag alvast op voorhand. Iedereen spreekt over het aansluiten van de camera op de achteruitrijlichten. Dus schakel ik in R dan gaan de lampen aan, gaat de camera aan, zendt hij een wifi signaal uit, verbindt mijn telefoon met het wifisignaal en krijg ik beeld. Zoals het traag leest, zal het ook traag schakelen en is hetgeen achter mij staat (waar ik niet tegenaan wil rijden) ofwel al weggereden, ofwel gestorven van ouderdom.
Hoe wil ik deze wachttijd verkorten: de camera aansluiten op de 12V 'socket' in de koffer. Zo heeft hij constant stroom als het contact aan staat en is het wifi netwerk al verbonden met mijn telefoon terwijl ik aan het rijden ben.

Enkele vragen:
- iemand dit al geprobeerd? Ik kon er niet meteen iets over terug vinden
- kan ik daar een extra draadje op aansluiten (weggewerkt achter de bekleding)? Ik bedoel: kan het kwaad dat ik hier voeding vandaan haal? Deze socket is nog nooit gebruikt...
- hoe krijg je die 'socket' uit de bekleding zonder stukken?
- is er een bedragingsschema beschikbaar voor de bekabeling van de socket? Ik zou moeten weten waar ik wat op moet aansluiten. Bij het cameraatje zit volgend schema:

Afbeelding
(EDIT: afbeelding werkt precies niet, linkje staat HIER)

Zoals gezegd, het is een toestel van 27€ dus in dit geval maakt slijtage door constante belasting tijdens het rijden met niet zo gek veel uit. Het is om te bekijken of ik een echte achteruitrijcamera wil aanschaffen.

Alvast bedankt!

Groetjes
Maarten
V70 2.0 D3 estate 2014 Bright silver metallic
V40 1.9D estate 2001 Atlantic blue
C70 T5 coupe 1998 Cassis metallic
960 3.0 24V sedan 1991 Tropic green
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1855
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Ik ben benieuwd of en hoe het werkt!

Tav de 12v in de kofferbak, die is volgens mij niet geschakeld. Camera staat dan altijd aan. Nadeel is dat je accu dan langzaam leegloopt.
Voordeel is dat je dag en nacht de camera kunt gebruiken mits je in de wifi range bent…

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
MU
5th Gear member
Berichten: 1023
Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
Locatie: Zuid-Holland

Van de camera heb ik geen verstand, maar sinds kort wel van de interieurdelen: Je kunt het beste het zijpaneel even loshalen voor het bedraden. Dat is heel makkelijk, het zit alleen bovenaan vast, op 3 plekken. Met 1 schroef in het zwarte plastic van de gordel en 2 boutjes in de aluminium bevestigingspunten. Stap 1 is overigens het lostrekken van de plastic bekleding van de D-stijl.

Straks volgen wat plaatjes ter verduidelijking en ik zal ook even kijken voor een bedradingschema.
Volvo V70 2.5T Momentum 2008 Afbeelding
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
Gebruikersavatar
MU
5th Gear member
Berichten: 1023
Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
Locatie: Zuid-Holland

Dit zijn de plaatjes voor demontage, meer instructie staat er niet bij en is ook niet nodig.

Het 12V-punt in de kofferbak (17/19 in het diagram) wordt gevoed vanuit de linkerkant van het bagagecompartiment, daar zit ook de zekering in het bovenste van de 3 boxjes, en is rood dus (denk ik) ook onder spanning als de auto uit staat, wat Edwin al zei. Het grondpunt 31/48 zit onder de bagagedrempel aan de rechterkant.

Hopelijk heb je er wat aan!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V70 2.5T Momentum 2008 Afbeelding
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
Gebruikersavatar
wormpke
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 11.02.2016 - 10:48
Locatie: Genk

