Ten onrechte storingsmelding knipperlicht/remlicht aanhanger?

Plaats reactie
Summum08
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 28.04.2010 - 09:59

Hoi, voor het eerst sinds 2 jaar de Aart Kok vouwwagen van stal gehaald. De foutmelding 'Lampfout- Knipperl. aanhanger' en 'Lampfout - Rem-licht aanhanger' verschijnen weer na een paar honderd meter. Erg vreemd, want de verlichting is niet kapot. Oftewel, de lampen branden. Maar de combinatie van het activeren van de richtingaanwijzer (links of rechts) gecombineerd met het afremmen geeft de melding. En het knipperlicht gaat snel knipperen. Ook de vermeende kapotte verlichting van de vouwwagen. Die dus niet kapot is, want gewoon brandt.

Ik snap er niks van. De Volvo- dealer al in eerdere jaren gevraagd om de stroomtoevoer naar de trekhaak door te meten. Niets aan de hand. En de vouwwagendealer waar de vouwwagen tweejaarlijks in onderhoud hetzelfde gevraagd. Geen defect. MAar zodra ze aan elkaar gekoppeld zijn, gaat het mis. Dus wel een melding, maar de lampjes werken wel. Ik heb de kap van de verlichting geschroefd maar geen spoor van corrosie oid. Ik snap er niets van dus. Een van jullie een tip? Dank.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20620
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ergens klinkt dit alsof er wat mis is met de bedrading. En waarschijnlijk een massaverbinding in je aanhanger. Hang de aanhanger eens achter een andere auto en kijk wat er gaat gebeuren. Zelfde probleem? Dan is de aanhanger de schuldige.

Wat je nu vast kan doen is alle lampenkapjes losnemen en de verbindingen schoonmaken (ontroesten of zoiets). Veel lampjes hebben veercontacten waar ondanks alles toch rottigheid op kan zitten. Doe dat ook op die plaatsen waar kabels bij elkaar komen. Tot slot kom je bij de stekker die ook gecontroleerd moet worden.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1668
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

Kijk ook eens naar de massa aansluiting(en) in de kofferbak van de auto (bij mij een dikke witte draad) of deze een slecht contact maakt door bv lak oid.
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Volvo Amazon P131 B20 1968
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2767
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Idd verbindingen checken, er zit ergens teveel overgangsweerstand waardoor er niet genoeg stroom wordt afgenomen, en dus de melding veroorzaakt.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”