Pagina 1 van 3

Geartronic

Geplaatst: 16.10.2020 - 14:11
door Robert young
Hallo,

Als ik mn automaat in de r of d zet en ik laat de rem los dan begint ie al te rollen....zo hoort het ook.
Maar als ik eerst hem in de r heb gehad en stukje van mn oprit achteruit rij en ik zet hem dan in de d en laat de rem los dan rolt ie niet.... totdat ik gas geef..ik denk dat ie dan in de versnelling gaat.......Dit lijkt me raar of niet?
Iemand ook zo'n ervaring?

Gr robert

Geartronic

Geplaatst: 16.10.2020 - 16:56
door Gouwe
En voel/hoor je dan ook een (lichte) bonk?

Geartronic

Geplaatst: 16.10.2020 - 18:15
door medio
Kan het zijn dat de auto op dat moment op een (kleine) helling staat ?
Mijn auto activeert de parkeerrem automatisch wanneer de auto op een helling staat.

Geartronic

Geplaatst: 16.10.2020 - 18:41
door Robert young
Ik hoor eigenlijks niets...een bonk is over dreven maar er gebeurt wel iets....is dit dan niet normaal van achteruit gaan en dan in de vooruit...?

Geartronic

Geplaatst: 16.10.2020 - 18:43
door Robert young
Ik heb het idee als ik dan rustig gas geef...dat ie er dan in springt...zonder gebonk....maar wel dat ie er dan ingaat...

Geartronic

Geplaatst: 16.10.2020 - 21:24
door Bover
Misschien ff handig om je type volvo te benoemen?

Geartronic

Geplaatst: 16.10.2020 - 22:24
door danny3
medio schreef: 16.10.2020 - 18:15 Kan het zijn dat de auto op dat moment op een (kleine) helling staat ?
Mijn auto activeert de parkeerrem automatisch wanneer de auto op een helling staat.
Zolang je niet in de P stand staat of uitgestapt bent of de auto uitgezet hebt gaat de Parkeerrem toch niet automatisch in werking ??

Geartronic

Geplaatst: 16.10.2020 - 22:26
door Jelmer de Jong
Jawel, om te voorkomen dat je op een helling wegrolt. De hellingproef tijdens het rijexamen is nu makkelijker dan ooit. :D

Geartronic

Geplaatst: 16.10.2020 - 23:39
door danny3
Jelmer de Jong schreef: 16.10.2020 - 22:26 Jawel, om te voorkomen dat je op een helling wegrolt. De hellingproef tijdens het rijexamen is nu makkelijker dan ooit. :D
Ik denk dat je de automatische rem voorhebt en niet de parkeerrem,

Geartronic

Geplaatst: 17.10.2020 - 04:51
door Robert young
Het betreft een v70 2.5t bj 2008....

Geartronic

Geplaatst: 17.10.2020 - 14:06
door Jelmer de Jong
danny3 schreef: 16.10.2020 - 23:39 Ik denk dat je de automatische rem voorhebt en niet de parkeerrem,
Dat is hetzelfde remblokje op dezelfde remschijf....

Geartronic

Geplaatst: 17.10.2020 - 21:06
door danny3
Jelmer de Jong schreef: 17.10.2020 - 14:06
danny3 schreef: 16.10.2020 - 23:39 Ik denk dat je de automatische rem voorhebt en niet de parkeerrem,
Dat is hetzelfde remblokje op dezelfde remschijf....
Maar 2 verschillende functies

Geartronic

Geplaatst: 17.10.2020 - 21:29
door Jelmer de Jong
Of je dat ding nou activeert met een knop op het dashboard, of dat de auto het zelf doet, ik zie het verschil niet. In beide gevallen hoor je (met raam open) ieiiieeee :D en staan de achterwielen op de rem.

Geartronic

Geplaatst: 17.10.2020 - 21:50
door danny3
Jelmer de Jong schreef: 17.10.2020 - 21:29 Of je dat ding nou activeert met een knop op het dashboard, of dat de auto het zelf doet, ik zie het verschil niet. In beide gevallen hoor je (met raam open) ieiiieeee :D en staan de achterwielen op de rem.
ik denk dat het dan met de v70 anders is dan met een xc40 ; bij de xc 40 heb je een parkeerrem die automatisch opstaat als de stand P in automaat gekozen is , of de deur opengaat en als de auto afstaat , of men kan deze manueel kiezen maar dan gaat de stand P van de automaat ook in werking. De automatische rem kan men activeren met een knop zodat men bv aan een rood licht stopt en met niet op de rem moet blijven staan .... maar zoals ik zei misschien was dat bij de v70 nog niet toen ??

Geartronic

Geplaatst: 18.10.2020 - 10:49
door Jelmer de Jong
Nogmaals, dat is fysiek hetzelfde ding.

De XC40 trek bij stilstand de parkeerrem aan(vroeger handrem) en ontkoppelt de automaat. Zodra je het gaspedaal aanraakt gaat de rem er af en doet de automaat weer mee.

Geartronic

Geplaatst: 18.10.2020 - 11:15
door danny3
Jelmer de Jong schreef: 18.10.2020 - 10:49 Nogmaals, dat is fysiek hetzelfde ding.

De XC40 trek bij stilstand de parkeerrem aan(vroeger handrem) en ontkoppelt de automaat. Zodra je het gaspedaal aanraakt gaat de rem er af en doet de automaat weer mee.
En dat noemt dan de automatische rem ( het knopje onder de parkeerrem knop !

Geartronic

Geplaatst: 18.10.2020 - 11:19
door Robert young
Maar dat heb ik er dus niet opzitten,dus zal in mijn geval dat het niet kunnen wezen... mij is wel vertelt dat het wel aparte blokjes zijn ipv je normale remblokken die op de schijf drukken ....maar goed dat heb ik dus niet

Geartronic

Geplaatst: 18.10.2020 - 12:06
door Robert young
Nog even gekeken op internet, maar zijn wel 1 en dezelfde remblokken ..misschien zijn hier verschillende varianten in?

Geartronic

Geplaatst: 18.10.2020 - 13:40
door Jelmer de Jong
Nope, achter heb je remklauwen met elektromotor. Trap je op de rem dan druk je met vloeistof de blokken tegen de schijf. Bij auto-hold/hill assist of gewoon de parkeerrem(vroeger handrem) is er de elektromotor die de blokken tegen de schijf drukt.
Uit mijn hoofd zit dat hill assist er pas op vanaf +/- 2014.

Geartronic

Geplaatst: 18.10.2020 - 18:23
door Robert young
Ja klopt precies....maar wel dezelfde remblokken die tegen de schijven aan drukken...parkeer rem indd elektronisch ipv hydrolisch