Waauw bedankt voor de verduidelijking! Dat lijkt me haalbaar!
Maar dat wilt zeggen dat de 12V ook werkt als de wagen uitgeschakeld is? Kan het niet testen vanavond met mijn oplader van de telefoon voor in de sigarettenaansteker omdat de wagen in de garage staat voor onderhoud. De 12V van de middenconsole schakelt alvast wel uit als ik de wagen uit zet en de sleutel verwijder. Die in de kofferbak blijft actief dan?
V70 2.0 D3 estate 2014 Bright silver metallic
V40 1.9D estate 2001 Atlantic blue
C70 T5 coupe 1998 Cassis metallic
960 3.0 24V sedan 1991 Tropic green
Gebruikersavatar
wormpke
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 11.02.2016 - 10:48
Locatie: Genk

wormpke schreef: 26.08.2021 - 22:20 Waauw bedankt voor de verduidelijking! Dat lijkt me haalbaar!
Maar dat wilt zeggen dat de 12V ook werkt als de wagen uitgeschakeld is? Kan het niet testen vanavond met mijn oplader van de telefoon voor in de sigarettenaansteker omdat de wagen in de garage staat voor onderhoud. De 12V van de middenconsole schakelt alvast wel uit als ik de wagen uit zet en de sleutel verwijder. Die in de kofferbak blijft actief dan?
Net het antwoord op mijn eigen vraag gevonden in de handleiding. Handig als je weet waar je naar moet zoeken.

• Via de aansluiting is ook stroom af te
nemen, wanneer de transpondersleutel
niet in het contactslot steekt.

Dus inderdaad de batterij loopt leeg als ik de camera daar op aansluit. Dat is dus geen optie. Ik dacht nog aan de binnenverlichting (plafond achteraan) maar deze heeft blijkbaar geen staand zodat hij aan gaat tijdens het rijden maar uitschakelt als je stilstaat.

Iemand een andere suggestie?

Ik zou natuurlijk een draad kunnen leggen tot aan de sigarettenaansteker in de middenconsole...
V70 2.0 D3 estate 2014 Bright silver metallic
V40 1.9D estate 2001 Atlantic blue
C70 T5 coupe 1998 Cassis metallic
960 3.0 24V sedan 1991 Tropic green
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2276
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Weet niet helemaal zeker of dit bij jouw Volvo ook zo is maar als het goed is gaat de verlichting direct aan als je de auto start, als dit zo is zou je de spanning ook van de verlichting kunnen aftakken.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
wormpke
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 11.02.2016 - 10:48
Locatie: Genk

snorremans schreef: 27.08.2021 - 20:13 Weet niet helemaal zeker of dit bij jouw Volvo ook zo is maar als het goed is gaat de verlichting direct aan als je de auto start, als dit zo is zou je de spanning ook van de verlichting kunnen aftakken.
Dat dacht ik eerst te doen maar toen las ik dat dat invloed kan hebben op de spanning van de canbus (ik weet niet wat het is) en dat je dan een foutmelding kan krijgen op je dashbord of in het systeem?
V70 2.0 D3 estate 2014 Bright silver metallic
V40 1.9D estate 2001 Atlantic blue
C70 T5 coupe 1998 Cassis metallic
960 3.0 24V sedan 1991 Tropic green
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2276
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Zoveel spanning trekt zo'n camera nou ook weer niet.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
reinberto
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 22.09.2013 - 17:38

Ik heb recentelijk bij mijn 2014 S60 een achteruitrijcamera ingebouwd en liep tegen het probleem aan dat ik de stroom van de camera weg tapte bij de achteruitrijd verlichting. Echter deze wagens sturen tegenwoordig over elk draadje en lampje een canbus signaal. Dit resulteerde erin dat ik op het scherm slecht of geen beeld kreeg. Canbus signaal kan storen, hoeft niet altijd.

Wat ik zelf nu gedaan heb is een relais er tussen voor het signaal draad naar de unit voorin.
Vanaf een achteruitrijd lampje pak ik 1 draad die naar de trigger van het relais gaat. Dan pak ik vanuit een gezamenlijk 12v punt (bij mij links achterin, is geschakeld) een 12v draad die dan door het relais gaat en naar de betreffende unit.
Vanaf dat zelfde 12v punt voed ik de camera permanent met stroom als de auto aan staat. De min gaat gewoon naar de massa die daar in de buurt zit.

De unit wat ik gebruik betreft een iSmart auto box van kremersino. Deze beschikt over android auto/carplay en ondersteund diverse camera's.
Ik zou eerder naar zo'n oplossing kijken dan een systeem van 1000 euro. Dit geintje heeft mij nog geen 350 euro gekost.
Volvo S60 T4 Polestar optimised r-design 2020
Volvo S60 Summum D4 2015
Volvo V40 Momentum Business D4 2014
Volvo V40 Momentum D2 2013
Gebruikersavatar
wormpke
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 11.02.2016 - 10:48
Locatie: Genk

reinberto schreef: 31.08.2021 - 14:52 Ik heb recentelijk bij mijn 2014 S60 een achteruitrijcamera ingebouwd en liep tegen het probleem aan dat ik de stroom van de camera weg tapte bij de achteruitrijd verlichting. Echter deze wagens sturen tegenwoordig over elk draadje en lampje een canbus signaal. Dit resulteerde erin dat ik op het scherm slecht of geen beeld kreeg. Canbus signaal kan storen, hoeft niet altijd.

