Hakkelende motor V70 2008 T5 / 110K km

Plaats reactie
Fromeijn009
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 06.12.2020 - 21:39

Ik heb vorig jaar in Zweden een V70 (232 PK) uit 2008 gekocht prachtig ding met alles erop en eraan. Na paar duizend km begon hij wat te "hakkelen" vooral rond 1500 rpm en constante snelheid. Met hakkelen bedoel ik licht stotteren. Tijdens accelereren doet hij het ook maar merk je het minder.
- Volvo specialist (ex volvo dealer monteur) gaf aan dat het waarschijnlijk koolvorming rond de kleppen was en dat stralen de oplossing zou zijn.
- Ze hebben gekeken: gasklephuis zat vol prut --> schoongemaakt. Kleppen bleken nauwelijks vervuild (met camera bekeken) dus uiteindelijk niet laten stralen. Probleem was beduidend minder maar niet helemaal weg. Op
advies paar keer injector cleaner aan benzine toegevoegd.
- Bougies die 5000 KM oud waren waren wel wat zwart!

Heb de indruk dat het weer erger aan het worden is. Bij Volvo dealer hebben ze geen idee en moeten ze alles gaan onderzoeken. Ben bang dat een heel kostbare operatie wordt.



Iemand enig idee? Het is frustrerend: zo'n heerlijke soepele motor ....... maar hij hakkelt

Ik ben ook geïnteresseerd in een echte vakman/volvo kenner die mij kan helpen

bedankt
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1857
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Balen, maar moet op te lossen zijn.

Heb zelf positieve ervaring volvoservice in Elst.
Echte specialisten die er verstand van hebben.

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Lijkt op interne vervuiling zoals je zelf zegt. Bel Volservice eens over clean air intake. Je tankt toch geen E10?

Anders de Autobahn op en eens flink gaan rekken en strekken met die kar.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1857
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

DB200 schreef: 28.06.2021 - 23:15
Anders de Autobahn op en eens flink gaan rekken en strekken met die kar.
Dat is sowieso aan te raden zo af en toe!😬

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Fromeijn009
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 06.12.2020 - 21:39

Dank, nee tank tegewoordig geen E10 meer. Inderdaad keertje goed blazen bij onze oosterburen is een goed idee.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2935
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Zou veel toeren in een veel lagere versnelling/vertraging bij veiligere snelheden ook hetzelfde effect hebben?
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

mees schreef: 29.06.2021 - 09:07 Zou veel toeren in een veel lagere versnelling/vertraging bij veiligere snelheden ook hetzelfde effect hebben?
Zeker heeft dat hetzelfde effect. Het gaat om het aantal toeren, niet om de snelheid. Rij maar eens een tijdje 120 in de 4e versnelling, als voorbeeld.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1857
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Inderdaad ook een verstandigere en veiligere optie!

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
MU
5th Gear member
Berichten: 1024
Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
Locatie: Zuid-Holland

Vergeet de brandstofdruksensor niet, een bekend punt bij deze motoren dat zich traditioneel niet op deze manier zou uiten... Maar mijn 2.5T had zeer heftige schokken die gestopt zijn nadat ik die sensor vervangen had.
Volvo V70 2.5T Momentum 2008 Afbeelding
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Hoog in de toeren zonder belasting heeft niet hetzelfde effect en is zelfs slecht voor het blok. De luchtweerstand bij hoge snelheid/hoog toerental zorgt dan voor de belasting. Een zware kar er achter als alternatief helpt ook.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 449
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

MU schreef: 01.07.2021 - 13:41 Vergeet de brandstofdruksensor niet, een bekend punt bij deze motoren dat zich traditioneel niet op deze manier zou uiten... Maar mijn 2.5T had zeer heftige schokken die gestopt zijn nadat ik die sensor vervangen had.
Ik heb het probleem van TS zelf ervaren, maar zou het zelf als "bonken" omschrijven. Zeer willekeurig even kort van het gas en heel snel daarna er weer op. Was ook bij lage toeren en lage belasting het ergst.
Was toen inderdaad de brandstofdruksensor
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Gebruikersavatar
gero
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 04.03.2011 - 17:52

Fromeijn009 schreef: 28.06.2021 - 18:21 Ik heb vorig jaar in Zweden een V70 (232 PK) uit 2008 gekocht prachtig ding met alles erop en eraan. Na paar duizend km begon hij wat te "hakkelen" vooral rond 1500 rpm en constante snelheid. Met hakkelen bedoel ik licht stotteren. Tijdens accelereren doet hij het ook maar merk je het minder.
- Volvo specialist (ex volvo dealer monteur) gaf aan dat het waarschijnlijk koolvorming rond de kleppen was en dat stralen de oplossing zou zijn.
- Ze hebben gekeken: gasklephuis zat vol prut --> schoongemaakt. Kleppen bleken nauwelijks vervuild (met camera bekeken) dus uiteindelijk niet laten stralen. Probleem was beduidend minder maar niet helemaal weg. Op
advies paar keer injector cleaner aan benzine toegevoegd.
- Bougies die 5000 KM oud waren waren wel wat zwart!

Heb de indruk dat het weer erger aan het worden is. Bij Volvo dealer hebben ze geen idee en moeten ze alles gaan onderzoeken. Ben bang dat een heel kostbare operatie wordt.



