XC70 2014 D4 - aandachtspunten bij proefrit, evt. aanschaf

Plaats reactie
KlaasAA
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 29.06.2021 - 01:11

Goedenavond,

allereerst: met veel plezier dit (sub-)forum be- en doorzocht, dank voor alle info.
Sta nu aan de vooravond van een proefrit (morgen) en de vraag is: waar op letten?

Betreft een 100% dealeronderhouden auto < 180d km, distributie en remmerij recent al gedaan.
Bevestigd door de dealer

DB200 gaf aan: denk aan scheuren in het blok bij deze uitvoering

Zijn er meer aandachtspunten, accessoires en opties te checken op functionaliteit?
Iets met EGR?

Groet!
BSXC
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 07.04.2014 - 13:51

Wellicht wat laat om nog een aankoopkeuring te regelen. Anyhow, mocht je bovag garantie hebben dan keur je ‘m tussentijds en tegen ‘t einde van de garantieperiode. Particuliere koop? Dan kan je ook nog onder voorbehoud van een aankoopkeuring doen. Wellicht ook meteen iets over reparatiepunten regelen (alles boven 250,- kosten verkoper oid).
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Dit blok (D4, motorcode D4204T5) uit dit bouwjaar en met deze kilometerstand is zeer gevoelig voor olieverbruik vanwege dichtgeslibde olieschraapveren. En dat ga je pas merken als je er (na aankoop...) mee gaat rijden.
Extreem olieverbruik en scheuren (2 stuks) in het blok heb ik zelf ervaren bij 190.000km; na coulance van Volvo en dealer toch nog 4350 Eur mogen aftikken. Er zullen ook veel probleemloze D4's rondrijden, maar het aandeel met problemen is nogal hoog. Bezint eer ge begint... of zorg voor een bijzonder goede garantiedekking.

Nadere info: https://techservicecenter.nl/olieverbru ... o-motoren/
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1217
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Ik zou naar een 5 cilinder gaan kijken.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
kansberg
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 17.06.2018 - 17:44

Ook hier zeer slechte ervaringen met het VEA D4 (2014) blok (EGR, olieverbruik). Uiteindelijk terug (?) naar de vijf cilinder. De huidige generatie VEA motoren zijn wel betrouwbaar, maar de eerste series ('14 en '15) kan je het beste mijden, en dan zeker de D4. Zoeken naar een 5 cilinder uit 2014 is moeilijk, 2015 al helemaal, en houdt rekening met Euro 5, i.p.v. Euro 6 voor het VEA blok, mocht dit een rol spelen. De GT8 van de VEA D4 is wel top ten opzichte van de GT6 in de vijfcilinders, maar eerlijk gezwegen en gesproken past een GT6 beter bij een XC70, een bochtenridder of strepentrekker zal het nooit worden, ondanks de 180 (4 cilinder) of 163 pk (5 cilinder). Bovendien heeft de 5 cilinder de fantastische roffel en, al zal je w.b. bouwjaar een jaartje in moeten leveren, hij zal dan ook wat voordeliger te vinden zijn in aanschaf. Heb geen haast, een auto in een showroom verleidt iedereen, en dat weten de heren en dames verkopers ook, maar kijk er doorheen, hoe moeilijk dat ook is.
Wat betreft opties is (uiteraard) de Summum de beste keuze. Als deze dan ook nog eens 'opgeleukt' is met een aantal pakketten, dan is het helemaal feest. Maar ook een Momentum zit goed in z'n luxe, een Kinetic is wel erg 'kaal.' De pakketten maken vaak een Volvo leuk. Wat ik bij de Volvo mis zijn controlelampjes welke verlichting is ontstoken en een gekoeld dashboardkastje. Navigatie in een Volvo is kak.
Het grootste pluspunt van een V/XC70 zijn de stoelen, deze zijn geweldig, dit maakt de auto tot een reispaleis! En natuurlijk de tijdloze uitstraling die een V/XC70 zo kenmerkt. Je komt altijd goed voor de dag, zonder je te hoeven verantwoorden waarom je in zo'n auto rijdt. Een Duits merk gebruikt het als slogan, maar wat mij betreft maakt Volvo rijden weer geweldig. En ik kan het weten, ik rij beroepsmatig veel in het merk zonder knipperlichten, altijd weer blij als ik in de V70 stap!
Volvo V70 D3 Momentum, MY 2015 Winter Pack, Versatility Pack, Light Pack, Business Motion Pack, Alu sportpedalen, R-Design stuurwiel, D4/T6 Einddempers, Getinte ramen vanaf B stijl, Trekhaak, Dakspoiler. Seashell Metallic, Street View Live
Peugeot 107 XS 2008, Beige Nautilus Trim Noir Caldera Metallic, 14" Karlova, Street View Live, Bluetooth.
KlaasAA
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 29.06.2021 - 01:11

