'Nieuw' Hoofdstuk; V70 My'15 Black Sapphire - Twente

Gesloten
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Inmiddels redelijk wat km gereden met de V70.
Wat valt tegen;
- Cuppen van de 19"achterbanden. > Snel omwisselen dus.
Oplossing opnieuw laten uitlijnen??? I don't know.
- Indruk dat de achterklep niet altijd 'helemaal' open gaat. Issue? Nee nog niet. Zolang het werkt werkt het.
- Auto houdt soms minimaal in. En dat doet hij alleen in stads verkeer. FF in de gaten houden. Geen idee wat dat kan zijn.
- Fragiele stoffen automatten. > Na het zomer seizoen weg donderen en nieuw origineel set bestellen.
- Brandstof verbruik. Gemiddeld bijna 1/14 voor een dikke zware diesel. Reden is bekend waardoor het komt en dat zijn toch de relatief kleine stukjes die er mee gereden
worden. Dat ligt dus niet aan de auto maar aan mij. Ik snap dan ook niet dat mensen met een vergelijkbare auto en vergelijkbare omstandigheden minimaal 1/17 of nog
zuiniger kunnen rijden.
- Een paar NM extra zou fijn zijn dus daar gaan we wat aan laten doen. Moet 'veilig' en in het redelijke blijven zodat er niets kaputt kan gaan.
- Ik vergeet iedere keer de sleutel in de houder te doen. Bij de V90 kon ik dat ding gewoon in m'n bokse laten zitten.


Wat valt NIET tegen;
- The Looks! De zwarte accenten op deze zwarte auto staan hem wel goed. Evenals de 19" wielen, de achterspoiler het maakt de auto wel af.
- Het open dakkie HEERLIJK!
- Olieverbruik is oké. Ik heb op ca 8000 km geen verbruik geconstateerd. Ergens in mijn achterhoofd nam ik dat wel mee. Nu ken ik de D4 blokken als gebruiker redelijke goed
dus ik wist wat me te wachten zou kunnen staan. (Alle 4 de blokken gebruikten en gebruiken, toto nu toe, nauwelijks olie)
- 19" onder de auto is totaal geen issue. Auto rijdt er perfect op en comfort is gewoon heerlijk. Bovendien je kunt de auto redelijk door de bochten duwen en trekken. Ik
neem als voorbeeld de A28 de A1 op richting het Oostn. Heerlijke bochten kort achter elkaar waar je hem lekker leunend op de linkerzijde doorheen kan trekken. Ook zo'n
bocht is de A12 vanaf Arnhem de A50 op richting Nijmegen. Links beginnen binnendoor trekken en dan de linker doorhaal zo efficiënt mogelijk nemen..... Gaat zoooo
mooi... heerlijk.
- Fantastische cruise-/reiswagen. Automaat is plezieriger rijden I know, echter de handbak is weer ff wennen maar ook dat komt goed.
- Navi systeem. Ja oké in de V90 was het eer van deze tijd en natuurlijk mis ik een aantal functies maar so be it.

Conclusie;
Prima karretje tot nu toe. Zijn nog wel een paar dingetjes die gedaan moeten worden. Niet nodig maar voor de looks en de performance wel fraaier en lekker. Van de tot do list kan ik de upgrade vd voorzijde schrappen. Immers een Deutscher heeft me geholpen met deze beslissing. Ziet er weer netjes en nagenoeg als nieuw uit.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 11516
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Hans oet Twent schreef: 07.06.2021 - 13:03 Inmiddels redelijk wat km gereden met de V70.
Wat valt tegen;
- Cuppen van de 19"achterbanden. > Snel omwisselen dus.
Oplossing opnieuw laten uitlijnen??? I don't know.
- Indruk dat de achterklep niet altijd 'helemaal' open gaat. Issue? Nee nog niet. Zolang het werkt werkt het.
- Auto houdt soms minimaal in. En dat doet hij alleen in stads verkeer. FF in de gaten houden. Geen idee wat dat kan zijn.
- Fragiele stoffen automatten. > Na het zomer seizoen weg donderen en nieuw origineel set bestellen.
- Brandstof verbruik. Gemiddeld bijna 1/14 voor een dikke zware diesel. Reden is bekend waardoor het komt en dat zijn toch de relatief kleine stukjes die er mee gereden
worden. Dat ligt dus niet aan de auto maar aan mij. Ik snap dan ook niet dat mensen met een vergelijkbare auto en vergelijkbare omstandigheden minimaal 1/17 of nog
zuiniger kunnen rijden.
- Een paar NM extra zou fijn zijn dus daar gaan we wat aan laten doen. Moet 'veilig' en in het redelijke blijven zodat er niets kaputt kan gaan.
- Ik vergeet iedere keer de sleutel in de houder te doen. Bij de V90 kon ik dat ding gewoon in m'n bokse laten zitten.


