Pagina 1 van 3

Mijn D4 (2.0 5 cil 163 pk) gaat naar Obbe

Geplaatst: 10.11.2020 - 20:27
door Frits V70
Ik heb een afspraak gemaakt met Obbe voor 25 November om mijn D4 te laten tunen.

Heb goede ervaringen met de tuning van Obbe op de D3 van de XC60 waar mijn dochter nu in rijdt en heb ook nu goede verwachtingen.

Het wordt geen raket, maar het rijplezier in mijn XC komt hiermee weer een stapje hoger. Ik zie ernaar uit!

Mijn D4 (2.0 5 cil 163 pk) gaat naar Obbe

Geplaatst: 10.11.2020 - 21:19
door Bover
HA Frits dat is mooi want je hebt al een goede ervaring. Weet je al wat je 'drivers wish' is qua tuning?

Mijn D4 (2.0 5 cil 163 pk) gaat naar Obbe

Geplaatst: 10.11.2020 - 22:05
door Frits V70
Ik ga het nog even met Obbe overleggen, maar ik denk de optie naar de 185 pk en 480Nm en de EGR eruit programmeren. Onding!

Mijn D4 (2.0 5 cil 163 pk) gaat naar Obbe

Geplaatst: 11.11.2020 - 09:05
door V70Bolhaarslaan
Mooi werk - ik ben afgelopen week met 235 pk en 470 nm teruggereden in mijn 2.0 VEA D4. Loopt mooi soepel en was een leuk bezoek:)

Mijn D4 (2.0 5 cil 163 pk) gaat naar Obbe

Geplaatst: 11.11.2020 - 09:13
door Bover
Obbe legt alles uit dat is wel leuk want dan weet je ook wat je aan het doen bent. Er is veel mogelijk om tuning persoonlijk te maken van soft tot en met maximalisatie tot thechnisch maximum.
Ik ben al 4 ton km blij met motor management aanpassingen en alles rolt als een tierelier.

Mijn D4 (2.0 5 cil 163 pk) gaat naar Obbe

Geplaatst: 11.11.2020 - 17:27
door hano1963
Ik heb dat 2 weken geleden bij Obbe laten doen. Ook de EGR laten weghalen. Bevalt me zeer goed en de auto tijdt fantastisch!

Mijn D4 (2.0 5 cil 163 pk) gaat naar Obbe

Geplaatst: 11.11.2020 - 18:22
door Bover
Voordeel is dat met EGR sluiten er minder "ver roet" motorisch en de motor intern schoner blijft maar nadeel is dat je feitelijk de milieu regels overtreed.

De EGR geeft op termijn uiteindelijk zoveel interne motorvervuiling en als je dan vervolgens de EGR gaat schoonmaken komt alsnog die roet ergens in het milieu.
Neem aan dat je de roet in een vuilniszak verdwijnt.
Voordeel is wel dat je altijd voldoende zuurstof in de verbrandingskamer stroomt. Ik weet niet of je roetfilter DPF sneller vervuilt bij EGR afsluiting.

Mijn D4 (2.0 5 cil 163 pk) gaat naar Obbe

Geplaatst: 11.11.2020 - 19:59
door fredhead
Je roetfilter loopt iets sneller vol volgens de geleerden.
Merk er bij de Pajero weinig van, maar die wordt over het algemeen goed warm gestookt.

De S60 die ik had heeft ook een Obbe kuur gehad en zou het zo weer doen.

Mijn D4 (2.0 5 cil 163 pk) gaat naar Obbe

Geplaatst: 11.11.2020 - 20:28
door Bover
fredhead schreef: 11.11.2020 - 19:59 Je roetfilter loopt iets sneller vol volgens de geleerden.
Merk er bij de Pajero weinig van, maar die wordt over het algemeen goed warm gestookt.

De S60 die ik had heeft ook een Obbe kuur gehad en zou het zo weer doen.
ha ik rij al sinds 2013 met volledige full option Obbe kuur en dat heeft tot nu toe tot geode resultaten geleid.

Mijn D4 (2.0 5 cil 163 pk) gaat naar Obbe

Geplaatst: 11.11.2020 - 23:08
door OnnoJ
Bover schreef: 11.11.2020 - 18:22 Voordeel is dat met EGR sluiten er minder "ver roet" motorisch en de motor intern schoner blijft maar nadeel is dat je feitelijk de milieu regels overtreed.

