Clutch return helper spring

Plaats reactie
charly
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38

Geacht forum,

Sinds enige tijd ervaar ik een mineur defect aan het koppelingspedaal van mijn V70 drive 2013. Als het pedaal terug in ruststand komt, treedt er een 'vertraging' op met een klikkend geluid. Soms moet ik zelfs even met de voet helpen. Nazicht onder het dashboard leerde mij dat blijkbaar het veersysteem aan het pedaal hapert. Mogelijk betreft het OEM 31302077 (clutch return spring). Is er iemand die deze hapering reeds gekend heeft? Overigens geeft de werking van de koppeling geen probleem. Ik merk wel dat het asje dat de veer onderaan aan het pedaal verbindt enigszins verschoven is. Ik ga er even een tang tegenzetten en de boel wat smeersel geven. Tenzij er iemand mij hier van weerhoudt.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bij mij komt de vraag waarom dit ineens optreedt.

Ik had iets vergelijkbaars met de 'auto van de baas' en de dealer heeft er een nieuw veertje gemonteerd. Bij mij zakte het pedaal ook weg en na een paar keer koppelen deed de koppeling niets meer en moest de voet erbij om het pedaal weer op te tillen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Nystrøm
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 10.03.2020 - 11:47
Locatie: Groningen

Ik heb dat euvel 2 jaar geleden gehad, inderdaad wat vet op de glijdende delen en sindsdien geen last meer van gehad.
V70 D4 Momentum Nordic+ MY15' RICA (380.000km)
charly
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38

Tja ... het euvel is erger dan eerst gedacht. Niks mis met de beruchte veer, maar wel met de koppeling die naar de vaantjes is. Blijkbaar is er geen optie om het verwerpelijke DMF-systeem te vervangen door het oerdegelijke, eenvoudige en goedkopere SMF. Het werk wordt wel niet door een Volvo-garage uitgevoerd met LUK-onderdelen, maar toch nog voor een respectabele € 1400. Blijkbaar heb ik nog geluk met mijn 200.000 km, meestal houdt een DMF het maar 130.000 km uit.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dan ben ik benieuwd wat men voor rijstijl heeft als je het ding na 130.000 kilometer kapot hebt.
2ton en meer komt veel vaker voor.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
charly
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38

Wat ik wel weet is dat de eenvoudige SMF-koppeling van mijn 850 pas de geest gaf na 450.000 km. Toch een hemelsbreed verschil met dat DMF-gedoe waar toch legio over geklaagd wordt. Och, nieuwe tijden zeker?
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

De koppeling heeft twee drukgevers/-ontvangers. De ene zit in de bak, de andere vormt een geheel met het pedaal. Uitvogelen welke precies kapot is blijft altijd een gok, bij mij bleek die in de bak kapot....maar toen zat er al een nieuw pedaal in want die bak nu gelijk lostrekken....
Enniehoe, gelijk een nieuwe drukgroep en plaat er in, de zaak lag toch los. In totaal bij a 2 mille......ik help je hopen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”