Goedemiddag allen,

even een tussen-melding: proefrit was erg kort, auto reed en remde perfect maar het scherm boven de midden-console deed het niet. "Had mijn collega u dat niet verteld? Was nog niet zo toen wij hem binnenkregen". Hmm..

Dit, samen met een aantal andere zaken die zich voordoen in de communicatie met de handelaar (1-tje is: "we hebben de auto gekocht van Dealer X (terwijl ALLE beurten aantoonbaar door andere dealer zijn gedaan) stemmen tot wat onrust en doen daarmee af aan wat ik denk echt een goede auto kan zijn. Alle beurten aantoonbaar vlgs schema, bevestigd door de dealer, alle remmerij gedaan bij vorige beurt op <20d km, distributieriem ook reeds vervangen. Geen schade, schoon, goed gepoetst ga zo maar door. ALS ze zich melden met probleem verholpen waag ik er een tweede proefrit aan en zal jullie punten - dank nog daarvoor!- meegeven met de aankoopkeuring bij de (originele) dealer.

In de tussentijd kijk ik verder, ook naar 5-cylinders, ook/zelfs de D3 - het aanbod onder de €25k droogt wel aardig op de laatste weken dus toch ook maar weer naar een V70 kijken.

Gegroet, goed weekend!
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

KlaasAA schreef: 10.07.2021 - 13:38 we hebben de auto gekocht van Dealer X (terwijl ALLE beurten aantoonbaar door andere dealer zijn gedaan) stemmen tot wat onrust
Hoeft niet natuurlijk. Iemand kan alle beurten door dealer Y laten doen en zijn auto inleveren bij dealer X omdat die precies de auto heeft staan waar deze persoon op wil inruilen. Wat wel bijzonder is dat dealer X de auto gelijk weer doorstoot naar de handel. Als de auto goed is, verkopen ze hem liever zelf. Toch?

Als je per se een 4 cilinder wil, dan zou ik een Polar+ nemen (de allerlaatste serie).

Een Polar+ heeft al DAB+ voorbereiding en kan deze heel gemakkelijk worden uitgebreid met DAB+, neem dit dan mee in de onderhandelingen. Ook Polestar tuning doen. De Polar+ kon worden uitgebreid met Inscription leer (geventileerd leer). Deze versie heette in 2015 Inscription Edition en daarom wordt deze benaming ook nog wel gebruikt voor de Polar+ die uitgerust zijn met Inscription leer.

D4 altijd op de brug zetten en checken of er ook sprake is van olielekkage (kleppendekselpakking). Het vervangen van een kleppendekselpakking is een hele dure excercitie.

Hier eentje waar ik wel gecharmeerd van ben (maar helaas wel enkele gebruiksporen):
https://www.autotrack.nl/a/volvo-xc70-d ... 6-51323948

Check wel even of dit een echte Polar+ is. Auto heeft al Harman Kardon audio en als deze ook DAB+ heeft, is het zeer waarschijnlijk een Polar+
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
redracer
4th Gear member
Berichten: 551
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

een D4 AWD is gewoon de 2.4 D5 met 5 cylinders softwarematig terug gezet naar 181pk . Vaak wel import , maar dat vergroot wellicht je zoekgebied.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

En als je deze D4 AWD laat voorzien van Polestar krijg je 215pk (Euro5) of 220pk (Euro6) en wordt het opeens een D5 :-).
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”