Iemand enig idee? Het is frustrerend: zo'n heerlijke soepele motor ....... maar hij hakkelt

Ik ben ook geïnteresseerd in een echte vakman/volvo kenner die mij kan helpen

bedankt
Ik heb zelf een V70 R uit 2007, de vorige eigenaar heeft er een T 5 blok inlaten zetten omdat de originele R blokken last hebben van gescheurde cilinderwanden.
De R rijdt als een trein , na goed warm rijden (minstens 10km rijden) in zijn 2e, 3e , 4e ,5e versnelling goed doortrekken, enige tijd geleden lichte het motor lampje op , laten uitlezen, bleek het de LMM te zijn, maar het rare is de R reed gewoon perfect, ik had toender tijd wel een ingeoliede K&N luchtfilter gemonteerd, de luchtmassameter is daar gevoelig voor, een LMM laten monteren bij de dealer kost ruim 400,00 euro.
uiteindelijk heb ik de originele luchtfilter weer terug gemonteerd en nogmaals de R rijdt als een trein, geen last meer van brandende lampjes.
zwarte bougies duid op een te rijk mengsel, heb je geen last van een oplichtend motorlampje ? zelf een LMM bestellen in Duitsland, die dingen kosten daar ruim 100 euro en het monteren is eenvoudig, hetzelfde met de bobines, laten doen kost een fortuin, bobines kopen in Duitsland en zelf monteren bespaar je een hoop geld, via YOU Tube heb je diverse filmpjes om te zien hoe het moet, het is redelijk eenvoudig en nogmaals je bespaart het hoop geld, bobines en luchtmassameters hebben niet het eeuwig leven en je kan weer jaren vooruit.
Gero & Lara -Volvo V70R 2007
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1857
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

MU schreef: 01.07.2021 - 13:41 Vergeet de brandstofdruksensor niet, een bekend punt bij deze motoren dat zich traditioneel niet op deze manier zou uiten... Maar mijn 2.5T had zeer heftige schokken die gestopt zijn nadat ik die sensor vervangen had.
Alsof de duvel ermee speelt.
Ik had deze week een oranje lampje van een motorblok en volgens boekje zou dat iets met uitlaatgassysteem zijn. Even de accupolen tegen elkaar gedaan en lampje was 3 ritten uit en sprong gister weer aan.
Net even bij de dealer geweest, zit er een storing op de brandstofdruksensor (30731372)!
Ik had niet echt klachten maar dacht alleen soms heel kort wat onregelmatige loop en heel licht stotteren te merken, maar ook weer niet zo erg dat ik er meer achter zocht?

Volgende week nieuwe erin.

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

DB200 schreef: 01.07.2021 - 13:51 Hoog in de toeren zonder belasting heeft niet hetzelfde effect en is zelfs slecht voor het blok. De luchtweerstand bij hoge snelheid/hoog toerental zorgt dan voor de belasting. Een zware kar er achter als alternatief helpt ook.
Ik snap sowieso het idee van flink doortrappen om een motor weer schoon te krijgen niet. De enige plek die heet genoeg wordt om daadwerkelijk dingen te verbranden is de cilinderkop, de rest is soms zelfs van plastic. :P Als je in een voertuig zonder roetfilter rijdt zou je de uitlaat misschien nog een beetje schoon kunnen krijgen, maar dat is het dan ook wel. Niet voor niets dat er bij regeneratie van het roetfilter actief brandstof wordt toegevoegd om de handel in de fik te steken. Even schroeven en een sopje door al die buizen geeft veel meer resultaat.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Een vervuild inlaattraject ga je daar inderdaad niet mee schoon krijgen, hooguit wat aanslag op de kleppen.
Voor andere dingen kan het wel eens goed zijn om de motor voor wat langere tijd goed op temperatuur te houden.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27508
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

DB200 schreef: 01.07.2021 - 13:51 Hoog in de toeren zonder belasting heeft niet hetzelfde effect en is zelfs slecht voor het blok. De luchtweerstand bij hoge snelheid/hoog toerental zorgt dan voor de belasting. Een zware kar er achter als alternatief helpt ook.
Als jij in een lage(re) versnelling op de snelweg rijd heb je wel voor 90% en misschien wel meer hetzelfde effect.

Feit blijft alleen wel dat alles aan de inlaat kant niet warm wordt (gelukkig maar) en je daar dus niets schoon rijd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Fromeijn009
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 06.12.2020 - 21:39

Dank voor reactie. Heb nieuwe LMM gemonteerd —> geen verbetering. Met uitlezen van motor door Volvo dealer zijn geen rara dingen aan het licht gekomen. Rara. Wellicht een niet kapotte maar minder werkende sensor - Turbodruk of brandstof druk of wellicht lambda sonde. Weet iemand hoe goed de werking van de individuele sensoren zijn te meten?
Gebruikersavatar
MU
5th Gear member
Berichten: 1024
Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
Locatie: Zuid-Holland

Je kunt mbv zo'n goedkope blauwe obd2-dongel (3 euro) en een gratis app op je telefoon (bijv Torque) tijdens het rijden de data loggen die de ECU vanuit diverse sensoren doorkrijgt. Na exporteren ff grafiekje maken op de computer, op die manier zag ik dat m'n brandstofdruksensor hoge drukpieken doorgaf op dezelfde momenten dat het schokken/bonken optrad. Er waren geen foutcodes in VIDA.
Volvo V70 2.5T Momentum 2008 Afbeelding
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”