Tuning V70 T6 uit 2009

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jaofnee
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 12.11.2014 - 13:40

Sinds kort ben ik eigenaar van een V70 T6 R-design uit 2009.

Er wordt al op diverse plekken in dit forum gesproken over tunen van de T6. Toch wil ik nu even een nieuwe verse topic starten.

Mijn vragen zijn nu de volgende:

-Wie heeft er ervaring met een Rica stage 2 tuning van de T6, of andere tuning waarmee je op ca. 340 pk uit komt? Ze gaan dan ook de downpipe aanpassen begreep ik.
-Is het verschil merkbaar de moeite waard?
-Verandert het rijgedrag veel? Hij is nu nog heel smooth en comfortabel te rijden, Als hij na een volgende tuning een giftig monster wordt die niet meer comfortabel te rijden en een pokkenherrie maakt dan verspeel ik alle krediet bij mijn vriendin. Begint ze straks over een Toyota Prius of zo te zeuren. Moeten we niet hebben he. Uiteraard weet ik ook wel dat het aan mijn rechtervoet ligt, maar even in het algemeen.

-Trekt de auto (koppeling/automaat) het wel?
In andere (oudere) topics wordt gesproken over een ''verantwoord'' maximum van 440 NM. Daarnaast lees ik wel over mensen een tuning hebben laten doen en enthousiast zijn, maar niet of de auto (koppeling/automaat) na een jaar of wat nog leefde. Ik wil geen onverantwoorde dingen doen. Stoplichtsprintjes doe ik slechts zelden, die tijd heb ik wel zo'n beetje gehad. Maar bruut invoegen op de snelweg en tussensprintjes dat komt nog wel wat vaker voor ;)

-Kun je van de Rica stage 1 van de T6 naar 313 pk ook naar een andere leverancier gaan? Ik begreep dat Obbe tuning nu ook tot 340 pk tuned bijvoorbeeld.
Die van mij is overigens bij Baan in Rijssen gedaan. Zij hebben toevallig mijn vorige auto (V50 2.4) ook getuned een paar jaar terug. Prima ervaring mee.

Dit is overigens wat Rica zegt:
https://rica.nl/producten/chiptuning/?m ... variant=11
Je gaat dan dus naar 340 pk en maar liefst 515 NM.
Bij Baan zeiden ze al eerlijk dat ik eerst maar eens moest kijken wat ik van de 313 pk vond voordat ik een stap verder ging. Wel eerlijk.
Volvo V70 T6 R-design Rica ECU upgrade 313 pk
Volvo V50 2.4, bj. 2004, Rica 140 naar 170 pk
Gebruikersavatar
RZA
4th Gear member
Berichten: 748
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Gaaf zo'n T6! De algehele staat van je wagen moet goed zijn voor tuning, dus daar zou ik eerst zeker van zijn. Verder lijkt me 515 Nm wel erg extreem. Zou ik zelf niet aandurven. Nou is dat piekvermogen en ga je dat onder normale omstandigheden niet aanspreken, maar je bak en turbo krijgen wel heel erg veel te verduren. Ik ga zelf naar BR Performance, erg tevreden over. Dit zijn waardes die zij noemen voor je T6: https://www.br-performance.be/nl-be/chi ... 2/5610-t6/
XC60 T5 Inscription || Electric Silver || MY 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003

Ex: V90 T5 R-Design || Onyx Black Metallic || Polestar || 2017
Ex: V40 T4 GT Business Sport || Bursting Blue || 2018
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1857
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

T6 heerlijke motor.
Ik heb bij aankoop bij de dealer in 2019 gelijk ook de Polestar tuning door hen laten doen. Met korting wilde ik dat wel eens proberen. Mij eerste tuning ooit.
Bevalt goed, zou nu 315pk en 480nm moeten zijn.
Die PK’s geloof ik wel, ben niet zo van op topsnelheid rijden. Het koppel daarentegen is echt wel aanwezig. Als ik precies genoeg gas geef om fors te accelereren zonder dat ie meer dan 1 versnelling terug schakelt, sleurt ie echt enorm met een behoorlijke achtbaan duw in de rug.

Plangas geven wanneer ik al op snelheid ben doe ik eigenlijk nooit omdat de bak dan te ver terugschakelt en hoog in de toeren gaat klimmen. En voor mijn gevoel is dat trager en meer drama dan snelheid, dan accelereren op koppel. De S stand gebruik dan ook zelden tijdens rijden.

Bak in S vanaf stilstand plankgas, ja dat doe ik af en toe nog wel, is het een horizontale asfaltraket. Heb ‘m al eens op 6.1 sec. geklokt. Niet eens zo heel snel meer tegenwoordig, maar voor een 14 jaar oude Volvo vind ik dat heel behoorlijk.

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
Plein69
4th Gear member
Berichten: 541
Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
Locatie: Voorschoten

Ik heb een mooi aanbod van Rica gekregen voor tuning.
Ik twijfel nog tussen de stage 1 en 2.

Maar begreep van Roel (Van Rica) dat een stage 2 goed te doen is op een stock T6.
Enige is dat ze de PC moeten kraken en dat kan even duren.

Stuur me anders een PM.
Dan kan ik mogelijk het zelfde aanbod wat ik kreeg voor je regelen.
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
Gebruikersavatar
Jaofnee
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 12.11.2014 - 13:40

bedankt voor de reacties!
Heb flink zitten googelen op T6 tuning. Weinig problemen gevonden. Mijn enige zorg zijn de automaat en de koppeling, Volvo is nou eenmaal geen echt sportief merk. Als ik een echt snelle auto zou willen had ik beter een Audi S6/RS6 kunnen kiezen of zo. Maar ja, ik ben nou eenmaal een Volvo fan geworden inmiddels. Uiteindelijk ligt het ook aan je rijgedrag. Met veel scheuren gaat alles snel kapot. Dubbele koppeling of niet, aangepaste automaat of niet, bijvoorbeeld ook een BMW M5 houd het niet heel lang vol (weet ik uit ervaring). Zou het wel leuk vinden om een van de weinigen in NL te zijn met een V70 met pakweg 340 pk...

@Plein69 is heb je een pm gestuurd ;)
Volvo V70 T6 R-design Rica ECU upgrade 313 pk
Volvo V50 2.4, bj. 2004, Rica 140 naar 170 pk
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Leuk om te lezen. het spul heeft wat meer te lijden inderdaad. Ik heb bijna 5 jaar rondgereden met een Ecu tune en toen was het DM vliegwiel (handbak dus) bijna aan vervanging toe, de koppeling leek nog OK.
Met een automaat weet ik het dus niet. Ik vermoed dat het kleppenhuis (het brein) wat meer te verduren krijgt. Voor beide geldt dat je ruwweg rond de 2000 euro kwijt bent voor vervanging volgens mij.

Je hoort weinig verhalen van de lange termijn idd. Mijn huidige V70 is ook bij Rica geweest, ik hoop ook dat de automaat het vol blijft houden de komende jaren, we zullen zien en ik ga gewoon niet te gek doen. :-)
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”