Wat valt NIET tegen;
- The Looks! De zwarte accenten op deze zwarte auto staan hem wel goed. Evenals de 19" wielen, de achterspoiler het maakt de auto wel af.
- Het open dakkie HEERLIJK!
- Olieverbruik is oké. Ik heb op ca 8000 km geen verbruik geconstateerd. Ergens in mijn achterhoofd nam ik dat wel mee. Nu ken ik de D4 blokken als gebruiker redelijke goed
dus ik wist wat me te wachten zou kunnen staan. (Alle 4 de blokken gebruikten en gebruiken, toto nu toe, nauwelijks olie)
- 19" onder de auto is totaal geen issue. Auto rijdt er perfect op en comfort is gewoon heerlijk. Bovendien je kunt de auto redelijk door de bochten duwen en trekken. Ik
neem als voorbeeld de A28 de A1 op richting het Oostn. Heerlijke bochten kort achter elkaar waar je hem lekker leunend op de linkerzijde doorheen kan trekken. Ook zo'n
bocht is de A12 vanaf Arnhem de A50 op richting Nijmegen. Links beginnen binnendoor trekken en dan de linker doorhaal zo efficiënt mogelijk nemen..... Gaat zoooo
mooi... heerlijk.
- Fantastische cruise-/reiswagen. Automaat is plezieriger rijden I know, echter de handbak is weer ff wennen maar ook dat komt goed.
- Navi systeem. Ja oké in de V90 was het eer van deze tijd en natuurlijk mis ik een aantal functies maar so be it.

Conclusie;
Prima karretje tot nu toe. Zijn nog wel een paar dingetjes die gedaan moeten worden. Niet nodig maar voor de looks en de performance wel fraaier en lekker. Van de tot do list kan ik de upgrade vd voorzijde schrappen. Immers een Deutscher heeft me geholpen met deze beslissing. Ziet er weer netjes en nagenoeg als nieuw uit.
Goed om te lezen Han, en die bocht ken ik. Was met de 118D echt genieten ;-) De looks zijn ook helemaal goed, strakke bak zo!

V.w.b. je tegenvallers:

- Cuppen: lijkt wel of elke auto dat doet, zeker met wat NM op de voorwielen.. de achterwieltjes drentelen maar gewoon mee maar krijgen verder weinig te verduren.
- Inhouden in de stad: zou me niets verbazen als dit met regenereren van je roetfilter te maken heeft. Had mijn V50 ook en op de snelweg merk je dat niet, maar in de stad was hij dan extreem gevoelig voor gas los/gas vast en wat schokkerig rijden bij constante snelheid.
- Verbruik: wat denk je zelf met jouw maat 48 en toch redelijk sportieve rijstijl ;-)?
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'08 Mini Clubman Cooper S
'22 Audi e-tron 55 Quattro Advanced Edition Plus

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19846
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Mooi verhaal Han.
Ik heb mijn V70 2 zomerseizoenen gereden met 18" Sleipners en PS4, wisselde voor met achter per seizoen en die PS4 waren perfect stil zonder cuppen.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Hans oet Twent schreef: 07.06.2021 - 13:03 Fragiele stoffen automatten. > Na het zomer seizoen weg donderen en nieuw origineel set bestellen.
Bestel de rubbermatten of de Inscription versie (lekker dik). Die slijten (vrijwel) niet vergeleken met de standaard matjes.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27458
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Mooi verhaal van een tevreden gebruiker.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19846
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

DB200 schreef: 07.06.2021 - 15:27
Hans oet Twent schreef: 07.06.2021 - 13:03 Fragiele stoffen automatten. > Na het zomer seizoen weg donderen en nieuw origineel set bestellen.
Bestel de rubbermatten of de Inscription versie (lekker dik). Die slijten (vrijwel) niet vergeleken met de standaard matjes.
Goede tip, die inscription matten zijn de Bom voor de V70 serie.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2647
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Hans oet Twent schreef: 07.06.2021 - 13:03 Brandstof verbruik. Gemiddeld bijna 1/14 voor een dikke zware diesel. Reden is bekend waardoor het komt en dat zijn toch de relatief kleine stukjes die er mee gereden
worden. Dat ligt dus niet aan de auto maar aan mij. Ik snap dan ook niet dat mensen met een vergelijkbare auto en vergelijkbare omstandigheden minimaal 1/17 of nog
zuiniger kunnen rijden
Tja, dat vraag ik me ook wel eens af. Ik heb de cijfers van mijn V70 er eens op na geslagen en alleen als ik echt m'n best deed en vrijwel alleen snelweg (á 100 km/u) reed, kwam ik op 1:17 of hoger uit, maar meestal tussen de 1:14,5 en 1:15,5. En bij korte stukjes inderdaad onder de 1:14.
Hans oet Twent schreef: 07.06.2021 - 13:03 Bovendien je kunt de auto redelijk door de bochten duwen en trekken
Herkenbaar, dat vond ik ook het mooie. Het leek wel alsof 'ie het eigenlijk niet wilde maar als je gewoon door duwde kon 'ie het wel. En dat verwacht je eigenlijk niet bij een V70 :-D
Hans oet Twent schreef: 07.06.2021 - 13:03 Conclusie;
Ik lees een blije Han
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Mooi zo ik lees feitelijk dat je redelijk tevreden bent en ja na een v90 is gewoon weer wennen maar de V70 zelf is niets mee als rijders auto.
dat verbruik 1:14 herken ik van eerdere Euro 4 diesels V70 totdat ik een tuning bij Obbe heb gedaan en de "EGR-Roetfilter behandeling" in 2013 heb laten doen. Sindsdien toen tot juni 2018 in Nederland rond de 1:15,5

