Kosten van 2 jaar V70 D4 2014

Nystrøm
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 10.03.2020 - 11:47
Locatie: Groningen

V70Bolhaarslaan schreef: 04.01.2021 - 09:34

Ja met 235 PK en 470 NM is het ook niet klagen;)

Ik sta nu op 210K
Mooie waarden dacht ik zo. En jij pruttelt ook mooi door dus. Ik ben echt ontzettend benieuwd waar die VEA D4's ophouden.. of vanaf welke leeftijd/km-stand de kosten echt de pan uit rijzen. Ben ook nog niemand tegengekomen met dit blok met +- 3/4 ton. (auto's zijn natuurlijk ook nog redelijk nieuw)
V70 D4 Momentum Nordic+ MY15' RICA (380.000km)
V70Bolhaarslaan
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 15.11.2019 - 13:22
Locatie: ENSCHEDE

Ja opzich vallen de laatste tijd de KM's erg mee (of tegen, maar net hoe je het ziet..) vanwege het thuiswerken en ook het sociale leven wat door Covid toch ook allemaal minder is geworden. Maar wie weet als we ergens in het voorjaar weer mogen met zijn allen dat ze er dan weer bij aan vliegen:)

Veel van deze blokken krijgen ergens tussen de 2 en 3 ton problemen met olieverbruik wat ik zo lees her en der, mij lijkt dat als je dat punt voorbij bent je wel veilig zit. Ook preventief de EGR uitzetten lost volgens de EGR-uitschakelboeren veel problemen preventief op. Die van mij staat uit het olieverbruik is binnen de perken dus fingers crossed!
Volvo V70 2.0 D4 181PK Nordic+ Momentum Executive Line '14 + Obbetuning + EGR
BMW R nineT Racer 2017
Volvo 855 2.5 10v '96
BMW 320i EDE '14
Volvo V70 2.4d 131PK '03
Volvo V70 2.4i 170PK LPG '00
Volvo 244 GL '86
Volvo 244 GL '85
Volvo 142 Europa '70
Nystrøm
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 10.03.2020 - 11:47
Locatie: Groningen

V70Bolhaarslaan schreef: 04.01.2021 - 16:03 Ja opzich vallen de laatste tijd de KM's erg mee (of tegen, maar net hoe je het ziet..) vanwege het thuiswerken en ook het sociale leven wat door Covid toch ook allemaal minder is geworden. Maar wie weet als we ergens in het voorjaar weer mogen met zijn allen dat ze er dan weer bij aan vliegen:)

Veel van deze blokken krijgen ergens tussen de 2 en 3 ton problemen met olieverbruik wat ik zo lees her en der, mij lijkt dat als je dat punt voorbij bent je wel veilig zit. Ook preventief de EGR uitzetten lost volgens de EGR-uitschakelboeren veel problemen preventief op. Die van mij staat uit het olieverbruik is binnen de perken dus fingers crossed!
Ja, hopelijk kan spoedig het land van het slot af. Wat dat betreft geeft het qua kosten misschien ook wel een vertekend beeld, zo'n pandemie jaar er opeens tussen.

Zoiets had ik ook begrepen, ik vernam ook al een beetje verbruik (1L op de 10.000km) iets dikkere olie gekregen van de Volvo dealer en nooit meer een lampje gehad. Ook als ik de olie peilde stond dat perfect. Al moet ik zeggen dat ik wel sinds medio 2020 om de 15k olie wissel, en dan gewoon volgens service programma het reguliere onderhoud doe. Ik probeer het maar zo goed mogelijk te verzorgen. Hopelijk kan ik dan rustig door die 3ton heen komen. EGR is gelukkig al een tijdje uit (vanaf 120K) en ik heb een aantal maanden geleden nog een flush gedaan bij Dennis van VolvoService.
V70 D4 Momentum Nordic+ MY15' RICA (380.000km)
V70Bolhaarslaan
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 15.11.2019 - 13:22
Locatie: ENSCHEDE

ohhh met de EGR al vanaf zo vroeg uit zal het heus wel goed komen lijkt me. Ik doe ook om de 15K zelf de olie wisselen en zit ook te denken aan een flush. Had je daar goede resultaten van? En wat zijn ongeveer de kosten dat jij weet?