De EGR geeft op termijn uiteindelijk zoveel interne motorvervuiling en als je dan vervolgens de EGR gaat schoonmaken komt alsnog die roet ergens in het milieu.
Neem aan dat je de roet in een vuilniszak verdwijnt.
Voordeel is wel dat je altijd voldoende zuurstof in de verbrandingskamer stroomt. Ik weet niet of je roetfilter DPF sneller vervuilt bij EGR afsluiting.
EGR is ook niet om roet uit milieu te houden, dat doet de DPF. Wel helpt de EGR giftige NOx uitstoot te verminderen en dat is fijn voor de gezondheid van onze kinderen. Slechte zaak imo om EGR dicht te zetten.

Mijn D4 (2.0 5 cil 163 pk) gaat naar Obbe

Geplaatst: 12.11.2020 - 09:46
door Bover
die vermindering van No x is ongeveer 10%-20% meen ik met de EGR. Het zal voor ons ook wel uitlopen op een volvo benzine auto in de toekomst zeker nu diesel steeds meer hulpmiddelen nodig heeft om "schoon" te blijven.

Blijft staan dat de grootste winst te halen is om meest tien vervuilende schepen op zee aan te pakken is heel het Europese auto park gecompenseerd.

Mijn D4 (2.0 5 cil 163 pk) gaat naar Obbe

Geplaatst: 12.11.2020 - 11:23
door V70Bolhaarslaan
Bover schreef: 12.11.2020 - 09:46 die vermindering van No x is ongeveer 10%-20% meen ik met de EGR. Het zal voor ons ook wel uitlopen op een volvo benzine auto in de toekomst zeker nu diesel steeds meer hulpmiddelen nodig heeft om "schoon" te blijven.

Blijft staan dat de grootste winst te halen is om meest tien vervuilende schepen op zee aan te pakken is heel het Europese auto park gecompenseerd.
Eindelijk - een zinnig standpunt in deze hele milieudiscussie:)

Mijn D4 (2.0 5 cil 163 pk) gaat naar Obbe

Geplaatst: 12.11.2020 - 12:25
door Marcnij
Bover schreef: 12.11.2020 - 09:46
Blijft staan dat de grootste winst te halen is om meest tien vervuilende schepen op zee aan te pakken is heel het Europese auto park gecompenseerd.
Dat is dus niet waar.
NOx en roet zijn vooral schadelijk voor mens, dier en natuur in de nabijheid van het voertuig.
Deze uitstoot van schepen op volle zee draagt dus weinig bij.
In de havens moeten deze schepen ook op een schonere, maar wel veel duurdere brandstof varen.
Neemt niet weg dat er wel aan de totale uitstoot van deze schepen moet werken.
Echter voor de roet en NOx problematiek dragen deze weinig bij.

Mijn D4 (2.0 5 cil 163 pk) gaat naar Obbe

Geplaatst: 12.11.2020 - 12:30
door Marcnij
Ik heb overigens in 250.000km geen problemen met EGR of roetfilter gehad met mij C70 D3.

Mijn D4 (2.0 5 cil 163 pk) gaat naar Obbe

Geplaatst: 12.11.2020 - 12:31
door diesel01
Marcnij schreef: 12.11.2020 - 12:25
Bover schreef: 12.11.2020 - 09:46
Blijft staan dat de grootste winst te halen is om meest tien vervuilende schepen op zee aan te pakken is heel het Europese auto park gecompenseerd.
Dat is dus niet waar.
NOx en roet zijn vooral schadelijk voor mens, dier en natuur in de nabijheid van het voertuig.
Deze uitstoot van schepen op volle zee draagt dus weinig bij.
In de havens moeten deze schepen ook op een schonere, maar wel veel duurdere brandstof varen.
Neemt niet weg dat er wel aan de totale uitstoot van deze schepen moet werken.
Echter voor de roet en NOx problematiek dragen deze weinig bij.
Dat het niet in jouw tuin valt maakt niet dat het niet de lucht in gaat....

