Eerste keer zelf onderhoud V70

Plaats reactie
mvdb
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 08.06.2020 - 10:08

Binnenkort wil ik zelf voor het eerst, het onderhoud doen aan mijn auto. Ik rijd een V70 2.0l benzine handbak uit 2009. Nu ben ik zelf geen auto monteur maar ben wel handig dus er komen wat basis vragen :) .
  • Wanneer ik bougies bestel bij winparts.nl, moet ik dan de elektrodeafstand nog zelf goed regelen voor ik ze erin draai? Is er voorkeur voor een merk?
  • Moet ik iets speciaals doen bij het indraaien van de bougies? Ik heb iets gehoord over kopervet of andere soorten vet, maar zie dat verder niet terug in verschillende youtube filmpjes.
  • Waar kan ik een karterplug/-ring vinden op winparts.nl die past? De schroef en ring die je eruit draait om olie eruit te laten lopen dus :) . Weet niet of karterplug het juiste woord is...
Wat is trouwens een makkelijke manier om het stadslicht te vervangen (bijrijderskant)? Het lampje zit diep in de behuizing en aan de draadjes trekken lijkt me niet erg handig...

Alvast bedankt en sorry als dit noob vragen zijn of in het verkeerde subfora staat...
Laatst gewijzigd door mvdb op 29.06.2020 - 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MU
5th Gear member
Berichten: 1023
Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
Locatie: Zuid-Holland

Alleen over het stadslicht weet ik iets te melden : de officiële methode is aan de draadjes trekken. Je kunt eventueel met een lange schroevendraaier het clipje proberen te manipuleren maar is niet nodig. Gewoon hard genoeg trekken.
Volvo V70 2.5T Momentum 2008 Afbeelding
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
mvdb
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 08.06.2020 - 10:08

Veel dank, terugzetten is dat makkelijker?
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Kan je bij de V70 niet de hele unit eruit halen?

Wat betreft de bougies, die hebben de juiste afstand.
Je kan ze nog nameten om 100% zeker te zijn, maar dat heb ik persoonlijk nooit gedaan.
Voorkeur voor bijvoorbeeld Bosch of een ander goed merk, de goedkope laat ik altijd links liggen.
Ik doe er zelf nooit iets mee met vet, altijd "droog" erin en vast is vast.

Een lange dop 16 is het juiste gereedschap. Je hebt mooie "gereedschapjes" om bougies mee te wisselen, maar mijn ervaring is dat dat slecht werkt.

Wat betreft de O ring, geen idee of ze die los verkopen. Je kan hem ook heel goed schoon maken en weer hergebruiken. Misschien niet de officiële methode maar het ding gaat langer dan 1 keer mee.

Overigens is de caterplug inderdaad het juiste woord.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

De plug wordt samen met de ring verkocht, 30711617 is waarschijnlijk het winnende lotnummer.
De bougiesleutel kan een handig hulpje zijn, dat is een lange dop met een stuk rubber aan de binnenkant waardoor de bougie in de dop blijft hangen. Makkelijk bij diep verstopte bougies, je kan ook zelf iets klussen met wat papier. Met aandraaien gewoon handvast aandraaien tot je een hikje voelt. Dat is het plat drukken van de koperen pakking en dan zit je goed. Officieel is het 12nm, maar niet heeft op het goede moment zo'n sleutel. :D
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bougies van Volvo zelf zijn gewoon goed, maar wel duurder dan de gemiddelde 'internet' bougie.
Bosch, NGK, als je ze kan vinden voor een goede prijs. Ik had mijn NGK Iridium bougies voor de motor via Ebay in Engeland gekocht voor de helft van de NL prijs.

Carterplug, wil je gewoon een nieuwe voor de zekerheid of is de oude kapot, of ben je bang dat je hem kapot draait?
Koperen ringetjes haal ik gewoon bij de Volvo dealer. Weet niet meer wat ik betaald heb, dacht 5 voor 2 euro of zo. Oliefilter koop ik daar soms ook, omdat ik ze het gun.
Maar als je toch bij Winparts besteld, neem direct een paar oliefilters mee. Kosten daar 7 of 8 euro.
Voor olie ga ik tegenwoordig naar Oliehandel.nl.

Koplampen bij de (Ford) V70NN moeten er als het goed is in zijn geheel uit kunnen na het los trekken van 2 lange pennen (of schroeven?).
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Als je een oliefilter besteld (bij wie dan ook) zit er toch een koperen ring bij voor de carterplug?
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat heb ik nog bij geen een oliefilter gehad, alleen maar de rubberen ring voor de behuizing.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik wel: bij Volvo en ook bij BMW. Mits besteld bij de dealer dan.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
mvdb
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 08.06.2020 - 10:08

Dank voor jullie antwoorden!

Det koplamp unit kan er inderdaad in z'n geheel uit, dat doe ik ook, maar vervolgens zit het stadslicht armatuur diep in de unit waardoor je er slecht bij kan, dimlicht gaat super makkelijk op dezelfde wijze. Pinnen eruit, klepje eraf en je bent erbij.

Een momentsleutel heb, eveneens het werkplaatshandboek met alle aandraaimomenten. Belangrijkste punten waren of er ierts speciaals met de bougies gedaan moet worden, en blijkbaar niet, gewoon goede bestellen (NGK/Bosch) en de afstand zou goed moeten zijn. Voor de rest er gewoon droog in.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Correct en tevens juist.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
mvdb
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 08.06.2020 - 10:08

Ik heb van de Volvo garage wat onderdelen nummers gekregen waaronder 31449209, dat is een luchtfilter voor het passagierscompartiment. Als ik zelf in Vida 2004 kijk, dan vind ik een ander nummer, geen probleem. maar is bijvoorbeeld dit interieurfilter van Bosch vergelijkbaar? (https://www.winparts.nl/filters-vloeist ... 72921.html)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

bestellen met je chassisnummer helpt op sommige sites ook om de juiste onderdelen te krijgen.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
mvdb
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 08.06.2020 - 10:08

Klopt, zo heb ik dit onderdeel ook op winparts gevonden. Neem aan dat het dan toch wel vergelijkbaar is? Vond het raar dat ik het zelfde nummer niet in Vida kon vinden :) .
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

mvdb schreef: 02.07.2020 - 20:33 Klopt, zo heb ik dit onderdeel ook op winparts gevonden. Neem aan dat het dan toch wel vergelijkbaar is? Vond het raar dat ik het zelfde nummer niet in Vida kon vinden :) .
Soms wisselen ze wel eens van leverancier. Dan heb je hetzelfde filter met een nieuw nummer.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”