Ik had qua oliepijl metingen een heel gekke situatie dat op de dashboardmeting hij een tijd terug van volledig vol naar 'olie bijvullen' ging - ik doe iedere 2-3k een keertje meten. Toen heb ik OBD dongel gekocht en via de app carscanner kijk ik nu hoeveel mm er in het carter zit. Ik zet m op 34 mm bij het vullen en schijnbaar is 25 mm echt wel laag. Gekke is dat bij 25mm mijn dash dus aangeeft dat ie nog helemaal vol zit. met andere woorden - compleet onbetrouwbaar.

Ik zit denk ik op 0,5 liter per 10.000 km qua verbruik dus das uitermate netjes vind ik zelf.
Volvo V70 2.0 D4 181PK Nordic+ Momentum Executive Line '14 + Obbetuning + EGR
BMW R nineT Racer 2017
Volvo 855 2.5 10v '96
BMW 320i EDE '14
Volvo V70 2.4d 131PK '03
Volvo V70 2.4i 170PK LPG '00
Volvo 244 GL '86
Volvo 244 GL '85
Volvo 142 Europa '70
Nystrøm
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 10.03.2020 - 11:47
Locatie: Groningen

Ik heb die flush toen gedaan omdat mijn blok ook inhield/stottert. Heeft helaas niks geholpen want het gebeurt nog elke dag wel een keer. Ook tijdens de flush geen zichtbare rook uit de uitlaat gehad. Alleen toen alles klaar was en ze er behoorlijk wat olie-additieven(in de nieuwe olie) hadden toegevoegd rookte de auto even flink toen ik bij hen wegreed naar huis. Qua rijden merkte ik er helemaal niets van en heb ook de rit naar huis gewoon weer 1 hikje gehad. Verbruik schiet dan echt even 2L omhoog, daalt dan weer, en alles is weer normaal. Maar goed, nu weet ik wel dat het traject redelijk schoon is. Kosten waren 453,75 in de btw. Je krijgt daarvoor: Flush + olie wissel + olie additieven in de nieuwe olie.

Dat is wel raar.. ikzelf zou toch afgaan op de waarden die de auto zelf afgeeft. Maar het is echt een slecht systeem. Als mijn olie-waarden sterk fluctueren in de BC dan laat ik de dealer even peilen. Moet hun computer wel letterlijk drie minuten lang voor uitlezen wil het oliepeil bekend zijn, maar dan is het in ieder geval juist (hoop ik). Echt jammer, dat er geen peilstok is. Ohja, een olietemperatuurmeter zou ook welkom zijn. Kan dat app'je dat ook tonen?

Halve liter op 10k lijkt mij ook prima. Jij rijdt 0W20 neem ik aan? (Moet wel zeggen dat mijn blok veel mooier liep qua geluid toen ik er dikkere olie in had gekregen.)
V70 D4 Momentum Nordic+ MY15' RICA (380.000km)
V70Bolhaarslaan
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 15.11.2019 - 13:22
Locatie: ENSCHEDE

Hmm das balen zeg dat het niet geholpen heeft.. De waarden waar ik nu op afga komen ook echt wel van de auto zelf, alleen heb je een OBD2 nodig om ze uit te kunnen lezen omdat Volvo besloten heeft dat het niet relevant is om die in het dash of waar dan ook zichtbaar te maken. Olietemperatuur doet ie ook inderdaad! Ik zit inderdaad op de 0W20 en blijf dat doen tot ik door olieverbruik genoodzaakt ben om 5w30 te gaan proberen.
Volvo V70 2.0 D4 181PK Nordic+ Momentum Executive Line '14 + Obbetuning + EGR
BMW R nineT Racer 2017
Volvo 855 2.5 10v '96
BMW 320i EDE '14
Volvo V70 2.4d 131PK '03
Volvo V70 2.4i 170PK LPG '00
Volvo 244 GL '86
Volvo 244 GL '85
Volvo 142 Europa '70
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

0.5L per 5000km, je kan er de klok op gelijk zetten.
300.000k op de teller waarvan ruim 100k met wat aanmoediging van Rica. :P
Nystrøm
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 10.03.2020 - 11:47
Locatie: Groningen