Wat ik zelf nu gedaan heb is een relais er tussen voor het signaal draad naar de unit voorin.
Vanaf een achteruitrijd lampje pak ik 1 draad die naar de trigger van het relais gaat. Dan pak ik vanuit een gezamenlijk 12v punt (bij mij links achterin, is geschakeld) een 12v draad die dan door het relais gaat en naar de betreffende unit.
Vanaf dat zelfde 12v punt voed ik de camera permanent met stroom als de auto aan staat. De min gaat gewoon naar de massa die daar in de buurt zit.

De unit wat ik gebruik betreft een iSmart auto box van kremersino. Deze beschikt over android auto/carplay en ondersteund diverse camera's.
Ik zou eerder naar zo'n oplossing kijken dan een systeem van 1000 euro. Dit geintje heeft mij nog geen 350 euro gekost.
Ik ga nog even experimenteren met deze camera van 27€ en misschien nog met eentje van 33€ (die via USB werkt) voordat ik beslis of ik een camera wel echt nodig heb. Voor mij is het eerder een extraatje. Op zich heb ik al een jaar rondgereden met de V70 met enkel hulp van mijn parkeersensoren..

Waar ik nog naar op zoek ben is het bedradingsschema van die connector van het achterlicht. Het is een grijze connector met PBT op met 4 aansluitingen. De draden zijn alle 4 verschillend gekleurd maar ik weet dus niet welke draad ik kan gebruiken. Een multimeter heb ik niet maar die ga ik dit weekend lenen bij iemand dus meten kan ik dan ook. Ik zal alleszins een filmpje maken van de installatie, kan altijd handig zijn voor iemand anders.
V70 2.0 D3 estate 2014 Bright silver metallic
V40 1.9D estate 2001 Atlantic blue
C70 T5 coupe 1998 Cassis metallic
960 3.0 24V sedan 1991 Tropic green
Gebruikersavatar
wormpke
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 11.02.2016 - 10:48
Locatie: Genk

Zo, gisteren binnengekregen en natuurlijk zo snel mogelijk geïnstalleerd.
Video onderaan de post.

De installatie stelde niet zoveel voor eens je weet waar de 12V connectie zit. Daarvoor heb ik even een multimeter geleend bij iemand.
Zoals al eerder aangegeven was het niet mijn bedoeling om de beste camera ter wereld te testen maar eerder om te kijken of ik een camera kon installeren die ik op mijn gsm kon ontvangen. Dat is dus gelukt. De kwaliteit is voldoende, de positie is zoals jullie gaan zien niet ideaal maar ik wilde echt proberen wat het zou geven als ik de camera aan de binnenzijde van de wagen installeerde.

Dus voor weinig geld heb ik wat ervaring opgedaan en wie weet is iemand er nog iets mee.
Ik ga eerst een spoiler bestellen om te installeren en daarin zal ik proberen een betere camera te bevestigen.

Video
V70 2.0 D3 estate 2014 Bright silver metallic
V40 1.9D estate 2001 Atlantic blue
C70 T5 coupe 1998 Cassis metallic
960 3.0 24V sedan 1991 Tropic green
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2276
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Waarom heb je de camera niet op het zwarte kunststof gedeelte van de achterklep gemonteerd dan zit de camera praktisch tegen de achterruit en heb je volledig zicht, en de kabel door de rubberen doorvoer van de achterklep gedaan dan had je ook de achteruitrij functie kunnen aansluiten.
Zoals de camera nu zit stoot je er tegen aan als je iets in de kofferruimte wil doen/plaatsen, plus dat de (zwarte) camera nu vreselijk opvalt op de lichte bekleding !
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