Op de track van 1000km Auvergene- Zwolle rij ik over de baan met een 107 km/u met 2000 toeren 1:17.8.
Ga ik daar overeen neemt verbruik onmiddellijk toe en rij ik de dezelfde 120 km/u met 2200 dan rij ik 1:16,4
Ga ik naar 2350-2400 en 130km/ cc zoveel mogelijk en stevige rijstijl 130 km/u met 2350 dan rij ik 1:15 alles op CC


En Han er gaat niets kapot. Ik rij al 400.000km met 480nw en sterk gemaakt onderin. geen olieverbruik nog steeds niet (met op paar duizend na 500.000km op de teller)
wel flushen elke 65.000gedaan
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32852
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Dat cubben, ik heb totaal 4 setjes 19inch gehad onder de V70 1tje en V60 4 (bor, r-design dingen, en polestar).
Heb met de V70 ook gehad dat ze gingen cuppen, dat is toen aangepast door opnieuw en beter uit te lijnen volgens mij met nieuwe banden toen.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Voor wat betreft het inhouden: het schoonmaken van de MAF-sensor kan daarbij helpen. Dat is een klusje van 10 minuten.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

-KJ- schreef: 08.06.2021 - 08:06 Voor wat betreft het inhouden: het schoonmaken van de MAF-sensor kan daarbij helpen. Dat is een klusje van 10 minuten.
MAF sensor... Help me ff op weg. Ah de LMM....
Laatst gewijzigd door Hans oet Twent op 08.06.2021 - 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

@Paul;
Ik ga ze asap wisselen van voor naar achter. Dan wordt het cuppen weer teniet gedaan. Uitlijnen ga ik ook regelen.

Rubbermatten heb ik al wel liggen hoor. Maar in de zomer gebruik ik de 'stoffen varianten'..
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Hans oet Twent schreef: 08.06.2021 - 15:56
-KJ- schreef: 08.06.2021 - 08:06 Voor wat betreft het inhouden: het schoonmaken van de MAF-sensor kan daarbij helpen. Dat is een klusje van 10 minuten.
MAF sensor... Help me ff op weg. Ah de LMM....
Tikfoutje, ik bedoelde de MAP-sensor. Zie dit topic: viewtopic.php?t=81578

MAP.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Hij is gedotterd. Alle kanaaltjes zijn weer schoon. Bovendien er een paar NM extra in laten stoppen.

Conclusie;
Auto loopt veel losser, makkelijker, soepeler, smoother. Al mijn vrouwen vinden dat de auto minder zwaar rijdt. Vanochtend het Fendtje weg gebracht en ik moet zeggen dat dat wel erg mooi stuurde. Auto pakte het allemaal veel rustiger, makkelijker en smoother op. Hij heeft meer lucht gekregen en daardoor, zoals het er nu naar uit ziet, was het een added value om deze D4 intern te reinigen.(170.000km)

Preventief onderhoud zullen we maar zeggen.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27498
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Eventueel met een ton verder op de teller herhalen als ie dan nog in bezit is.
Wel fijn dat het zo merkbaar is :)

Waar heb je hem qua waardes op laten zetten?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Kees Jan
2nd Gear member
Berichten: 236
Lid geworden op: 07.11.2016 - 21:24
Locatie: Zandvoort

Top, veel rijplezier.
V70 2.5 FT, handgeschakeld, sportonderstel, 18", Obbetuning
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20618
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ook mijn idee: onderhoud is behoud.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

fredhead schreef: 28.06.2021 - 11:11 Eventueel met een ton verder op de teller herhalen als ie dan nog in bezit is.
Wel fijn dat het zo merkbaar is :)
Vroeger zou dat een maandje of drie geweest zijn. :D
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Jelmer de Jong schreef: 28.06.2021 - 21:04
fredhead schreef: 28.06.2021 - 11:11 Eventueel met een ton verder op de teller herhalen als ie dan nog in bezit is.
Wel fijn dat het zo merkbaar is :)
Vroeger zou dat een maandje of drie geweest zijn. :D
:-) :-) :-)
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Gisteravond een 'Friheten' in de auto gepakt. Ik kreeg de luxe positie om plaats te nemen achter de bestuurster v.d. V70. Voor het inladen het verpakkingsmateriaal op de plek van aankoop achtergelaten. (Keurig netjes in een container gedaan.) Toen kon de achterklep dicht.....
Op de terugweg de V70 ff kort laten werken op de A1.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gesloten

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”