Toetsing kosten beurt garage Volvo XC70

keysersoze0909
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 07.02.2011 - 11:28

Dag Allemaal,

ik heb een volvo xc70 Fwd van 2014 met 175k op de teller. prima auto maar afgelopen tijd was er onderhoud nodig. Bij de volvo specialist is er een gereviseerde dynamo geplaatst (470 voor de dynamo; totaal 700 eur incl arb loon en btw) en links en rechts is de aandrijfas vervangen (1000 eur voor l+R ;totaal 1400 eur incl arbeidsloon en btw). Ik ben geen techneut maar als ik separaat op de onderdelen zoek kom ik andere (lagere) prijzen tegen . Gevoelsmatig klopt het niet voor me maar ik wil dit eens bij jullie toetsen of ik een punt heb. NB ik ben overigens tevreden met de uitvoering cq verhelpen van de klachten
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

maar met alleen onderdelen ben je er toch niet?
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27458
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Precies, die onderdelen moeten ook gemonteerd worden en dat kost geld, ook wel arbeidsloon genoemd :-D
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Robert young
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 05.09.2020 - 07:40

Dan ben ik wel benieuwd naar het uurloon van de monteur/garage.
Kan me ook niet voorstellen dat ze daar nou uren mee bezig zijn geweest.
V70 2.5t 2008
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ik wel
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40596
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Je betaalt niet alleen voor tijd maar ook voor kennis en vakmanschap.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27498
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Beetje garage vraagt tegenwoordig 100 euro uurloon.

Zelf onderdelen zoeken wil goedkoper zijn dan wat een garage je voorrekent, maar ook zij moeten moeite doen voordat de onderdelen bij hun aankomen en de leveranciers die zij gebruiken zijn niet altijd goedkoper dan wat je op internet ziet.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Robert young
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 05.09.2020 - 07:40

Kennis en tijd kost indd geld ook logisch .
Maar een halve werkdag om 2 aandrijfassen te vervangen...? Als je 100 euro per uur rekent...dat vind ik nog al wat...hoop geld...maar ja dan kan je eerst wel weer even vooruit..😊
V70 2.5t 2008
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24353
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Het is een beste klus die assen, moet genoeg weggehaald worden.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Robert young
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 05.09.2020 - 07:40

Oh ok..dat geloof ik ...is dus niet een klus die je in 2 uurtjes kan klaren...? Dan is er verder weinig op de rekening aan te merken....toch?
V70 2.5t 2008
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Robert young schreef: 19.03.2021 - 15:15 Kennis en tijd kost indd geld ook logisch .
Maar een halve werkdag om 2 aandrijfassen te vervangen...? Als je 100 euro per uur rekent...dat vind ik nog al wat...hoop geld...maar ja dan kan je eerst wel weer even vooruit..😊
Tijd gaat snel voorbij als je werkt, je bent zo een half uur verder van werkorder maken/pakken totdat je het eerste wiel er af trekt. Ik schrik er zelf wel eens van hoe lang ik met ogenschijnlijk simpele dingen bezig ben en hoeveel de klant daar voor moet betalen, dat zal in een garage niet anders zijn.
Robert young
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 05.09.2020 - 07:40