Mijn D4 (2.0 5 cil 163 pk) gaat naar Obbe

Geplaatst: 12.11.2020 - 12:45
door Marcnij
diesel01 schreef: 12.11.2020 - 12:31
Marcnij schreef: 12.11.2020 - 12:25
Bover schreef: 12.11.2020 - 09:46
Blijft staan dat de grootste winst te halen is om meest tien vervuilende schepen op zee aan te pakken is heel het Europese auto park gecompenseerd.
Dat is dus niet waar.
NOx en roet zijn vooral schadelijk voor mens, dier en natuur in de nabijheid van het voertuig.
Deze uitstoot van schepen op volle zee draagt dus weinig bij.
In de havens moeten deze schepen ook op een schonere, maar wel veel duurdere brandstof varen.
Neemt niet weg dat er wel aan de totale uitstoot van deze schepen moet werken.
Echter voor de roet en NOx problematiek dragen deze weinig bij.
Dat het niet in jouw tuin valt maakt niet dat het niet de lucht in gaat....
Nee, daarom moet het ook wel aangepakt worden, maar uitstoot van roet en NOx in binnensteden, en NOx nabij natuurgebieden is momenteel een groter probleem.
Overigens valt de uitstoot van containerschepen per ton en kilometer volgens mij nog wel mee. Heb hier zo geen cijfers van helaas.

Ik ben verder helemaal geen milieu freak of zo, maar vind wel dat we allemaal ons steentje bij moeten dragen.
Het onklaar maken van maatregelen die de fabrikant heeft getroffen om de uitstoot te verlagen is wat mij betreft “not done”
Als je een diesel wilt rijden, dan moet je de consequentie dat je ooit kosten krijgt aan EGR en roetfilter voor lief nemen.
Ik heb destijds toen het roetfilter van de V50 vervangen moest worden, deze gewoon vervangen. EGR is ook een keer vervangen, maar dat was gelukkig garantie.

Mijn D4 (2.0 5 cil 163 pk) gaat naar Obbe

Geplaatst: 12.11.2020 - 13:00
door Marcnij
Deze grafiek gaat over CO2 maar andere uitstoot wordt in het document ook vermeld.
B20A1FB9-B97D-4078-B0CD-31CED06D2AC5.jpeg
Bron: https://www.ce.nl/publicaties/download/2471

Mijn D4 (2.0 5 cil 163 pk) gaat naar Obbe

Geplaatst: 12.11.2020 - 13:16
door V70Bolhaarslaan
Uiteraard mag ieder zijn mening hebben over het verwijderen van de EGR en/of roetfilter, en er valt weinig aan af te doen dat de fabrikant en wetgever dit niet voor ogen hadden:).

Zelf vind ik het totaal onnodige gejakker op snelwegen, hard optrekken na rotondes, en het monteren van banden met breedtemaat 245 terwijl de uitstoottesten op maatje 205 plaatsvonden minimaal net 'not done' vanuit milieuoogpunt - maar daar wil bijna niemand dan weer aan.

Uiteindelijk bepalen de laatste factoren voor een groot deel hoeveel je boven de normuitstoot uit zal komen - uiteraard samen met de EGR die al dan niet zijn werk doet:)

Mijn D4 (2.0 5 cil 163 pk) gaat naar Obbe

Geplaatst: 12.11.2020 - 13:18
door diesel01
Ik heb helemaal niets met de milieu problematiek, sterker..ik denk dat het verdienmodel is.
Op de A37 tussen Emmen en Meppen moeten we max 100 vanwege het milieu, draai ik na Meppen de 31 op dan kan het gas er op en die weg loopt dwars door het natuurgebied nabij Nordhorn waar we aan de NL kant boeren uitkopen om CO2 te reduceren.
20km terug zit Glunz, een grote spaanplaat boer waar 100 vrachtwagens hout aanleveren waarna het door de versnipperaar en spaanplaat gemaakt wordt, kijk maar eens wat daar de lucht in gaat.
Welkom in Europa..
wil je het echt aanpakken dan moet je wat aan de bevolkingsgroei en immigratie gaan doen want in dit tempo hebben alle mooie praatjes geen zin.
En nee ik sla geen pijp door mijn roetfilter of laat de egr afdoppen, maar goed heb het ook niet nodig om vermogen op die manier te behalen.
Op de zaterdagboodschap in Dld branden we beiden pijpen even schoon en hij kan er weer even tegen.
En ja, hier ook schuldig aan verandering van bandenmaat van 245/45/18 in de winter naar 255/40/19 in de zomer, maar goed dat is maar net welke band/velg je affabriek kiest, het zal die vieze D5 met 240pk worst zijn.
Ik heb geen kinderen dus dat bespaart wel lekker co2.

Mijn D4 (2.0 5 cil 163 pk) gaat naar Obbe

Geplaatst: 12.11.2020 - 13:30
door V70Bolhaarslaan
Ik geef je groot gelijk hoor - wil gewoon graag de EGR religie-boys even terechtwijzen dat ze zich zelf vaak ook schuldig maken aan milieudelicten:)