wormpke schreef: 28.08.2021 - 07:15 Dat dacht ik eerst te doen maar toen las ik dat dat invloed kan hebben op de spanning van de canbus (ik weet niet wat het is) en dat je dan een foutmelding kan krijgen op je dashbord of in het systeem?
Canbus is het netwerkje waarmee alle componenten in de auto aan elkaar hangen. Auto's hebben allerlei kleine computertjes per component. Eentje voor motormanagement, eentje per deur, eentje voor de verlichting en nog een centrale unit die het allemaal een beetje in de gaten houdt. Als jij op het dashboard licht aan zet zal deze schakelaar niet direct het licht aan zetten, dit is wat er ongeveer gebeurd:
Schakelaar gaat aan
- Dashboard printplaat merkt dat de schakelaar om gezet is en zegt via canbus tegen de centrale computer dat het licht aan mag.
- De centrale computer controleert vervolgens of de motor draait, de deur op slot en of de zon schijnt.
- Als de zon schijnt en de auto heeft dagrijverlichting dan gaat die aan
- Als de zon niet schijnt mag de gewone verlichting aan
- De centrale computer zegt vervolgens tegen de lichtcomputer (via het canbus-netwerk)dat het licht aan mag
- De lichtcomputer schakelt op haar beurt vervolgens een relais met daar achter de echte lamp.
- De lichtcomputer meet vervolgens de stroom en spanning die door het relais gaat. Als dat af wijkt van de voorgeprogrammeerde waarde dan zal de lichtcomputer tegen de centrale computer vertellen dat er een lamp stuk is en krijg je als bestuurder vervolgens een melding voorgeschoteld.

Canbus is niet alleen maar licht, wanneer jij de airco op 'auto' zet zal deze de ventilator vol aan zetten om te koelen, totdat iemand een raam open zet. Dan weet de klimaatcomputer via het canbus netwerk dat er een raam of deur open staat en zal die stoppen met het koelen van de buitenlucht.
Airbags, ruiterwissers of dat irritante geluidje als iemand de gordel niet om heeft komen allemaal via canbus bij elkaar.
Gebruikersavatar
wormpke
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 11.02.2016 - 10:48
Locatie: Genk

snorremans schreef: 03.09.2021 - 21:06 Waarom heb je de camera niet op het zwarte kunststof gedeelte van de achterklep gemonteerd dan zit de camera praktisch tegen de achterruit en heb je volledig zicht, en de kabel door de rubberen doorvoer van de achterklep gedaan dan had je ook de achteruitrij functie kunnen aansluiten.
Zoals de camera nu zit stoot je er tegen aan als je iets in de kofferruimte wil doen/plaatsen, plus dat de (zwarte) camera nu vreselijk opvalt op de lichte bekleding !
2 redenen:
- dan had ik meer werk met de bekleding van de kofferklep los te maken (iets waarbij vorige keer redelijk wat clips kapot gegaan waren en ik had er geen op overschot). Als ik dit werk doe, kan ik even goed de camera aan de buitenzijde hangen. :-)
- zelfs de camera daar tegen hangen gaf nog geen perfect resultaat (ik heb alles getest aan de binnenzijde van de wagen, niets gaf een volledig beeld tot aan de trekhaak)

Nogmaals, het was maar een testje om te kijken of zo’n camera iets voor mij is. Ik gebruik hem nu een paar dagen en het is soms wel aangenaam maar het is toch meer een hebbeding dan echt iets wat ik nodig heb. Er gaan ongetwijfeld situaties zijn waarbij ik niet kan vertrouwen op mijn sensoren, maar zo’n camera via wifi naar je smartphone is niet perfect.
- je smartphone moet altijd zichtbaar in de auto hangen
- ofwel moet je je telefoon ontgrendelen en de app openen (dus best vooruit denken als je parallel achteruit wilt inparkeren zodat je app klaar staat), ofwel moet je de app constant hebben open staan maar ja, dat vreet batterij (en dat is niet iets waar iPhones in uitblinken)

Een extra schermpje als monitor heb ik al overwogen maar ik weet niet of ik dat wil. Het moet een beetje rustig/netjes blijven op mijn dashbord voor mij.

@Jelmer, bedankt voor de uitleg. Ik dacht dus dat de canbus een verzamelnaam was voor kabels (sorry, niet verder over opgezocht). Ik krijg voorlopig alvast geen foutmeldingen.
V70 2.0 D3 estate 2014 Bright silver metallic
V40 1.9D estate 2001 Atlantic blue
C70 T5 coupe 1998 Cassis metallic
960 3.0 24V sedan 1991 Tropic green
Stier03
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 02.12.2021 - 19:49

Mooi en duidelijk beeld, jammer dat hij de trekhaak niet ziet. Maar bij V70 is er plaats om een camera te monteren naast de kentekenplaatverlichting. is dat een optie om hem te monteren?
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”