Klopt...ik heb ook in diverse garages gewerkt,niet altijd auto garages...maar goed, klant behoort de gespendeerd tijd te betalen,..de werkorders liggen als het goed is al klaar in de weekplanning....houd in, bon pakken en aan het werk gaan...uitgezonderd meer werk/tijd...kan altijd wat tegen zitten natuurlijk....maar over het algemeen doen de monteurs hun ding goed, en de rest qwa rekening opmaken gebeurt op t kantoor.....de rekeningen moeten betaalt worden...😉
V70 2.5t 2008
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Bij Broekhuis in Groningen maken de monteurs zelf de rekening en bespreken deze met de klant. Je kunt dan ook bij de monteur pinnen.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Het gaat de topicstarter denk ik niet over de uren en het uurtarief, maar juist over de kosten van de onderdelen. Ik heb het gelukkig nog niet gehad en dus geen ervaring mee, maar EUR 470 voor een dynamo en EUR 1000 voor 2 aandrijfassen (en ex. btw?) vind ik wel aan de hoge kant. Ik weet niet welk type het is, maar voor een 2.5T kost een Lucas ruildynamo EUR 270 (zonder borg) en aandrijfassen EUR 170 (L) en EUR 230 (R), bij Autodoc (incl. btw). Dat zijn toch inderdaad andere prijzen. Ik weet dat een specialist ook nog wat op de onderdelen wil verdienen, maar dat doet Autodoc ook al denk ik, al zal een specialist een andere marge hanteren.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20618
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Prijzen kunnen nogal verschillen. Net als Ferdi koop ik ze ook regelmatig in het buitenland als het verschil met hier te groot is.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Senderio
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 07.04.2017 - 14:38

keysersoze0909 schreef: 19.03.2021 - 10:45 Dag Allemaal,

ik heb een volvo xc70 Fwd van 2014 met 175k op de teller. prima auto maar afgelopen tijd was er onderhoud nodig. Bij de volvo specialist is er een gereviseerde dynamo geplaatst (470 voor de dynamo; totaal 700 eur incl arb loon en btw) en links en rechts is de aandrijfas vervangen (1000 eur voor l+R ;totaal 1400 eur incl arbeidsloon en btw). Ik ben geen techneut maar als ik separaat op de onderdelen zoek kom ik andere (lagere) prijzen tegen . Gevoelsmatig klopt het niet voor me maar ik wil dit eens bij jullie toetsen of ik een punt heb. NB ik ben overigens tevreden met de uitvoering cq verhelpen van de klachten
€1000 voor 2 aandrijfassen is veels te duur. Met al mijn beste bedoelingen heb in gezocht en voor 2 aandrijfassen links en rechts is het duurste wat ik in totaal ben tegen gekomen €258 per stuk. inclusief btw dus €516,-. Laten we wat marge rekenen voor de garagist, en de onderdelen boer. Allebei €100 erbij. Dan ben je nog €300 teveel kwijt. En dan reken ik heel ruim want zowel de onderdelenboer en garagist gaan echt geen €100 per keer marge pakken. Dus ja voor de onderdelen heb je veels te veel betaald.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ook jij vergeet de montage tijd en de bijbehorende arbeidsloon
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27498
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Als ik het goed lees staat er voor de montage 400 euro gerekend en is die 1000 euro wel voor de aandrijfassen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

"1400 in de btw en arbeidsloon" dat is ex de btw dan 1157, maar dat is wel incl het arbeidsloon, 4 uur werk? 400ex? parts dan 700ex?
Senderio
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 07.04.2017 - 14:38

OGA244 schreef: 29.04.2021 - 08:21 "1400 in de btw en arbeidsloon" dat is ex de btw dan 1157, maar dat is wel incl het arbeidsloon, 4 uur werk? 400ex? parts dan 700ex?
Je hoeft heel niet moeilijk te doen met berekeningen. OP schrijft letterlijk €1000 voor aandrijfas L+R. Dus niks btw of arbeidsloon. Dat is volgens hem €1400 inclusief arbeidsloon en btw. Dus volgens hem gewoon €1000 voor de 2 aandrijfassen en dat is veels te duur. Zelfs de helft van €1000 is al een stuk duurder dan normaal. Enige vraag die bij mij opkomt is dat wat OP schrijft, wel het hele verhaal? Of is hij iets vergeten op te schrijven of zelfs meerdere dingen. Lijkt mij stug dat een garagist weg kan komen met onderdelen tegen 3/4 keer meer de normale prijs te verkopen. Als je dat doet dan besta je meestal niet lang. Of je moet ergens gevestigd zijn waarbij er in de weide omtrek geen enkele concurrent is.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”