Airbag passagier uitschakelen (PACOS)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
SanMercury
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 24.12.2006 - 00:19
Locatie: Houten

Mijn V70 MY09 heeft als één van de weinige niet de mogelijkheid om de passagier airbag uit te schakelen middels de sleutelschakelaar aan de rechterkant. Nu heb ik bij Elferink de correcte schakelaar gekocht en aangesloten op de reeds voorbereide bedrading. Je raadt het al; ik de airbag uitgezet en helaas niet het gewenste effect; de gehele auto gaat in SRS Airbag storing.

Is het een kwestie om bij de dealer de juiste (PACOS) software in te laden of is dit nog zelf te doen met VIDA?
Volvo V70 TDI automaat
Volvo S70 TDI
Volvo S40 G3
Volvo 440 2.0i
Volvo 740 Turbo
Volvo S80 T6
Volvo 480 GT Turbo 3x
Volvo 240 Super Polar
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Is geen software voor omdat dit een optie af fabriek was en geen accessoire.
nklaver
3rd Gear member
Berichten: 255
Lid geworden op: 14.05.2011 - 10:26
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Wellicht iets dat je met VDash van d5t5.com kunt doen. Obbe van Volvotune.nl kan daarbij wellicht helpen.
Ik heb ook VDash en wil van het weekend wel eens kijken of er een instelling voor is.
Volvo V70T6 MY12 Geartronic Polestar.
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Al iets hierover bekend?

Ben wel benieuwd of er een software download voor te vinden is.

Ook al is het niet als optie te bestellen, wil dat niet zeggen dat het niet te verkrijgen is. Als voorbeeld is er het Clean Zone Interior Package (CZIP). Dat is ook niet als accessoire te bestellen. Maar wel degelijk als software applicatie met onderdeel nummer 31288958 achteraf te installeren.
TheMightyPirate
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 14.07.2021 - 10:17
Locatie: Regio 072

Dit is bij mij een van mijn lopende projectjes.
Ik heb er een schakelaar ingebouwd, en hem ingeleerd via vDash.
Echter, de melding blijft komen.
Het lijkt wel of de SRS computer de informatie dat PACOS ingebouwd is niet van de CEM krijgt.
Ik moet nog uitvinden waarom. Misschien dat ik de SRS nog een keer moet resetten.
V70 III 2.5T Momentum, Sapphire Black (Pirate Special)
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1855
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Is het verstandig om buiten de officiële weg om aan een airbag te gaan knutselen?

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
TheMightyPirate
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 14.07.2021 - 10:17
Locatie: Regio 072

Edwin schreef: 21.07.2021 - 17:33 Is het verstandig om buiten de officiële weg om aan een airbag te gaan knutselen?

Gr. Edwin.
Aan de airbags zelf zit ik niet. Dat is hier ook niet voor nodig.
Wat ik gedaan heb is de schakelaar ingebouwd die de SRS computer verteld dat hij de voorste passagiers airbag w dan wel niet mag activeren indien dat voor het systeem gewenst is (in geval van een aanrijding dus).

In mijn geval ziet de SRS computer de schakelaar, want hij geeft een foutmelding dat de aanwezige configuratie niet klopt met de configuratie die hij heeft (wel of geen schakelaar geïnstalleerd)
Maar ik heb dus een tweedehands schakelaar ingebouwd, en de CEM verteld dat deze schakelaar is ingebouwd. Echter blijft SRS zeggen dat zijn configuratie niet klopt. Waarom weet ik nog niet, maar ik ga gekke dingen proberen, ik heb geen zin in alle airbags te moeten vervangen.
V70 III 2.5T Momentum, Sapphire Black (Pirate Special)
Harry A.
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 11.05.2021 - 11:54

TheMightyPirate schreef: 21.07.2021 - 23:19
Edwin schreef: 21.07.2021 - 17:33 Is het verstandig om buiten de officiële weg om aan een airbag te gaan knutselen?

Gr. Edwin.
Aan de airbags zelf zit ik niet. Dat is hier ook niet voor nodig.
Wat ik gedaan heb is de schakelaar ingebouwd die de SRS computer verteld dat hij de voorste passagiers airbag w dan wel niet mag activeren indien dat voor het systeem gewenst is (in geval van een aanrijding dus).

In mijn geval ziet de SRS computer de schakelaar, want hij geeft een foutmelding dat de aanwezige configuratie niet klopt met de configuratie die hij heeft (wel of geen schakelaar geïnstalleerd)
Maar ik heb dus een tweedehands schakelaar ingebouwd, en de CEM verteld dat deze schakelaar is ingebouwd. Echter blijft SRS zeggen dat zijn configuratie niet klopt. Waarom weet ik nog niet, maar ik ga gekke dingen proberen, ik heb geen zin in alle airbags te moeten vervangen.
Het is al even geleden, maar heb je hier toevallig nog een oplossing voor gevonden? Ik heb een V60 (2014) en wil de PACOS graag inbouwen.

Zou het wellicht kunnen zijn dat je niet de juiste binnenverlichting unit hebt? Je hebt namelijk ook het controlelampje nodig om het systeem compleet te maken.
Bij mijn Ford Focus heb ik deze schakelaar ook ingebouwd, toen het controle lampje niet geinstalleerd was, gaf de SRS module ook een foutmelding.
TheMightyPirate
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 14.07.2021 - 10:17
Locatie: Regio 072

Helaas heb ik er nog geen oplossing voor.
Als ik de tekeningen moet geloven heb ik de juiste binnenverlichtingsunit (er is voor die van mij alleen een versie met en zonder on-call)
Als ik de schakelaar in de auto aanmeld, denkt de CEM dat de schakelaar aanwezig is, maar dit lijkt op een of andere manier niet door de gaan naar de SRS module, die vervolgens zichzelf in een afwijkende configuratie is en de een waarschuwing uitstuurt.
Hoe ik dit moet oplossen is voor mij nog even een raadsel.
Vanwege een niet zo hoge prioriteit is er op dit ogenblik niet veel aandacht van mij voor dit probleem.
V70 III 2.5T Momentum, Sapphire Black (Pirate Special)
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”