V70Bolhaarslaan schreef: 05.01.2021 - 12:39 Hmm das balen zeg dat het niet geholpen heeft.. De waarden waar ik nu op afga komen ook echt wel van de auto zelf, alleen heb je een OBD2 nodig om ze uit te kunnen lezen omdat Volvo besloten heeft dat het niet relevant is om die in het dash of waar dan ook zichtbaar te maken. Olietemperatuur doet ie ook inderdaad! Ik zit inderdaad op de 0W20 en blijf dat doen tot ik door olieverbruik genoodzaakt ben om 5w30 te gaan proberen.
Het zit wel in de BC van Volvo onder contact stand ll, (indien vlakke ondergrond en motor langer dan 10min uitstaat volgens mij?) maar via OBD zal wel lekker snellere waarden geven en fijner af te lezen zijn. Ik zou ook wel even een OBD plugje erin willen hebben. Ook om even te loggen qua brandstofdruk. Las dat in een ander topic hier en dat lijkt mij wel een goed idee. Ik heb alleen geen Andriod telefoon. Ja, helemaal gelijk in. Als er niets loos is, lekker 0W20 blijven rijden.
V70 D4 Momentum Nordic+ MY15' RICA (380.000km)
Nystrøm
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 10.03.2020 - 11:47
Locatie: Groningen

Jelmer de Jong schreef: 05.01.2021 - 17:05 0.5L per 5000km, je kan er de klok op gelijk zetten.
300.000k op de teller waarvan ruim 100k met wat aanmoediging van Rica. :P
Ah Jelmer! jij al rare zaken gehad die behoorlijk in de kosten liepen? Ik heb nóg niks raars gehad maar ik heb een stilte voor de storm gevoel.. het kan niet zo lang zo goed gaan =)
V70 D4 Momentum Nordic+ MY15' RICA (380.000km)
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Nystrøm schreef: 06.01.2021 - 10:04 Ah Jelmer! jij al rare zaken gehad die behoorlijk in de kosten liepen? Ik heb nóg niks raars gehad maar ik heb een stilte voor de storm gevoel.. het kan niet zo lang zo goed gaan =)
Bij 260k (?) reed het met slippende koppelingsplaten, terwijl er een automatische versnellingsbak in zit.... Paar uur diagnose van verschillende mensen in gestoken en uiteindelijk bij toeval uitgevonden dat de EGR klep niet gelijk stond met de bijbehorende positiesensor. Even handmatig gemasseerd en toen was alles weer koek en ei. Daarnaast nog een 3 euro kostend stukje rubber in een luchtpijp vervangen omdat die lekte. De rest is gewoon onderhoud geweest als banden, ruitenwissers en olie. Binnenkort nog nieuwe schokdempers, maar daar mag je na 300k ook niet over klagen.
De D4 was een grote gok die (even afkloppen) nog altijd goed uit pakt.
De vorige auto was bij deze kilometerstand ruim tien jaar ouder en hoewel daar ook geen grote reparaties in zaten merkte je wel dat alles onder de motorkap broos en uitgedroogd was bij die leeftijd, daar is bij deze auto nog lang geen sprake van.
Nystrøm
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 10.03.2020 - 11:47
Locatie: Groningen

Jelmer de Jong schreef: 06.01.2021 - 19:43 Bij 260k (?) reed het met slippende koppelingsplaten, terwijl er een automatische versnellingsbak in zit.... Paar uur diagnose van verschillende mensen in gestoken en uiteindelijk bij toeval uitgevonden dat de EGR klep niet gelijk stond met de bijbehorende positiesensor. Even handmatig gemasseerd en toen was alles weer koek en ei. Daarnaast nog een 3 euro kostend stukje rubber in een luchtpijp vervangen omdat die lekte. De rest is gewoon onderhoud geweest als banden, ruitenwissers en olie. Binnenkort nog nieuwe schokdempers, maar daar mag je na 300k ook niet over klagen.
De D4 was een grote gok die (even afkloppen) nog altijd goed uit pakt.
De vorige auto was bij deze kilometerstand ruim tien jaar ouder en hoewel daar ook geen grote reparaties in zaten merkte je wel dat alles onder de motorkap broos en uitgedroogd was bij die leeftijd, daar is bij deze auto nog lang geen sprake van.
Alright, ook niets bijzonders dus. Goed te lezen dat het goed voor je heeft uitgepakt. Ikzelf mag ook niet klagen.
V70 D4 Momentum Nordic+ MY15' RICA (380.000km)
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”